Jos työrytmi kerran on raskas ja palkka suuri, miksi veturinkuljettajien työaikaa ei lyhennetä?
Esimerkiksi nelipäiväinen työviikko lisäisi vapaa-aikaa ja lepoa. Keskipalkka olisi viiden tonnin sijasta neljä, eli silti keskimääräistä korkeampi. Uusia työpaikkoja syntyisi helposti tuhat.
Mikä järki on ajaa itsensä loppuun täydellä työajalla kun pärjäisi vähenmälläkin? Ei kai vaan liitto rajoita ideologian takia osa-aikatyötä, kuten bussialalla?
Kommentit (19)
Oravanpyörässä pitää juosta täysillä, vaikka pärjäisi pienemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että työnantaja haluaa antaa alempia työaikoja?
Silloinhan pitäisi kouluttaa lisää kuljettajia.
Koulutuksesta huolehtivat koulut, ei työnantaja.
Hyvä ehdotus mutta ei ilmeisesti kelpaa koska olisi liian toimiva ja helppo ratkaisu ongelmiin ja tokihan kukaan ei halua tinkiä suurista tuloistaan.
Eikun pysäytetään Rovaniemen junat jo Oulussa kun kuljettajan tunnit tuli täyteen... :-)
Ei sitä junaa sinne keskelle raiteitakaan voida jättää, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että työnantaja haluaa antaa alempia työaikoja?
Silloinhan pitäisi kouluttaa lisää kuljettajia.Koulutuksesta huolehtivat koulut, ei työnantaja.
Miten minusta tuntuu että veturinkuljettajia kouluttaa juurikin VR ei mikään Keuda tai muu amis? Ei ole hirveästi näkynyt myöskään Teekkarien Autokoulun vetureita liikenteen seassa.
Minä anelin polvillani, että olisin saanut edes puolisen vuotta tehdä nelipäiväistä viikkoa. Pärjäisin 80% palkalla vallan mainiosti, veroprosenttia laskemalla nettotuloni olisi tipahtanut vain pari hassua satasta.
Työnantajalle se oli ehdoton ei. Asiasta ei lähdetty edes neuvottelemaan ennenkuin tuli seinä vastaan ja jouduin 3kk sairaslomalle loppuunpalamisen vuoksi. Sen jälkeen töihinpaluu osasairaspäivärahalla.
Olen kuullut muiltakin aloilta, että se on nimenomaan työnantaja joka ei salli lyhyemmän viikon tekemistä, eikä todellakaan työntekijän rahan ahneus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että työnantaja haluaa antaa alempia työaikoja?
Silloinhan pitäisi kouluttaa lisää kuljettajia.Koulutuksesta huolehtivat koulut, ei työnantaja.
Miten minusta tuntuu että veturinkuljettajia kouluttaa juurikin VR ei mikään Keuda tai muu amis? Ei ole hirveästi näkynyt myöskään Teekkarien Autokoulun vetureita liikenteen seassa.
Joten kun sinusta tuntuu, että kaikki junista ja raiteista höyryvetureihin hoitaa VR, Kouvolan rautatieopisto KRAO ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikun pysäytetään Rovaniemen junat jo Oulussa kun kuljettajan tunnit tuli täyteen... :-)
Luulitko siis, että sama kuljettaja ajaa Helsingistä Rovaniemelle? Entä miten vitsailusi liittyy nelipäiväiseen työviikkoon?
Tarvittaisiin enemmän veturinkuljettajia, ja lyhennetty työaika ei tuota elämiseen riittävää palkkaa.
Onhan tuo nyt hankalaa, kun matkatyö, ja aikataulut ja reitit sitovat... taukojakin pitää työrupeamien välissä pitää...
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin enemmän veturinkuljettajia, ja lyhennetty työaika ei tuota elämiseen riittävää palkkaa.
Onhan tuo nyt hankalaa, kun matkatyö, ja aikataulut ja reitit sitovat... taukojakin pitää työrupeamien välissä pitää...
Veturinkuljettajien koulutukseen hakee usein nelinumeroinen määrä halukkaita. Heitä siis on saatavana.
Miten 20% lyhennetty työaika eli viidestä neljään tonniin tippunut palkka ei riitä elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin enemmän veturinkuljettajia, ja lyhennetty työaika ei tuota elämiseen riittävää palkkaa.
Onhan tuo nyt hankalaa, kun matkatyö, ja aikataulut ja reitit sitovat... taukojakin pitää työrupeamien välissä pitää...
Veturinkuljettajien koulutukseen hakee usein nelinumeroinen määrä halukkaita. Heitä siis on saatavana.
Miten 20% lyhennetty työaika eli viidestä neljään tonniin tippunut palkka ei riitä elämiseen?
Aniharva hakijoista on sovelias.
Vierailija kirjoitti:
Minä anelin polvillani, että olisin saanut edes puolisen vuotta tehdä nelipäiväistä viikkoa. Pärjäisin 80% palkalla vallan mainiosti, veroprosenttia laskemalla nettotuloni olisi tipahtanut vain pari hassua satasta.
Työnantajalle se oli ehdoton ei. Asiasta ei lähdetty edes neuvottelemaan ennenkuin tuli seinä vastaan ja jouduin 3kk sairaslomalle loppuunpalamisen vuoksi. Sen jälkeen töihinpaluu osasairaspäivärahalla.
Olen kuullut muiltakin aloilta, että se on nimenomaan työnantaja joka ei salli lyhyemmän viikon tekemistä, eikä todellakaan työntekijän rahan ahneus.
Ehdotus olikin, että koko ammattikunta siirtyy nelipäiväiseen työviikkoon ja näin ollen tulee lisää työntekijöitä jakamaan työn raskasta taakkaa. Veroprosentin pienenemisen myötä palkka ei putoa edes viidennestä, vaikka työaika putoaa. Kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin enemmän veturinkuljettajia, ja lyhennetty työaika ei tuota elämiseen riittävää palkkaa.
Onhan tuo nyt hankalaa, kun matkatyö, ja aikataulut ja reitit sitovat... taukojakin pitää työrupeamien välissä pitää...
Veturinkuljettajien koulutukseen hakee usein nelinumeroinen määrä halukkaita. Heitä siis on saatavana.
Miten 20% lyhennetty työaika eli viidestä neljään tonniin tippunut palkka ei riitä elämiseen?
Aniharva hakijoista on sovelias.
Ei ole, eikä työ ole erityisen vaativaa, helpompaa kuin linja-auton kuljettaminen.
Koska työnantaja määrää ja se määrää työntekijät kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvittaisiin enemmän veturinkuljettajia, ja lyhennetty työaika ei tuota elämiseen riittävää palkkaa.
Onhan tuo nyt hankalaa, kun matkatyö, ja aikataulut ja reitit sitovat... taukojakin pitää työrupeamien välissä pitää...
Veturinkuljettajien koulutukseen hakee usein nelinumeroinen määrä halukkaita. Heitä siis on saatavana.
Miten 20% lyhennetty työaika eli viidestä neljään tonniin tippunut palkka ei riitä elämiseen?
Aniharva hakijoista on sovelias.
Ei ole, eikä työ ole erityisen vaativaa, helpompaa kuin linja-auton kuljettaminen.
Ja arvaukseni on ettet ole päivääkään tehnyt kyseistä työtä vaan kateellisena huutelet.
Tässä näkyy miten ihmiset haluavat mieluummin palaa loppuun kuin vähentää työaikaa, vaikka palkka riittäisi siihen.
Itse olen tehnyt molempia töitä.
Veturinkuljettajaa valvoo automatiikka, eli vastuu tiellä pysymisestä on liki olematon, toisin kuin kumipyöräliikenteessä. Asiakaspalvelua tai rahdin käsittelyä ei ole. Työrytmi on hieman ikävämpi kuin bussialalla.
Palkkaeron selittää ilma, jota VR-monopolissa on kertynyt sekä matkalippujen että rahdin hintoihin. On mistä ulosmitata, toisin kuin kumipyöräliikenteessä. Näin toimii talous.
Luuletko, että työnantaja haluaa antaa alempia työaikoja?
Silloinhan pitäisi kouluttaa lisää kuljettajia.