Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tarkkuudella pitäisi Civilization-tyyliset strategiapelit tehdä nykyään?

Vierailija
25.02.2023 |

Pelkkä yksikköjen liikuttelu kartalla ei ole kovin yksityiskohtaista.. Tuli mieleen toisesta maailmansodasta että kaupungin yksityiskohtia pitäisi voida myös hallita. Esim. satamat, ja niissä olevat sota-alukset pitäisi voida pommittaa.

Mitä vastakeinoja? No satamaan voidaan rakentaa ilmatorjuntaa, valonheittimiä yöhyökkäyksiä vastaan ja päivisin savugeneraattoreita.

Myös rannikkotykistöä pitäisi voida hallita ja rakentaa, sekä miinakenttiä meriin. Näitä ei Civilization-peleissä olla huomioitu.

Pitäisi myös olla tapoja generoida erilaisia kaupunkeja (esim. watabou).
https://watabou.itch.io/medieval-fantasy-city-generator

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Civilization ei ole luonteeltaan puhdas sotapeli. Tästä syystä nuo asiat ovat vähemmän tarkalla tasolla. Sotapeleissä näitä vaihtoehtoja löytyy. Esimerkiksi War in the Pacificissa on kaikki nuo mukana mutta se onkin sotapeli joka simuloi Tyynenmeren sotaa 1941-1945 eli on täysin eri genreä kuin Civ.

Vierailija
2/7 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en tiedä nykyisistä uusista peleistä mitään, olen pelannut Civilization 1 ja 2 - pelejä, jotka eivät ole ihan uusinta uutta. Mutta käsittääkseni Civilization-pelien taso on vain laskenut uusien osien myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo en tiedä nykyisistä uusista peleistä mitään, olen pelannut Civilization 1 ja 2 - pelejä, jotka eivät ole ihan uusinta uutta. Mutta käsittääkseni Civilization-pelien taso on vain laskenut uusien osien myötä.

Enpä ihan noinkaan sanoisi. 3-5 olivat hyviä mutta 6:sesta en pidä lainkaan. En ole pelannut itse, mutta mekaanisesti se on niin erilainen etten vain jaksa edes kokeilla. Civ5 kaikkine lisäosineen on mielestäni sarjan paras peli ja siinä on tunnelma kohdallaan mutta makunsa kullakin.

Vierailija
4/7 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Civ 3 oli mielestäni optimaalinen. Pystyi vetämään isoja linjoja, ei liikaa mikromanagerointia.

Kyseessähän ei ole sotapeli vaan tehtävänä on johtaa kansakuntaa. Kansakunnan johtaja asettaa strategiset tavoitteet ja itse sotatoimien johtaminen on kenraalien tehtävä. Civ 3:ssa oli tässäkin hyvä tasapaino.

Civ 4:ssa oli muistaakseni uskonnot mukana, sen ottaisin vielä 3:een mukaan niin olisi täydellinen.

Vierailija
5/7 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sotiminen näyttelee yleensä vain pientä osaa noissa peleissä. Se on kyllä hyvin noissa peleissä mallinnettua, kuinka liika aggressiivisuus halvaannuttaa kansakunnan kehityksen syömällä resurssit.

Vierailija
6/7 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis minulla on kyllä toimiva tile-systeemi, jossa pystyy spesifioimaan karttapalat, ja nyt nuo taktiset taistelut kiinnostavat, mikä niiden sisältö olisi. Rooman ajoilta Hannibalin taktiset kiemurat roomalaisia vastaan, ja mitä nykyään pystyy tekemään.

Esim. päätasolla jokainen karttapala olisi 100x100km, ja 32x32 pikseliä, ja taktisella tasolla jokaisesta pikselistä tulisi uusi 32x32 karttapala, jolloin niiden sivu olisi 100/32 km, eli yksi tile-alue olisi noin 3x3 km taktisella tasolla. Mikä olisi muuten taktisen tason sopiva skaala, jossa näkee kaiken yksityiskohtaisesti?

Pitäisi voida ainakin komppania/plutoona tasolla hallita joukkoja, ei nyt sentään yksittäisiä sotilaita. Kannattaa huomata että kun yksi legioona lähtee liikkeelle Rooman ajoilta, niin pituus saattueessa on useita kilometrejä pitkä, pelkkä jono miehiä marsimassa, ja ne voi väijyttää sopivassa maastossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/7 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis minulla on kyllä toimiva tile-systeemi, jossa pystyy spesifioimaan karttapalat, ja nyt nuo taktiset taistelut kiinnostavat, mikä niiden sisältö olisi. Rooman ajoilta Hannibalin taktiset kiemurat roomalaisia vastaan, ja mitä nykyään pystyy tekemään.

Esim. päätasolla jokainen karttapala olisi 100x100km, ja 32x32 pikseliä, ja taktisella tasolla jokaisesta pikselistä tulisi uusi 32x32 karttapala, jolloin niiden sivu olisi 100/32 km, eli yksi tile-alue olisi noin 3x3 km taktisella tasolla. Mikä olisi muuten taktisen tason sopiva skaala, jossa näkee kaiken yksityiskohtaisesti?

Pitäisi voida ainakin komppania/plutoona tasolla hallita joukkoja, ei nyt sentään yksittäisiä sotilaita. Kannattaa huomata että kun yksi legioona lähtee liikkeelle Rooman ajoilta, niin pituus saattueessa on useita kilometrejä pitkä, pelkkä jono miehiä marsimassa, ja ne voi väijyttää sopivassa maastossa.

Ei muuta kuin peliä tekemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä