Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten homma on edennyt, kun ette ole pystyneet maksamaan opintolainan lyhennyksiä?

Vierailija
15.03.2023 |

Itsellä lyhennykset ovat melkein tonnin ja korot vajaa 200€, työttömänä ei tuollaisia tietenkään pysty maksamaan, joten annan mennä ulosottoon tai mihin ne nyt sitten meneekin. Kelasta ei apua ole tullut näin etukäteen, joten ottaako pankki sitten suoraan itse takaajaan eli Kelaan yhteyttä kun maksut jää maksamatta vai miten se menee?

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota pankkiisi yhteyttä. Se on sun luotonantaja, ei Kela. Kela on vain takaaja. Koita siis aina lainoissa ensin hoitaa asiat pankin kanssa. Ja koita nyt ensin muuttaa esimerkiksi lainan hoito kuukausittaiseksi. 

Mulla on opintolainaa yhteensä noin 45 000 euroa eri maista. Voin sanoa, että Suomessa on todella pienet korot ja kulut opintolainaan.

Se on työttömälle aivan sama tuleeko lyhennykset kuukausittain vai kerran vuodessa, ei niitä tuilla makseta nykyisten korkojen aikana.

Vierailija
42/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korot nousee nopeasti aika hulppeiksi, jos lainoja on enemmän kuin 1. Itsellä oli 5kpl ja lopussa lähes 50 000 velkaa. Nyt maksan suoraan kelalle ja toki iso raha kuukaudessa (vajaa 500€), mutta 15 000 on jo maksettu. Vaikka kela ottaa sen 7% koron, on se silti huomattavasti vähemmän kuin pankin useampi korko päällekäin, vieläpä kun toisissa lainoissa se koron määrä vaihtelee tosta vaan.

Suosittelen Ap, että ilmoitat pankkiin ettet pysty hoitamaan asiaa. Kela maksaa pankille ja tekee kanssasi 10 vuoden maksusuunnitelman.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korot nousee nopeasti aika hulppeiksi, jos lainoja on enemmän kuin 1. Itsellä oli 5kpl ja lopussa lähes 50 000 velkaa. Nyt maksan suoraan kelalle ja toki iso raha kuukaudessa (vajaa 500€), mutta 15 000 on jo maksettu. Vaikka kela ottaa sen 7% koron, on se silti huomattavasti vähemmän kuin pankin useampi korko päällekäin, vieläpä kun toisissa lainoissa se koron määrä vaihtelee tosta vaan.

Suosittelen Ap, että ilmoitat pankkiin ettet pysty hoitamaan asiaa. Kela maksaa pankille ja tekee kanssasi 10 vuoden maksusuunnitelman.

Tämä ei vaikuta luottotietoihin.

Vierailija
44/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta en usko että lainat tullaan antamaan anteeksi..

Mulla vanheni n 800€ sieltä loppupäästä, olikoham jo kulunut 20 vuotta aikaa.

En pystynyt pankilke maksamaan, sanoivat lainan irti ja saivat kelan takaamana rahat. Sitten minä olin velkaa kelalle.

Pankkia vaihdoin, luottotiedot ei onneksi mennyt. Toki lainapankissa on ns välit huonot ja poikki.

Sovin Kelan Takaisinmaksuyksikön (Jyväskylässä oli silloin) kanssa joka vuosi lyhennyksen. Mahdollisimman pienen, riippuen työtilanteesta.

Lopulta tuli kirje, että viimeinen 800€ meni vanhaksi.

Enkä ole vieläkään saanut gradua valmiiksi.

Joo mutta ihan eri asia jos on vaikka 30 000 velkaa. Luuletko muka että sen saa noin vaan anteeksi?

Huokaus: luetun ymmärtäminen! Kirjotin että maksoin lainaani takaisin vuosikymmeniä, pienissä erissä. Kunnes velka vanheni. Sitä ei missään vaiheessa mitään annettu noin-vain-anteeksi.

Vierailija
45/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen elämä tulee menemään pilalle näiden suurien opintolainojen kaaduttua syliin nyt korkeiden korkojen aikana. Siellä on helposti 30 000€ ja töitä on nyt mahdoton saada. Jokainen voi laskea itse millaisia lyhennyksiä 3kk:n euriborilla nyt tulee tuollaiselle summalle. Niitä on työttömän mahdoton maksaa.

Mulla oli vuonna 1992 opintolainoja vajaa 30 000mk, korko oli 14% ja pitkäaikaistyöttömyys edessä.

Seuraavan vuosikymmenen kuuntelin sitten näitä "onko niitä pikavippejä pakko ottaa"-neroja, kun kerroin ettei ole vielä luottotietoja. Luottotietojen palautuminen kesti silloin neljä vuotta.

Nyt se kestää yhden kuukauden. Miettikää sitä. Helpolla pääsette, vaikka ulosottoon joutuisitte.

Vierailija
46/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pystynyt pankilke maksamaan, sanoivat lainan irti ja saivat kelan takaamana rahat. Sitten minä olin velkaa kelalle.

Pankkia vaihdoin, luottotiedot ei onneksi mennyt. Toki lainapankissa on ns välit huonot ja poikki.

Sovin Kelan Takaisinmaksuyksikön (Jyväskylässä oli silloin) kanssa joka vuosi lyhennyksen. Mahdollisimman pienen, riippuen työtilanteesta.

Joo mutta ihan eri asia jos on vaikka 30 000 velkaa. Luuletko muka että sen saa noin vaan anteeksi?

Kyllä moni meistä ysärilaman sisseistä sai 2000-luvulla koko opintolainan korkoineen lopulta anteeksi. Mulla on paperit tallessa siitä. 15 vuotta siihen meni. Korkoa oli jo enemmän kuin pääomaa.

Vierailija
47/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä helkkaria taas..? Eikö sinne pankkiin jumankauta osata enää olla yhteydessä?

Miten voi lyhennys olla tonnin kuussa? Mulla oli 10.000 eur lainaa, ja lyhennys 60 eur kk.

Ne lyhennykset ovat kaksi kertaa vuodessa, kesä- ja joulukuu. Korkoa maksetaan erikseen näiden välissä.

No sitten niihin pitää varautua ennakkoon, siirtämällä se kuukausittainen summa sivuun puolivuotismaksua varten.

Työttömänä? Sulla taitaa olla vähän virheelinen käsitys tukien määrästä. Ja lisäksi säästöt leikkaa sun tukia, joten se ei auta.

Ainoa tapa selvitä noista veloista on saada töitä ja se on nykysuomessa kuin lottovoitto.

Mihin niitä muuhanmaattajia tarvitaan kun oma nuoriso on näin työttömänä, että mistään ei saa töitä, se olisi kuin lottovoitto, se töihin joutuminen😂

Vierailija
48/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette saaneet tollaisia opintolainoja? Mulle tuli 9000e kun otin maksimi lainat.

Vierailija
49/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti toi opintolainan ja tuen anteeks anto ja lainan mitätöitynen perustuu siihen, ettei oo työllistyny koulutetulle alalle ? Eikä oo omaisuutta. Eihän tyhjäst voi nyhjästä,vai miten toi menee ?

Mä työllistyin ni opintotuest ja lainast kelan/pankin kaa pitkä takaisinmaksu suunnitelma. Meniköhän yli 10v tai jotain.

Olin kyl pöljä ku kesätöissä kävin opintotukee nauttivana,piti kaikki opintotuet maksaa takas.

Suositteken työvoimapoliittist koulutust 2v saa/koulutus

Vierailija
50/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulta peruutettiin tutkinto eli otettiin ammatti pois, kun en pystynytkään maksamaan siihen opiskelusta. Ihan samalla tavalla se menee kuin vaikka ettei pystykään maksamaan autonsa kuukausieriä.

Vierailija
51/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankista Kelaan ja Kela ei suostunut neuvottelemaan minkäänlaisesta maksutahdista, koska sain toimeentulotukea muiden tukien päälle. Ulosottoonhan se sitten laitettiin. Sillä asialla, että olin maksanut vuosikausia lähes 200 euroa joka kuukausi toimeentulotukeni perusosasta pankille lyhennystä ei ollut mitään väliä Kelalle.

Vierailija
52/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin 2 vuotta sitten ja olin ensimmäiset 6kk työtön. Alaltani muutamalla oli sama kohtalo, mutta me kaikki saimme lopulta oman alamme töitä. Kyllä töitä lähtökohtaisesti on tarjolla. On järjetön ajatus mennä yliopistoon sillä asenteella, että valmistuu sitten aikanaan työttömäksi 30 000 velalla. Itse biletin, ryyppäsin ja matkustin 6 vuotta ja sain silti kasaan "vain" kymppitonnin opintovelat. Töitä tein joka kolmas viikonloppu plus puolet lomista.

Vierailija
53/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin lyhennykset maksamatta  3kk ajaksi. Sitten pankki irti sanoi lainan joka päätyi kelan haltuun. Sieltä tuli sitten kysely, että miten asia hoidetaan ja mikä olisi lyhennys erä? No kirjoitin vapaamuotoisen selvityksen plus lisänä kaksi liitettä. Päätös tuli opintolaina on korkoinaan annettu anteeksi kokonaan.

Paljonko?

Vierailija
54/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjaa. Kun ei voi tietää milloin joutuu maksamaan ja milloin ei. Yritän saada lapseni maailmalle ilman opintolainaa. Tosin siinä on haasteita, kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja laina on mörkö. Olen kokenut niin paljon vastoinkäymisiä, että en usko elämän kantavan lapsiakaan. On sanottava, että onneksi meillä ei ollut lainaa, kun puolison kanssa sairastuttiin.

Vierailija
55/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin 2 vuotta sitten ja olin ensimmäiset 6kk työtön. Alaltani muutamalla oli sama kohtalo, mutta me kaikki saimme lopulta oman alamme töitä. Kyllä töitä lähtökohtaisesti on tarjolla. On järjetön ajatus mennä yliopistoon sillä asenteella, että valmistuu sitten aikanaan työttömäksi 30 000 velalla. Itse biletin, ryyppäsin ja matkustin 6 vuotta ja sain silti kasaan "vain" kymppitonnin opintovelat. Töitä tein joka kolmas viikonloppu plus puolet lomista.

Tuollaisen 30 000€ potin saa varmasti kasaan, mikäli tarkoitus on asua jugend-talossa keskustassa ja elää täysin keskiluokkaista elämää tekemättä lainkaan töitä opintojen ohella. Harvoin niiden opintojenkaan ohella on tarkoitus tehdä mitään täyttä työviikkoa, vaan juuri pari vuoroa silloin tällöin. Tuo viikonloppu kerran kolmeen viikkoon oli tasan sen verran mitä sai tienata tulorajojen puitteissa, edes enempää ei olisi saanut tienata tai olisi mennyt tulot.

Mielestäni on fiksua pohtia jo opintoja suunniteltaessa sitä miten omat voimavarat mihinkäkin riittävät. Jos opinnot plus pari työvuoroa silloin tällöin kuormittavat liikaa, on hyvä pohtia onko opiskelu ollenkaan se oma juttu ja pärjääkö työelämässä enää valmistumisen jälkeen.

Vierailija
56/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjaa. Kun ei voi tietää milloin joutuu maksamaan ja milloin ei. Yritän saada lapseni maailmalle ilman opintolainaa. Tosin siinä on haasteita, kun olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja laina on mörkö. Olen kokenut niin paljon vastoinkäymisiä, että en usko elämän kantavan lapsiakaan. On sanottava, että onneksi meillä ei ollut lainaa, kun puolison kanssa sairastuttiin.

Kävikö lapsesi kuitenkin opintojen ohella töissä vai maksoitko kaiken niin, että hänellä ei ollut valmistuessa lainkaan työkokemusta?

Vierailija
57/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette saaneet tollaisia opintolainoja? Mulle tuli 9000e kun otin maksimi lainat.

Viime vuodet toi 30000€ on ollut ihan perus summa lainaa täällä pk-seudulla, varsinkin kun korona sotki opiskelut ja opinnot piteni. Mitään apua ei saanut ennen kuin lainat oli nostanut, joten käytännössä kaikki otti maksimilainan.

Vierailija
58/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli 16000 euroa velkaa. Ja sain sen anteeksi.

Älkää nyt antako ymmärtää että tää on joku itsestäänselvyys.

Eihän se ole mutta jos elämä on huonossa jamassa niin opintolainan voi saada osittain tai kokonaan anteeksi. Ei siihen vaadita muuta kun huono taloudellinen tilanne ja vähintään 5 vuotta ollut työkyvyttömyys.

V*tuttaa kyllä, jos tämä on näin helppoa. Itse maksoin yksinhuoltajana nälkää nähden opintovelkoja vuosikaudet. 

Vierailija
59/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monen elämä tulee menemään pilalle näiden suurien opintolainojen kaaduttua syliin nyt korkeiden korkojen aikana. Siellä on helposti 30 000€ ja töitä on nyt mahdoton saada. Jokainen voi laskea itse millaisia lyhennyksiä 3kk:n euriborilla nyt tulee tuollaiselle summalle. Niitä on työttömän mahdoton maksaa.

Mulla oli vuonna 1992 opintolainoja vajaa 30 000mk, korko oli 14% ja pitkäaikaistyöttömyys edessä.

Seuraavan vuosikymmenen kuuntelin sitten näitä "onko niitä pikavippejä pakko ottaa"-neroja, kun kerroin ettei ole vielä luottotietoja. Luottotietojen palautuminen kesti silloin neljä vuotta.

Nyt se kestää yhden kuukauden. Miettikää sitä. Helpolla pääsette, vaikka ulosottoon joutuisitte.

"Maksuhäiriömerkintöjen voimassaoloajat

Ulosotosta aiheutuvat maksuhäiriömerkinnät ovat voimassa kolme vuotta, jonka jälkeen ne poistuvat ilman eri pyyntöä, jollei merkintää ole poistettu aiemmin edellä mainituilla perusteilla." Varattomuus ja maksuhäiriömerkinnät - Ulosottolaitos

Eli mistä ihmeestä tuo kuukausi on revitty?

Vierailija
60/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin osa Great resettiä. Leikataan opintotuesta ja pakotetaan ottamaan lainaa. Sitten korot kattoon ja lopulta ollaan iloisia kun talouden nollaus tulee "pelastamaan". Digitaalista identiteettiä ja digilompakkoa sosiaalisine pisteytyksineen tulee tilalle...