Nyt on kaikkien aikojen hämärin lento-onnettomuus: laskuun ilman laskutelineitä ja mitään hidastavia siivekkeitä
Vikaa oli ainoastaan toisessa moottorissa, ehkä törmäyksestä lintuun.
Siitä kiireesti laskuun eri suunnasta kuin oli tarkoitus, suurella ylinopeudella. Laskutelineet laskematta. Kaikki nopeutta hidastavat laipat ja solakot matkalentoasennossa. Ei hälytysajoneuvoja kentällä odottamassa.
Nyt on kyllä erikoinen tapaus.
Kommentit (63)
Olisko tää sellainen Tsernobyl-tyyppinen testi, että hei, kytkenään nää kaikki pois päältä ja katsotaan mitä tapahtuu...
Joko suomalaiset asiantuntijat on nimenneet Venäjän ilmapuolustuksen syypääksi tähänkin, ihan vaan lehtikuvia katsomalla?
Olisi kannattanut mennä vaikka mereen ennemmin kuin kiitotielle, joka päättyy betoniaitaan... se konehan oli ihan ok siihen aitaan saakka.
Oisko tullu hydrauliikkavika? Thrust reverserit oli kyllä käytössä.
Ei tainnut edes ilmajarruja käyttää.maassa. Oikea moottori sentään näytti olevan reverssillä.
Uutisessa tärkein kohta oli se että kyseessä on halpalentoyhtiö. Kuluttaja: älä koskaan säästä väärässä kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Oisko tullu hydrauliikkavika? Thrust reverserit oli kyllä käytössä.
Ei ollut ilmoitettu sellaista vikaa. Ja laskutelineet tulevat tarvittaessa alas ilman.
Ei kyllä ainakaan Suomessa olisi mitään betoniaitaa saanut rakentaa kiitotien päähän vaan reilut varo-alueet.
Vierailija kirjoitti:
Uutisessa tärkein kohta oli se että kyseessä on halpalentoyhtiö. Kuluttaja: älä koskaan säästä väärässä kohtaa.
Finnairin kaltaisella kallislentoyhtiöllä on turvallista lentää, koska lento on kuitenkin lakon takia peruttu.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ainakaan Suomessa olisi mitään betoniaitaa saanut rakentaa kiitotien päähän vaan reilut varo-alueet.
Mikäköhän pointti siinä on tosiaan ollut. Ilmeisesti siinä oli muutaman talo sen kiitotien jälkeen. Eli tapetaan ennemmin 200 matkustajaa kuin riskeerataan pari taloa...
Vierailija kirjoitti:
Joko suomalaiset asiantuntijat on nimenneet Venäjän ilmapuolustuksen syypääksi tähänkin, ihan vaan lehtikuvia katsomalla?
Ei kyllä se tehtiin ihan maailmanlaajuisesti se päätelmä siitä edelliskoneesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko tullu hydrauliikkavika? Thrust reverserit oli kyllä käytössä.
Ei ollut ilmoitettu sellaista vikaa. Ja laskutelineet tulevat tarvittaessa alas ilman.
Säkällä tulevat, ei aina. Kuten vaikkapa se LOT:n kone joka tuli kekkosena alas.
Kyllä sen lentokoneen pitää pysähtyä vaikka laskutelineet ei toimisi. jotain hyvin outoa tuossa on. katoin että tyynesti vaan vedetään 300kmh päin aitaa
Laskuteline tulee alas ilman hydrauliikkaa tai sähköä. Ohjaamosta menee vaijerit telineiden ylälukkoihin. Jarruihin menee kahdet erilliset hydrauliikat plus varalla on parkkijarrut missä on paineakku.
737 ei muistaakseni ole rat-turbiinia ja apu.n käynnistäminen ei taida olla tsekkilistassa kovin alkupäässä.
Vierailija kirjoitti:
Joko suomalaiset asiantuntijat on nimenneet Venäjän ilmapuolustuksen syypääksi tähänkin, ihan vaan lehtikuvia katsomalla?
Teillähän on venäjällä se kuuluisa suomalaisasiantuntija Bäckman, kysy siltä. Ellei ole jo juonut itseään hengiltä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen lentokoneen pitää pysähtyä vaikka laskutelineet ei toimisi. jotain hyvin outoa tuossa on. katoin että tyynesti vaan vedetään 300kmh päin aitaa
Ohjaamossa oltiin varmaan ihan tyynenä et kyl tää tästä, nou hätä.
Tai sitten laskutelineiden toimimattomuus huomattiin liian myöhään eikä ollut enää mahdollisuutta nostaa nokkaa ylös
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko suomalaiset asiantuntijat on nimenneet Venäjän ilmapuolustuksen syypääksi tähänkin, ihan vaan lehtikuvia katsomalla?
Ei kyllä se tehtiin ihan maailmanlaajuisesti se päätelmä siitä edelliskoneesta.
Jep. Joulupäivän tapauksessa kaikki viittaa Venäjään syypäänä, tässä tämänpäiväisessä ei mikään.
Lentoturmantutkinta kertoo telkkarissa kohta mikä meni pieleen.