Okei, sovitaan että se "kiusaajan pitää vaihtaa koulua" toteutuu. Miten se ratkaisi asian?
Miksi sen toisen koulun pitää ottaa vastaan häirikkö ja mitä järkeä on vain siirrellä oppilaita, jos kiusaamiselle ei tehdä mitään. Entä montako vaihtaa koulua, jos lähes koko luokka kiusaa jotain yhtä oppilasta? Ottaako toinen koulu yhtäkkiä ne 30 kiusaajaa? Mihin Tynkkynen ja Peltokangas siirretään eduskunnasta kun kiusaavat koko ajan?
Kommentit (185)
No nythän se kiusattu oli siirretty toiseen kouluun. Ratkaisiko se asiaa jotenkin paremmin?
Kannattaa ainakin kokeilla, eikä vaan jahkailla viranomaisten tapaan. Silloin ei tapahdu mitään!
Ihmiset varoisivat kiusaamasta muita.
Toiseen kouluun siirretty voisi päättää, yrittääkö esittää, että perhe on muuttanut koulun lähelle. Niin kai koulua vaihtava kiusattukin tekee.
Kiusaajat eivät kiusaisi, ellei se olisi vaivatonta, nopeaa ja ilman seurauksia.
Jos kiusaamisesta tulee vaikeaa ja sillä joutuu epäsuosioon jo ryhmien ryhmäytymishetkellä, niin kuka viitsisi enää kiusata?
No ainakin siinä se kiusaaja saa rangaistuksen. Joutuu jättämään kaverit, tutut opet ja tutun ympäristön. Ei varmasti ole mukavaa. Mutta on se oikeudenmukaisempaa, kuin että se kiusattu joutuu sen muutoksen eteen.
Erillinen kiusaajakoulu, jossa kiusaajat voivat kiusata keskenään. Saa normaalit oppilaat olla rauhassa.
Harva kiusaa yksinään. Kiusaajalla menee vähintäänkin hyvä tovi päästä sellaiseen asemaan uutena oppilaalla, että voisi jotakuta kiusata. Etenkin niin, että saisi siihen muiden hiljaisen hyväksynnän, osallistumisesta puhumattakaan.
Ja jos tuo onnistuisikin, niin sitten taas uuteen opinahjoon.
Kiusaajalla taustalla yleensä joku jengi,eli se ei ainakaan olisi uudessa koulussa heti.Toki ei välttämättä ratkaisisi ongelmia.Näille pitäisi olla erikoistarkkiskoulut....
Mutta mitä tehdään itse kiusaamiselle? Sekö on ok ja kiusaaja vaan sitten pois silmistä?
Uusi oppilas on sellaisessa asemassa, ettei kiusaaminen ole ensimmäinen juttu, jota tulee mieleen tehdä. Tästä syystä kiusaajien siirtäminen on tehokkaampi keino kuin kiusatun siirtyminen. Saa parhaimmassa tapauksessa kiusaaja tuntea omissa nahoissaan, mitä on kun jätetään ulkopuolelle ja muuten sorsitaan. Jos kiusaajia on useampia, heidät tietenkin laitetaan eri kouluihin.
Aika harva kakara haluaa vaihtaa uuteen kouluun jossa ei tunne ketään. Jos kakarat tietää että joutuvat uuteen kouluun vailla kavereita niin kiusaaminen vähenee huomattavasti. Koskaan kiusaaminen kouluissa ei kokonaan lopu mutta helppo sitä olisi vähentää huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä tehdään itse kiusaamiselle? Sekö on ok ja kiusaaja vaan sitten pois silmistä?
Ei tietenkään ole ok, pöljäke! Se koulun vaihtaminen on rangaistus kiusaamisesta. Nyt rangistuksen joutuu kärsimään kiusattu, mikä on väärin.
Kiusaaja tarvitsee hovin ympärilleen. Jos ei ole hovia niin kiusaaminen ei ole niin mielekästä.
Vierailija kirjoitti:
Erillinen kiusaajakoulu, jossa kiusaajat voivat kiusata keskenään. Saa normaalit oppilaat olla rauhassa.
Isoissa kaupungeissa voisi olla toimiva ratkaisu. Opettajille ekstrapalkkaa. Pari vartijaa palkattuna koulupäivän ajaksi. Olisi kiusaajalle/häirikölle melkoinen pelotevaikutus, kun ilmoitettaisiin, jos ei tyyli muutu, niin erikoiskoulu X kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä tehdään itse kiusaamiselle? Sekö on ok ja kiusaaja vaan sitten pois silmistä?
Kiusaaminen loppuu kurilla.
Jenkeissä kaikki ratkeaa noin. Pahat yksilöt viedään parempien yksilöiden silmistä ja sitten on muka problem solved.
No siellä onkin sitten lapsia linnassa ja väkivalta rehottaa.
Kiusaajille pitäisi antaa remmiä persuuksille joka perjantai ennen kuin pääsevät koulusta kotiin. Ja koko koulu katsomaan ja nauramaan. Alkaa kiusaaminen vähentyä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä tehdään itse kiusaamiselle? Sekö on ok ja kiusaaja vaan sitten pois silmistä?
Kiusaamisen määrä pysyy pienenä, jos tekijän pitää vaihtaa koulua heti kun kiusaamista alkaa esiintyä.
Kiusaaminen on sellaista sammakonkeittoa, jossa ikävällä käytöksellä aletaan jakaa lapsia hoviin, vastustajiin ja syntipukkeihin. Kun tällainen dynamiikka alkaa erottua, on aika lähettää kiusaaja kohti uusia kehittymismahdollisuuksia. Klikkien luominen on nääs sosiaalista taitamattomuutta sekin.
Kunhan kiusaaja jumppaa ryhmäytymistaitojaan riittävän pitkään, niin josko lopulta riittäisi että löytää samanmieliset kaverit eikä ole tarvetta luoda vihollisia ympärilleen.
Kerran vielä; Kiusaaminen EI LOPU IKINÄ niin kauan kuin aikuiset kiusaa.
Siirretään kotikouluun.