Lasten matematiikan opetus
https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/729871aa-ca37-4b80-9959-dd45…
allekirjoitan tämän täysin. Ihmeellisiä tehtäviä nykyisin lapsille. Ja mitä sille jakokulmalle on tapahtunut?? Luin aikoinaan pitkän matikan lukiossa, että ihan ummikko en ole matematiikan parissa.
Kommentit (42)
"kaikki haluavat jakaa somessa päivityksiä kympin todistuksista"
Siis tähänkö on menty, että lasten todistukset laitetaan someen ?!?!?
Just tässä katsoin kolmasluokkalainen kirjaa johon oli eläkeikää kolkutteleva pitkäaikainen sijainen korjannut virheellisesti lapsen merkkaamat alun perin oikeat vastaukset. Ja kun pienelle koululaiselle opettaja on jumalasta seuraava niin hirveä vääntö kotona siitä yrittää korjata lapselle syntynyttä virheellistä käsitystä, esim. tässä tapauksessa geometrian käsitteistä. Että jos tämä on opetuksen taso... Hohhoi...
Jos lapsi olisi vain väittänyt että ope selitti näin niin luulisin hänen ymmärtäneen väärin, oli niin typeriä virhekäsityksiä, mutta kun ne on open kynällä kirjaan korjattu niin kai se on uskottava että ope on tonttu?
Kaikki tarvitsevat oppiessaan onnistumisen tunteita välillä. Taitaa tulla vaan epätoivon tunteita niin oppilaalle kuin vanhemmallekin.
Oli meilläkin aikanaan 90-luvulla matikassa kummallisia tehtäviä. Tyyliin meneekö kuvan naru solmuun jos sen päät kiristetään, montako päivää on maaliskuussa. Mutta ei nuo mitään pääsisältöä ollut, oli siellä ihan asiaakin
Yksi suojakuori maksaa 450:(100-10)
Vierailija kirjoitti:
Just tässä katsoin kolmasluokkalainen kirjaa johon oli eläkeikää kolkutteleva pitkäaikainen sijainen korjannut virheellisesti lapsen merkkaamat alun perin oikeat vastaukset. Ja kun pienelle koululaiselle opettaja on jumalasta seuraava niin hirveä vääntö kotona siitä yrittää korjata lapselle syntynyttä virheellistä käsitystä, esim. tässä tapauksessa geometrian käsitteistä. Että jos tämä on opetuksen taso... Hohhoi...
Jos lapsi olisi vain väittänyt että ope selitti näin niin luulisin hänen ymmärtäneen väärin, oli niin typeriä virhekäsityksiä, mutta kun ne on open kynällä kirjaan korjattu niin kai se on uskottava että ope on tonttu?
Kertoisitko yhden esimerkin siitä, miten opettaja oli korjannut virheellisesti?
Huvipuistohullu kirjoitti:
Yksi suojakuori maksaa 450:(100-10)
Niin mutku tuossa sanottiin, että lapsille ei ole vielä opetettu yhtälöitä. Ei lapsi pysty tuollaista laskua tekemään, jos ei tajua yhtälön käsitettä, eikä siis osaa merkata kysyttyä hintaa X:llä.
Lukiolaiseni ihmetteli eilen kun matikan tehtävässä olis pitänyt jostain tietää ettei terassia lasketa saunarakennuksen pinta-alaan. Ymmärtäisin jos kyse olis ollut rakennusinssin koulutuksesta eikä lukiosta.
Samanlainen ilmiö, joukko-oppi, tuhosi sekä minun ymmärrykseni että kiinnostukseni matematiikkaan. Isoveljeni kävi läpi yhteen- ja vähennyslaskua ynnä muuta perusasiaa ekaluokalla, ja vuotta myöhemmin minä jouduin ympyröimään alkioita ja osajoukkoja ja unioneja. Asetelmaa pahensi vielä se, että veljeni oli erittäin lahjakas, mutta minä keskiarvon alapuolella.
Nyt tehdään samaa virhettä uudelleen, mutta erona on se, että tällä kertaa sitä ei korjata. On liian monen arvovalta kyseessä.
Meillä
lastennisö on opiskellut Aallossa matematiikkaa ja on ihmetellyt lasten matikan opetusta. Meillä on kolme lasta noin kolmen vuoden ikäeroilla toisiinsa ja JOKAISELLE on opetettu alakoulussa erilainen jakokulma, toinen toistaan omityisempi. Nyt abivuotta espoolaisella matikkalinjalla opiskeleva sai eteensä sen meidän aikaisen jakokulman (opettaja oli todennut, että tämän avulla ymmärrätte jonkun teorian parhaiten) ja lapsi totesi, että miksi helvetissä tätä ei ole opetettu mulle jo tokalla luokalla peruskoulua?!, en voinut muuta todeta, kuin että en tiedä, samaa tässä on vuosikaudet itse ihmetellyt.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen ilmiö, joukko-oppi, tuhosi sekä minun ymmärrykseni että kiinnostukseni matematiikkaan. Isoveljeni kävi läpi yhteen- ja vähennyslaskua ynnä muuta perusasiaa ekaluokalla, ja vuotta myöhemmin minä jouduin ympyröimään alkioita ja osajoukkoja ja unioneja. Asetelmaa pahensi vielä se, että veljeni oli erittäin lahjakas, mutta minä keskiarvon alapuolella.
Nyt tehdään samaa virhettä uudelleen, mutta erona on se, että tällä kertaa sitä ei korjata. On liian monen arvovalta kyseessä.
Kuulostaa juuri siltä, että mikään ei olisi voinut mennä vikaan....
"joukko-oppi tuotiin uutena metodina matematiikan perusteiden kouluopetukseen. Uudistuksen tavoitteena oli selkeyttää matematiikan opetusta, mutta käytännössä joukko-oppi osoittautui varsinkin alaluokille liian abstraktiksi lähestymistavaksi, ja siitä luovuttiin Suomessa lukiota lukuun ottamatta 1980-luvun alkuun mennessä."
https://fi.wikipedia.org/wiki/Joukko-oppi
Vierailija kirjoitti:
Meillä
lastennisö on opiskellut Aallossa matematiikkaa ja on ihmetellyt lasten matikan opetusta. Meillä on kolme lasta noin kolmen vuoden ikäeroilla toisiinsa ja JOKAISELLE on opetettu alakoulussa erilainen jakokulma, toinen toistaan omityisempi. Nyt abivuotta espoolaisella matikkalinjalla opiskeleva sai eteensä sen meidän aikaisen jakokulman (opettaja oli todennut, että tämän avulla ymmärrätte jonkun teorian parhaiten) ja lapsi totesi, että miksi helvetissä tätä ei ole opetettu mulle jo tokalla luokalla peruskoulua?!, en voinut muuta todeta, kuin että en tiedä, samaa tässä on vuosikaudet itse ihmetellyt.
Jokaisen poliitikkosukupolven pitää jättää oma kädenjälkensä, oli se sitten vaikka jakokulman muuttaminen toisenlaiseksi.
"Yrittäjä Merja Mähkä tekee tunteja ja tunteja lapsen koulutehtäviä yhdessä lapsen kanssa."
Hyvä karhunpalvelus lapselle. Oikeaa curling-vanhemmuutta.
Vanhempien täytyy opettaa lasta itse kotona. Olen varautunut siihen, että opetan lapselle tokaluokalla yhtälöitä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Samanlainen ilmiö, joukko-oppi, tuhosi sekä minun ymmärrykseni että kiinnostukseni matematiikkaan. Isoveljeni kävi läpi yhteen- ja vähennyslaskua ynnä muuta perusasiaa ekaluokalla, ja vuotta myöhemmin minä jouduin ympyröimään alkioita ja osajoukkoja ja unioneja. Asetelmaa pahensi vielä se, että veljeni oli erittäin lahjakas, mutta minä keskiarvon alapuolella.
Nyt tehdään samaa virhettä uudelleen, mutta erona on se, että tällä kertaa sitä ei korjata. On liian monen arvovalta kyseessä.
Joukko-oppi ei mitään pilannut, minäkin sitä opettelin ensimmäisen luokan alussa. Sen jälkeen alettiin opetella ihan perinteisiä + ja - laskuja.
Sitä ihmettelen, ettei kertotauluja enää opetella. Omat lapseni on sen verran isoja (nuorin lukiolainen), että he joutuivat ne opettelemaan ulkoa. Piti kolme kertolaskukoetta suorittaa täysin oikein, ettei tarvinnut niitä enää tankata. Ihan yleistietoon pitäisi kuulua 1-10 kertotaulujen osaaminen.
Ei tuo jakokulma pois lähteminen niin pahalta näytä. Tulee mieleen kuinka vanhenpani ihmettelivät minulla ollutta jakokulmaa, heidän aikanaan se oli ollut erilainen.
Mikä siinä joukko-opissa on niin vaikeaa? Kirjaimellisesti piirtelet ympyröitä paperille ja katsot siitä.
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäjä Merja Mähkä tekee tunteja ja tunteja lapsen koulutehtäviä yhdessä lapsen kanssa."
Hyvä karhunpalvelus lapselle. Oikeaa curling-vanhemmuutta.
pakko auttaa muuten ei tosiaan selviä koulussa. tämä on varmaan syy tasoeroihin osittain kun joitain lapsia auteraan ja opetetaan kotona ja osa on omillaan
Vierailija kirjoitti:
"Yrittäjä Merja Mähkä tekee tunteja ja tunteja lapsen koulutehtäviä yhdessä lapsen kanssa."
Hyvä karhunpalvelus lapselle. Oikeaa curling-vanhemmuutta.
No eihän ole, niin kauan kun vanhempi ei tee läksyjä lapsen puolesta vaan yrittää auttaa ja opettaa
Vierailija kirjoitti:
Vanhempien täytyy opettaa lasta itse kotona. Olen varautunut siihen, että opetan lapselle tokaluokalla yhtälöitä kotona.
Lopputulos on todennäköisimmin, että lapsi oppii inhoamaan matematiikkaa. Anna lapselle tilaa, niin hän oppii parhaiten.
Nuo tehtävät tuossa jutussa on aika pimeitä. 5-luokkalaiselle tuollaisia oikeasti? Itse olen aina mieltänyt oppimisen niin että ensin perusasiat, laskujärjestys ja kaavat niin siitä voi sitten alkaa kehittymään ja soveltamaan.