Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten homma on edennyt, kun ette ole pystyneet maksamaan opintolainan lyhennyksiä?

Vierailija
15.03.2023 |

Itsellä lyhennykset ovat melkein tonnin ja korot vajaa 200€, työttömänä ei tuollaisia tietenkään pysty maksamaan, joten annan mennä ulosottoon tai mihin ne nyt sitten meneekin. Kelasta ei apua ole tullut näin etukäteen, joten ottaako pankki sitten suoraan itse takaajaan eli Kelaan yhteyttä kun maksut jää maksamatta vai miten se menee?

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 2010 anteeksi opintolainat jotka oli otettu 1988-90. Korkoa oli enemmän kuin pääomaa, aivan helvetisti jo kun ysärillä se oli 14%. On muunkin tyyppisiä velkoja jotka vanhenevat 15-20 vuoden perinnän jälkeen, ei opintolaina ole mitenkään uniikki tässä mielessä. Opintolainaa koskevat samat vanhenemislait kuin monia muitakin velkoja.

 

Tämäpä tämä!

Jätin oman lainani maksamatta kylymän viilesti. Ei vaan pystynyt. Kelalle sitten vuosien jälkeen vähän kerrallaan makselin takaisin. Loput meni vanhaksi.

Näinpä juurikin tein itsekin. En pystynyt mtn maksamaan niin pystyyn jäi. Kela oli takaaja niin se maksoi pankille. Minä sitten vuosia Kelan Takaisinmaksu yksikölle pikkusummina lyhentelin. Mitä pystyin. Vähäistä se oli.

Vierailija
102/109 |
10.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
06.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 2010 anteeksi opintolainat jotka oli otettu 1988-90. Korkoa oli enemmän kuin pääomaa, aivan helvetisti jo kun ysärillä se oli 14%. On muunkin tyyppisiä velkoja jotka vanhenevat 15-20 vuoden perinnän jälkeen, ei opintolaina ole mitenkään uniikki tässä mielessä. Opintolainaa koskevat samat vanhenemislait kuin monia muitakin velkoja.

 

Tämäpä tämä!

Jätin oman lainani maksamatta kylymän viilesti. Ei vaan pystynyt. Kelalle sitten vuosien jälkeen vähän kerrallaan makselin takaisin. Loput meni vanhaksi.

Näinpä juurikin tein itsekin. En pystynyt mtn maksamaan niin pystyyn jäi. Kela oli takaaja niin se maksoi pankille. Minä sitten vuosia Kelan Takaisinmaksu yksikölle pikkusummina lyhentelin. Mitä pystyin. Vähäistä se oli.

Kun lainani jäi pankille maksamatta niin Kelahan sen sinne hoiti. Sitten ongelma oli minun ja Kelan välinen.

 

En halunnut uo-miestä siihen väliin, sillä he ottavat pienistäkin summista aina kulujaan ja palkkioita suoraan itselleen uo-virastoon!

 

Minä kirjoitin joka vuosi Kelan Takaisinmaksuyksikköön Jyväskylään anomuskirjeen, miten huonosti menee. Mukana liitteitä. Aina tehtiin vuosi kerrallaan maksujärjestely, minkä verran kuukaudessa maksan. Muistaakseni oli joskus ainakin 50€/kk.


Sitten, muutaman vuosikymmenen kuluttua tuli kirje, että viimeiset 600 tai 800€ oli mennyt vanhaksi ja se siitä sitten.


Pankkia olin vaihtanut jo silloin aikoja sitten ja sain normaslisti pankkikortti-visan uudesta pankista.

Vierailija
104/109 |
04.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Upp, todella moni jää valmistumisen jälkeen työttömäksi ja on vaikeaa lyhennysten kanssa.

Jos laina menee kelan maksettavaksi, menee siinä toki oman pankin kanssa välit. 
Mutta ei menetä kokonaan luottotietojaan eikä joudu muuten vaikeuksiin.

Vierailija
105/109 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain 2010 anteeksi opintolainat jotka oli otettu 1988-90. Korkoa oli enemmän kuin pääomaa, aivan helvetisti jo kun ysärillä se oli 14%. On muunkin tyyppisiä velkoja jotka vanhenevat 15-20 vuoden perinnän jälkeen, ei opintolaina ole mitenkään uniikki tässä mielessä. Opintolainaa koskevat samat vanhenemislait kuin monia muitakin velkoja.

 

Tämäpä tämä!

Jätin oman lainani maksamatta kylymän viilesti. Ei vaan pystynyt. Kelalle sitten vuosien jälkeen vähän kerrallaan makselin takaisin. Loput meni vanhaksi.

Näinpä juurikin tein itsekin. En pystynyt mtn maksamaan niin pystyyn jäi. Kela oli takaaja niin se maksoi pankille. Minä sitten vuosia Kelan Takaisinmaksu yksikölle pikkusummina lyhentelin. Mitä pystyin. Vähäistä se oli.

Kun lainani jäi pankille maksamatta niin Kelahan sen sinne hoiti. Sitten ongelma oli minun ja Kelan välinen.

 

En halunnut uo-miestä siihen väliin, sillä he ottavat pienistäkin summista aina kulujaan ja palkkioita suoraan itselleen uo-virastoon!

 

Minä kirjoitin joka vuosi Kelan Takaisinmaksuyksikköön Jyväskylään anomuskirjeen, miten huonosti menee. Mukana liitteitä. Aina tehtiin vuosi kerrallaan maksujärjestely, minkä verran kuukaudessa maksan. Muistaakseni oli joskus ainakin 50€/kk.


Sitten, muutaman vuosikymmenen kuluttua tuli kirje, että viimeiset 600 tai 800€ oli mennyt vanhaksi ja se siitä sitten.


Pankkia olin vaihtanut jo silloin aikoja sitten ja sain normaslisti pankkikortti-visan uudesta pankista.

Näinhän se meni minullakin. Töitä oli pätkissä ja välillä ei ollenkaan. Ei siinä mtn lainoja voinut tasaisesti pankin vaatimilla summilla ja tahdilla lyhdentää. Jätin maksamatta ja aikanasa kuluttua ne meni sitten ulosottoon. Sitä en halunnut että joku vouti niitä olisi perinyt, niin asioin sitten Takaisinmaksu Yksikön kanssa. Siinä sitten vuodet kului ja sain sen muistaakseni maksettua. Ei mennyt luottotiedot eikä muutenkaan häirinnyt normaalielämää,luottokortin sain uudesta pankista heti kun vakityön. 

Vierailija
106/109 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelalla on myös korkeammat korot kuin pankilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
107/109 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne menevät ulosottoon etkä saa koskaan asuntolainaa.

Vierailija
108/109 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta en usko että lainat tullaan antamaan anteeksi..

Mulla vanheni n 800€ sieltä loppupäästä, olikoham jo kulunut 20 vuotta aikaa.

En pystynyt pankilke maksamaan, sanoivat lainan irti ja saivat kelan takaamana rahat. Sitten minä olin velkaa kelalle.

Pankkia vaihdoin, luottotiedot ei onneksi mennyt. Toki lainapankissa on ns välit huonot ja poikki.

Sovin Kelan Takaisinmaksuyksikön (Jyväskylässä oli silloin) kanssa joka vuosi lyhennyksen. Mahdollisimman pienen, riippuen työtilanteesta.

Lopulta tuli kirje, että viimeinen 800€ meni vanhaksi.

Enkä ole vieläkään saanut gradua valmiiksi.

  Näin kävi. En edes oikein huomannut että aika kului niin nopeasti! Yhtäkkiä se loppulaina meni vanhaksi ja sen pituinen se.

Ei mullakaan mennyt luottotiedot. Uudessa pankissa sain tilin ja visan käyttöön ilman ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
109/109 |
09.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helkkaria taas..? Eikö sinne pankkiin jumankauta osata enää olla yhteydessä?

Miten voi lyhennys olla tonnin kuussa? Mulla oli 10.000 eur lainaa, ja lyhennys 60 eur kk.

Ne lyhennykset ovat kaksi kertaa vuodessa, kesä- ja joulukuu. Korkoa maksetaan erikseen näiden välissä.

Yleensä kyllä on ne korot kesäkussa ja joulukuussa (ainakin OP), muina kuukausina lyhennys (sulla siis 60e, jos olit tuo sama.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme