Miten peruskoulu päästettiin tälläiseen jamaan: "Oppilaat muodostavat jengejä, joiden voimin yritetään saada murrettua opettajien auktoriteetti."
Kuka viitsii olla opettajana töissä koulussa, jossa oppilaat huvittelevat kiusaamalla opettajia ja yrittämällä saada heidät murtumaan? Kuka oppilas haluaa olla koulussa, jossa kaikki rikotaan? En työskentele tämän jutun koulussa, mutta ilmiö on tuttu. Omassa koulussani poikien vessassa ei ole yhtään ehjää wc pönttöä eikä yhtäkään vessan ovea saa enää lukkoon. Tämä tuho on saatu aikaan kahdessa vuodessa. Yhteen luokkaan hankittiin uudet korkeussäädettävät tuolit oppilaille. Jokainen noista tuoleista on hajotettu reilussa vuodessa niin, ettei korkeutta voi enää säätää. Oppilaat ovat savustaneet koulustamme useita opettajia. Viimeksi lähti liikunnan ope. Uusia päteviä ei aina olla saatu tilalle, kun kukaan järkevä ihminen ei suostu tulemaan.
"Koulun päättäjäispäivää edeltävänä iltana pohdin, miten valmistautuisin viimeiseen työpäivääni ennen kesälomaa. Uskallanko pysäköidä koulun pihalle, vai voiko jollain oppilaalla kenties tulla mieleen rikkoa opettajien autoja? Jäänkö koululle hetkeksi työkavereiden kanssa, vai poistunko äkkiä kotiin, jotten joudu keskelle laittomuuksien selvittelyä? Vai menisikö kaikki kuitenkin hyvin? Onhan sali täynnä vanhempia.
On mielestäni kohtuutonta, että tällainen pohdinta on nykyopettajan arkea. Työskentelen keskisuuren kaupungin suuressa koulussa, ja olen näin kesäkuun alussa aivan uupunut järjestyshäiriöihin ja ilkivaltaan, jota lukuvuoden aikana on tapahtunut. Rikkinäisiä vessojen ovia on enemmän kuin ehjiä, ruoalla sotketaan joka kuukausi useampaan otteeseen ja sitä varastetaan sotkemista varten. Oppilaat muodostavat jengejä, joiden voimin yritetään saada murrettua opettajien auktoriteetti. Meidän koulussamme S2-oppilaita on yhden käden sormilla laskettava määrä, eikä yksikään heistä osallistu häiriköintiin."
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009631248.html
Noin viikko sitten tuohtunut ope kirjoitti Hesarissa, ettei peruskoulu ole rikki. Kyllä se on.
Kommentit (124)
1980-luvulla pikkukaupungissa yläasteella rinnakkaisluokan pojat päättivät aina lukukauden alussa että kuka ope lähetetään lataamoon. Useimmiten onnistuivat.
Sellaista se oli ennen.
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla pikkukaupungissa yläasteella rinnakkaisluokan pojat päättivät aina lukukauden alussa että kuka ope lähetetään lataamoon. Useimmiten onnistuivat.
Sellaista se oli ennen.
Ennen oli tarkkailuluokat häiriköitä varten. Ja homma toimi.
Noihin järjestyshäiriöihin pitäis vastata kova kovaa vastaan, teinit hyppii muuten silmille. Eli poliisi, kovat korvausvaatimukset joko oppilaalta tai vanhemmilts, rikosrekisteri, lasten suojelu huostaanotolla, kova kuri (kartakeppiä näpeille takaisin rangaistusvalikoimaan)... Pään silitys ja pahan olon ymmärtäminen on johtanut siihen ettei koulussa ole enää kenellekään hauskaa. Täytyy sanoa, että onneksi ei oo omia lapsia jotka pitäisi lähettää nykykouluun opiskelemaan 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla pikkukaupungissa yläasteella rinnakkaisluokan pojat päättivät aina lukukauden alussa että kuka ope lähetetään lataamoon. Useimmiten onnistuivat.
Sellaista se oli ennen.
Ennen oli tarkkailuluokat häiriköitä varten. Ja homma toimi.
Vaikeaa se on siirtää koko luokkaa tarkkailuluokalle. Niinpä tuokin luokka mellasti miten tahtoi. Sellaista se oli ennen.
Jaa, onko kyseessä ruotsinkielinen koulu vai tyyliin Pakilan koulu? Nämä ovat ainoita kouluja, joissa s2 oppilaita on "yhden käden sormilla" laskettava määrä. Olisivat julkaisseet nimellä, niin kaikki olisivat saaneet tietää, missä koulussa tällainen ongelma on.
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla pikkukaupungissa yläasteella rinnakkaisluokan pojat päättivät aina lukukauden alussa että kuka ope lähetetään lataamoon. Useimmiten onnistuivat.
Sellaista se oli ennen.
Tuohon aikaan open ei tarvinnut maksaa lataamo käyntiään omasta pussista. Nyt pitää maksaa itse, eikä ns. lataamoon pääse kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onko kyseessä ruotsinkielinen koulu vai tyyliin Pakilan koulu? Nämä ovat ainoita kouluja, joissa s2 oppilaita on "yhden käden sormilla" laskettava määrä. Olisivat julkaisseet nimellä, niin kaikki olisivat saaneet tietää, missä koulussa tällainen ongelma on.
Tai maaseudun koulu. Meilläkään S2 oppilaat eivät ole niitä häirikköjä.
Koulussamme on ollut lukuisia tilanteita, joissa oppilaan erottaminen olisi ollut hyvä ratkaisu. Se vaan on tehty käytännössä mahdottomaksi. Erotetulle on esimeriksi järjestettävä opetus erotuksen ajaksi kotiin.
Ja sitten joku kadehtii opettajan työtä...
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onko kyseessä ruotsinkielinen koulu vai tyyliin Pakilan koulu? Nämä ovat ainoita kouluja, joissa s2 oppilaita on "yhden käden sormilla" laskettava määrä. Olisivat julkaisseet nimellä, niin kaikki olisivat saaneet tietää, missä koulussa tällainen ongelma on.
Siinähän lukee selvästi, että keskisuuren kaupungin iso koulu. Ihan tavallista pienemmissä kaupungeissa, he saavat kavereita kantiksista ja yleensä ne kilteimmät kaveeravat juuri heidän kanssaan näissä kaupungeissa, joten saavat erilaista mallia. Alueet eivät ole erottuneet. Asuin vuosia itse juuri tuollaisen ala-asteen vieressä ja paikalliselta vuok..öö tietyltä asuinalueelta tulivat häiriköt. Erkkaluokkalaiset olivat suht. kilttejä, meilläkin kävi, tosin siinä oli niitä joilla oli edellytyksiä normaaliin oppimäärään, dysfasiaa, aspergeria yms. "mietoa".
Ainahan se on ollut näin. Kolmella häiriköllä on enemmän pelotetta ja voimaa kuin yhdellä ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onko kyseessä ruotsinkielinen koulu vai tyyliin Pakilan koulu? Nämä ovat ainoita kouluja, joissa s2 oppilaita on "yhden käden sormilla" laskettava määrä. Olisivat julkaisseet nimellä, niin kaikki olisivat saaneet tietää, missä koulussa tällainen ongelma on.
Tai maaseudun koulu. Meilläkään S2 oppilaat eivät ole niitä häirikköjä.
Koulussamme on ollut lukuisia tilanteita, joissa oppilaan erottaminen olisi ollut hyvä ratkaisu. Se vaan on tehty käytännössä mahdottomaksi. Erotetulle on esimeriksi järjestettävä opetus erotuksen ajaksi kotiin.
Erottaminen ja tarkkiluokkien tuominen takaisin olisivat hyviä ratkaisuja, mutta Suomessa on ihme vimma ollut viimeiset 20-30 vuotta hajottaa sellaisia asioita, jotka toimivat ja rakentaa tilalle asioita, jotka eivät toimi.
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla pikkukaupungissa yläasteella rinnakkaisluokan pojat päättivät aina lukukauden alussa että kuka ope lähetetään lataamoon. Useimmiten onnistuivat.
Sellaista se oli ennen.
Taivastelijoilla on heikko muisti. Joskin pitää todeta, että väkivallan muodot ovat kyllä raaistuneet. Paha mieli, itsetunto-ongelmat ja mustelmat ovat vaihtuneet varhaisiin mt-ongelmiin, itsetuhoajatuksiin ja henkensä puolesta pelkäämiseen.
Meillä oli iso koulu. Oltiin varmaan yläasteen kahdeksas tai yhdeksäsluokkalaisia. Luokallamme ei ollut, kuin pari hiljaista poikaa, jotka olivat äärettömän vaivautuneita, kun mukamas flirttailimme heille.
Me loput luokasta oltiin oikeita meikkipääpissiksiä, kun sille tuulelle satuttiin.
Tultiin kouluun juuri ja juuri n.k. vesirajan ylittävissä minihamosissa ja korkeissa popoissa ja pelkässä alupaidassa.
Herätettiin huomiota.
Muistan, että kerran päätimme itkettää uutta hirmuisen herttaisen oloista enkunopea, eikähän siinä kauaa mennytkään.
Muistan myös mikä säälin ja häpeäntunne valahti meillä koviksilla päälle, tuon nähtyämme.
Hänestä tuli rakkain opemme.
Oikeasti oltiin kodeista, joissa pidettiin tiukkaa kuria. Fyysinenkään kuritus ei ollut pois suljettua.
Meidät olisi pitänyt erottaa toisistamme heti ensimmäisestä ilkeyden teosta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla pikkukaupungissa yläasteella rinnakkaisluokan pojat päättivät aina lukukauden alussa että kuka ope lähetetään lataamoon. Useimmiten onnistuivat.
Sellaista se oli ennen.
Taivastelijoilla on heikko muisti. Joskin pitää todeta, että väkivallan muodot ovat kyllä raaistuneet. Paha mieli, itsetunto-ongelmat ja mustelmat ovat vaihtuneet varhaisiin mt-ongelmiin, itsetuhoajatuksiin ja henkensä puolesta pelkäämiseen.
Oikeastaan some on muuttanut sen, että nuo nöyryytykset tulevat julki ja uhria häpäistään vielä tilanteen jälkeenkin.
Mutta muuten väkivalta on ollut jopa aika samanlaista: päätä vessänpönttöön, rillit roskikseen, turpaan välitunnilla, roskikseen tunkemista kaikkien nähden. Opettajien haastamista, joista heikoimmat murtuivat. Läskit oli vapaata riistaa, ei ollut mitään kehopositiivisuuksia vaan läskiys piti yrittää salata. Kukaan ei tullut avuksi.
Mutta somea ei ollut. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla pikkukaupungissa yläasteella rinnakkaisluokan pojat päättivät aina lukukauden alussa että kuka ope lähetetään lataamoon. Useimmiten onnistuivat.
Sellaista se oli ennen.
Taivastelijoilla on heikko muisti. Joskin pitää todeta, että väkivallan muodot ovat kyllä raaistuneet. Paha mieli, itsetunto-ongelmat ja mustelmat ovat vaihtuneet varhaisiin mt-ongelmiin, itsetuhoajatuksiin ja henkensä puolesta pelkäämiseen.
Oikeastaan some on muuttanut sen, että nuo nöyryytykset tulevat julki ja uhria häpäistään vielä tilanteen jälkeenkin.
Mutta muuten väkivalta on ollut jopa aika samanlaista: päätä vessänpönttöön, rillit roskikseen, turpaan välitunnilla, roskikseen tunkemista kaikkien nähden. Opettajien haastamista, joista heikoimmat murtuivat. Läskit oli vapaata riistaa, ei ollut mitään kehopositiivisuuksia vaan läskiys piti yrittää salata. Kukaan ei tullut avuksi.
Mutta somea ei ollut. Onneksi.
Nuorisoväkivalta on raaistunut viime vuosina tosi paljon. Ja se näkyy mediassa ja myös väkivaltatilastoissa.
Aloitus ilmiannettu asiattomana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1980-luvulla pikkukaupungissa yläasteella rinnakkaisluokan pojat päättivät aina lukukauden alussa että kuka ope lähetetään lataamoon. Useimmiten onnistuivat.
Sellaista se oli ennen.
Ennen oli tarkkailuluokat häiriköitä varten. Ja homma toimi.
Vaikeaa se on siirtää koko luokkaa tarkkailuluokalle. Niinpä tuokin luokka mellasti miten tahtoi. Sellaista se oli ennen.
Tuollainen käytös tarvitsee aina sen yhden häirikön ja yllyttäjän.
Häiriköt pitää siivilöidä jo ekalla luokalla, ja erikoisluokat takaisin.
Turha yritys olla liian ymmärtäväinen on haitaksi koko koulujärjestelmälle.
Lapset jotka ei osaa käyttäytyä lähetetään kotiin.
Siellä vanhemmat voi sitte kasvattaa tai antaa lapset huostaan. Viranomaiset kiinnostuu varmasti kun eivät käy koulua ja koulu sanoo että lapsia ei voi ottaa kun vanhemmat on laimilyöneet kasvatuksessa.
Joka kerta kun puhutaan nuorten ongelmista pitää ottaa pää pois perseestä ja kysyä yksi kultainen kysymys: "onko kotona kaikki hyvin?"
Tuhmat oppilaat pitää viedä rehtorin kansliaan piiskattavaksi. Niinkuin ennen tehtiin.