Sähköpotkulaudalla suojatielle - jalankulkija vai ei?
Oliko jotain säännöksiä laudan tehosta tai painosta, mistä riippuu onko jalankulkija vai pyöräilijä?
Kommentit (144)
Sähköpotkulauta on aina ajoneuvo, joten tuollaisessa suojatietilanteessa se on väistämisvelvollinen.
Nää on kyl niin ankeita vehkeitä että ei mitään rajaa. Pyöräilijät kärsii kun holtittomasti ajavat skuutit leimaavat kansan silmissä kaikki kaksipyöräisillä kulkevat samanlaisiksi urpoiksi. Jalankulkijat kärsii kun holtittomasti ajavat skuutit suhaavat missä sattuu eivätkä välitä liikennesäännöistä. Autoilijat kärsii kun holtittomasti ajavat skuutit suhaavat missä sattuu eivätkä välitä liikennesäännöistä. Veronmaksajat kärsii kun holtittomasti ajavat skuuttikuskit telovat itseään ajamalla miten sattuu eivätkä välitä liikennesäännöistä.
sähköpotkulauta rinnastetaan polkupyörään, ellei kyse ole sellaisesta "itsestään tasapainottuvasta" laitteesta (tyyliin Segway), joiden nopeus on max 15 km/h.
Tästä on kirjoitettu niin paljon, että ei tosiaan mene kauaa googlata vastausta. Käytännössä sähköpotkulauta on melkein aina rinnastettavissa pyörään ja sitä koskee samat liikennesäännöt. Tosin niiden osaaminen ja ymmärtäminen vaikuttaa olevan sähköpotkulautailijoille ihan yhtä vaikeaa, mitä pyöräilijöillekin.
Sähköpotkulaudalla ajava on aina pyöräilijä. Laudan painolla, teholla, tai sen hetkisellä nopeudella ei ole siihen mitään vaikutusta. Jos laudalla ajaa niin silloin on pyöräilijä. Jos sitä taluttaa niin silloin on jalankulkija.
Itsellä pari tilannetta, kun lapsi meni suojatien yli ja se potkulauta karkasi käsistä ja jouduin tekemään äkkijarrutuksen. Ja myös, missä teinit ajoivat polkupyörillä suojatiellä eli kyttäsivät milloin auto tulee ja sitten ajetaan hurjaa vauhtia läpi suojatien ja edestakaisin tätä menoa? Eli leikkivät uhkarohkeaa ja myös hengellään. En ymmärrä, että minkä vuoksi tämä käytös?
Ajoneuvo on mikä hyvänsä maalla kulkemaan tarkoitettu laite, ei kuitenkaan kiskoilla kulkeva. Mikään niistä ei voi olla jalankulkija, koska jalankulkija ei ole laite.
Laki toki määrittelee sähköpotkulaudat ja polkupyörät ajoneuvoiksi, mutta käytännössä ne ovat kevyttä liikennettä.
Asia riippuu sähköpotkulaudan (skuutin) mallista. Sellainen sähköpotkulauta, jonka rakenteellinen nopeus on maksimissaan 15 km/h ja teho maksimissaan 1 kW, lasketaan jalankulkijaksi (ainakin vielä). Lujempaa kulkevat sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen nopeus on 25 km/h ja teho 1 kW, lasketaan sitten pyöräilijäksi.
Tuo on haaste, sillä tuollaisen hiljempaa kulkevan skuutin skuuttaaja saa ylittää suojatien jalankulkijoiden säännöillä. Tällaista jalankulkijaskuuttalijaa pitää väistää suojatiellä, kuten jalankulkijaa.
Harvinaisempia taitavat nuo "pienemmät" skuutit olla, mutta se ei poista haastetta suojateiden kohdalla näihin skuutteihiin liittyen. Ei varmaankaan mistään erota, että tuleeko siellä nyt jalankulkijaksi vai pyöräilijäksi laskettava skuuttaaja.
Se pitää kuitenkin myös mainita, että vaikka lujempaa kulkevalla skuutilla ajetaaan hiljempaa tai "viritetään" kulkemaan hitaasti, niin se ei siitä jalankulkijaksi rinnastettavaa skuuttia tee. Rakenteellinen nopeus, eli se alkupueräinen nopeus ratkaisee.
"52
Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen (23.3.2023/496)
Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.
Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa sekä ajoneuvolain 29 a :ssä tarkoitettua kevyttä automaattista tavarankuljetinta saa ajaa myös jalkakäytävällä. Tällöin jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Ajoneuvolla jalkakäytävällä ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta, ja ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle. (23.3.2023/496)"
Vierailija kirjoitti:
Laki toki määrittelee sähköpotkulaudat ja polkupyörät ajoneuvoiksi, mutta käytännössä ne ovat kevyttä liikennettä.
Ei kuitenkaan määrittele ihan kaikkia sähköpotkulautoja sellaiseksi, kuten tuossa ylempänä voi todeta. Asia selviää myös tältä Traficomin sivulta, kohdasta "Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet"
https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvali…
Vierailija kirjoitti:
Laki toki määrittelee sähköpotkulaudat ja polkupyörät ajoneuvoiksi, mutta käytännössä ne ovat kevyttä liikennettä.
mutta ne eivät kuitenkaan ole jalankulkijoita, ja siitä oli tässä aloituksessa kyse.
Täällä kiistellään säännöistä, sombbulit ei niistä ole edes kuulleet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki toki määrittelee sähköpotkulaudat ja polkupyörät ajoneuvoiksi, mutta käytännössä ne ovat kevyttä liikennettä.
mutta ne eivät kuitenkaan ole jalankulkijoita, ja siitä oli tässä aloituksessa kyse.
Vaikka eivät ole jalankulkijoita, niin "jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" tyyppisellä kulkupelillä liikkuva rinnastetaan jalankulkijaksi ja silloin pätee jalankulkijan liikennesäännöt heille, kuten myös heitä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
"52
Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen (23.3.2023/496)
Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.
Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa sekä ajoneuvolain 29 a :ssä tarkoitettua kevyttä automaattista tavarankuljetinta saa ajaa myös jalkakäytävällä. Tällöin jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Ajoneuvolla jalkakäytävällä ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta, ja ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle. (23.3.2023/496)"
Ja tässä sitten määrittelyjä siitä ajoneuvolaista:
Kevyt sähköajoneuvo
Kevyellä sähköajoneuvolla tarkoitetaan sellaista muuta sähkömoottorilla varustettua ajoneuvoa kuin 28 :n 1 momentissa tarkoitettua sähköavusteista polkupyörää tai L-luokan ajoneuvojen puiteasetuksessa tarkoitettua L-luokan ajoneuvoa, jonka eteenpäin vievien moottoreiden suurin yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja rakenteellinen nopeus enintään 25 kilometriä tunnissa.
29 a (23.3.2023/493)
Kevyt automaattinen tavarankuljetin
Kevyellä automaattisella tavarankuljettimella tarkoitetaan etähallittua, automaattisella ajojärjestelmällä varustettua sähköajoneuvoa, jonka moottoreiden yhteenlaskettu jatkuva nimellisteho on enintään 1,00 kilowattia ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa. Ajoneuvon on täytettävä rakenteen, hallintalaitteiden ja varusteiden osalta 13 :n 2 momentin 15, 10 ja 12 kohtien vaatimukset sekä oltava mitoiltaan ja massoiltaan sellainen, ettei siitä aiheudu haittaa tai vaaraa muille tienkäyttäjille.
Liikenne- ja viestintävirasto voi antaa tarkempia määräyksiä kevyen automaattisen tavarankuljettimen mitoista, massoista, valoista, heijastimista, äänimerkinantolaitteesta ja jarruista."
eli noita tavarankuljettimia lienee käytännössä ne kaupparobotit. Ja itsestään tasapainottuvia laitteita Segwayt ja muut vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
Nää on kyl niin ankeita vehkeitä että ei mitään rajaa. Pyöräilijät kärsii kun holtittomasti ajavat skuutit leimaavat kansan silmissä kaikki kaksipyöräisillä kulkevat samanlaisiksi urpoiksi. Jalankulkijat kärsii kun holtittomasti ajavat skuutit suhaavat missä sattuu eivätkä välitä liikennesäännöistä. Autoilijat kärsii kun holtittomasti ajavat skuutit suhaavat missä sattuu eivätkä välitä liikennesäännöistä. Veronmaksajat kärsii kun holtittomasti ajavat skuuttikuskit telovat itseään ajamalla miten sattuu eivätkä välitä liikennesäännöistä.
Pyöräilijät ne vasta urpoja ovatkin, eikä siitä voi skuuttaajia syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki toki määrittelee sähköpotkulaudat ja polkupyörät ajoneuvoiksi, mutta käytännössä ne ovat kevyttä liikennettä.
mutta ne eivät kuitenkaan ole jalankulkijoita, ja siitä oli tässä aloituksessa kyse.
Vaikka eivät ole jalankulkijoita, niin "jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" tyyppisellä kulkupelillä liikkuva rinnastetaan jalankulkijaksi ja silloin pätee jalankulkijan liikennesäännöt heille, kuten myös heitä kohtaan.
Joo, mutta suurin osa niistä käytössä olevista sähkölaitteista kuitenkin rinnastetaan polkupyörään jo nopeutensakin takia.
Vierailija kirjoitti:
"52
Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen (23.3.2023/496)
Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.
Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa sekä ajoneuvolain 29 a :ssä tarkoitettua kevyttä automaattista tavarankuljetinta saa ajaa myös jalkakäytävällä. Tällöin jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Ajoneuvolla jalkakäytävällä ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta, ja ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle. (23.3.2023/496)"
Tuo pätee Kevyet sähköajoneuvot tyyppisiin kulkupeleihin. Tuossa aiemmin viitattiin Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet tyyppisiin kulkupeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"52
Eräiden kevyiden sähkökäyttöisten ajoneuvojen ajaminen (23.3.2023/496)
Kevyttä sähköajoneuvoa ja moottorilla varustettua polkupyörää ajettaessa on noudatettava polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä ja liikenteenohjauslaitteita.
Sellaista itsestään tasapainottuvaa kevyttä sähköajoneuvoa, joka pysyy tasapainossa myös silloin, kun ajoneuvo ei liiku tai siinä ei ole kuljettajaa sekä ajoneuvolain 29 a :ssä tarkoitettua kevyttä automaattista tavarankuljetinta saa ajaa myös jalkakäytävällä. Tällöin jalankulkijalle on annettava esteetön kulku. Ajoneuvolla jalkakäytävällä ajettaessa on noudatettava erityistä varovaisuutta, ja ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei siitä ei aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle. (23.3.2023/496)"
Tuo pätee Kevyet sähköajoneuvot tyyppisiin kulkupeleihin. Tuossa aiemmin viitattiin Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet tyyppisiin kulkupeleihin.
Siis luepa tuo viimeinen momentti, siinä on tuo sinun kertomasi asia määritelty. Tuossa ne on ne molemmat skenaariot.
Löysin vastauksen sekunnissa. Kauanko sinulle menee?