Teatterikorkeakoulusta valmistuneiden näyttelijöiden työllisyys
Miten hyvin valmistuneet pääsevät oman alansa töihin? TV-ruudussa näkyy yleensä samoja naamoja.
Kommentit (57)
Näyttelijöistä maksetaan erittäin varteenotettavaa korvausta nykypäivänä. Monenlaista hommaa on tarjolla.
Muistaakseni näyttelijöiden työttömyys on kaikkein korkein korkeasti koulutettujen joukossa poislukien tanssijoita, joiden työttömyys on vielä tavallisempaa.
Tyypillistä on freelance-työt, joiden välissä ollaan työttömänä. Se, että jonkun naama on tuttu televisiosta ei tarkoita, että hänellä olisi vuoden ympäri töitä.
Teatterikorkeakoulusta valmistuneet ovat varmasti kärkinimiä rekrytoinneissa.
Kaikki muuta näyttelijät, varsinkin vailla koulutusta olevat, ovatkin sitten huonommassa asemassa. Sillä näyttelijöissä on valtavaa ylitarjontaa. Jopa talkoovoimin ilman palkkaa tehtäviin tuotantoihin on hakemassa parhaimmillaan satoja näyttelijöitä.
Eli jos näyttelijäksi halajaa niin Teatterikorkeakoulu on aika tärkeä. Toiseksi paras vaihtoehto on Teatterityön tutkinto-ohjelma Näty Tampereella.
Mites suomalaisten menestys ulkomailla? On aina ollut aika nihkeää. Laura Birn on Säätiö scifi-sarjassa. Onko muita?
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijöistä maksetaan erittäin varteenotettavaa korvausta nykypäivänä. Monenlaista hommaa on tarjolla.
Minkälaista?
1. Nuoret käyvät teatterissa enemmän kuin koskaan. Uusia teattereita rakennetaan jopa metsiin, kun kysyntä on niin valtavaa.
2. Tarjolla olevan ruutuviihteen määrä puolittuu nyt kolmen kuukauden välein. Parin vuoden päästä Ihmisillä on vain yksi ruutukanava, jossa näytetään se mitä klo 17 ja 24 välissä ehtii näyttää.
3. IT-ala rappeutuu, eikä erikoistehosteita voida enää tehdä keinotekoisista näyttelijöistä puhumattakaan.
Näyttelijän työ on ehdottomasti tulevaisuuden ammatti. All in näyttelijäksi kouluttautumiselle.
TEAKista valmistuneet pääsevät suoraan Broadwaylle. Eli kannattaa hakea.
Näyttelijöillä on ainakin se mahdollisuus, että saa kiinnityksen teatteriin - eli vakiduuni.
Muuten ihan sama kuin muusikoissa, eli koulutetaan ihan liikaa. Tai jos töitä on, leipä on kapeaa ja ympäri maata.
Menestyminen näyttää vaativan julkisuuden ja sen myötä tunkemista joka paikkaan. Vaikka joku A-M Tuokko on aika hyvä esimerkki. Jostain tupsahti framille - sen jälkeen joka sarjaan, tv-visailuihin, tansseihin, naistenlehtiin, teatteriproggiksiin, leffoihin. Mitään erikoista hänen ns. näyttelemisessään ei minun mielestäni ole, verrattuna lukuisiin muihin.
Näyttelijöistä on karjuva työvoimapula ympäri Suomen. Erityisesti etsitään kauniin ja hoikkia nuoria naisia.
Työajat ihan järkyt. Aamusta mennään ja illasta tullaan. Viikonloput aina töissä. Siinä ei kyllä muuta elämää sitten paljon mahdukaan kuin tuo työ. Mutta saapahan olla esillä. Se tuohon ammattiin ilmeisesti vetää. Ja lienee myös syy miksi näyttelijät usein pariutuvat toisten näyttelijöiden kanssa. Eihän ne ehdi ketään muita ikinä nähdäkään kuin kollegoja töissä.
Vierailija kirjoitti:
Näyttelijöistä on karjuva työvoimapula ympäri Suomen. Erityisesti etsitään kauniin ja hoikkia nuoria naisia.
Karjista
Vierailija kirjoitti:
Teatterikorkeakoulusta valmistuneet ovat varmasti kärkinimiä rekrytoinneissa.
Kaikki muuta näyttelijät, varsinkin vailla koulutusta olevat, ovatkin sitten huonommassa asemassa. Sillä näyttelijöissä on valtavaa ylitarjontaa. Jopa talkoovoimin ilman palkkaa tehtäviin tuotantoihin on hakemassa parhaimmillaan satoja näyttelijöitä.
Eli jos näyttelijäksi halajaa niin Teatterikorkeakoulu on aika tärkeä. Toiseksi paras vaihtoehto on Teatterityön tutkinto-ohjelma Näty Tampereella.
Onko Tampereelta valmistuneet jotenkin huonompia näyttelijöitä? Eikö sieltä ole esim Kari Hietalahti?
Hyvälle löytyy aina töitä. Tälläkin alalla.
vaikuttaako sukunimi työnsaantiin alalla??, vähä sama ilmiö kuin Teakin hakijoista pääseen isään jos kuuluu näyttelijä sukuun...
Vierailija kirjoitti:
Mites suomalaisten menestys ulkomailla? On aina ollut aika nihkeää. Laura Birn on Säätiö scifi-sarjassa. Onko muita?
Peter Franzen, Irina Björklund, Jasper Pääkkönen, se yks Venäjällä pärjännyt, jonka nimi just putosi päästä, tekee niitä leipiäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites suomalaisten menestys ulkomailla? On aina ollut aika nihkeää. Laura Birn on Säätiö scifi-sarjassa. Onko muita?
Peter Franzen, Irina Björklund, Jasper Pääkkönen, se yks Venäjällä pärjännyt, jonka nimi just putosi päästä, tekee niitä leipiäkin...
Ville Haapasalo
Harvoille on jatkuvasti tarjolla kiinnostavia ja hyvin palkattuja produktioita. Valtaosa joutuu tyytymään Kotkan kaupunginteatterin tasoisiin maaseututeattereihin, joissa esitetään kotimaisia "klassikoita" eläkeläisille.
Vierailija kirjoitti:
Teatterikorkeakoulusta valmistuneet ovat varmasti kärkinimiä rekrytoinneissa.
Kaikki muuta näyttelijät, varsinkin vailla koulutusta olevat, ovatkin sitten huonommassa asemassa. Sillä näyttelijöissä on valtavaa ylitarjontaa. Jopa talkoovoimin ilman palkkaa tehtäviin tuotantoihin on hakemassa parhaimmillaan satoja näyttelijöitä.
Eli jos näyttelijäksi halajaa niin Teatterikorkeakoulu on aika tärkeä. Toiseksi paras vaihtoehto on Teatterityön tutkinto-ohjelma Näty Tampereella.
Huvittavaa että näyttelijöillä ylipäätään on merkitystä sillä onko "korkeakoulu" käyty vai ei.
Näyttelijällä ei tarvitse olla muuta kuin luontaista karismaa ja halu esiintyä, loput oppii osallistumalla muutamaan amatöörituotantoon.
Ei taida Teatterikorkeakoulu olla muuta kuin laillistettua nepotismia...
Olen ymmärtänyt, että monet näyttelijät siirtyvät freelancereiksi sen takia, että sitä kautta saa huomattavasti kovemmat tulot kuin työskentelemällä jossain laitosteatterissa. Kaikki tunnetuimmat näyttelijäthän ovat freelancereita. Huvittaa, kun jollain nimekkäällä freelance-näyttelijällä työt syystä tai toisesta vähenevät rajusti, hän valittaa sitä katkerasti - vaikka voi syyttää tästä vain omaa valintaansa. Olisi helposti saanut pysyvän työpaikan jostain laitosteatterista.
Hyvä työllisyys. Huutava työvoimapula osaavista näyttelijöistä.