Onko tungettelevaa soittaa perään kun on laittanut työhakemuksen?
Nyt on siis kulunut 2 viikkoa kun hain erästä työpaikkaa. Hakuaika tän kuun loppuun, mutta ilmoituksessa luki että voidaan haastatella jo hakuaikana.
Ei ole kuitenkaan oltu sieltä yhteydessä.
Mulla on työpaikka siis jo tällä hetkellä mutta tarkoitus olisi muuttaa toiselle paikkakunnalle, jos tämän työpaikan saisin.
Onko mielestäsi huono idea jos soittaisin ja kysyisin tilanteesta?
Kommentit (22)
Soita ja sano että sun pitäs tehdä päätöksiä ja työpaikan saanti vaikuttaisi olennaisesti niihin.
Ei ole tungettelevaa, annat itsestäsi hyvän kuvan kun soitat vielä.
Jos on paljon hakijoita, ei yleensä vastata puhelimeen eikä edes soiteta takaisin.
Nimim. Kokemusta on
Vierailija kirjoitti:
Aina voi soittaa, erotut myös paremmin muista hakijoista kun soitat!
Totta. Helppo erotella mikä hakupapereista menee silppuriin.
Todella ärsyttävää ÄLÄ SOITA! Työhakemuksessa löytyy tarvittava tieto ja se että soitat ei muuta tilannetta mitenkään, olet joka tarpeeksi hyvä tai sitten et.
Takavuosina ohjeistettiin hakijoita soittamaan hakemuksen perään. Typerä neuvo. Yleensä soittajilla ei ole mitään järkevää sanottavaa/kysyttävää, mutta soittavat kuitenkin. Älä soita, teet vain itsestäsi tyhmän.
Kerroithan hakemuksessa että muutto onnistuu? Minusta voit soittaa ja jos ei vastata niin laita maili että olenko vielä "kisassa" mukana. Näin tein itse vastikään samassa tilanteessa.
Isolla firmalla on sihteeri joka voi katsoa hakemuksen tilan tai tietää yhteyshenkilön hakemusasioissa. Pienellä firmalla on kiire, ei ehdi ehkä joka soittajalle vastaamaan? Vai haluaako että hakija soittaa. Ellei sähköpostilla kysy. Firman sivulla voi lukea toimintatapa?
Saa soittaa, jos on oikeasti jotain asiallista asiaa.
Sain juuri 50 hakemusta minulla auki olevaan työpaikkaan. Oli aika homma käydä hakemuksia läpi ja miettiä, ketä kutsun haastatteluun. Jos joku hakija olisi vielä lisännyt työmäärääni soittelemalla ihan turhaan, olisi v....tanut niin paljon, että olisin työntänyt hänen hakemuksensa suoraan pinon alimmaiseksi.
Olen vuosien varrella palkannut ihmisiä useampaan firmaan. Virheitä ei ole sattunut, koska meillä on menetelmät virheiden ehkäisemiseksi. Alalla olen ollut hommissa asiantuntijana lähes projektien jokaisessa tehtävässä ja kokemusta on alalta 25 vuotta. Eikai joku hakija luule, että emme osaa firmoissa erottaa hakijoista kuka on meille se oikea?
Tehtävät on määritelty tarkasti emmekä tarvitse ihmisiä muuhun kuin siihen juuri ilmoitettuun tehtävään. Firmoissa ei ole aikaa vastailla satojen hakijoiden kysymyksiin. Hakekaa tehtävään johon tiedätte olevanne sopiva, pätevä ja olette yhteistyökykyinen. Jos ette ole niin ei ne asiat soittamalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Takavuosina ohjeistettiin hakijoita soittamaan hakemuksen perään. Typerä neuvo. Yleensä soittajilla ei ole mitään järkevää sanottavaa/kysyttävää, mutta soittavat kuitenkin. Älä soita, teet vain itsestäsi tyhmän.
Juuri näin. Tätä neuvoa tuputettiin aika painokkaastikin takavuosina. Omassa vanhassa työpaikassani oltiin aika ärsyyntyneitä, kun joku hakija soitti kuvatulla tavalla hakemuksensa perään.
Rekrytoivana henkilönä voin sanoa, että hakemuksissa on todella paljon eroja. On varsin helppoa löytää joukko paikalle kutsuttavia haastatteluun. Sen jälkeen testataan kandien osaaminen ja yhteistyökyky haastattelussa. Sen jälkeen valinta on yleensä helppo, koska eroja tulee hakoijoiden välille edelleen paljon.
Soittaminen ei auta hakijaa yhtään ellei hän ole haastateltujen joukossa. Ja siinäkään vaiheessa se ei todennäköisesti auta ellei asia ole todella merkittävä valinnan kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri 50 hakemusta minulla auki olevaan työpaikkaan. Oli aika homma käydä hakemuksia läpi ja miettiä, ketä kutsun haastatteluun. Jos joku hakija olisi vielä lisännyt työmäärääni soittelemalla ihan turhaan, olisi v....tanut niin paljon, että olisin työntänyt hänen hakemuksensa suoraan pinon alimmaiseksi.
Minä taas todennäköisesti kutsuisin sen hakijan, joka on soittanut ja osannut antaa itsestään positiivisen kuvan sekä mahdollisesti tarkentanut jotain hakuun liittyvää asiaa (sellaista, mikä ei ilmene itse hakuilmoituksesta). Tosin mieluummin soitto ennen hakua, siksi meillä on erikseen aika, jolloin voi ottaa yhteyttä tiimiesimieheen tms., joka osaa kertoa itse tehtävästä.
Jos pitää työntekijöitä taakkana ja ongelmana, ei välttämättä ole sellainen henkilö, jonka firmaan kilvan haetaan.
Mietin, miksi headhunterit soittavat minulle ja häiritsevät, mutta minun yhteydenottoni työnantajaan olisi kiusallista ja jopa kiellettyä? Eipä tee mieli ottaa yhteyttä potentiaaliseen työnantajaan, jos suhtautuminen on se, että mitäs tänne soittelet.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, miksi headhunterit soittavat minulle ja häiritsevät, mutta minun yhteydenottoni työnantajaan olisi kiusallista ja jopa kiellettyä? Eipä tee mieli ottaa yhteyttä potentiaaliseen työnantajaan, jos suhtautuminen on se, että mitäs tänne soittelet.
Jos tekee rekrytointia päätyökseen headhunterina niin on ymmärrettävää, että aikaa on kommunikointiin. Se on silloin tärkeä osa työtä. Sen sijaan monissa firmoissa rekryt tehdään muun työn ohella ylimääräisinä hommina ja voit miettiä kumpi on tärkeämpää 1) tehdä laadukkaita tuotteita myyntiin vai 2) vastailla hakijoiden kysymyksiin, joilla ei ole merkitystä valintaprosessissa. Tärkeisiin kysymyksiin vastataan tottakai mutta harvoinpa olen sellaisiin kyselyihin rekryprosessissa törmännyt.
Jäät mieleen, nimittäin huonolla tavalla. Joskus soittamisesta oli hyötyä kun kovin moni ei sitä tehnyt, mutta nykyään hakijoita on niin paljon ja vinkistä vaarin ottaneita senkin edestä, jolloin puhelimeen vastaajaa vaan v'tuttaa kaikki turhanpäiväiset soittajat. Soita vain jos on jotain oikeaa asiaa.
Aina voi soittaa, erotut myös paremmin muista hakijoista kun soitat!