Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Polttomoottoriautot ovat hengitysilmaa myrkyttäviä muinaisjäänteitä

Vierailija
06.01.2024 |

Polttomoottoriautoilu tulee loppumaan kokonaan eikä se ole mikään henkilökohtainen valinta. Hitaimmilla vain kestää muita pitempään tajuta asia. Ei se mene niin, että voi valita myrkyttääkö toisten hengitysilmaa vai ei. Koomisinta on se, että kaupungeissa niillä ajetaan lyhyttä pätkäajoa jolloin katalysaattorit eivät ehdi lämmetä ja todelliset päästöt ovat hirveät. Koiria pitäisi verottaa enemmän ja polttomoottoripuolella verot pitäisi kohdistaa rajummin turhuuteen eli moottoripyöriin, mopoihin, moottorikelkkoihin ja mönkijöihin. Mönkijähän valittiin virallisesti vuoden 2007 turhakkeeksi, mutta eivät nämä muut siitä kaukana ole. Sähkön hinnan pitäisi noin kymmenkertaistua, että olisi edes lähelle yhtä kallista kuin bensa-autoilu nyt. Kaiken lisäksi sähkön hinta on jo laskussa ja Suomesta tulee sähkön suhteen omavarainen. Ei mikään ihme, kun Suomessa pidetään kaikenlaista haitta-ajoa polttomoottorivehkeillä "hyvänä harrastuksena" eikä sitä saa kritisoida. Ylintä suojelusta nauttii kaikenlainen kuminpoltto ja keuliminen laittomiksi viritetyillä mopoilla ja moottoripyörillä. Poliisi ei tee juuri mitään, vaikka tämä tietty porukka pitäisi pysyvästi eristää muusta yhteiskunnasta. Tieliikennelaki määrittää mikä on haitta-ajoa. Kaikki tarpeeton ja häiritsevä ajo on lailla kielletty. Jos ajaa keula pystyssä samaa kadunpätkää tuntitolkulla edes takaisin niin, että meteli kuuluu kilometrien päähän niin se on todellakin laitonta haitta-ajoa. Lisäksi kaikki kuminpoltto yleisillä teillä on laitonta haitta-ajoa. Yleiset tiet ja kadut eivät ole mitään leikkipaikkoja, joissa tehdään sirkustemppuja. Polttomoottoriautoilijoista tulee aina ympäristöaktivisteja kun puhutaan sähköautoista. Yhtäkkiä kiinnostaa Kiinan luonto ja ties mikä humpanpumppa mikä ei heitä kyllä oikeasti kiinnosta tippaakaan. Tämä "huoli" onkin vain keppihevonen oman päristelyharrastuksen oikeuttamiseksi ja se on aivan liian läpinäkyvää. Sähköautoja ostetaan ja tuodaan enemmän kuin dieseleitä. Dieselit ovat pelkkää arvotonta ongelmajätettä ureasäiliöineen ja hiukkasloukkuineen jota kukaan ei halua. Älkääkä alkako ylpeillä kuinka päästötekniikka on ohitettu tai "koodattu" pois.

Kommentit (242)

Vierailija
1/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä? Polttomoottoriautoilu tulee loppumaan kokonaan eikä se ole mikään henkilökohtainen valinta. Hitaimmilla vain ksetää muita pitempään tajuta asia. Ei se mene niin, että voi valita myrkyttääkö toisten hengitsyilmaa vai ei. Koomisinta on se, että kaupungeisas niillä ajetaan lyhyttä pätkäajoa jolloin katalysaattorit eivät ehdi lämmetä ja todelliset päästöt ovat hirveät. Koriia pitäisi verottaa enemmän ja polttomoottoripuolella verot pitäisi kohdistaa rajummin turhuuteen eli moottoripyöriin, mopoihin, moottorikelkkoihin ja mönkijöihin. Mönkijähän valittiin virallisesti vuoden 2007 turhakkeeksi, mutta eivät nämä muut siitä kuakana ole. Sähkön hinnan pitäisi noin kymmenkertaistua, että olisi edes lähelle yhtä kallista kuin benas-autoilu nyt. Kaiken lisäksi sähkön hinta on jo laskussa ja Suomesta tulee sähkön suhteen omavarainen.

Vierailija
2/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap koskaan kuullut, että kirjoituksen voi jakaa kappaleisiin? Ei tuota sun sepustusta jaksa lukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttomoottoriauto taas lämpenee moottorin hukkalämmöllä eli moottorin pitää olla käyninssä. Perussuomalaiset ovat muak olevinaan suomalaisten puolella, mutta eivät näe mitään ongelmaa riippuvuudessa Venäjältä ja arabimaista tuodusta öljystä. Ei tuosta porukasta ota mitään selvää. Isänmaallisin mahdollinen teko on ajaa sähköautolla. Tällä hetkellä Fingridin sivujen mukaan Suomen sähköntuotannon päästöt ovat noin 90gCO2/kWh mikä vastaa noin kymmeensosaa polttomoottoriauton päätsöistä. Että näin. Sähköauto on aivan valtavasti parempi vaikka OL3 ei vielä ole täydellä teholla käytössä ja tuulivoimaa tulossa merkittävästi lisää. Suomi tulee olemaan sähkötuotannon suhteen omavarainen lähitulevaisuudessa. Eniten raivostuttaa nämä tonnin romuilla ajavat työttömät ja eläkeläiset, jotka kuvittelevat pitävänsä Suomea pystyssä vain siksi koska ostavat bensaa.

Vierailija
4/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polttomoottoriauto taas lämpenee moottorin hukkalämmöllä eli moottorin pitää olla käyninssä. Perussuomalaiset ovat muak olevinaan suomalaisten puolella, mutta eivät näe mitään ongelmaa riippuvuudessa Venäjältä ja arabimaista tuodusta öljystä. Ei tuosta porukasta ota mitään selvää. Isänmaallisin mahdollinen teko on ajaa sähköautolla. Tällä hetkellä Fingridin sivujen mukaan Suomen sähköntuotannon päästöt ovat noin 90gCO2/kWh mikä vastaa noin kymmeensosaa polttomoottoriauton päätsöistä. Että näin. Sähköauto on aivan valtavasti parempi vaikka OL3 ei vielä ole täydellä teholla käytössä ja tuulivoimaa tulossa merkittävästi lisää. Suomi tulee olemaan sähkötuotannon suhteen omavarainen lähitulevaisuudessa. Eniten raivostuttaa nämä tonnin romuilla ajavat työttömät ja eläkeläiset, jotka kuvittelevat pitävänsä Suomea pystyssä vain siksi koska ostavat bensaa.

Oletko ap koskaan kuullut, että kirjoituksen voi jakaa kappaleisiin? Ei tuota sun sepustusta jaksa lukea.

Vierailija
5/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään jaksanut lukea noin huonosti jäsenneltyä aloitusta.

Sen vain haluan todeta, ettei sähköautot ainakaan ole tänäpäivänä mitenkään parempi vaihtoehto autoilulle. Uusien komponenttien rakentaminen vie älyttömästi energiaa. Myös sähkön huoltovarmuuden kehittämisen tie on pitkä taivallus. Puhumattakaan sähköautojen renkaista, jotka mujustavat metsäpientareemme nopeammin pilalle.

Vetyautoilu olisi kannattavempaa.

Vierailija
6/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sähköautot ovat tehokkaampia energian käytössä verrattuna polttomoottoriautoihin. Sähkömoottorit ovat yleensä yli 90 prosenttia tehokkaita, kun taas polttomoottorit voivat jäädä alle 30 prosentin tehokkuuteen tietyissä olosuhteissa. Tämä tarkoittaa sitä, että sähköautoilla on potentiaali vähentää energiankulutusta ja riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Taloudellisesti sähköautot viovat olla houkuttelevampia pitkällä aikavälillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maaperän saastuminen on kolmas seuraus öljyteollisuduesta. Öljynporaustoiminta ja jalostusprosessit saastuttavat maaperää aiheuttaen ksavien kuolemista ja ekosysteemien muuttumista peruuttamattomasti. Tämä vaikuttaa biologiseen monimuotoisuuteen ja kykyny toipua ympäristöhäiriöistä. Vastapainona öljyteollisuuden haitoille tuulivoima nousee varteenotettavana vaihtoehtona. Tuulivoima on yksi kestävimmistä ja ympäristöystävällisimmistä energiamuodoista. Tuulivoimalat tuottavat energiaa ilman hiilidioksidipäästöjä ja hyödyntävät uusiutuvaa tuulienergiaa. Toisin kuin öljyntuotanto, tuulivoiman käyttö ei aiheuta laajoja ympäristökatastrofeja tai merien saastumista. Tuulivoiman etuja ovat myös luonnonvarojen säästäminen, ympäristöystävällinen tuotanto sekä työpaikkojen luominen. Tuulivoimateollisuus tarjoaa mahdollisuuksia kestävään energiantuotantoon samalla edistäen uusien työpaikkojen syntymistä ja uusien taitojen oppimista.

Vierailija
8/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maaperän saastuminen on kolmas seuraus öljyteollisuduesta. Öljynporaustoiminta ja jalostusprosessit saastuttavat maaperää aiheuttaen ksavien kuolemista ja ekosysteemien muuttumista peruuttamattomasti. Tämä vaikuttaa biologiseen monimuotoisuuteen ja kykyny toipua ympäristöhäiriöistä. Vastapainona öljyteollisuuden haitoille tuulivoima nousee varteenotettavana vaihtoehtona. Tuulivoima on yksi kestävimmistä ja ympäristöystävällisimmistä energiamuodoista. Tuulivoimalat tuottavat energiaa ilman hiilidioksidipäästöjä ja hyödyntävät uusiutuvaa tuulienergiaa. Toisin kuin öljyntuotanto, tuulivoiman käyttö ei aiheuta laajoja ympäristökatastrofeja tai merien saastumista. Tuulivoiman etuja ovat myös luonnonvarojen säästäminen, ympäristöystävällinen tuotanto sekä työpaikkojen luominen. Tuulivoimateollisuus tarjoaa mahdollisuuksia kestävään energiantuotantoon samalla edistäen uusien työpaikkojen syntymistä ja uusien taitojen oppimista.

Et sä ap näköjään opi vaan jauhat samaa paskaa edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap koskaan kuullut, että kirjoituksen voi jakaa kappaleisiin? Ei tuota sun sepustusta jaksa lukea.

En, olen heikkolahjainen ja kirjoitusvirheitäkin tulee koko ajan. 

Vierailija
10/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienissä autoissa ylitse muiden oli täyssähköinen BMW i3, joka jätti tielle alle yhden auton tuhannesta 2019-2020 rekisteröidyistä autoista. Alemamssa keskiluokassa majaileva sähköauto Volkswagen ID. 3 jätti tielle vain 0, 2 kertaa tuhatta autoa kohden, kun polttomoottoreilla lukema oli 6, 9 per 1 000. Tilasto perustuu tapauksiin, joissa on otettu yhteyttä ADAC:n tiepalveluun ja se kattaa 3-10-vuotiaat autot. Mukana on vain malleja, joita on rekisteröity riittävästi. Sähköautojen kohdalal tämä tarkoittaa, että neljä autoa pääsi mukaan: pienistä autoista BMW i3 ja Renault Zoe, alemmasta ksekiluokasta Volkswagen ID. 3 jätti tielle vain 0, 2 kertaa tuhatta autoa kohden, ja kyse on tietenikn vuosimallista 2020, jolloin kyesinen auto tuli markkinoille. Renault Zoe jäi sähköautopakan hännille. Sne vuoden 2020 autoille sattui 3, 3 hajoamista ja 2019 rekisteröidyille 4, 2 hajoamista. Merkillepantavaa on, että Zoe oli ainoa täyssähkö, joita rekisteröitiin jo vounna 2018. Niistä rikkoutui vain 2, 8 autoa tuhatta kohden. Maailman tiettävästi eniten ajettu Tesla Model 3 löytyy Kanadan Ontariosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap koskaan kuullut, että kirjoituksen voi jakaa kappaleisiin? Ei tuota sun sepustusta jaksa lukea.

En, olen heikkolahjainen ja kirjoitusvirheitäkin tulee koko ajan. 

Huomasin sen kirjoituksen ulkomuodosta. Virheisiin en ota kantaa, koska en lukenut sepustuksiasi.

Vierailija
12/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täytyy olla asiat huonosta kun viitsii vuodattaa vauvapalstalle tuon pituisen itkun autoista. Koitahan rentoutua vähän viikonloppuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Renault Zoe, alemmasta keskilukoasta Volkswagen ID. 3 ja keskiluokasta Tesla Model 3. Tesla Model 3:lla lukema oli vuosimallin 2019 autoilel 0, 9 ja 2020 rekisteröidyille 1, 1. Vuoden 2019 autoista tässä keskiluokassa pärjäsi paremmin vain BMW X3, jonka suhdeluku oli 0, 8. Vuoden 2020 autojen ykkösiä olivat BMW:n ja Mercedeksen 3 ja C -sarja samaisella 0, 8:lla. Pienissä autoissa ylitse muiden oli täyssähköinen BMW i3, joka jätti tielle alle yhden auton tuhannesta 2019-2020 rekisteröidyistä autoista. Alemmassa keskiluokassa majaileva sähköauto Volkswagen ID. 3 jätti tielle vain 0, 2 kertaa tuhatta autoa kohden, ja kyse on tietenkin vuosimallista 2020, jolloni kyseinen auto tuli markkinoille. Renault Zoe jäi sähköautopakan hännille. Sen vuoden 2020 autoille sattui 3, 3 hajoamista ja 2019 rekisteröidyille 4, 2 hajoamista. Merkillepantavaa on, että Zoe oli ainoa täyssähkö, joita rekisteröitiin jo vuonna 2018. Niistä rikkoutui vain 2, 8 autoa tuhatta kohden.

Vierailija
14/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä autisti se täällä tekstiä ulostaa? Purista välillä perseellä, että jöötisi jakautuu pienemmiksi kikkareiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella hyvä aloitus ja kerrankin joku uskaltaa sanoa tämän ääneen!

 

Vierailija
16/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrkyllinen hengitysilma toimii hyvin heikompaa ainesta pois karsivana tekijänä. Tosimies kyllä kestää sen, kuten on jo vuosikymmenet kestetty, mutta viherpiiperöä saattaapi hiukan heikottaa. Happi loppuu ja pierettää.

Vierailija
17/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä aloitus ja kerrankin joku uskaltaa sanoa tämän ääneen!

Jaksoit siis lukea tuon paskapötkön? 

Vierailija
18/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa huono aloitus. No, sanon kuitenkin että patteriautot on välivaiheen vitsi, vety+polttokenno on tulevaisuus.

Vierailija
19/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurelta osin se kulkee ölyjputkissa tai laivoilla. Ne käyttävät usein sitä kaikkein halvinta ja likaisinta polttoöljyä, joka ei muualle kelpaa. Rahtilaivat päästelevät vuodessa 1 000 000 000 tonnia CO2:ta vuosittain. Tästä kymmenes tulee öljytankkereista. Sitten tulee öljynjalostus. Siinä tarvitaan staojen asteiden lämpötiloja. Sitä ei tehdä koivuklapeilla. Eikä puhtaasti. Sitten jalostettua tuotetta kuskataan ympäriinsä saastuttavilla dieselrekoilla. Sitten polttoaine poltetaan huonolla hyötysuhteella (30%) siellä, missä ihmiset asuvat ja hengittävät. Sähköä ei tarvitse kaivaa maasta, jalostaa, ekiä kuljettaa laivoilla ja rekoilla. Yhdysvalloissa 47% sähköstä tuotetaan CO2-vapaasti, Euroopassa 56% ja kaikkialla tuo luku kasvaa. Ympäristöraportteja kannattaa silmäillä ennen kuin puolustelee polttomoottoriautojen "hyötyjä". Suomi ostaa lähes kaiken öljyn Venäjältä. Tämä öljy on erittäin rikkipitoista ja vaatii Kongosta lapsityövoimalla louhtitua kobolttia, jotta saadaan puhdistettua.

Vierailija
20/242 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo ei aja noita spämmejä skriptillä, on se pahasti sekaisin.

Juo viinaa ja kaadu hankeen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi