Suuria akkutehdashankkeita romukoppaan - autonvalmistajat toisensa jälkeen peruu miljarditilauksia
Sähköautot ei vain mene kaupaksi ja autonvalmistaja toisensa jälkeen palaa polttisten kehitykseen. Suunnitelmat sähköistää koko mallisto osoittautuu tapaus toisensa jälkeen mahdottomaksi, sähköautot kelpaa vain kolmannekselle mutta ei lopulle.
Nyt Suomeenkin akkutehdasta suunnitellut Northvolt peruu jättimäisen tehdashankkeen Ruotsissa, 1000 potentiaalista työpaikkaa romukoppaan. Suurin syy tähän oli BMWn peruma jättitilaus, sähköautot ei myy, akkuja ei tarvi.
"Batteritillverkaren Northvolt står inför svåra utmaningar. Planen om fabriken i Borlänge skrotas samtidigt som BMW drar tillbaka miljardorder."
Kommentit (237)
Kävispä noin Haminaan suunnitteilla olevalle akkumateriaalitehtaallekin. Ei tarvis sit jätteitä työntää mereen.
Aivan mahtavaa 😊
Toivottavasti sähköautojen valmistus kielletään mahdollisimman pian ympäristörikoksena ja sähköautoilijat laitetaan ympäristörikollisina maksamaan tuntuvat korvaukset, vaikka ei se raha vesistöjä ja maaperää pelastakaan, mutta rikolliset joutuisivat vastuuseen teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävispä noin Haminaan suunnitteilla olevalle akkumateriaalitehtaallekin. Ei tarvis sit jätteitä työntää mereen.
Varmasti vielä peruuntuu, ohan tuota Northvoltiakin hehkutettu jo useamman vuoden mutta nyt vasta peruuntui ja tehdasta ei koskaan rakennettu.
Vierailija kirjoitti:
Kävispä noin Haminaan suunnitteilla olevalle akkumateriaalitehtaallekin. Ei tarvis sit jätteitä työntää mereen.
Oliko tää se, missä tuupataan jätteet Itämereen?
Kyllä nyt on taas AP valmistanut hienon dialogin itsensä kanssa ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävispä noin Haminaan suunnitteilla olevalle akkumateriaalitehtaallekin. Ei tarvis sit jätteitä työntää mereen.
Oliko tää se, missä tuupataan jätteet Itämereen?
Just se.
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtavaa 😊
Toivottavasti sähköautojen valmistus kielletään mahdollisimman pian ympäristörikoksena ja sähköautoilijat laitetaan ympäristörikollisina maksamaan tuntuvat korvaukset, vaikka ei se raha vesistöjä ja maaperää pelastakaan, mutta rikolliset joutuisivat vastuuseen teoistaan.
Sähköautoon pakottajat, poliitikot ja takana häärivät bisnesmiehet oikeuteen. Polttomoottorikiellolla tuhosivat ja saivat sekaisin liikenteen, talouden ja ympäristön.
Kannattaisi panostaa vetyautoiluun jolla voisi olla tulevaisuuttakin toisin kuin akkuautoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtavaa 😊
Toivottavasti sähköautojen valmistus kielletään mahdollisimman pian ympäristörikoksena ja sähköautoilijat laitetaan ympäristörikollisina maksamaan tuntuvat korvaukset, vaikka ei se raha vesistöjä ja maaperää pelastakaan, mutta rikolliset joutuisivat vastuuseen teoistaan.
Sähköautoon pakottajat, poliitikot ja takana häärivät bisnesmiehet oikeuteen. Polttomoottorikiellolla tuhosivat ja saivat sekaisin liikenteen, talouden ja ympäristön.
Remonttipakon pakottajat myös linnaan! Taitaakin olla samoja tyyppejä. Edes pohjois-koreassa ei ihmisen kotiin pakoteta remonttia valtion määräämä. Kuin EU/Suomi tulee tekemään.
Eihän tämä tarkoita kuin sitä, että ne sähköautot, jonka loppuviimeksi kaikki kuitenkin ostavat, tulevat olemaan kiinalaisia.
Bemarilla on jo kennotehtaat Unkarissa, USAssa, Meksikossa ja Kiinassa.
Ruotsalaisia ei valitettavasti tähän leikkiin tarvittu, ei pysty millään kilpailemaan hinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtavaa 😊
Toivottavasti sähköautojen valmistus kielletään mahdollisimman pian ympäristörikoksena ja sähköautoilijat laitetaan ympäristörikollisina maksamaan tuntuvat korvaukset, vaikka ei se raha vesistöjä ja maaperää pelastakaan, mutta rikolliset joutuisivat vastuuseen teoistaan.
Sähköautoon pakottajat, poliitikot ja takana häärivät bisnesmiehet oikeuteen. Polttomoottorikiellolla tuhosivat ja saivat sekaisin liikenteen, talouden ja ympäristön.
Millä tavoin liikenne meni sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä tarkoita kuin sitä, että ne sähköautot, jonka loppuviimeksi kaikki kuitenkin ostavat, tulevat olemaan kiinalaisia.
Tai ainakin niissä kaikissa tulee olemaan kiinalaiset akkukennot. LFPakkujen kehitys erityisesti tapahtuu käytännössä Kiinassa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi panostaa vetyautoiluun jolla voisi olla tulevaisuuttakin toisin kuin akkuautoilla.
Sähköauto onkin väliaikainen ratkaisu. Useitakin syitä, miksi. Maamineraalien etsintä hankaloituu ja kallistuu. Geologit jo varoittavat. Toinen syy että onko 500 kilon myrkkyakun kuljettaminen ees-taas ekologista? Kolmas on jo käytännöllinen, hankalaa katkoajo ja latauksien odottelu.On kortteja tägejä, piuhoja, erilaisia latauslaitteita joiden kanssa sitten painitaan koko elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi panostaa vetyautoiluun jolla voisi olla tulevaisuuttakin toisin kuin akkuautoilla.
Sähköauto onkin väliaikainen ratkaisu. Useitakin syitä, miksi. Maamineraalien etsintä hankaloituu ja kallistuu. Geologit jo varoittavat. Toinen syy että onko 500 kilon myrkkyakun kuljettaminen ees-taas ekologista? Kolmas on jo käytännöllinen, hankalaa katkoajo ja latauksien odottelu.On kortteja tägejä, piuhoja, erilaisia latauslaitteita joiden kanssa sitten painitaan koko elämä.
Valmistetaanko vetyautot sahanpurusta ja järvikaislasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi panostaa vetyautoiluun jolla voisi olla tulevaisuuttakin toisin kuin akkuautoilla.
Sähköauto onkin väliaikainen ratkaisu. Useitakin syitä, miksi. Maamineraalien etsintä hankaloituu ja kallistuu. Geologit jo varoittavat. Toinen syy että onko 500 kilon myrkkyakun kuljettaminen ees-taas ekologista? Kolmas on jo käytännöllinen, hankalaa katkoajo ja latauksien odottelu.On kortteja tägejä, piuhoja, erilaisia latauslaitteita joiden kanssa sitten painitaan koko elämä.
Jep, nyt jo kuparitonnin saantiin tarvitaan maapinta-alaa, vettä ja energiaa melkoisen paljon enemmän kuin 10 tai 20v sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi panostaa vetyautoiluun jolla voisi olla tulevaisuuttakin toisin kuin akkuautoilla.
Sähköauto onkin väliaikainen ratkaisu. Useitakin syitä, miksi. Maamineraalien etsintä hankaloituu ja kallistuu. Geologit jo varoittavat. Toinen syy että onko 500 kilon myrkkyakun kuljettaminen ees-taas ekologista? Kolmas on jo käytännöllinen, hankalaa katkoajo ja latauksien odottelu.On kortteja tägejä, piuhoja, erilaisia latauslaitteita joiden kanssa sitten painitaan koko elämä.
Ei ole mitään hankalaa katkoajoa eikä latauksia tarvitse odotella nykyaikaisella sähköautolla. Tietosi ovat jostain vuodelta 2013 24kWh Leaf.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi panostaa vetyautoiluun jolla voisi olla tulevaisuuttakin toisin kuin akkuautoilla.
Sähköauto onkin väliaikainen ratkaisu. Useitakin syitä, miksi. Maamineraalien etsintä hankaloituu ja kallistuu. Geologit jo varoittavat. Toinen syy että onko 500 kilon myrkkyakun kuljettaminen ees-taas ekologista? Kolmas on jo käytännöllinen, hankalaa katkoajo ja latauksien odottelu.On kortteja tägejä, piuhoja, erilaisia latauslaitteita joiden kanssa sitten painitaan koko elämä.
Jep, nyt jo kuparitonnin saantiin tarvitaan maapinta-alaa, vettä ja energiaa melkoisen paljon enemmän kuin 10 tai 20v sitten.
Onneksi vetyautoihin ei tarvita kuparia. Johdotus ja käämit tehdään pajunköydestä.
Nämä on niitä "vihreän siirtymän luomia työpaikkoja" - pelkkiä peruttuja hankkeita...