Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten homma on edennyt, kun ette ole pystyneet maksamaan opintolainan lyhennyksiä?

Vierailija
15.03.2023 |

Itsellä lyhennykset ovat melkein tonnin ja korot vajaa 200€, työttömänä ei tuollaisia tietenkään pysty maksamaan, joten annan mennä ulosottoon tai mihin ne nyt sitten meneekin. Kelasta ei apua ole tullut näin etukäteen, joten ottaako pankki sitten suoraan itse takaajaan eli Kelaan yhteyttä kun maksut jää maksamatta vai miten se menee?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni opintolainat voudille ysärilamassa. Korko nousi nollasta neljääntoista prosenttiin vuodessa.

No sinne voudille ne jäivät happanemaan. 15 vuoden päästä annettiin anteeksi kokonaan.

Korkoa oli kertynyt jo enemmän kuin lainaa.

Vierailija
22/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori mutta en usko että lainat tullaan antamaan anteeksi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monen elämä tulee menemään pilalle näiden suurien opintolainojen kaaduttua syliin nyt korkeiden korkojen aikana. Siellä on helposti 30 000€ ja töitä on nyt mahdoton saada. Jokainen voi laskea itse millaisia lyhennyksiä 3kk:n euriborilla nyt tulee tuollaiselle summalle. Niitä on työttömän mahdoton maksaa.

Näinpä. Päin peetä tulee menemään. Itseä ei kiinnosta, mutta lasten koti ja juuret harmittaa.

Vierailija
24/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain erikoistapauksissa jos on työkyvytön. Se laina siirtyy pankilta Kelalle ja siinä on 7% korko tuon Ylen jutun mukaan. Eli jos päätyy Kelalle, sitä ei lainaa maksa kokonaan kuin lottovoittajat. Makselet korkoa vuosia kunnes sut armahdetaan. Töihin ei tietenkään enää tuon jälkeen kannata mennä.

Vierailija
25/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään 15. päivä lähti taas korkot, paljon teillä oli? Itellä onneksi vielä alle 200€ eli 170€.

Vierailija
26/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sentään ymmärrät, että vaikka takaaja maksaa lainan luotonantajalle, niin alkuperäinen velallinen joutuu silti maksamaan takaajalle.

Vierailija
27/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sentään ymmärrät, että vaikka takaaja maksaa lainan luotonantajalle, niin alkuperäinen velallinen joutuu silti maksamaan takaajalle.

Tuossa Ylen jutussahan se kerrotaan. Maksat sitten kelalle ja 7% korolla joka huomattavasti euriboria suurempi.

Vierailija
28/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No näin on käynyt.

Vierailija
29/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain erikoistapauksissa jos on työkyvytön. Se laina siirtyy pankilta Kelalle ja siinä on 7% korko tuon Ylen jutun mukaan. Eli jos päätyy Kelalle, sitä ei lainaa maksa kokonaan kuin lottovoittajat. Makselet korkoa vuosia kunnes sut armahdetaan. Töihin ei tietenkään enää tuon jälkeen kannata mennä.

Eli sen joutuu silti maksaa takaisin.

Vierailija
30/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vanheni n 800€ sieltä loppupäästä, olikoham jo kulunut 20 vuotta aikaa.

En pystynyt pankilke maksamaan, sanoivat lainan irti ja saivat kelan takaamana rahat. Sitten minä olin velkaa kelalle.

Pankkia vaihdoin, luottotiedot ei onneksi mennyt. Toki lainapankissa on ns välit huonot ja poikki.

Sovin Kelan Takaisinmaksuyksikön (Jyväskylässä oli silloin) kanssa joka vuosi lyhennyksen. Mahdollisimman pienen, riippuen työtilanteesta.

Lopulta tuli kirje, että viimeinen 800€ meni vanhaksi.

Enkä ole vieläkään saanut gradua valmiiksi.

Vierailija
31/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pystynyt pankilke maksamaan, sanoivat lainan irti ja saivat kelan takaamana rahat. Sitten minä olin velkaa kelalle.

Pankkia vaihdoin, luottotiedot ei onneksi mennyt. Toki lainapankissa on ns välit huonot ja poikki.

Sovin Kelan Takaisinmaksuyksikön (Jyväskylässä oli silloin) kanssa joka vuosi lyhennyksen. Mahdollisimman pienen, riippuen työtilanteesta.

Joo mutta ihan eri asia jos on vaikka 30 000 velkaa. Luuletko muka että sen saa noin vaan anteeksi?

Vierailija
32/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta ihan eri asia jos on vaikka 30 000 velkaa. Luuletko muka että sen saa noin vaan anteeksi?

Minulla oli 16000 euroa velkaa. Ja sain sen anteeksi.

Vierailija
33/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt antako ymmärtää että tää on joku itsestäänselvyys.

Vierailija
34/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt antako ymmärtää että tää on joku itsestäänselvyys.

Eihän se ole mutta jos elämä on huonossa jamassa niin opintolainan voi saada osittain tai kokonaan anteeksi. Ei siihen vaadita muuta kun huono taloudellinen tilanne ja vähintään 5 vuotta ollut työkyvyttömyys.

Vierailija
35/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajaa kannustaisin soittamaan niille kenen laskut viivästyvät ja pyytämään maksuaikaa ja etsimään mitä tahansa työtä. Tilapäistä, pskapalkkaista, mitä vaan. Vaikka täällä jengi kirjoittelee anteeksiannetuista veloista ym., niin ei todellakaan kannata sille tielle ensimmäisenä lähteä; omat, pitkäkestoiset murheensa siitä tulee.

Vierailija
36/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätin lyhennykset maksamatta  3kk ajaksi. Sitten pankki irti sanoi lainan joka päätyi kelan haltuun. Sieltä tuli sitten kysely, että miten asia hoidetaan ja mikä olisi lyhennys erä? No kirjoitin vapaamuotoisen selvityksen plus lisänä kaksi liitettä. Päätös tuli opintolaina on korkoinaan annettu anteeksi kokonaan.

Älä sitten missään tapauksessa usko tätä. Opintolainaa ei todellakaan anneta anteeksi, jos vain kirjoittaa jonkun lippulapun. 

Mutta miten sulla on tonnin lyhennyserä? Neuvottele nyt ihan kärkeen se maksuaikataulu uusiksi. Ei sitä koko lainaa tarvitse vuodessa maksaa pois.

Itse sain opintolainan lopun anteeksi kokonaan, mutta taustalla oli pitkä ulosotto (useammastakin jutusta) ja joutuminen työkyvyttämyyseläkkeelle vähän päälle 30-vuotiaana.

Vierailija
37/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä lainaa 28k Eur, nykykoron kanssa minimilyhennys 200€. Ja otin maksimilainat joten miten on mahdollista että AP maksaa noin paljon?

Maksan 200k Eur asuntolainaa tonnin kuussa :D

Vierailija
38/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä lainaa 28k Eur, nykykoron kanssa minimilyhennys 200€. Ja otin maksimilainat joten miten on mahdollista että AP maksaa noin paljon?

Maksan 200k Eur asuntolainaa tonnin kuussa :D

Lyhennät varmaan kuukausittain tasaerän? Mulla pelkät erikseen maksettavat korot ovat tuon 200€, mutta ei tule joka kuukausia maksettavaksi.

Vierailija
39/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä minunkin olisi pitänyt jättää opintolaina maksamatta eikä kärvistellä rahattomana - jos pelkkä työttömyys olisi riittänyt opintolainan anteeksi antamiseen.

Eihän sitä silloin valmistumisen jälkeen tiennyt, että pitkä työttömyys on edessä. Silloin vielä odotettiin suurten ikäluokkien lähtöä eläkkeelle ja työvoimapulaa... jota sitten onkin huudeltu, vaikka niitä työpaikkoja ei ole saatavilla.

Ehkä elämä oli kuitenkin jonkin verran helpompaa, kun ei menettänyt luottotietoja. Silti jotenkin epäoikeudenmukaista, jos minä olen maksanut opintolainan työmarkkinatuella ja asumistuella, kun samaan aikaan muut ovat tuhlanneet samat rahat ja saanut opintolainat anteeksi.

Vierailija
40/102 |
15.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota pankkiisi yhteyttä. Se on sun luotonantaja, ei Kela. Kela on vain takaaja. Koita siis aina lainoissa ensin hoitaa asiat pankin kanssa. Ja koita nyt ensin muuttaa esimerkiksi lainan hoito kuukausittaiseksi. 

Mulla on opintolainaa yhteensä noin 45 000 euroa eri maista. Voin sanoa, että Suomessa on todella pienet korot ja kulut opintolainaan.