Miksi nykylapset on kirjoitustaidottomia uusavuttomia?
Kommentit (140)
Älypuhelimet on kyllä yksittäinen isoin tekijä
Käsialan opetus ja kirjoittaminen on vähentynyt?
Kiinalaisetkaan eivät nykypäivänä muista tavallisesti käytettyjen hanzi-merkkien kirjoitusasua. Japanilaisten kirjoittaminenkin on vaikeimpien sanojen osalta niin ja näin. Japanilaisilla on olemassa sana "waapuro baka" eli "word processor typerys", tekstinkäsittelytyperys. Sanakäsittelyohjelma on heikentänyt kaikkien kirjoitustaitoa huomattavasti.
-Kiinaa ja japania kirjoittava
Älylaitteet ja some ja se kun ei vaadita mitään.
Vierailija kirjoitti:
Älylaitteet ja some ja se kun ei vaadita mitään.
Vaaditaan, mutta vaaditaan typeriä asioita.
Suvussamme on lukihäiriötä ja kun lapsellani oli alaluokilla vaikeuksia lukemisen kanssa, otin kouluun yhteyttä ja kerroin tästä ja olisin halunnut että asia tutkitaan. Koulusta vastattiin, että täällä Turussa mahdollista lukihäiriötä tutkitaan vasta yläkoulussa.
Eli lapsi olisi joutunut ensin käymään kuusi vuotta koulua miten kuten, ilman oikeanlaista apua ja omaksumaan mielikuvan että on jotenkin tyhmä kun ei opi.
Vein lapsen yksityiselle psykologille, joka teki testit. Maksoi 2000€, mikä onneksi meni vakuutukseen. Tuli diagnoosi, että on vaikea lukihäiriö ja tarvitsee siihen apua. Tämän jälkeen koulussa sitten keskustelut miten tämä huomioidaan ja tukitoimet. Kun on diagnoosi, niin koulu joutuu sen huomioimaan.
Mutta näin siis nykyään. Lapsi olisi ihan tahallaan tiputettu kärryiltä, jos en olisi itse toiminut. Kuusi vuotta alakoulua niin, ettei pysty kunnolla lukemaan, olisi sinetöinyt lapsen koulupolun epäonnistuneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Koulut täynnä S2-oppilaita.
Suurimmassa osassa kouluja on vain muutamia S2-oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut täynnä S2-oppilaita.
Suurimmassa osassa kouluja on vain muutamia S2-oppilaita.
hehee
Valtuutettu Eeva-Johanna Eloranta ym. tekivät kaupunginvaltuustossa 21.9.2020 156 aloitteen Varissuon lasten heikon suomen kielen kohentamiseksi. Aloitteessa todettiin, että Varissuon alakoulun oppilaista lähes 90 % puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia.
Puhuminenkon kuulostaa olevan vaikeaa. Kaikki sanat sanovat perusmuodossa.
Kirjoitustaito on yksi asia, toinen asia on että osaako muutakin kuin mekaanisesti latoa sanoja peräkkäin - todennäköisesti ei, kun tarvii osata tehdä vain Tiktokeja. Tai osaako aidosti lukea, vaikka tunnistaisikin kirjaimia ja sanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut täynnä S2-oppilaita.
Suurimmassa osassa kouluja on vain muutamia S2-oppilaita.
hehee
Valtuutettu Eeva-Johanna Eloranta ym. tekivät kaupunginvaltuustossa 21.9.2020 156 aloitteen Varissuon lasten heikon suomen kielen kohentamiseksi. Aloitteessa todettiin, että Varissuon alakoulun oppilaista lähes 90 % puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia.
Malliesimerkki lukutaidottomuudesta. Suurimmassa osassa kouluja -toteamukseen vastataan yhden koulun tilanne.
Jep. 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vihervassut!
Eikö pikku vellihousun pääkoppaan mahdu muita sanoja? :)))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulut täynnä S2-oppilaita.
Suurimmassa osassa kouluja on vain muutamia S2-oppilaita.
hehee
Valtuutettu Eeva-Johanna Eloranta ym. tekivät kaupunginvaltuustossa 21.9.2020 156 aloitteen Varissuon lasten heikon suomen kielen kohentamiseksi. Aloitteessa todettiin, että Varissuon alakoulun oppilaista lähes 90 % puhuu äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia.
Malliesimerkki lukutaidottomuudesta. Suurimmassa osassa kouluja -toteamukseen vastataan yhden koulun tilanne.
Jep. 👍🏻
onko 80 enemmän kuin yksi? hehee
Ylen tekemä koulukone paljastaa, että kouluja, joissa S2-oppilaita on enemmän kuin kolmannes, on noin 80
Teknologian glorifiointi.
Mun lasten luokalla on muutama, joilla ei ongelmia. Suurimmalla osalla on. Tuskin 80 % on lukihäiriöisiä? Syy vanhemmissä, jotka ovat lykänneet puhelimen kouraan jo ennen kouluikää. Eivät kirjoita edes viestejä, kun ääniviesti on keksitty. Koulua käydään hyvin ylimalkaisesti. Miksi opetella maantietoa kun google on käytettävissä?
TikTokin perimmäinen tarkoitus alkaa paljastumaan.
Kun lapset ja nuoret vain tuijottavat tiktokkia, niin heille ei jää aikaa eikä mielenkiintoa lukemisen harjoittelulle.
Ovat helposti hallittavia kun eivät osaa lukea kunnolla. Uskovat helposti kaikenmaailman feikkiuutis-videoita kun eivät osaa tarkistaa uutislähteidensä aitoutta. Vinkuvat vaan, että tällä videolla kyllä esitetään lähteet, on se luotettava. Siihen porukkaan valitettavasti mahtuu jonkin verran aikuisiakin.
Kaunokirjoituksen poisto opetusohjelmasta. Kun oli pakko kirjoittaa, myös oppi kirjoittamaan.
Vertailtiin muksun kanssa vihkoja. Näytin omia peruskouluvihkoja. Hänen käsiala 8lk vastaa minun 3lk käsialaa. Heillä vasta nyt yläasteella tarvitsee kirjoittaa vihkoon muistiinpanoja, kun minä kirjoitin 2lk samanlaisia. Aiemmin vain täyttivät monisteisiin max 5 sanaa/rivi. Ei ihme, ettei käsiala kehity.
Samoin lukutaito ei kehity, jos lukee vain pakolliset kokeisiin, jos sitäkään
Ei annettu lapsille enää kynää käteen heti kun se siinä pysyi.