Akkuteknologia kehittyy nyt sellaisella nopeudella, että voi olla, että fossiilisista luopuminen ei tule edes olemaan vaikeaa
Kiinassa on kehitetty jo niin huimaa akkuteknologiaa (Geely erityisesti, myös Byd ja CATL), että öljyn kysyntä voi oikeasti lähteä selvään laskuun jo 10 vuoden päästä. Kiina satsaa aivan hurjia summia akkuteknologian kehitykseen ja tulokset alkavat nyt näkyä. Ekat täysin uuden sukupolven akustoilla varustetut autot ovat Euroopassakin myynnissä jo 2024 (Ainakin Zeekr 007). Euroopasta ei vain toistaiseksi löydy niin tehokkaita latausasemia, että pystyisivät täysin hyödyntämään edes noiden akustojen latauskykyä. Noita akustoja ei käytönnössä myöskään pysty sytyttämään palamaan vaikka yrittäisi.
Muutaman vuoden päästä sähköautoon pystyy lataamaan muutamassa minuutissa monta sataa kilometriä lisää matkaa.
Kiina rakentaa myös valtavia uusiutuvan energian hankkeita. Olen varma, että he haluavat merkittävästi vähentää öljyriippuvuuttaan.
Huonoja uutisia esim. Venäjälle, jonka talous nojaa lähes täysin vain öljyyn ja kaasuun ja joka on energiamurroksessa ihan kehitysmaa.
Myös Ruotsin Skellefteåssa on akkufirma, jolla on omaa huipputeknologiaa ja nyt heillä on siellä jo valtava tehdas. Tuosta voi tulla maailmanluokan jättiyritys.
Kommentit (239)
Teslan akkumateriaalit louhitaan lapsityövoimalla 👍
Vierailija kirjoitti:
Silti mun puhelimessa ja kaikissa vehkeissä on aina vaan se sama litum-ioniakku. Uusia mullistavia akkuja on lupailtu vuosikaudet mutta koskaan ei näytä kuitenkaan mitään oikeesti tulevan uutta.
Juuri näin.
Tuleviin ja mahtaviin akkuteknologioihin voi luottaa heti sitten, kun niitä saa kuluttajakaupasta.
Ja niille, jotka odottavat akkujen energiatiheyden voimakasta kasvua, joudun ikävä kyllä toteamaan että sitä rajoittaa ihan fysiikan lait. Hiilivedyt ovat osittain siksi niin älyttömän energiatiheitä, että ne ottavat suurimman osan reaktioaineestaa - siis hapen - ilmasta.
Ne on keksineet kiinassa kutistaa ihmisen ja ne polkee niissä akuissa virtaa. Joo sitä uutta akkutegnologiaa on lupailtu jo niin kauan että uskon kun näen niitä myynnissä.
Eli ihan rauhassa kannattaa odotella pari vuotta sähköauton hankinnan kanssa, niin saa paljon parempaa akkutekniikkaa ja halvemmalla.
Toivottavasti ap ymmärrät että akkuautot on vain välivaihe. Autojen kunnollinen sähköistyminen alkaa vetyautojen ja polttokennojen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ymmärrät että akkuautot on vain välivaihe. Autojen kunnollinen sähköistyminen alkaa vetyautojen ja polttokennojen myötä.
Jos nuo hiili-, suola- ym. akkutekniikat saadaan tuotteistettua niin veikkanpa, että vetypolttokenno yhdistelmää ei ikinä tule autoihin. Ei siinä ole mitään järkeä.
Jos akkuun saa 500 + 1000 kilsaa viidessä minuutissa niin turha hukata energiaa vedyn tuotantoon. Voi olla, että tätä tekniikkaa ei tarvita edes teollisen mitakaavan välivarastona.
Sen sijaan teollisuudessa vedylle on käyttöä fossiilisten korvaajana. Ehkä myös raskaankaluston fosiilidieselin korvaavan (bio)diesel polttoaineen tuotannossa.
Olisi hyvä jos akkuteknologia kehittyisi niin ettei yksi akku paina yli 500kg ja siihen tarvita yli 50kg litiumia. Siihen asti ajetaan vaan kohti umpikujaa vaikka lataus olisi miten nopeaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ymmärrät että akkuautot on vain välivaihe. Autojen kunnollinen sähköistyminen alkaa vetyautojen ja polttokennojen myötä.
Jos nuo hiili-, suola- ym. akkutekniikat saadaan tuotteistettua niin veikkanpa, että vetypolttokenno yhdistelmää ei ikinä tule autoihin. Ei siinä ole mitään järkeä.
Jos akkuun saa 500 + 1000 kilsaa viidessä minuutissa niin turha hukata energiaa vedyn tuotantoon. Voi olla, että tätä tekniikkaa ei tarvita edes teollisen mitakaavan välivarastona.
Sen sijaan teollisuudessa vedylle on käyttöä fossiilisten korvaajana. Ehkä myös raskaankaluston fosiilidieselin korvaavan (bio)diesel polttoaineen tuotannossa.
Turha hukata energiaa vedyn tuotantoon? Oletko yhtään tutustunut tuohon litiumin louhintaan? Jabtiedätkö paljonko sitä tarvitaan yhden sähköauton akkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ymmärrät että akkuautot on vain välivaihe. Autojen kunnollinen sähköistyminen alkaa vetyautojen ja polttokennojen myötä.
Jos nuo hiili-, suola- ym. akkutekniikat saadaan tuotteistettua niin veikkanpa, että vetypolttokenno yhdistelmää ei ikinä tule autoihin. Ei siinä ole mitään järkeä.
Jos akkuun saa 500 + 1000 kilsaa viidessä minuutissa niin turha hukata energiaa vedyn tuotantoon. Voi olla, että tätä tekniikkaa ei tarvita edes teollisen mitakaavan välivarastona.
Sen sijaan teollisuudessa vedylle on käyttöä fossiilisten korvaajana. Ehkä myös raskaankaluston fosiilidieselin korvaavan (bio)diesel polttoaineen tuotannossa.
Turha hukata energiaa vedyn tuotantoon? Oletko yhtään tutustunut tuohon litiumin louhintaan? Ja tiedätkö paljonko sitä tarvitaan yhden sähköauton akkuun?
Akkuteknologian läpimurtoja tulee joka vuosi labraolosuhteissa, mutta yksikään niistä ei johda käytännön ratkaisuihin koska fysiikan lait.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ymmärrät että akkuautot on vain välivaihe. Autojen kunnollinen sähköistyminen alkaa vetyautojen ja polttokennojen myötä.
Jos akkuun saa 500 + 1000 kilsaa viidessä minuutissa niin turha hukata energiaa vedyn tuotantoon. Voi olla, että tätä tekniikkaa ei tarvita edes teollisen mitakaavan välivarastona.
Juu, tuohon ei tarvi kuin 150 megawatin latausaseman.
Aika kaukana ollaan vielä siitä, että noita pystyttäisiin siinä määrin tuottamaan, että niillä valtaosan autoista korvaisi.
Ja öljyä käytetään tavalla tai toisella käytännössä kaikessa mitä täällä tuotetaan, että kyllä sille markkinat löytyy vielä pitkään.
Uskon käyttökelpoiseen ja ympäristöystävälliseen akkuteknologiaan vasta kun sellaisen näen. Nykyiset puheet yhtä uskottavia kuin Vaasaan tuleva akkutehdas. Kumpaakaan ei näy suurista puheista huolimatta.
Näitä akkuläpimurtoja on uutisoitu varmaan 20 vuoden ajan joka viikko.
En kauhean innokkaasti odottaisi.
Eikös noiden uusien akkutekniikoiden idea ole juuri se että päästään eroon harvinaisista ja tai kalliista materiaaleista kuten litium ja koboltti.
Kyllä niitä ennen pitkää löytyy ja kehitetään.
Suomessa on tavattu akkumateriaakeja, ja kaivokset on jo varattu jenkeille. Tästä oli uutinen puolisen vuotta sitten Hesarissa. Siinä oikein hehkutettiin, miten hienoa tällainen "yhteistyö" on. Kokkarit asialla.
Vierailija kirjoitti:
Teslan akkumateriaalit louhitaan lapsityövoimalla 👍
Läski mammojen mussuttama fatserin sininen on myös lapsityövoimalla valmistettu, mutta hällä väliä pienestä, kunhan saa 5kpl levyä kympillä.
Tämä vety valmistetaan maakaasusta, joten mistä helvetin fossiilittomasta sä oikein puhut? Aivan kun väittäisi sähköautoa fossiilittomaksi, ja lataisi sitä hiilivoimalasta tulevalla sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ap ymmärrät että akkuautot on vain välivaihe. Autojen kunnollinen sähköistyminen alkaa vetyautojen ja polttokennojen myötä.
Jos nuo hiili-, suola- ym. akkutekniikat saadaan tuotteistettua niin veikkanpa, että vetypolttokenno yhdistelmää ei ikinä tule autoihin. Ei siinä ole mitään järkeä.
Jos akkuun saa 500 + 1000 kilsaa viidessä minuutissa niin turha hukata energiaa vedyn tuotantoon. Voi olla, että tätä tekniikkaa ei tarvita edes teollisen mitakaavan välivarastona.
Sen sijaan teollisuudessa vedylle on käyttöä fossiilisten korvaajana. Ehkä myös raskaankaluston fosiilidieselin korvaavan (bio)diesel polttoaineen tuotannossa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä akkuläpimurtoja on uutisoitu varmaan 20 vuoden ajan joka viikko.
En kauhean innokkaasti odottaisi.
On raportoitu. Mutta viimeisten kymmenen vuoden aikana panostus on muuttunut aivan eri tasollle kuin mitä se oli 20 vuotta sitten. Vähintäänkin sata kertaistunut, luultavasi vielä paljon enemmän. Kun panostetaan, syntyy myös tuloksia.
Silti mun puhelimessa ja kaikissa vehkeissä on aina vaan se sama litum-ioniakku. Uusia mullistavia akkuja on lupailtu vuosikaudet mutta koskaan ei näytä kuitenkaan mitään oikeesti tulevan uutta.