Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hidas kielellinen kehittyjä - VIRIKEHOITO?

Vierailija
25.01.2011 |

Meillä on kolme lasta, joista vanhin on koulussa. Toiseksi vanhin menee ensi vuonna eskariin ja kolmas on nyt reilu 2v.



Jään kesällä äitiyslomalle ja mietin kovasti mitä tuon kolmosen kanssa pitäisi tehdä. Koska keskimmäinen menee (koululle) eskariin ensi vuonna, ajattelin ottaa nuorimmaisen koriin äitiysloman ajaksi (on vauvan syntyessä 2v10kk).



Tämä kolmonen on kuitenkin hidas kehittyjä puheentuoton osalta ja ollut sekä kelton että puheterapeutin tarkkailussa. Hänellä on selvästi ongelmia sanojen tuottamisessa (ilmeisesti motorisesti), mutta silti ymmärtää ihan kaiken ja on muuten hyvinkin fiksu lapsi (mm. laskee sujuvasti).



Puhetta tulee paljon, mutta oikeita sanoja vain vähän. Hän puhuu pitkiä lauseita, mutta lähes jokainen sanan on "tynkä". Sana muodostuu yleensä vain loppu- tai alkutavusta tai on kokonaan ihan muu kuin oikea sana.



Kunnassamme ei ole tällä hetkellä keltoa, koska hän irtisanoutui juuri. Ennen lähtöään hän oli kuitenkin kommentoinut olevansa huolissaan lapsemme pienestä sanavarastosta.



Mitä ihmettä siis tekisin lapsen kanssa? Keneltä saisin pätevän lausunnon (ja apua) ennen kesää siitä, kannattaako lapsemme käydä osa-aikaisesti päiväkodissa myös äitiysloman ajan. Lapsi viihtyy hyvin päiväkodissa, mutta niin tietenkin kotonakin...



Olisiko kenelläkään omakohtaista tai työn puolesta tullutta kokemusta tai näkökulmia?



Kiitos?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi laittaa lähetteen jatkotutkimuksiin.

Vierailija
2/8 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaen että olet ihan normi suomenkielinen ihminen joka osaa puhua.



Meidän yksi lapsi puhui vielä 4-vuotiaanakin niin epäselvästi että monella oli vaikeuksia ymmärtää. En ymmärrä mitä hyötyä siitä olisi ollut lapselle jos olisi viettänyt päivät ympäristössä jossa häntä ei ymmäretä? Käytiin puheterapeutillakin joka vaan totesi että ymmärtää hyvin ja osaa puhua hyvin vaikkakin epäselvästi. Kehotti korjaamaan lapselle sanoja tavu kerrallaan (meinaatko että tarhassa jaksavat/ehtivät tehdä niin?) eikä maininnut sanallakaan että lapsen olisi hyvä mennä tarhaan vaikka oli kotihoidossa vielä 4-vuotiaana. Itse asiassa en halunnut lasta tarhaan kun pelkäsin että kiusataan tai ei saa kavereita kun puhuu niin epäselvästi.



Nyt tuo lapsi on jo 9-vuotias puhuu hyvin ja on huippu koulussa. Ärrän oppi vasta juuri ennen kouluun menoa, mutta puhui eskarissa jo muuten hyvin.

Lapsella on purentavika mikä nyt korjataan ja luulisin että sekin on vaikuttanut puhumiseen.



Eli mä pitäisin kyllä noin pienen kotona ja juttelisin/lukisin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan vielä sen verran, että päiväkodissa ymmärtävät lasta samalla tavalla kuin me kotona. Kyseessä pieni päiväkoti, jossa koko hoitohenkilökunta tuntee kaikki lapset hyvin. Juuri eilen lto kertoi, kuinka toiset (isommat) lapset opettavat lapsellemme hyväntahtoisesti sanoja, kun hän sanoo jotain hassusti. Esim. lapseni sanoo "puu" kun tarkoittaa puuroa. Toinen lapsi korjaa: "sano P-U-U-R-O", toistaen saman monta kertaa peräkkäin.



En siis usko ollenkaan, että päiväkoti olisi huono ympäristö lapselle, mutta toki mieluummin pitäisin hänet kanssani kotona.



Mietin vain sitä, KUKA tai minkä alan asiantuntija osaa antaa neuvoja, mikä vaihtoehto on paras. Onko se puheterapeutti? Vai kelto?

Vierailija
4/8 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama missä niitä sanoja toistellaan.

Puheterapeutit eivät "kajoa" noin pieniin ja neuvolatäti ym. on vain yksi mielipide.



Voit siis ihan hyvällä omatunnolla ottaa lapsen kotiin ja puhua itse sille selkeästi.

Tai jos haluat että on mielummin tarhassa ja viihtyy siellä ja meno on kuvailemasi kaltainen niin ihan yhtä hyvin se sielläkin oppii sitä puhumista.



Kyse on nyt 2-vuotiaasta! On ihan normaalia että sen ikäinen ei puhu vielä selvästi vaikka naapurin 2 v puhuisikin jo ihan selvästi.

Jos kuitenkin ymmärtää hyvin ja puhuu jotenkuten niin ei siinä lapsessa ole todennäköisesti mitään vikaa (kireä kielijänne varmaan jo tarkastettu) ja oppii puhumaan ihan hyvin kummassakin ympäristössä.



Ja mun käsittääkseni parhaiten saa neuvoja asiasta neuvolalääkäriltä. Neuvolalääkäri tarkistaa suun motoriikan ja osaa sanoa onko lapsen puhe normaalin kehityksen sisällä ja tarvittaessa ohjaa eteenpäin. Osaa varmaan myös sanoa onko tarhassa olosta mitään hyötyä puheeseen.

Eli soita neuvolaan ja sano että haluat lääkäriajan.

Vierailija
5/8 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun meillä on tasan kaksi neuvolalääkäriä: venäläinen ja kreikkalainen, joisa jälkimmäinen kirjoitti viimeksi neuvolakorttiin "terveellinen lapsi" ja ensiksi mainittu jätti tutkimatta lapsen, koska lasta itketti.

Mutta kiitos silti neuvosta. Menen ehkä kuitenkin yksityiselle - minkä alan lääkäri olisi tarkoituksenmukaisin tällaiseen tarkastukseen?

sama missä niitä sanoja toistellaan. Puheterapeutit eivät "kajoa" noin pieniin ja neuvolatäti ym. on vain yksi mielipide. Voit siis ihan hyvällä omatunnolla ottaa lapsen kotiin ja puhua itse sille selkeästi. Tai jos haluat että on mielummin tarhassa ja viihtyy siellä ja meno on kuvailemasi kaltainen niin ihan yhtä hyvin se sielläkin oppii sitä puhumista. Kyse on nyt 2-vuotiaasta! On ihan normaalia että sen ikäinen ei puhu vielä selvästi vaikka naapurin 2 v puhuisikin jo ihan selvästi. Jos kuitenkin ymmärtää hyvin ja puhuu jotenkuten niin ei siinä lapsessa ole todennäköisesti mitään vikaa (kireä kielijänne varmaan jo tarkastettu) ja oppii puhumaan ihan hyvin kummassakin ympäristössä. Ja mun käsittääkseni parhaiten saa neuvoja asiasta neuvolalääkäriltä. Neuvolalääkäri tarkistaa suun motoriikan ja osaa sanoa onko lapsen puhe normaalin kehityksen sisällä ja tarvittaessa ohjaa eteenpäin. Osaa varmaan myös sanoa onko tarhassa olosta mitään hyötyä puheeseen. Eli soita neuvolaan ja sano että haluat lääkäriajan.

Vierailija
6/8 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen oli 3-vuotias kuopuksen syntyessä ja on puheterapeutin ja kelton suosituksesta jatkanut pk:ssa 2-3 päivänä viikossa puolipäiväisenä.



Lapsella on ihan samanlainen tilanne kuin teillä puheentuoton osalta. Ymmärtää ja puhuukin paljon ja pitkiä lauseita, mutta ääntää epäselvästi. Meilläkin ongelma sanojen tuottamisessa on ilmeisesti motorinen. On käynyt puheterapiassa reilun vuoden (neuvolassa onneksi havahduttiin tähän ajoissa ja ollaan saatu hyvin apua). Toisin kuin joku kommentoija väitti, kyllä meillä puheterapeutti on tässä ollut mukana ohjaamassa jo pitkään.



Me päädyttiin pitämään lapsi osa-aikaisesti pk:ssa. Kielenkehitys ei ollut ainoa syy, mutta vaikutti asiaan vahvasti. Meillä lisäksi sellainen tilanne, että ollaan kaksikielinen perhe, ja kotona ollessa kuulisi multa päivisin vain suomea. Pk on isänkielinen. Kaksikielisyys osaltaan on varmasti ollut viivästyttämässä kielen kehitystä.



En usko päiväkodin ihmeitä tekevään voimaan, mutta kyllä siellä ihan oikeasti on lapseni puheenkehitykseen puututtu ja otettu aktiivisesti huomioon. Lapsi on pienessä ryhmässä, joten hoitajilla on hänelle hyvin aikaa. Puheenkehityksen tukemiststa on laadittu suunnitelma ja sen mukaisesti lapseni puheenkehitykseen on varattu päivittäin tietty aika (jolloin joku hoitajista käy läpi kielellisiä ääntämis- tms. harjoitteita lapseni kanssa, lukee yhdessä hänen kanssaan tms). Lisäksi kelto käy säännöllisesti harjoittamassa lastani. Olen ollut tyytyväinen. Ja toisin kuin joku edellä kommentoi, pk:ssa todella siis on varattu aikaa lapseni puheenkehitykseen ja henkilökunta todella tekee päivittäin työtä (etukäteen laaditun suunnitelman mukaisesti) lapseni eteen tälläkin osa-alueella.



Toki kotonakin näitä asioita harjoitellaan. Ja varmasti kotonakin oppisi. Silti uskon, että ammattilaiset auttavat lastani eteenpäin.



Muutenkaan en virikehoitoa pidä pahana. Meillä on aivan ihana päiväkoti. AIkanaan jouduttiin jonottamaan pitkään, että lapsi tänne saatiin, joten paikkaa en pois anna (eivätkä näköjään muutkaan ä-lomalaiset, lähes kaikkien isommat lapset jatkavat osa-aikaisesti). Lapsi viihtyy hoidossa tosi hyvin. Siellä ovat tutut kaverit. Seurakunnan kerhoon en häntä edes haluaisi viedä.



Minä etenin siis niin, että neuvolan, puheterapeutin ja päiväkodin kanssa asiasta keskustelin. Puheterapeutti, neuvolan th, kelto ja pk:n omahoitaja ovat vieneet asiaa eteenpäin. Tarkoituksena on kevään aikana järjestää yhteinen tapaaminen meidän vanhempien ja kaikkien edellä mainittujen kesken. Motoriikan osalta tilannetta seurataan, mahdollisesti mennään puheterapeutin lähetteellä erikoislääkärille (foniatri?), jos aihetta on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka tapauksessa sun täytyy tehdä päätös lapsen kotiinottamisesta tai virikehoidosta aivan itse. En usko, että mikään taho antaa yksiselitteistä lausuntoa suuntaan tai toiseen. Varsinkaan kun asia ei ole mustavalkoinen. Sekä koti- että virikehoidossa on puolensa.



Meillä kaikki tahot (pk, neuvola, puheterapeutti jne) ovat ensin kysyneet meidän vanhempien mielipidettä. Sen kuultuaan (eli että jatkaa pk:ssa) ovat todenneet, että se on varmasti hyvä ratkaisu. Olisivat varmasti sanoneet saman, jos olisimme valinneet toisinkin päin. Vasta tämän jälkeen puheterapeutti, neuvolan th ja pk ovat kirjoittaneet omiin papereihinsa jatkotoimenpidesuosituksen osa-aikaisen pk-hoidon jatkamisesta.



Uskon, että ne jotka esim. tällä palstalla kertovat lapsensa olevan virikehoidossa jonkun tahon suosituksesta, ovat varmaankin käyneet jonkin samantyyppisen prosessin. Mun on vaikea uskoa, että normaaliperhetilanteessa olevaa lasta kehotettaisiin pysymään pk-hoidossa vastoin vanhempien tahtoa tai pelkästään hoitavan tahon aloitteesta.



7

Vierailija
8/8 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että soittaisit nyt ekaksi sille lapsen tuntevalle puheterapeutille ja kysyisit hänen mielipidettään asiasta. Hänellä on jo perspektiiviä asiaan ja tuntee varmaan kyseisen päiväkodin ynnä sen mahdollisuudet lapsen tukemiseen (mitä lääkäri ei välttämättä tiedä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi