Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset ovat nykyään usein niin surkeita matematiikassa?

Vierailija
16.02.2023 |

Paljon tullut vastaan aikuisia joille ihan ala-asteen perusjutut ovat mahdottomia. Jos jossain asiassa menee 4 viikkoa ja sen pitää olla valmis tietyllä viikolla, niin hyvä jos osataan laskea milloin pitää aloittaa.

Tunnen olevani velho, kun osaan prosenttilaskut.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskentoa ei opita kun käsi hyppää heti puhelimelle jos jotain pitäisi laskea. Laskin ei ajattele..

Vierailija
2/8 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknologia avittaa liikaa. Koulumatikan tarkoituksena ei ole laskea laskut oikein vaan harjaannuttaa loogista päättelykykyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kiinnostus ja kotoa tullut kannustus ovat usein ratkaisevassa asemassa.

Lapsuudenkodissani ei kukaan aikuisista osannut tai pitänyt matematiikasta, joten käytännössä siitä aiheesta ei puhuttu, ei luettu siihen liittyvää kirjallisuutta tai pohdittu erilaisia matematiikkaan liittyviä ilmiöitä. Niinpä jouduin lähtemään ihan nollasta liikkeelle eikä minua kukaan osannut koskaan auttaa kotona matematiikassa jos tuli ongelmia. Olin aina täysin sen hetkisen hyvän tai huono opettajan armoilla.

Jo ala-asteella huomasin, että osa matematiikassa menestyneimmistä tai paljon lisätehtäviä tehneistä ei todellakaan tehnyt niitä pelkästään yksin vaan saivat selkeästi apua kotoa. Mistä tiedän? Koska en itsekään ole tyhmä tai osaamaton sillä saralla ja pystyin jo lapsena arvioimaan karkeasti paljon olisi aikaa pitänyt käyttää asian opiskeluun itsenäisesti. Nämä tyypit eivät todellakaan käyttäneet aikaa niin paljon opiskeluun.

Jälkikäteen tietysti harmittaa, että luovutin matematiikan suhteen liian helposti lukiossa, mutta toisaalta pitkä matematiikka oli erittäin työläs kun olisi pitänyt opetella kaikki laskusäännöt yms. Se oli tosi tylsää ja onneksi nykyään keskitytäänkin enemmän ongelmanratkaisuun kuin laskentoon. Peruskoulussa pärjäsin vielä hyvin, koska laskujen (yhtälöiden) lopputuloksen pystyi vielä ratkaisemaan loogisella päättelyllä ja olen hyvä siinä.

Vierailija
4/8 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännykkä on kädessä aina. Se ei edistä oppimista.

Lapset harrastavat vapaa-ajallaan paljon " puhelimella oloa". Ei siinä matemaattinen kyky kehity.

Vierailija
5/8 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. En mäkään osaa kauheasti mitään ilman laskinta laskea, mutta niin vaan olen fyysikko koulutukseltani ja kaavojen pyörittely onnistuu hyvin. Eli mitä nyt sitten pitää surkeana matematiikassa, laskentoa vai vähän korkeampaa matematiikkaa.

Vierailija
6/8 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä huomaan aikuisenakin tämän kännykkä tietää kaiken -ilmiön. En ollut hyvä matikassa ennen kännyköitäkään, nyt viitsin opiskella vielä vähemmän kun kännykästä saa arkipäivän laskuihin helposti vastauksen. Vielä pahempi niillä jotka eivät viitsi opetella edes perusteita ilman kännykän laskinta/Googlea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm. En mäkään osaa kauheasti mitään ilman laskinta laskea, mutta niin vaan olen fyysikko koulutukseltani ja kaavojen pyörittely onnistuu hyvin. Eli mitä nyt sitten pitää surkeana matematiikassa, laskentoa vai vähän korkeampaa matematiikkaa.

Tämä. Laskento ei ole sama asia kuin matematiikka, eikä se ettei joku osaa kauheasti päässä tai paperilla osaa laskea yhteen-, kerto-, vähennys- ja jakolaskuja tms kerro mitään matematiikan osaamisesta. 

Vierailija
8/8 |
16.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomerruikutukset vol. 5621

Ennen oli kaikki niiiiiiiiiiiiiiiiin paljon paremmin.