Minkä ihmeen vuoksi asioinnin pitää nykyään olla niin vaikeaa?
Olen yrittänyt 4 viikkoa soittaa poliisiasemalle. Asia liittyy tekemääni rikosilmoitukseen, ja soitan siihen puhelinnumeroon, joka rikosilmoituksen vahvistuksessa on yhteystiedoksi annettu. Sieltä vastaa vaihdetyöntekijä, joka yhdistää minut eteenpäin poliisiasemalle, ja sieltä ei vastaa kukaan. Neljään viikkoon.
Haluan siirtää YTHS:lle varaamani ajan hyvissä ajoin etukäteen. Aluksi robottitervehdykset kolmella eri kielellä, ja sitten vasta pääsee valitsemaan, että palvelu suomeksi kiitos. Jos asia koskee sitä, paina yksi, jos asia koskee tätä, paina kaksi, jos asia koskee tuota, paina kolme jne. Mutta asialle "ajan siirtäminen" ei ole numeroa, vaan pitää arvata, että mitähän numeroa painamalla pääsisi aikaa siirtämään. Jos arvaa, että "varmaan ajan voisi siirtää tuolta, missä ajan voi perua", niin väärin arvattu - valitsemalla ajan perumisen sinut siirretään automaattiseen ajanperumisrobottiin, jonka kautta ei ole mahdollista varata uutta aikaa samalle työntekijälle. Ja mitään vaihtoehtoa painamalla et pääse puhumaan ihmisen kanssa, vaan voit vain jättää soittopyynnön, johon vastataan sitten joskus, ja tietysti juuri sillä hetkellä kun ajat autoa tai istut pöntöllä niin, että joudut aloittamaan asiointitemppuradan alusta.
Haluan käydä pankissa. Pankkikonttori on auki tiistaisin klo. 09:30 - 09:40 ja 13:05 - 13:10, ja asiointi vain ajanvarauksella. Ajanvarauksen voi tehdä vain vahvalla tunnistautumisella verkkopankkitunnuksilla, eli jos haluat saada itsellesi verkkopankkitunnukset tai laittaa toimimattomat verkkopankkitunnuksesi toimimaan, niin lol sori. Ja sitten jos pääset pankkiin sisälle niin sinut käännytetään pois jos et muistanut tuoda mukanasi rituaalikynttilöitä ja uhrilammasta, joo nämä piti olla mukana, asiastahan ilmoitettiin tässä pankin tiskillä olevalla kyltillä jonka näkee vasta kun pääsee pankkiin sisälle.
Minä huudan. Itken ja huudan.
Kommentit (18)
Joillakin nyt on vaan elämä kovin vaikeaa.
Ihmettelen vaan miten on mahdollista, että olet yths:n asiakas eli opiskelija mutta sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia. Jos sulla ne on olemassa mutta ei toimi niin kyllä se hoituu ihan puhelulla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan miten on mahdollista, että olet yths:n asiakas eli opiskelija mutta sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia. Jos sulla ne on olemassa mutta ei toimi niin kyllä se hoituu ihan puhelulla.
Tuo viimeinen pankkiasiointiesimerkki oli kenties hienovaraista liioittelua.
Kaikki palvelut on ihan hanurista. Vanhan pariskunnan mies kuoli ja huonojalkainen vaimo jäi omakotitaloon yksin. Postilla on palvelu, että tuovat lehdet oven pielessä olevaan laatikkoon, MUTTA eivät tuokaan enää, kun ei ole lumitöitä tehty, joten vanha rouva on perunut kaikki lehdet, kun ei saa niitä talvellasiihen ovenpieleen.
Läheiset toki käyvät ja auttavat, mutta tuntuu tuokin muka hyvä palvelu olevan vähä niin ja näin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki palvelut on ihan hanurista. Vanhan pariskunnan mies kuoli ja huonojalkainen vaimo jäi omakotitaloon yksin. Postilla on palvelu, että tuovat lehdet oven pielessä olevaan laatikkoon, MUTTA eivät tuokaan enää, kun ei ole lumitöitä tehty, joten vanha rouva on perunut kaikki lehdet, kun ei saa niitä talvellasiihen ovenpieleen.
Läheiset toki käyvät ja auttavat, mutta tuntuu tuokin muka hyvä palvelu olevan vähä niin ja näin.
En ole itse tuota kyseistä lumikinosta nähnyt, mutta Postilla on ihan työturvallisuusjuttu, että ei lähdetä aivan umpihankeen tarpomaan, siis esimiesten kehotuksesta. Talvella jakelu luonnollisesti vaikeutuu, kun lumi estää laatikoille pääsyä ja täytyy leikkiä arkeologia, että jotkut laatikot saa kaivettua hangesta esille. Jonain päivänä postia ei voi ollenkaan jakaa jollekin tielle/alueelle, vaan postinjakajat joutuvat odottelemaan lumiauroja. Joskus asiakkaita joudutaan pyytämään siivoamaan laatikkonsa ympäristö lumesta, tai esim. nostamaan/laskemaan laatikkonsa korkeutta, korjaamaan laatikkonsa yms., koska ei ole postinjakajienkaan tehtävä huoltaa reittiensä laatikoita käyttökuntoisiksi.
Mutta toisaalta joillain postinjakajilla on myös hirveän huono työmoraali ja laiskottelevat hommiensa kanssa joka tilaisuuden tullen, enkä todellakaan väitä, etteikö tämän iäkkään lesken tilanteessa voisi olla siitäkin kyse.
Joka tapauksessa, jos Posti on pyytänyt tekemään lumityöt ovenpielestä, niin olisiko mitenkään mahdollista, että nämä vierailevat läheiset voisivat auttaa ja tehdä ne lumityöt asukkaan puolesta? Lumitöiden tekeminenhän parantaisi asukkaan muutakin elämää, kun pääsisi esteettömämmin pihalle, mikäli siis laisinkaan pääsee käymään pihalla, mutta vähintäänkin kulku sisältä auton kyytiin olisi helpompaa sitten, jos tarvitsee lähteä vaikka terveyskeskusreissulle.
Itse ostin ok talon, jossa on iso piha, en viitsi itse tehdä lumitöitä, ulkoistin sen lumitöitä tekevälle firmalle, eikä ole edes kallista. Eli jos ei itse kykene, eikä ole kaveita, niin ostaa palvelun eikä odota että valtio hoitaa mummon lumityöt.
Monet esimerkit kuulostivat, kuin olisi ollut menossa/soittamassa tai yrittämässä edellisiä, Kempeleen Pohteelle, entiseen terveyskeskukseen. Siinä paikka, joka varmaan veti Suomen ennätyksen asiassa "näin poljet kaiken hyvän alas".
Ei ole pankki tunuksia.Lopetin ne v.2010. Siirtyessäni S-pankiin. Velkaa ei ole ei omaisutta.S-pankki asiani hoidan livenä palvelua saa lauantainakin Prismat s-pankki pisteet. Hyvin olen tähän asti selvinnyt tietoinen valinta ei älypuhelin.En oma kanta,en maisa.En F.B, en instagram.Koska olen eläkkellä työnteosta! Aikaa mennä jonottaa mistä kulloinkin tarvitsen palvelua. Esim.Ilman ajanvaraus Pasila Polisiasema heti aamu : 30 minuttia kesti viime kesänä jontus numerolla kun uusein passin ja henkkain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki palvelut on ihan hanurista. Vanhan pariskunnan mies kuoli ja huonojalkainen vaimo jäi omakotitaloon yksin. Postilla on palvelu, että tuovat lehdet oven pielessä olevaan laatikkoon, MUTTA eivät tuokaan enää, kun ei ole lumitöitä tehty, joten vanha rouva on perunut kaikki lehdet, kun ei saa niitä talvellasiihen ovenpieleen.
Läheiset toki käyvät ja auttavat, mutta tuntuu tuokin muka hyvä palvelu olevan vähä niin ja näin.
En ole itse tuota kyseistä lumikinosta nähnyt, mutta Postilla on ihan työturvallisuusjuttu, että ei lähdetä aivan umpihankeen tarpomaan, siis esimiesten kehotuksesta. Talvella jakelu luonnollisesti vaikeutuu, kun lumi estää laatikoille pääsyä ja täytyy leikkiä arkeologia, että jotkut laatikot saa kaivettua hangesta esille. Jonain päivänä postia ei voi ollenkaan jakaa jollekin tielle/alueelle, vaan postinjakajat joutuvat odottelemaan
Tuskin ne työssäkäyvät kilometrien päässä asuvat läheiset ovat lumipyryn jälkeen aamulla viideltä ennen töihin menoa ajaneet mummon lumitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ne työssäkäyvät kilometrien päässä asuvat läheiset ovat lumipyryn jälkeen aamulla viideltä ennen töihin menoa ajaneet mummon lumitöihin.
Hetkinen, mitä? Kun puhut aamuviidestä, niin se kuulostaa siltä kuin tarkoittaisit sanomalehtien varhaisjakelua, mutta ainakin meidän alueella tuo ovenpielipalvelu on saatavilla ainoastaan päiväjakeluun. Eli jos asiakas tilaa lehtensä varhaisjakeluna heittolaatikkoon (jolloin lehdet saapuvat varhain aamuyöllä alueen yhteiseen sanomalehtilaatikkoon), mutta haluaa siirtää lehtien jakelun henkilökohtaiseen laatikkoonsa oven pieleen, niin silloin hänen lehtensä siirretään varhaisjakelusta päiväjakeluun, jolloin lehdet saapuvat päiväpostin mukana.
Ketään asiakasta ei tietenkään pidä velvoittaa pitämään laatikkoaan siistinä vuorokauden ja vuoden ympäri. Postin kuuluu lähettää tuollainen lumipyyntö vain silloin, jos asiakkaan laatikko on pitkittyneesti lumihangen takana ja näyttää siltä, että laatikon ympäriltä ei olla ikinä tekemässä lumitöitä. Se varmasti riittäisi, jos läheiset kävisivät tekemässä lumityöt silloin kun ehtivät, vaikka joskus sitten menisikin päivä tai pari niin, ettei lumitöitä tee kukaan. Eihän sitä lunta edes sada joka päivä, ja yhdet lumityöt voivat kantaa pitkälle tulevaisuuteen.
Asun Englannissa, ja täällä on yhtä vaikeaa, etenkin kun hermot menevät pakettien kuljetusfirmoihin, jotka eivät toimita paketteja kotiisi. He lähettävät valheellisia viestejä, väittäen yrittäneensä toimittaa pakettia, vaikka olen ollut kotona koko päivän. Sama toistuu seuraavana päivänä taas, kun tilaan uuden paketin. Tuntikausia menee näiden selvittelyyn, vaikka asian pitäisi olla todella yksinkertainen. Osoite on paketissa oikein ja olen kotona, miksi siis en saa pakettiani. Asiakaspalvelussa taas usein työskentelee henkilöitä, joiden englanninkieli on todella huono, eikä heidän aksentistaan saa aina selvää.
Kummaksi se on tosiaan mennyt. Melkein joka asiaan pitää kirjautua jonnekin tai ladata joku appi. Tässä yhtenäkin päivänä, kun olin tilannut yhden jutun kotiosoitteeseeni , se pitikin noutaa parin kilometrin päästä laatikosta, jonka sai auki vasta kun olin taas yhden apin ladannut.
Märmättävät, että työttömien pitäisi mennä töihin.
NO MITEN OLISI, JOS LAITETTAISIIN LISÄÄ AVOIMIA PAIKKOJA ASIAKASPALVELIJOILLE, JOTTA OLISI NIITÄ TÖITÄ, MIHIN MENNÄ?
Monissa paikoissa asiakaspalvelu olisi ihan hyvä, matalan kynnyksen työ, johon ei normaalin perehdytyksen lisäksi tarvitse erillistä koulutusta (jossain toki tarvitsee myös alan koulutuksen). Ja varmaan se palvelisi asiakkaiden lisäksi myös palveluntarjoajien omia tarpeita, että asiointi tehtäisiin asiakkaille helpommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Monet esimerkit kuulostivat, kuin olisi ollut menossa/soittamassa tai yrittämässä edellisiä, Kempeleen Pohteelle, entiseen terveyskeskukseen. Siinä paikka, joka varmaan veti Suomen ennätyksen asiassa "näin poljet kaiken hyvän alas".
Mitäs siellä on sitten tapahtunut?
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä on sitten se Suomen ainoa paikka, johon saa yhteyden oikealle ihmisvirkailijalle?
No tietysti VEROTTAJA.
Ja sinne on pakko soittaa koska verkkosivut ovat sen verran sekavat ja vaikeasti luettavat ettei tavallinen ihminen ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Märmättävät, että työttömien pitäisi mennä töihin.
NO MITEN OLISI, JOS LAITETTAISIIN LISÄÄ AVOIMIA PAIKKOJA ASIAKASPALVELIJOILLE, JOTTA OLISI NIITÄ TÖITÄ, MIHIN MENNÄ?
Monissa paikoissa asiakaspalvelu olisi ihan hyvä, matalan kynnyksen työ, johon ei normaalin perehdytyksen lisäksi tarvitse erillistä koulutusta (jossain toki tarvitsee myös alan koulutuksen). Ja varmaan se palvelisi asiakkaiden lisäksi myös palveluntarjoajien omia tarpeita, että asiointi tehtäisiin asiakkaille helpommaksi.
Juuri noin. Ja esimerkiksi liiton puhelinneuvonta, ainakin työttömyyskassan puolella, on usein ruuhkautunut ja pyydetään soittamaan myöhemmin uudelleen. Soittopyyntöäkään ei voi noissa ruuhkatilanteissa jättää. Sama juttu Kelan puhelinpalvelussa. Työpaikkoja lisää, kiitos.
Ja mikä on sitten se Suomen ainoa paikka, johon saa yhteyden oikealle ihmisvirkailijalle?
No tietysti VEROTTAJA.