Lapsemme koululuokalla hyvästä koulumenestyksestä ei palkittu yhtäkään oppilasta
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009625951.html?share=cda69dc1352240…
Täysin samaa mieltä äidin kanssa. Ehkä tämä asennemuutos todella on yksi asia joka on vaikuttanut Pisa-tulosten laskuun. Ei arvosteta enää sitä hyvää koulumenestystä tai anneta siitä tunnustusta. Miksi se on mennyt tähän?
Kommentit (141)
Eihän kohta tarvi enää osata mitään, koska tekoäly.
Jotenkin surullista mielestäni. Jossain vaiheessa ajateltiin, että sellaisille, jotka eivät ole hyviä koulussa tulee paha mieli, kun eivät voi saada tunnustusta ja nyt on sitten menty täysin toiseen ääripäähän. On kaiken maailman tsemppari, hyvä kaveri, luonteenpiirteiden kuten iloisuuden ja sosiaalisuuden perusteella jaettuja stipendejä. Se vasta epäreilua onkin mielestäni, että luonteenpiirteiden mukaan niitä
jaetaan koska ovat enemmän tai vähemmän synnynnäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Suorittavia tyttöjä ei tarvitse palkita. Ovat lähes aina luokan kivan hengen pilaajia.
Tässä se tulikin. Kun kaiken pitäisi olla vaan hurlumhei kivaa!
Vierailija kirjoitti:
Eihän kohta tarvi enää osata mitään, koska tekoäly.
Lääkäritkin määräävät hoitoja ja tekevät leikkauksia tekoälyn avulla tietämättä
mistään itse mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kohta tarvi enää osata mitään, koska tekoäly.
Lääkäritkin määräävät hoitoja ja tekevät leikkauksia tekoälyn avulla tietämättä
mistään itse mitään?
Nykyään jo Google tietää paljon paremmin asiat kuin tavallinen lääkäri, tekoälystä nyt sitten puhumattakaan.
Meidän lasten koulussa palkittiin priimusoppilaat erittäin juhlallisin menoin. Oppilaat pitivät myös puheen. Puheesta välittyi etteivät peruskoulun aikana olleet keskittyneestä kuin opiskeluun. Kirjakieltä ilman minkäänlaista sisältöä. Eivät siis kuitenkaan olleet osanneet viedä käytäntöön edes oppeja äidinkielestä siten, että olisivat osanneet kirjoittaa ja pitää edes hyvän puheen. Kuuluuko palkita siitä ettei osaa kuitenkaan käytännössä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Suorittavia tyttöjä ei tarvitse palkita. Ovat lähes aina luokan kivan hengen pilaajia.
Onneks niille lellikeille kielikelloille annetaan usein sakinhivutusta koko luokan puolesta!
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa palkittiin priimusoppilaat erittäin juhlallisin menoin. Oppilaat pitivät myös puheen. Puheesta välittyi etteivät peruskoulun aikana olleet keskittyneestä kuin opiskeluun. Kirjakieltä ilman minkäänlaista sisältöä. Eivät siis kuitenkaan olleet osanneet viedä käytäntöön edes oppeja äidinkielestä siten, että olisivat osanneet kirjoittaa ja pitää edes hyvän puheen. Kuuluuko palkita siitä ettei osaa kuitenkaan käytännössä mitään?
Kuulostaa siltä että olivat laittaneet tekoälyn kirjoittamaan puheen koska ei itsellä ollut mitään sanottavaa
Vierailija kirjoitti:
Suorittavia tyttöjä ei tarvitse palkita. Ovat lähes aina luokan kivan hengen pilaajia.
Meillä 9,5 ka poikaa ei ole kertaakaan koko peruskoulun aikana palkittu, vaikka ei todellakaan ole mikään suorittaja. Joka vuosi olen odottanut josko nyt saisi stipendin hyvästä koulumenestyksestä tms, mutta luulen että kun tuo hyvä koulumenestys on niin suurpiirteinen kriteeri, että ei edes keskiarvon mukaan jaeta, vaan sekin menee jossain määrin pärstäkertoimen mukaan tai sitten tosiaan aina ollut joku vähän parempi. Muita stipendejä on kyllä jaettu vaikka kuinka paljon näiden vuosien aikana.
Eiköhän niihin arvosanoihin tuijoteta sitten muutenkin aika paljon, kun pyritään jatko-opintoihin.
Yleisesti ottaen sosiaalisen taidot ovat paljon tärkeämpiä, kun työ- ja yksityiselämässä pitää tulla toimeen muiden ihmisten kanssa. Kuspäiden kanssa ei kukaan halua leikkiä.
Joo ja joka paikassa onniteltiin parhaansa tehneitä jne eikä valmistuneita ja painotettiin kuinka arvosanoilla ei ole väliä.
Sama meidän koulussa. Koulumenestyksestä ei palkittu ketään, mutta noita positiivisuuspalkintoja oli sitten senkin edestä. Yksi meni esimerkiksi pojalle, joka on haukkunut tytärtämme mm. h*oraksi. Hienoa kannustamista.
Muualla maailmassa arvostetaan vielä älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa arvostetaan vielä älykkyyttä.
Muuallehan ne kaikki älykkäät täältä Suomestakin lähtevät.
Tää on just tätä tasapäistämistä. Kun kaikki on yhtä hyviä. Lahjakkuuksille ei saa antaa erityishuomiota, ettei muille tule paha mieli. Inkluusio jne.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa arvostetaan vielä älykkyyttä.
Tyhmyys on kyllä muotia muuallakin.
Nykyään tärkeämpää on että herättää jonkun huomion tai ilmiön. Tai että tekee hyvän meemin.
Lapsille ei opeteta, että puurastamalla pitkäjänteisesti tulee tuloksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suorittavia tyttöjä ei tarvitse palkita. Ovat lähes aina luokan kivan hengen pilaajia.
Meillä 9,5 ka poikaa ei ole kertaakaan koko peruskoulun aikana palkittu, vaikka ei todellakaan ole mikään suorittaja. Joka vuosi olen odottanut josko nyt saisi stipendin hyvästä koulumenestyksestä tms, mutta luulen että kun tuo hyvä koulumenestys on niin suurpiirteinen kriteeri, että ei edes keskiarvon mukaan jaeta, vaan sekin menee jossain määrin pärstäkertoimen mukaan tai sitten tosiaan aina ollut joku vähän parempi. Muita stipendejä on kyllä jaettu vaikka kuinka paljon näiden vuosien aikana.
Jos hän on koulussa, jossa tuo on tavallinen keskiarvo? Omalla sama juttu, mutta selvästi on joitakin, joilla on vielä korkeampi keskiarvo.
Jostainhan ne parhaiden lukioiden sisäänoton keskiarvorajat tulevat. Pääkaupunkiseudun lukioiden kärkikymmenikköön ei taida alle 9 keskiarvolla päästä. Tarkoittaa sitä, että siellä on tuhansia yhtä hyviä tai parempia.
Nykyään arvostetaan enemmän kaiken maailman tubettajia ym, jotka tuskin suurin osa kovin älykkäitä ovat, mutta juurikin jollain tapaa hyviä tyyppejä.