WTF? "Jos tekee kaiken kuten pitää ja on kohtelias, käytösarvosana yläkoulussa on 8. Arvosanoihin 9 ja 10 päästäkseen pitää vaikuttaa positiivisesti koko luokan ilmapiiriin."
Jutun kommenteissa, ilmeisesti opettaja, joka jatkaa vielä: "Itse en usein anna arvosanaa 10 ollenkaan, sillä sen kriteereihin päästäkseen pitää olla se, jonka ansiosta koko luokka tulee hyvin toimeen ja joka tekee kaikkensa koko luokan yhteishengen eteen."
MILLOIN tämä on mennyt tällaiseksi pelleilyksi? Omana kouluaikana tavallinen tottelevainen asiallisesti käyttäytyvä oppilas sai automaattisesti käytöksestä kympin!
Kommentit (150)
Mitä väliä jollain käytösnumerolla? Ei yhtään mitään.
Kuulostaa että joku ekstroverttiporukka on Opetushallituksessa tuonkin neronleimauksen saanut.
Vituttaa niiden lasten puolesta jotka käyttäytyvät hyvin ja hoitavat velvollisuutensa tunnollisesti, mutta eivät lähde tuohon luokan sirkus -meininkiin mukaan ja siksi jää kymppi saamatta.
Ei käytös ole sama kuin sosiaalisuus! Antaisi sitten oman numeron sosiaalisuudesta.
Nykyään pitää olla super ihminen lapsesta lähtien. Sitten se jatkuu työelämässä ja ihmetellään miksi ihmiset on ahdistuneita ja mielenterveysdiagnoosit kasvaa.
Käyttäytyminen arvioidaan nykyään eri tavalla kuin ennen. Toki tähänkin voi henkilökemiat vaikuttaa. Ehkä on hyvä että on muuttunut arviointi, ei ne eturivin tytöt aina vaikuttaneet luokan ilmapiiriin myönteisesti.
90-luvulla käytös 8 tarkoitti käytännössä ongelmatapausta.
Voisiko joku perustella, mitä merkitystä on käytösnumerolla?
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että joku ekstroverttiporukka on Opetushallituksessa tuonkin neronleimauksen saanut.
Vituttaa niiden lasten puolesta jotka käyttäytyvät hyvin ja hoitavat velvollisuutensa tunnollisesti, mutta eivät lähde tuohon luokan sirkus -meininkiin mukaan ja siksi jää kymppi saamatta.
Mun kuopus on äärimmäisen introvertti ja käytös oli 10. Hän tasapainottaa aina ryhmiä sollä rauhallisella olemisellaan, tulee kaikkien kanssa toimeen ja osaa olla rakentava, vaikka ei sanoisi sanaakaan.
Mulla oli käytös usein 7 ja olin melko hiljainen omissa oloissa oleva oppilas. Ihan normaalisti käyttäydyin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että joku ekstroverttiporukka on Opetushallituksessa tuonkin neronleimauksen saanut.
Vituttaa niiden lasten puolesta jotka käyttäytyvät hyvin ja hoitavat velvollisuutensa tunnollisesti, mutta eivät lähde tuohon luokan sirkus -meininkiin mukaan ja siksi jää kymppi saamatta.
Opetushallitus ja sen opetusneuvokset eivät välitä mitään todellisesta koulunkäynnistä Suomessa. Ovat norsuunluutornissaan ulkona mistään reaaliteeteista ja niiden määräyksiä on koukuissa noudatettava.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäytyminen arvioidaan nykyään eri tavalla kuin ennen. Toki tähänkin voi henkilökemiat vaikuttaa. Ehkä on hyvä että on muuttunut arviointi, ei ne eturivin tytöt aina vaikuttaneet luokan ilmapiiriin myönteisesti.
Koulussa ollaan oppimassa eikä luomassa mitään v:n ilmapiirejä!
Opettajalle voisi kertoa, että aika sairasta sälyttää lapsen harteille yli 20 ihmisen tunnetiloja. Vain läheisriippuvaiset kokee vastuuta kaikkien muiden tunteista. En ymmärrä miksi koulussa oletetaan luonnevikaiseksi ryhtymistä?
Ei koulun pitäisi saada arvostella lasten yksilöllisiä ominaisuuksia (asteikolla ekstro - intro, ujo - vilkas). Antaa ymmärtää, että taka-alalle vetäytyvä yksilö olisi arvosteluasteikolla huonompi kuin "luokan pelle".
Vierailija kirjoitti:
Ei käytös ole sama kuin sosiaalisuus! Antaisi sitten oman numeron sosiaalisuudesta.
Ja sosiaalisuus on eri asia kuin puheliaisuus, mitä tuossa selkeästi mitataan. Sosiaalisuus tarkoittaa myös sitä, että osaa muuttaa käytöstään ympäristöön sopivalla tavalla ja antaa myös muille tilaa.
Ei tuo tarkoita, että pitäisi olla suuna päänä joka asiassa saadakseen kympin vaan nimenomaan sitä, että osaa olla tahdikas ja yhteistyökykyinen. Tämän huomaa usein esimerkiksi ryhmätöissä. Se hiljainen ja ujo pystyy vaikuttamaan luokan ilmapiiriin sillä, että pystyy tekemään ryhmätöitä eri ihmisten kanssa ilman silmien pyörittelyä tai muuta vihjailua siitä, ettei pidä ryhmäläisistään. Jo täysin neutraali suhtautuminen ja esimerkiksi siirtyminen ryhmäläistensä luo on sitä hyvää kympin käytöstä. Eniten ärsyttää nämä muka kiltit ,jotka kuitenkin valittavat ja vinkuvat jos ryhmässä ei ole sitä omaa parasta kaveria ja antavat mielikuvaa muille ryhmän jäsenille, etteivät kelpaa hänelle.
Kyllä nuo yhteistyötaidot, ryhmässä toimiminen ja tahdikkuus ovat oikeasti aivan kullanarvoisia ominaisuuksia enkä anna kymppiä sellaiselle, jolta nuo taidot puuttuvat. Arkuus tai introverttius eivät tarkoita automaattisesti sitä, että ollaan sosiaalisesti taidottomia. Arkakin voi omalla toiminnallaan vaikuttaa siihen, että muut tuntevat olonsa hyväksytyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käytös ole sama kuin sosiaalisuus! Antaisi sitten oman numeron sosiaalisuudesta.
Ja sosiaalisuus on eri asia kuin puheliaisuus, mitä tuossa selkeästi mitataan. Sosiaalisuus tarkoittaa myös sitä, että osaa muuttaa käytöstään ympäristöön sopivalla tavalla ja antaa myös muille tilaa.
Jos eristäytyy, ei ole sosiaalinen.
Tämä on muuttunut jo yli 10 vuotta sitten. Mitä väliä sillä on onko se numero 8 vai 10 kun tiedät kriteerit ja tiedät vanhempana, että jos lapsi käyttäytyy niin kuin pitääkin niin numero on 8. Siitä voit sitten itse päätellä, että jotain pitäisi lapsen käytökselle tehdä jos numero on alle 8 ja tosi hyvin menee jos arvosana on yli 8.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009634376.html