Miksi ajokortit on sallittu 17 vuotiaille?
Tuosta toisesta ketjusta johtuen kysyn miksi saadettiin laki joka sallii ajokortit 17 vuotiaille?
Tilastoista on nähtävissä että liikenne kuolemat lisääntyvät tämän seurauksena. Sitäkö eduskunta halusi kun tämän lain sääti? Vai miksi näin päätettiin?
Ei mitään järkeä.
Kommentit (52)
Onko eduskunnan päätöksissä yleensä järkeä kokonaisuuden kannalta? Monesti ei, tietty pienipiiri kyllä hyötyy päätöksistä.
Tilastollisesti mitä nuorempi on auton ratissa, sitä vähemmän kolareita. Kuitenkin maaseudulla harvemmin pyörii bussit niin, että niillä voisi liikkua sataprosenttisesti, jolloin on ihan hyvä että nuori voi itse viedä itsensä esim. harrastuksiin, ilman että tarvitsee olla koko ajan pyytämässä kyytiä vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti mitä nuorempi on auton ratissa, sitä vähemmän kolareita. Kuitenkin maaseudulla harvemmin pyörii bussit niin, että niillä voisi liikkua sataprosenttisesti, jolloin on ihan hyvä että nuori voi itse viedä itsensä esim. harrastuksiin, ilman että tarvitsee olla koko ajan pyytämässä kyytiä vanhemmilta.
Mutta kun ei näillä pärisijöille ole edes niitä harrastuksia, joihin pitäisi päästä. Etenkään haja-asutusseuduilla.
Pörrääminen kylillä ei ole harrastus.
Julkista liikennettä ei käytännössä ole isojen kaupunkien ulkopuolella. Tuon ikäisillä peruskoulun päättäneillä nuorilla on oikeita kulkemisen tarpeita esimerkiksi opiskelun, töiden, harrastusten ja työharjoitteluiden takia. Nämä äärimmäisen harvoin ovat lähempänä kuin 5km kotoa mikä on ajokortin hakemisen edellytys.
Vierailija kirjoitti:
Julkista liikennettä ei käytännössä ole isojen kaupunkien ulkopuolella. Tuon ikäisillä peruskoulun päättäneillä nuorilla on oikeita kulkemisen tarpeita esimerkiksi opiskelun, töiden, harrastusten ja työharjoitteluiden takia. Nämä äärimmäisen harvoin ovat lähempänä kuin 5km kotoa mikä on ajokortin hakemisen edellytys.
Hohhoijakkaa. EI todellakaan ole kuin aivan aniharvalla. Suurin osa näistä alaikäisistä kortillisista ei tee kortillaan muuta kuin kaahailee kaveriporukassa. Mitään todellista tarvetta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Julkista liikennettä ei käytännössä ole isojen kaupunkien ulkopuolella. Tuon ikäisillä peruskoulun päättäneillä nuorilla on oikeita kulkemisen tarpeita esimerkiksi opiskelun, töiden, harrastusten ja työharjoitteluiden takia. Nämä äärimmäisen harvoin ovat lähempänä kuin 5km kotoa mikä on ajokortin hakemisen edellytys.
Keskellä yötä porukalla poppi soiden ollaan menossa kouluun, työharjoitteluun, opiskeluun tai harrastukseen?
Vierailija kirjoitti:
Julkista liikennettä ei käytännössä ole isojen kaupunkien ulkopuolella. Tuon ikäisillä peruskoulun päättäneillä nuorilla on oikeita kulkemisen tarpeita esimerkiksi opiskelun, töiden, harrastusten ja työharjoitteluiden takia. Nämä äärimmäisen harvoin ovat lähempänä kuin 5km kotoa mikä on ajokortin hakemisen edellytys.
Mopoautoa saa ajaa jo 15-vuotiaana. Se varmasti riittäisi niihin kulkemistarpeisiin, mitä alle 18-vuotiaalla on.
Vierailija kirjoitti:
Julkista liikennettä ei käytännössä ole isojen kaupunkien ulkopuolella. Tuon ikäisillä peruskoulun päättäneillä nuorilla on oikeita kulkemisen tarpeita esimerkiksi opiskelun, töiden, harrastusten ja työharjoitteluiden takia. Nämä äärimmäisen harvoin ovat lähempänä kuin 5km kotoa mikä on ajokortin hakemisen edellytys.
Turha alapeukuttaa, juuri näillä perusteltiin 17-vuotiaiden poikkeuslupaa. Pitäis muuttaa alaikäisen ajokortin ehtoja niin, ettei se olis voimassa yöllä ja viikonloppuisin ollenkaan. Tai että kyytiläisiä ei sais alaikäisellä olla matkassa.
Tässä on se sama ongelma kuin kaikissa lakiasioissa. Jos jollekkin annetaan erityisvapaus, niin kohta se koskee kaikkia tasa-arvon vuoksi. Niin iso osuus nykyään saa kortin 17v, että kohta sen saa kaikki ja poikkeusluvista luovutaan.
Sama joka asiassa. Translaki meni läpi jollain poikkeuksilla, mutta kohta sukupuolta saa vaihdella jatkuvasti ja ikäraja poistuu.
Rahaa riittää vanhemmilla kakaroiden autoiluun?
Tuntemassani tapauksessa jo monia vuosikymmeniä sitten perheen vanhin lapsi sai ajokortin alaikäisenä, että pystyi viemään koko sisarusjoukon autolla kouluun 25 km:n päähän metsän keskeltä. Tämäntyyppisistä syistä kai niitä ajatellaan tarvittavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti mitä nuorempi on auton ratissa, sitä vähemmän kolareita. Kuitenkin maaseudulla harvemmin pyörii bussit niin, että niillä voisi liikkua sataprosenttisesti, jolloin on ihan hyvä että nuori voi itse viedä itsensä esim. harrastuksiin, ilman että tarvitsee olla koko ajan pyytämässä kyytiä vanhemmilta.
Mutta kun ei näillä pärisijöille ole edes niitä harrastuksia, joihin pitäisi päästä. Etenkään haja-asutusseuduilla.
Pörrääminen kylillä ei ole harrastus.
Ihan perusteita 17 vuotias ei edelleenkään saa korttia. Joko on osoitettava että sellainen harrastus on olemassa johon on välttämätöntä autolla kulkea tai sitten koulumatka on sellainen että tarvitaan autoa. Jos säädetään 17 oppivelvollisuus kyllä se ihan perusteltua on että kouluun on oltava mahdollisuus päästä myös haja-asutusalueelta.
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti mitä nuorempi on auton ratissa, sitä vähemmän kolareita. Kuitenkin maaseudulla harvemmin pyörii bussit niin, että niillä voisi liikkua sataprosenttisesti, jolloin on ihan hyvä että nuori voi itse viedä itsensä esim. harrastuksiin, ilman että tarvitsee olla koko ajan pyytämässä kyytiä vanhemmilta.
No ei se yksi vuosi vaikuta tuohon kuskausrumbaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemassani tapauksessa jo monia vuosikymmeniä sitten perheen vanhin lapsi sai ajokortin alaikäisenä, että pystyi viemään koko sisarusjoukon autolla kouluun 25 km:n päähän metsän keskeltä. Tämäntyyppisistä syistä kai niitä ajatellaan tarvittavan.
Lapset ei nykyään edes välttämättä ole kaikki samassa koulussa ja ikäeroakin saattaa olla sen verran että tuo ei oikein nykypäivänä ole peruste että voisi muita kuljettaa.
Valtakunnallisella ykköstasolla kilpaurheiluelämäntavan omaan nuoren treenit päättyvät kahdesti viikosss 2130, päälle suihkut etc. Julkisilla olisi kotona about 2315, omalla autolla 2200-2215.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Julkista liikennettä ei käytännössä ole isojen kaupunkien ulkopuolella. Tuon ikäisillä peruskoulun päättäneillä nuorilla on oikeita kulkemisen tarpeita esimerkiksi opiskelun, töiden, harrastusten ja työharjoitteluiden takia. Nämä äärimmäisen harvoin ovat lähempänä kuin 5km kotoa mikä on ajokortin hakemisen edellytys.
Muttkun se peruskoulu päättyy 16v, siinä pitää joka tapauksessa vuosi tehdä jotain muuta säätöä.
No, totean tähän saman mitä olen "aina" sanonut eli mielestäni 18v ikäisenkin on aivan liian aikaista saada ajokortti huomioiden sen kuinka pahasti kesken sen ikäisen aivojen, ja nimenomaan etuotsalohkon, kehitys on.
Aivoalue joka vaikuttaa juurikin mm siihen ajokäyttäytymiseen, tai siis sen puutteeseen/vajavaisuuteen.
T. 2 nuoren aikuisen äiti
Meillä on haettu ikäpoikkeuslupa kahdelle lapselle jo 17 v iässä. Molemmille työmatkan takia. Toki ajavat muutenkin. Itseä ei pelottanut oikeastaan ollenkaan omien lasten ajaminen. Ovat oppineet meiltä vanhemmilta että ylinopeutta ei ajeta jne. Rauhallisia luonteeltaan ja ajaneet 16 vuotiaasta kaikki perheen autoilut niin että äiti tai isä vieressä ajoopetusluvalla eli saivat harjoitella todella paljon ennen ajokortin saamista. Lisäksi olivat ajaneet todella paljon peltoautolla, traktorilla ym ennen ajokortin saamista.
Lisäksi me vanhemmat kerroimme että jos jäävät 17 v iässä kiinni kaahailusta tai muusta typerästä liikenteen vaarantamisesta joko poliisille tai esim naapurit näkevät niin me vanhemmat otamme kortin pois kunnes ikää 18v. Eli työmatkan 6 km joutuisi sitten menemään polkupyörällä. Ja töissäkin tarvivat välillä autoa kun pomo pyytää hakemaan osia kaupasta jne. Eli oli motivaatiota ajaa suhteellisen siististi. Varsinkin kun lapset tietävät että pidämme rangaistuksista kiinni jos sellaisiin joudutaan.
Minusta olennaisinta tässä ikäpoikkeuslupa asiassa on menneisyys. Ennen nuorena törttöily siirsi ajokortin saamista vuodella. Se oli tehokas peloite nuorille ajaa asiallisesti.
Mitä jos ikäpoikkeuslupaa haettaessa tarkistettaisiin nuoren tausta. Jos on yksi vakava liikennerikkomus tai kaksi lievää viimeiseltä vuodelta niin lupaa ei saisi. Ja sama siihen että jos saa kortin 17v iässä niin yksi vakava rike ja kortti pois ainakin siihen asti että täyttää 18 ja sama kahdesta lievästä.
Tällöin asialliset tyypit saisivat kortin mutta ne jotka vaarantaa esim mopolla liikennettä saisivat kortin vasta 18v iässä. Naapurustossa on ollut kaksi aivan hulttiota mopoilijaa jotka on ajaneet poliisia pakoon viritetyllä mopolla jalkakäytävällä ym ja siitä huolimatta vanhemmat ovat hakeneet heille ikäpoikkeusluvan ja viranomaiset myöntäneet. MIKSI?
Olisi kiva tietää. Varsinkin kun agenda on ollut vieläpä se että polttomoottoreista tulee luopua, niin minkä ihmeen takia nuoret haluttiin nimenomaan ison polttomoottorin pariin (h-autot, kevytautot, t-mönkijät)?
Ei todellakaan mitään järkeä.