Miten homma on edennyt, kun ette ole pystyneet maksamaan opintolainan lyhennyksiä?
Itsellä lyhennykset ovat melkein tonnin ja korot vajaa 200€, työttömänä ei tuollaisia tietenkään pysty maksamaan, joten annan mennä ulosottoon tai mihin ne nyt sitten meneekin. Kelasta ei apua ole tullut näin etukäteen, joten ottaako pankki sitten suoraan itse takaajaan eli Kelaan yhteyttä kun maksut jää maksamatta vai miten se menee?
Kommentit (102)
Vaihda pankkia jos ei oma pankki anna vaihtaa kerran kuukaudessa tehtävään lyhennykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi maksaa sitä useammin kuin kaksi kertaa vuodessa? Minä ainakin maksan tällä hetkellä opintolainaa pois kerran kuussa noin 130 euroa korkoineen.
Kuten tuossa aikaisemmin jo todettiin, työssäkäyvälle tuo on järkevä tapa, mutta työttömällä se on ihan sama miten sen pilkkoo. Tuet eivät riitä lyhennyksiin.
No ei tietenkään ole. Pankkien kanssa voi neuvotella näistä ja laittaa lyhennykseksi vaikka 20€/kk. Sehän on pankille vain kannattavampaa mitä hitaammin sitä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi maksaa sitä useammin kuin kaksi kertaa vuodessa? Minä ainakin maksan tällä hetkellä opintolainaa pois kerran kuussa noin 130 euroa korkoineen.
Kuten tuossa aikaisemmin jo todettiin, työssäkäyvälle tuo on järkevä tapa, mutta työttömällä se on ihan sama miten sen pilkkoo. Tuet eivät riitä lyhennyksiin.
No ei tietenkään ole. Pankkien kanssa voi neuvotella näistä ja laittaa lyhennykseksi vaikka 20€/kk. Sehän on pankille vain kannattavampaa mitä hitaammin sitä maksaa.
Kannattaa muistaa, että pankit myös veloittavat maksun mikäli haluaa tehdä muutoksia lainan lyhennyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että pankit myös veloittavat maksun mikäli haluaa tehdä muutoksia lainan lyhennyksiin.
Yleensä kerran vuodessa saa tehdä muutoksen ilmaiseksi tai sitten se veloitus on jotain 10€. En ihan sen takia kaatuisi ulosottoon.
Siis ettekö te uusavuttomat ole edes olleet pankkiin yhteydessä ja kysyneet miten asian voisi hoitaa ilman että se menee reisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helkkaria taas..? Eikö sinne pankkiin jumankauta osata enää olla yhteydessä?
Miten voi lyhennys olla tonnin kuussa? Mulla oli 10.000 eur lainaa, ja lyhennys 60 eur kk.Ne lyhennykset ovat kaksi kertaa vuodessa, kesä- ja joulukuu. Korkoa maksetaan erikseen näiden välissä.
No sitten niihin pitää varautua ennakkoon, siirtämällä se kuukausittainen summa sivuun puolivuotismaksua varten.
Työttömänä? Sulla taitaa olla vähän virheelinen käsitys tukien määrästä. Ja lisäksi säästöt leikkaa sun tukia, joten se ei auta.
Ainoa tapa selvitä noista veloista on saada töitä ja se on nykysuomessa kuin lottovoitto.
Mihin niitä muuhanmaattajia tarvitaan kun oma nuoriso on näin työttömänä, että mistään ei saa töitä, se olisi kuin lottovoitto, se töihin joutuminen😂
No miten olisi muutto töiden perässä? Kyllä suurissa kaupungeissa on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä helkkaria taas..? Eikö sinne pankkiin jumankauta osata enää olla yhteydessä?
Miten voi lyhennys olla tonnin kuussa? Mulla oli 10.000 eur lainaa, ja lyhennys 60 eur kk.Ne lyhennykset ovat kaksi kertaa vuodessa, kesä- ja joulukuu. Korkoa maksetaan erikseen näiden välissä.
No sitten niihin pitää varautua ennakkoon, siirtämällä se kuukausittainen summa sivuun puolivuotismaksua varten.
Työttömänä? Sulla taitaa olla vähän virheelinen käsitys tukien määrästä. Ja lisäksi säästöt leikkaa sun tukia, joten se ei auta.
Ainoa tapa selvitä noista veloista on saada töitä ja se on nykysuomessa kuin lottovoitto.
Mihin niitä muuhanmaattajia tarvitaan kun oma nuoriso on näin työttömänä, että mistään ei saa töitä, se olisi kuin lottovoitto, se töihin joutuminen😂
Asun Helsingissä ja pitkäaikaistyötön. Miten suureen kaupunkiin pitäisi muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta joku 5h/vk tai 15h/vk matalapalkkatyö ei tässä tilanteessa todellakaan maksa ruokia, sähkölaskua ja vuokraa suuressa kaupungissa. Tai joku nollasoppari, missä työtunteja ei välttämättä ole lainkaan. Se muuttaminenkin myös maksaa, jos pitää suhata muuttokuorman kanssa ympäriinsä, takuuvuokrat jne. ja sitten opinnot toisella paikkakunnalla. Ei ole ihan niin yksinkertaista eikä aivan ilmaista touhua sekään.
Miten se menee, jos nyt ottaa lyhennysvapaata, kun korot on kovat? Ja jatkaa maksua sitten kun korot on taas laskeneet. Suostuukohan pankki? Mulla on nyt taas tässä kuussa maksusumma korkojen nousun vuoksi kasvamassa. Lyhennysvapaata en ole vielä koskaan ottanut.
Minä sain 2010 anteeksi opintolainat jotka oli otettu 1988-90. Korkoa oli enemmän kuin pääomaa, aivan helvetisti jo kun ysärillä se oli 14%. On muunkin tyyppisiä velkoja jotka vanhenevat 15-20 vuoden perinnän jälkeen, ei opintolaina ole mitenkään uniikki tässä mielessä. Opintolainaa koskevat samat vanhenemislait kuin monia muitakin velkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette saaneet tollaisia opintolainoja? Mulle tuli 9000e kun otin maksimi lainat.
650€/kk. Äkkiähän tuo kertyy yliopistotutkintoa suorittaessa.
Niin, eli 650€ lainaa plus päälle 400€ asumistukea ja 250€ opintotukea. Siis yhteensä 1300€ nettona mikä on ihan järjettömän iso summa opiskelijalle. Moni saa tuon verran käymällä täysipäiväisesti töissä ja kaikesta saa maksaa täyden hinnan, ei ole tarjolla tuettua asumista, muutaman euron lounaita tms. Tohon päälle, kun lisää vielä pari hunttia yhdestä tai kahdesta kuun aikana tehdystä työvuorosta, on summa suorastaan posketon.
Missä opiskelijoiden taloustaidot?
Vuokrani oli Helsingissä opintojen aikana noin 550-700 euroa.
Ruokaan meni kuussa ehkä 150-250 euroa kuussa.
Sähkö (ehkä 15 € kuussa), puhelin (n. 20 € kuussa), netti (n. 20 € kuussa), kotivakuutus (n. 10 kuussa), ylioppilaskuntamaksu (noin 100 euroa vuodessa silloin)
HSL-matkakortti taisi olla jotain 40 euroa kuussa
Joskus jotain vaatetta, lääkettä ja huvitusta kuten opiskelijatapahtumiin osallistumista ja vielä päälle mahdollinen harrastus
Opiskelijakämppiin sisältyy yleensä netti, eri jos asuu ytimessä 10 000€/m2-alueella. Silloin ei voi kyllä syyttää "pieniä" tukia. Asuin itse 2015 Helsingissä 250€ soluasunnissa. Siitä olisi sinullakin vapautunut 300-500€ muihin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monen elämä tulee menemään pilalle näiden suurien opintolainojen kaaduttua syliin nyt korkeiden korkojen aikana. Siellä on helposti 30 000€ ja töitä on nyt mahdoton saada. Jokainen voi laskea itse millaisia lyhennyksiä 3kk:n euriborilla nyt tulee tuollaiselle summalle. Niitä on työttömän mahdoton maksaa.
Mulla oli vuonna 1992 opintolainoja vajaa 30 000mk, korko oli 14% ja pitkäaikaistyöttömyys edessä.
Seuraavan vuosikymmenen kuuntelin sitten näitä "onko niitä pikavippejä pakko ottaa"-neroja, kun kerroin ettei ole vielä luottotietoja. Luottotietojen palautuminen kesti silloin neljä vuotta.
Nyt se kestää yhden kuukauden. Miettikää sitä. Helpolla pääsette, vaikka ulosottoon joutuisitte.
"Maksuhäiriömerkintöjen voimassaoloajat
Ulosotosta aiheutuvat maksuhäiriömerkinnät ovat voimassa kolme vuotta, jonka jälkeen ne poistuvat ilman eri pyyntöä, jollei merkintää ole poistettu aiemmin edellä mainituilla perusteilla." Varattomuus ja maksuhäiriömerkinnät - Ulosottolaitos
Eli mistä ihmeestä tuo kuukausi on revitty?
Uusi laki. Ei ole vielä tuonne päivittynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kerran vuodessa saa tehdä muutoksen ilmaiseksi tai sitten se veloitus on jotain 10€. En ihan sen takia kaatuisi ulosottoon.
Veloitus 10 euroa! No itse maksoin lainan muutoksesta 80 euroa Danske pankissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain 2010 anteeksi opintolainat jotka oli otettu 1988-90. Korkoa oli enemmän kuin pääomaa, aivan helvetisti jo kun ysärillä se oli 14%. On muunkin tyyppisiä velkoja jotka vanhenevat 15-20 vuoden perinnän jälkeen, ei opintolaina ole mitenkään uniikki tässä mielessä. Opintolainaa koskevat samat vanhenemislait kuin monia muitakin velkoja.
Tämäpä tämä!
Jätin oman lainani maksamatta kylymän viilesti. Ei vaan pystynyt. Kelalle sitten vuosien jälkeen vähän kerrallaan makselin takaisin. Loput meni vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä tämä!
Jätin oman lainani maksamatta kylymän viilesti. Ei vaan pystynyt. Kelalle sitten vuosien jälkeen vähän kerrallaan makselin takaisin. Loput meni vanhaksi.
Mulla sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta en usko että lainat tullaan antamaan anteeksi..
Mulla vanheni n 800€ sieltä loppupäästä, olikoham jo kulunut 20 vuotta aikaa.
En pystynyt pankilke maksamaan, sanoivat lainan irti ja saivat kelan takaamana rahat. Sitten minä olin velkaa kelalle.
Pankkia vaihdoin, luottotiedot ei onneksi mennyt. Toki lainapankissa on ns välit huonot ja poikki.
Sovin Kelan Takaisinmaksuyksikön (Jyväskylässä oli silloin) kanssa joka vuosi lyhennyksen. Mahdollisimman pienen, riippuen työtilanteesta.
Lopulta tuli kirje, että viimeinen 800€ meni vanhaksi.
Enkä ole vieläkään saanut gradua valmiiksi.
Tämä voisi olla minun kirjoittamani. Täsmää monelta osin. Gradu on edelleenkin tallennettuna korpulle (??!) ja sieltähän sen voisi ulos ottaa ja katsoa, onko vielä validia tietoa asiasta. Not.
Vanhaksi ehti mennä minullakin osa. Mutta osan kyllä makselin Kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori mutta en usko että lainat tullaan antamaan anteeksi..
Mulla vanheni n 800€ sieltä loppupäästä, olikoham jo kulunut 20 vuotta aikaa.
En pystynyt pankilke maksamaan, sanoivat lainan irti ja saivat kelan takaamana rahat. Sitten minä olin velkaa kelalle.
Pankkia vaihdoin, luottotiedot ei onneksi mennyt. Toki lainapankissa on ns välit huonot ja poikki.
Sovin Kelan Takaisinmaksuyksikön (Jyväskylässä oli silloin) kanssa joka vuosi lyhennyksen. Mahdollisimman pienen, riippuen työtilanteesta.
Lopulta tuli kirje, että viimeinen 800€ meni vanhaksi.
Enkä ole vieläkään saanut gradua valmiiksi.
Joo mutta ihan eri asia jos on vaikka 30 000 velkaa. Luuletko muka että sen saa noin vaan anteeksi?
Etkö osaa lukea? Mun lainan loppuosa n 800 € meni vanhaksi, se vanheni, sitä ei voinut periä eikä maksaa enää, se loppui koko homma! Se ei ole sama asia kuin että annetaisi anteeksi koko laina.
Vanha ketju mutta tällä hetkellä pankilla ilmeisesti hakemusten kanssa mennyt ihan plörinäksi kun yli 2kk odotellut opintovelan takaisinmaksu-muutoshakemuksen muutosta. Alin oli 90e/kk minkä pystyin hakemukseen valitsemaan ja viimeiset kaksi kk on silti tililtä viety yli 300/kk koska sitä perkeleen hakemusta ei ole vieläkään käsitelty!! Soittamisen yhteydessä automaatissakin sanotaan että turha soitella juuri takaisinmaksu muutoshakemuksiin liittyen ja vastaukset ovat geneerisiä "meillä on ruuhkaa. Maksathan tulevan erän normaalisti :)" mutta kun siihen ei ole varaa!! Mitä tässä pitäisi enää tehdä????
Kovia kohtaloita kyllä.