Miksi nk. vapaissa kristillisissä seurakunnissa mahtaillaan ihmeillä, joita ei kuitenkaan tapahdu
Olen huomannut että kristilliset seurakunnat jakaantuvat maltillisiin ja ihmeillä öyhöttäviin ns. karismaattisiin seurakuntiin. Maltilllisina voidaan pitää suuria kansankirkkoja kuten luterilaisuutta tai katolisia seurakuntia. Nk. Vapaat suunnat tuovat sitten ilmoille ihmekeskeisyyden. Mistä nämä vapaiden suuntien uskovat saavat sen uskonhenkisyyden ihmeitän ja voimatekoja tekevään Jumalaan kun käytäntö ei tue tällaista uskoa. Toimin itse vuosia tällaisen toiminnan keskellä ja pidän sitä nykyään älyllisesti epärehellisenä uskottelussa elämisenä. Eli mistä joillakin uskovilla riittää potkua mesota olemattomista ihmeistä vuodesta toiseen?
Kommentit (61)
Aina voi selittää ihmeen puuttumista sillä, että ei vaan uskottu tarpeeksi. Ja sitten jälkeenpäin on helppo uskotella, että kyllä siellä jokin ihme kuitenkin tapahtui. Suggestion voima on valtava, etenkin samanmielisten porukassa.
Jotenkin niissä suunnissa liiaksi korostuvat ihmeet. En tiedä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Uskonsuuntaa tulee markkinoida kuten mitä tahansa muutakin tuotetta. Ilman rahaa ei uskontobisnes pyöri. Mainoslupauksista ei joudu edes vastuuseen, toisin kuin vääristelevästä markkinoinnista esimerkiksi autokaupassa.
Kyllä. Olisi hyvä saada jonkinlainen vastuu myös julistukselle.
Vierailija kirjoitti:
Aina voi selittää ihmeen puuttumista sillä, että ei vaan uskottu tarpeeksi. Ja sitten jälkeenpäin on helppo uskotella, että kyllä siellä jokin ihme kuitenkin tapahtui. Suggestion voima on valtava, etenkin samanmielisten porukassa.
Joo ennen nettiä ja älypuhelimia oli helppo siirtää ongelma jonnekin kauas. Vedottiin ettei ihmeitä tapahdu lännen järkikristillisyydessä. Noh maailma on nyt pienentynyt eikä tätä korttia voi enää käyttää.
Eikö kaikki kristityt mahtaile ihmeillä? Esimerkiksi nyt pääsiäisenä ajankohtainen on kuolleista nouseminen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki kristityt mahtaile ihmeillä? Esimerkiksi nyt pääsiäisenä ajankohtainen on kuolleista nouseminen.
On eri asia uskoa historiassa tapahtuneisiin ihmeisiin raamatun ilmoituksen mukaan kuin nykyajassa tapahtuviin.
No jaa. Aika makeita juttuja muutama tietämäni öyhötysseurakuntaan kuuluva tuttava on todistanut. En sitten tiedä, voi olla että itsekin olisin mukana noissa öyhöttämässä, jos tuollaisia sattuisi kohdalle. Kun tuollaisia kokemuksia ei henkilökohtaisesti ole, tuntuu kuitenkin perusluterilaisuus itselle läheisemmältä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin niissä suunnissa liiaksi korostuvat ihmeet. En tiedä miksi.
Onhan noi ihmeteot katolisessa kirkossa myös tosi paljon isommassa roolissa. On kaikenlaisia pyhimyksiä jotka on tehny ties mitä ihmeellistä. Yliluonnolliset ihmeteot on osa kaikkia uskontoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki kristityt mahtaile ihmeillä? Esimerkiksi nyt pääsiäisenä ajankohtainen on kuolleista nouseminen.
On eri asia uskoa historiassa tapahtuneisiin ihmeisiin raamatun ilmoituksen mukaan kuin nykyajassa tapahtuviin.
No eihän ole. Tai on toki sikäli, että nykyaikana voi joku ihan livenä kertoa, mitä hänen mielestään tapahtui ja itse arvioit tarinan.
Historiassa tapahtuneisiin...??? LOL
Tulee mieleen se Vesa Maanselän ja Markus Hirsilän kirjoitelma ihmeistä. He ilmeisesti luopuivat uskosta kun ihmeistä ei löytynyt todisteita. Suurista ihmeistä. Pieniä tapahtuu koko ajan. Kai isojakin joskus, muttei uskoa pidä rakentaa ihmeiden varaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki kristityt mahtaile ihmeillä? Esimerkiksi nyt pääsiäisenä ajankohtainen on kuolleista nouseminen.
On eri asia uskoa historiassa tapahtuneisiin ihmeisiin raamatun ilmoituksen mukaan kuin nykyajassa tapahtuviin.
Miksi? Historiassa tapahtuneet oli omana aikanaan ajankohtaisia tapahtumia. Ihan kuten kaikki nyt tapahtuvat asiat tulee olemaan tuleville sukupolville muinaista historiaa.
Vai onko Jumalan taikasauva mennyt epäkuntoon - ihmeinen tekeminen onnistui vain silloin joskus kauan sitten?
Kyllähän niistä ihmeistä Raamatussa puhutaan. Itse olen kokenut kaksi parantumisihmettä mutta niitä rukoilin itsekseni ihan arkielämän keskellä. Paranemiset ovat pysyneet jo vuosia, kiitos Jumalalle! Mutta ei ihmeiden perässä pidä juosta vaan seurata Jeesusta. Joskus Hän antaa ihmeiden tapahtua joko rukouksen ja/tai lääketieteen kautta, joskus ei. Tämäkin on koettu.
Vapaat suunnat ovat oma juttunsa, kivaa niissä on innostus ja iloisuus ym. Maltillisissa taas hyvää on arkisuus ja maanläheisyys, rauhallisuus. Jokainen voi valita makunsa mukaan ja johdatusta rukoillen. Jumalan lapsia on niissä kaikissa. "Älkää jättäkö seurakunnan kokousta" (kirje heprealaisille 10:25) eli tärkeää olisi löytää joku tervehenkinen seurakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin niissä suunnissa liiaksi korostuvat ihmeet. En tiedä miksi.
Onhan noi ihmeteot katolisessa kirkossa myös tosi paljon isommassa roolissa. On kaikenlaisia pyhimyksiä jotka on tehny ties mitä ihmeellistä. Yliluonnolliset ihmeteot on osa kaikkia uskontoja.
Tämä on totta, että yliluonnolliset ihmeteot kuuluvat kaikkiin uskontoihin. Nykyisessä länsimaisessa kulttuurissa salonkikelpoinen tapa uskoa ihmeisiin on uskoa ihmisen itsensä tekemiin ihmeisiin. Että hienosti minä manifestoin itselleni uskomattoman mahtavan työpaikan ja upean kumppanin vastoin kaikkia todennäköisyyksiä, olen henkisessä kasvussa siinä pisteessä, että nyt oli aika, kaikella on tarkoituksensa, polkumme on ennalta määrätty jne, jne. Jos taas kristitty uskoo, että sai nämä Jumalan johdatuksen takia, niin tämä on epämääräistä hihhulointia, mutta ensin mainittu normaalia "perushenkisyyttä".
Vammaisilla haluttiin "testata armolahjoja" yrittämällä parantaa eikä heitä hyväksytty sellaisinaan, sanoivat Maanselkä ja Hirsilä. Valitettavasti tuollaistakin tapahtuu, ei toki koske kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki kristityt mahtaile ihmeillä? Esimerkiksi nyt pääsiäisenä ajankohtainen on kuolleista nouseminen.
Valekuollut oli.
No jaa, olen entinen helluntailainen, ja en kyllä tällaista mahtailua ole havainnut. Kyllä, monet uskovat ihmeisiin, monet kokevat niitä jopa kokeneensa, mutta ei niitä minusta kauheasti ihmisille lupailla tai niillä uskoa "markkinoida". Toki eri seurakunnissa ns. menestysteologiapainotus on voimakkaampi kuin toisissa, ja on mahdollista että jossain paikallisseurakunnissa siihen on enemmänkin hurahdettu.
Mutta sinänsähän tuo homma on aika lailla niinkuin niin muodikas "Vetovoiman laki", uskokaa jo saaneenne niin saatte. Sekä kristillisissä että uushenkisissä piireissä kaikki ymmärtävät, ettei se aina toteudu, mitä sitten selitetään esim. oman uskon puutteella. Mutta eipä tuosta usein haittaakaan ole, ja monelle se tuo iloa ja toivoa elämään. Usein se sitä paitsi toimii ihan luonnollisella tavalla: kun uskoo että Jumala tai universumi auttaa, niin omat luonnolliset voimat toteuttaa tavoitteita voivat vapautua käyttöön eri tavalla, kun ei ole pelkoa epäonnistumisesta. Itselleni esim. opintojen suhteen usko toimi juuri niin: uskoin saavani Jumalalta tarvittavat kyvyt ja voimat suoriutua, ja niinpä uskoin itseeni ja menestyin.
Minä olen nykyään tosiaan agnostikko, usko Jumalaan vaan meni ilman että sitä mitenkään valitsin, mutta edelleen näen paljon hyvää helluntaiseurakunnassa, ja loppujen lopuksi aika vähän niitä haittapuolia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kaikki kristityt mahtaile ihmeillä? Esimerkiksi nyt pääsiäisenä ajankohtainen on kuolleista nouseminen.
On eri asia uskoa historiassa tapahtuneisiin ihmeisiin raamatun ilmoituksen mukaan kuin nykyajassa tapahtuviin.
Miksi? Historiassa tapahtuneet oli omana aikanaan ajankohtaisia tapahtumia. Ihan kuten kaikki nyt tapahtuvat asiat tulee olemaan tuleville sukupolville muinaista historiaa.
Vai onko Jumalan taikasauva mennyt epäkuntoon - ihmeinen tekeminen onnistui vain silloin joskus kauan sitten?
Ero on siinä että juutalaisten taltioima historia on ihmiskunnan kirjoitetun historian tärkein lähdeteos jossa on taltioituna myös ihmeitä. On perusteltua uskoa historian kirjoituksiin kuin juttuihin joita nykyään kuulee.
Uskonsuuntaa tulee markkinoida kuten mitä tahansa muutakin tuotetta. Ilman rahaa ei uskontobisnes pyöri. Mainoslupauksista ei joudu edes vastuuseen, toisin kuin vääristelevästä markkinoinnista esimerkiksi autokaupassa.