Aaargh, tytär sai enkun sanakokeesta vitosen
luettuaan tehtävänannon väärin ja kiukkuaa nyt mulle sitä. On siis lukiossa. Kuulemma ahdistaa ja kaikki on pilalla, uhkaa lopettaa koko lukion. Aina tätä pskaa ja tappelua. Sanoin lopulta, etten puutu enää, kun mikään sanomani ei auttanut, vaan mä olen tässä se tyhmä idiootti. Autismin kirjolla likka on ja se ei jää huomaamatta. En jaksa.
Kommentit (41)
Miten luki tehtävänannon väärin? Eivätkö sanakokeet nyt ole aika yksiselitteisiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten luki tehtävänannon väärin? Eivätkö sanakokeet nyt ole aika yksiselitteisiä.
No se luki, että käänä ruotsiksi vaikka oli englanniksi.
Ap
No otatte nyt molemmat vähän happea. Harmitus ja väsymys menee ohi. Isolla mittapuulla se on vain yksi pieni testi koko elämän varrella. Kymmenen vuoden päästä paljonko tuon testin tuloksella on enää merkitystä lapsellesi tai sinulle, kummallekaan? Sen sijaan kymmenen vuoden päästä paljonko on merkitystä millaiset välit teillä on? Niinpä, menkää leivoksille kahvilaan ja herkutelkaa harmit pois.
En minäkään tiedä, miten se voi mennä väärin. Katson, kun tyttö tulee koulusta. Lukihäiriö hänellä on, että voi mennä väärin, jos on muutama sana tehtävänannossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luki tehtävänannon väärin? Eivätkö sanakokeet nyt ole aika yksiselitteisiä.
No se luki, että käänä ruotsiksi vaikka oli englanniksi.
Ap
Tsiisus, mikä dille.
Onko lukio hälle oikea paikka?
Jos on, niin muistakaa, että kirjoituksiin saa lisäaikaa, jos lukihäiriö ihan virallisesti diagnosoituna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luki tehtävänannon väärin? Eivätkö sanakokeet nyt ole aika yksiselitteisiä.
No se luki, että käänä ruotsiksi vaikka oli englanniksi.
Ap
Kai hän tiesi olevansa enkun tunnilla eikä ruotsin tunnilla?
Vierailija kirjoitti:
No otatte nyt molemmat vähän happea. Harmitus ja väsymys menee ohi. Isolla mittapuulla se on vain yksi pieni testi koko elämän varrella. Kymmenen vuoden päästä paljonko tuon testin tuloksella on enää merkitystä lapsellesi tai sinulle, kummallekaan? Sen sijaan kymmenen vuoden päästä paljonko on merkitystä millaiset välit teillä on? Niinpä, menkää leivoksille kahvilaan ja herkutelkaa harmit pois.
Oot varmasti oikeassa. Alkaa vain olemaan takki tyhjä, kun tätä tämä on koko ajan. Kahvilaa ei ole eikä likka syö herkkuja (syömishäiriö), mutta kai tämä tästä taas.
Mä en tiennyt, että lukioissakin on vielä sanakokeita.
Vierailija kirjoitti:
Onko lukio hälle oikea paikka?
Jos on, niin muistakaa, että kirjoituksiin saa lisäaikaa, jos lukihäiriö ihan virallisesti diagnosoituna.
Mun mielestä ei, koska kuormitus, mutta ammattikoulu olisi kuitenkin hänen kohdallaan liian helppoa. Älyssä ei ole vikaa, mutta autismin tuomat aistiyliherkkyydet yms. kuormittavat.
Lisäaikaa voi saada myös kokeisiin, mutta toistaiseksi ei ole tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt, että lukioissakin on vielä sanakokeita.
Porvoon lukioissa on sanakokeet 2 kertaa viikossa.
Hän menee uusimaan kokeen jos mahdollista. Ja pyytää opettajaa selittämään juurta jaksaen miten kokeeseen tulee vastata.
Autismin kirjolla olevan ajattelutavat voivat olla todella erilaisia kuin sinun, joten on ihan viisas ratkaisu, että et edes yritä auttaa häntä. Eli jos neuvosi ovat hänen mielestään vääränlaisia, älä anna neuvoja ollenkaan. Kannusta sen sijaan häntä juttelemaan näistä asioista esim. kuraattorin tai erityisopettajan kanssa. Heillä voi olla hänen kaltaiselleen oppilaalle soveltuvia neuvoja.
Olen itse autismin kirjolla. Tosin sain diagnoosin vasta aikuisena, joten kouluaikana en saanut tarvitsemaani tukea. Äitini ei ymmärtänyt minua ollenkaan. Isäni, joka oli opettaja, ymmärsi jollain tasolla. Jätin lukion kesken, mutta kävin sen loppuun myöhemmin toisella paikkakunnalla, missä äiti ei mielipiteineen häirinnyt minun opiskelujani. Lukion jälkeen suoritin vielä korkeakoulututkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiennyt, että lukioissakin on vielä sanakokeita.
Riippuu opettajasta. Jotkut pitävät sanakokeita säännöllisesti, esim. kerran viikossa, toiset satunnaisemmin. Osa varmaan ei pidä sanakokeita ollenkaan.
Sellainen käsitys minulla on sivusta seuranneena (en ole kieltenope), ettei sanakokeiden tuloksilla ole kovin suurta painoarvoa kurssiarvosanassa, vaan niiden merkitys on lähinnä se, että saadaan oppilaat lukemaan niitä sanoja muutenkin kuin viimeisenä iltana ennen varsinaista kurssikoetta.
Kannattaa varoa. Oma elämäni lähti jyrkkään alamäkeen nimenomaan ruotsin sanakokeesta. Nyt täällä ollaan, työttömänä, neitsyt poikamiehenä vauva palstalla keskellä päivää
M33
Vierailija kirjoitti:
Hän menee uusimaan kokeen jos mahdollista. Ja pyytää opettajaa selittämään juurta jaksaen miten kokeeseen tulee vastata.
No sanakokeessa yleensä vastataan oikealla sanalla.
Mikä tässä on kauhean vaikeeta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten luki tehtävänannon väärin? Eivätkö sanakokeet nyt ole aika yksiselitteisiä.
No se luki, että käänä ruotsiksi vaikka oli englanniksi.
Ap
Miten sai sitten noinkin hyvän arvosanan?
kyllähän se ottaa päähän, jos on kymppeihin tottunut, ja saa vitosen, vaikka sillä ei lopulta mitään merkitystä kurssiarvosanan kannalta olisikaan.
Neuvoisin laittamaan viestiä enkun opettajalle, ja kerro, kuinka lapsesi on tuon epäonnistumisen ottanut. Toki, jos kyseessä on joku monen tuhannen oppilaan megalukio, voi olla, ettei opettajaa tai ketään muutakaan kiinnosta pätkääkään, jos yksi oppilas keskeyttää koulunsa jonkun sanakokeessa epäonnistumisen vuoksi.
Luettuaan tehtävänannon väärin?
Eikö tehtävä ollut: seur kerralla sanakoe?