Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auton vaihto uuteen käytettyyn autoon? Leasinauto? Vai pidetäänkö nykyinen?

Neuvoja kaipaileva
11.03.2023 |

Mikä olisi järkevintä? Meillä siis 65000km ajettu diesel Volvo. Vm.2017. Lainan loppuerä 12000€ tulee maksettavaksi kesäkuussa. Mitä tekisit ja miksi... vaihto uuteen vaihtoautoon, missä vaihtoehdossa ei kylläkään houkuta isompi lainamäärä, etenkin kun korot korkealla. Leasingautoakin mietitään yhtenä vaihtoehtona. Meidän spekseillä kuukausihinta 600€ tuntuu turhan suolaiselta. Toki tässä helppous viehättäisi. Vai olisiko vain järkevintä neuvotella uusi laina tuolle jäljellä olevalle autolainalle ja odottaa ns. halpoja kilometrejä, jolloin laina kokonaan maksettu pois.

Tiedän ettei auton omistaminen tai lainarahalla ostaminen ole järkevää ja autokaupoilla häviää aina. Realiteetti kuitenkin on, ettei ylimääräistä rahaa ole irrottaa auton ostoon. Nykyinen lainan lyhennyserä 460€/kk., mikä meille ok. Autosta luopuminen kokonaan ei ole mahdollista ja halutaan, että auto on turvallinen.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/10 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vaihdettiin vähän vastaavassa tilanteessa liisariin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes ajamaton auto jonka saisitte omaksi 12k:lla,tietysti keksitte sille rahoituksen ja siinä se.

Vierailija
4/10 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leasing vain siinä tapauksessa, että ajot todella pysyy siinä rajoituksen määrässä. Ja auton palautuksessa sitten tehdään ns. normi katsastus + sisätilojen tarkastus ja ulkopuolelta kulumien tarkistus.

Ne on aika tarkkoja, kivien iskut helmassa on useimmilla leasing-firmoilla ok, mutta esim. sisätilojen puhtauden ja siisteyden kanssa ovat tarkkoja. Naarmut missään pinnoissa sisällä tai ulkoa on ehdoton ei. Eli siitä sitten maksat lisää.

Vierailija
5/10 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä siis tulee ajoa vain 10 000km/vuosi ja autolainaa lyhennätte 4000-5000 euroa/vuosi (jäljellä 12 000)?

Tuon perusteella jos jatkatte nykyisellä autolla, teillä olisi 2-3 vuoden kuluttua velaton 90tkm ajettu, 8-9 vuotias, laadukas auto. Siitä niiden edullisten kilometrien kerääminen kuule vasta alkaa, kunhan muistatte rahoituksen päättyessä hylätä täyskaskon ja merkkihuollot.

Jos vain ego kestää, eikä autoonne tule myöhemmässä vaiheessa mitään fataalia vikaa (epätodennäköistä), niin pärjäisitte tuolla samalla autolla helposti vielä 10 vuotta tai 200tkm.

Laskepa vaikka 7 vuoden ajalta säästöt ilman 460/kk lainanlyhennyksiä. Muutamia tuhansia voit vähentää loppusummasta vanhemman auton mahdollisia korjauskuluja.

Vierailija
6/10 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä siis tulee ajoa vain 10 000km/vuosi ja autolainaa lyhennätte 4000-5000 euroa/vuosi (jäljellä 12 000)?

Tuon perusteella jos jatkatte nykyisellä autolla, teillä olisi 2-3 vuoden kuluttua velaton 90tkm ajettu, 8-9 vuotias, laadukas auto. Siitä niiden edullisten kilometrien kerääminen kuule vasta alkaa, kunhan muistatte rahoituksen päättyessä hylätä täyskaskon ja merkkihuollot.

Jos vain ego kestää, eikä autoonne tule myöhemmässä vaiheessa mitään fataalia vikaa (epätodennäköistä), niin pärjäisitte tuolla samalla autolla helposti vielä 10 vuotta tai 200tkm.

Laskepa vaikka 7 vuoden ajalta säästöt ilman 460/kk lainanlyhennyksiä. Muutamia tuhansia voit vähentää loppusummasta vanhemman auton mahdollisia korjauskuluja.

Oli pakko laskea säästö = 38 640 seitsemässä vuodessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä siis tulee ajoa vain 10 000km/vuosi ja autolainaa lyhennätte 4000-5000 euroa/vuosi (jäljellä 12 000)?

Tuon perusteella jos jatkatte nykyisellä autolla, teillä olisi 2-3 vuoden kuluttua velaton 90tkm ajettu, 8-9 vuotias, laadukas auto. Siitä niiden edullisten kilometrien kerääminen kuule vasta alkaa, kunhan muistatte rahoituksen päättyessä hylätä täyskaskon ja merkkihuollot.

Jos vain ego kestää, eikä autoonne tule myöhemmässä vaiheessa mitään fataalia vikaa (epätodennäköistä), niin pärjäisitte tuolla samalla autolla helposti vielä 10 vuotta tai 200tkm.

Laskepa vaikka 7 vuoden ajalta säästöt ilman 460/kk lainanlyhennyksiä. Muutamia tuhansia voit vähentää loppusummasta vanhemman auton mahdollisia korjauskuluja.

10tkm vuoteen ajetaan bensavehkeillä keskimäärin, ei mitään järkeä pitää dieseliä noilla kilometreillä.

Vierailija
8/10 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja liisarissa olet sitten aina täysin pa kun se liisaus diili loppuu. Ei ole vanhasta autosta kertynyttä käsirahaa. Vaivatonta autoilua se on, mutta vain harvassa tapauksessa taloudellisesti järkevää, no ehkä jos löytää jonkun 200-250/kk diilin ja jaksaa ajella pikku autolla.

Toisaalta vähän käytettynä voit ostaa omaksi jonkin +5 vuotiaan ja reilusti alle 100tkm ajetun vastaavan pikkukirpun 6000-8000 eurolla, jonka maksat omaksi 2-3 vuoden liisauskuluilla ja sen jälkeen sinulla on säästössä hyvä käsiraha (3-4teur) seuraavaan autoon tai halpoja vuosia ja kilometrejä vanhan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kallis ego ylläpidettäväksi ,lähes 500eur/kk vaivaisesta 10000 km ajosta vuodessa.

Vierailija
10/10 |
12.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta, että haluaisimme vaihtaa dieselin bensa-autoon/hybridiin/sähköautoon. Mutta kustannukset, mitkä vaihdosta aiheutuu eivät nappaa. Olemme siis ostaneet nykyisen auton 2019 todella vähän ajettuna. Meillä ajoa tullut keskimäärin 15000km/v.

Mutta joo, kyllä tässä alkaa ajatus vahvistus nykyisen pitämisestä. Mutta saako 5-7-vuoden jälkeen diesel autoa enää myytyä.

Ap