Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aaargh, tytär sai enkun sanakokeesta vitosen

Vierailija
28.02.2023 |

luettuaan tehtävänannon väärin ja kiukkuaa nyt mulle sitä. On siis lukiossa. Kuulemma ahdistaa ja kaikki on pilalla, uhkaa lopettaa koko lukion. Aina tätä pskaa ja tappelua. Sanoin lopulta, etten puutu enää, kun mikään sanomani ei auttanut, vaan mä olen tässä se tyhmä idiootti. Autismin kirjolla likka on ja se ei jää huomaamatta. En jaksa.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettuaan tehtävänannon väärin?

Eikö tehtävä ollut: seur kerralla sanakoe?

Vierailija
2/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten luki tehtävänannon väärin? Eivätkö sanakokeet nyt ole aika yksiselitteisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

okei

Vierailija
4/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten luki tehtävänannon väärin? Eivätkö sanakokeet nyt ole aika yksiselitteisiä.

No se luki, että käänä ruotsiksi vaikka oli englanniksi.

Ap

Vierailija
5/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No otatte nyt molemmat vähän happea. Harmitus ja väsymys menee ohi. Isolla mittapuulla se on vain yksi pieni testi koko elämän varrella. Kymmenen vuoden päästä paljonko tuon testin tuloksella on enää merkitystä lapsellesi tai sinulle, kummallekaan? Sen sijaan kymmenen vuoden päästä paljonko on merkitystä millaiset välit teillä on? Niinpä, menkää leivoksille kahvilaan ja herkutelkaa harmit pois. 

Vierailija
6/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tiedä, miten se voi mennä väärin. Katson, kun tyttö tulee koulusta. Lukihäiriö hänellä on, että voi mennä väärin, jos on muutama sana tehtävänannossa.

Vierailija
7/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tsiisus, mikä dille.

Vierailija
8/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lukio hälle oikea paikka?

Jos on, niin muistakaa, että kirjoituksiin saa lisäaikaa, jos lukihäiriö ihan virallisesti diagnosoituna.

Vierailija
9/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kai hän tiesi olevansa enkun tunnilla eikä ruotsin tunnilla?

Vierailija
10/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No otatte nyt molemmat vähän happea. Harmitus ja väsymys menee ohi. Isolla mittapuulla se on vain yksi pieni testi koko elämän varrella. Kymmenen vuoden päästä paljonko tuon testin tuloksella on enää merkitystä lapsellesi tai sinulle, kummallekaan? Sen sijaan kymmenen vuoden päästä paljonko on merkitystä millaiset välit teillä on? Niinpä, menkää leivoksille kahvilaan ja herkutelkaa harmit pois. 

Oot varmasti oikeassa. Alkaa vain olemaan takki tyhjä, kun tätä tämä on koko ajan. Kahvilaa ei ole eikä likka syö herkkuja (syömishäiriö), mutta kai tämä tästä taas.

Vierailija
11/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiennyt, että lukioissakin on vielä sanakokeita. 

Vierailija
12/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lukio hälle oikea paikka?

Jos on, niin muistakaa, että kirjoituksiin saa lisäaikaa, jos lukihäiriö ihan virallisesti diagnosoituna.

Mun mielestä ei, koska kuormitus, mutta ammattikoulu olisi kuitenkin hänen kohdallaan liian helppoa. Älyssä ei ole vikaa, mutta autismin tuomat aistiyliherkkyydet yms. kuormittavat.

Lisäaikaa voi saada myös kokeisiin, mutta toistaiseksi ei ole tarvinnut.

Vierailija
13/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoon lukioissa on sanakokeet 2 kertaa viikossa.

Vierailija
14/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän menee uusimaan kokeen jos mahdollista. Ja pyytää opettajaa selittämään juurta jaksaen miten kokeeseen tulee vastata.

Vierailija
15/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismin kirjolla olevan ajattelutavat voivat olla todella erilaisia kuin sinun, joten on ihan viisas ratkaisu, että et edes yritä auttaa häntä. Eli jos neuvosi ovat hänen mielestään vääränlaisia, älä anna neuvoja ollenkaan. Kannusta sen sijaan häntä juttelemaan näistä asioista esim. kuraattorin tai erityisopettajan kanssa. Heillä voi olla hänen kaltaiselleen oppilaalle soveltuvia neuvoja.

Olen itse autismin kirjolla. Tosin sain diagnoosin vasta aikuisena, joten kouluaikana en saanut tarvitsemaani tukea. Äitini ei ymmärtänyt minua ollenkaan. Isäni, joka oli opettaja, ymmärsi jollain tasolla. Jätin lukion kesken, mutta kävin sen loppuun myöhemmin toisella paikkakunnalla, missä äiti ei mielipiteineen häirinnyt minun opiskelujani. Lukion jälkeen suoritin vielä korkeakoulututkinnon.

Vierailija
16/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu opettajasta. Jotkut pitävät sanakokeita säännöllisesti, esim. kerran viikossa, toiset satunnaisemmin. Osa varmaan ei pidä sanakokeita ollenkaan.

Sellainen käsitys minulla on sivusta seuranneena (en ole kieltenope), ettei sanakokeiden tuloksilla ole kovin suurta painoarvoa kurssiarvosanassa, vaan niiden merkitys on lähinnä se, että saadaan oppilaat lukemaan niitä sanoja muutenkin kuin viimeisenä iltana ennen varsinaista kurssikoetta.

Vierailija
17/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varoa. Oma elämäni lähti jyrkkään alamäkeen nimenomaan ruotsin sanakokeesta. Nyt täällä ollaan, työttömänä, neitsyt poikamiehenä vauva palstalla keskellä päivää

M33

Vierailija
18/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän menee uusimaan kokeen jos mahdollista. Ja pyytää opettajaa selittämään juurta jaksaen miten kokeeseen tulee vastata.

No sanakokeessa yleensä vastataan oikealla sanalla.

Mikä tässä on kauhean vaikeeta?

Vierailija
19/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miten sai sitten noinkin hyvän arvosanan?

Vierailija
20/41 |
28.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän se ottaa päähän, jos on kymppeihin tottunut, ja saa vitosen, vaikka sillä ei lopulta mitään merkitystä kurssiarvosanan kannalta olisikaan.

Neuvoisin laittamaan viestiä enkun opettajalle, ja kerro, kuinka lapsesi on tuon epäonnistumisen ottanut. Toki, jos kyseessä on joku monen tuhannen oppilaan megalukio, voi olla, ettei opettajaa tai ketään muutakaan kiinnosta pätkääkään, jos yksi oppilas keskeyttää koulunsa jonkun sanakokeessa epäonnistumisen vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme