Onko jokin syy siihen, että sähköautojen moottoreita ei laiteta suoraan pyöriin kiinni?
Eli sähkömoottori akseli olisi sama kuin pyörän akseli. Jäisi kaikki turha välistä pois.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Tai näin, että ei ole mitään akselia, vaan pyörä on moottori:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomalainen-sahkomoottoripyora-k…
Autossa tarvitaan isompi ja raskaampi moottori. Suoraan pyörässä kiinni oleva moottori olisi jousittamatonta painoa ja se tarvitsisi tukevan (= raskaan) ripustuksen. Huono idea.
Siihen "kaikkeen turhaan" sisältyisi mm. tasauspyörästö joka on itse asiassa sangen tarpeellinen turhake. Lisäksi sähköautoissa taitaa lähes poikkeuksetta olla myös alennusvaihde.
Vierailija kirjoitti:
Siihen "kaikkeen turhaan" sisältyisi mm. tasauspyörästö joka on itse asiassa sangen tarpeellinen turhake. Lisäksi sähköautoissa taitaa lähes poikkeuksetta olla myös alennusvaihde.
Mihin tarvitaan tasauspyörästöä, kun kutakin moottoria ja pyörää kontrolloidaan erikseen? Senhän saa hetkessä vaihdettua moottorista generaattoriksi ja päinvastoin tai "vapaalle".
Missähän ajassa tuollainen renkaan vieressä oleva sähkömoottori vikaantuisi ja liukenisi pois Suomen suolaisilla loskateillä.
Nelivetoautossa on yleensä kaksi sähkömoottoria. Koska pyörien nopeus mutkassa on erilainen eri puolilla. Moottorin akseli ei voi samalla olla pyörän akseli vaan tarvitaan väliin tasauspyörästö. Neljällä moottorilla tasauspyörästöä ei tarvittaisi, mutta hinta varmaan pompsahtaa ja muitakin ongelmia voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Missähän ajassa tuollainen renkaan vieressä oleva sähkömoottori vikaantuisi ja liukenisi pois Suomen suolaisilla loskateillä.
Voihan sen koteloida hyvin, ihan umpinaiseksi. Sähkömoottorit ei käytännössä tarvi huoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Nelivetoautossa on yleensä kaksi sähkömoottoria. Koska pyörien nopeus mutkassa on erilainen eri puolilla. Moottorin akseli ei voi samalla olla pyörän akseli vaan tarvitaan väliin tasauspyörästö. Neljällä moottorilla tasauspyörästöä ei tarvittaisi, mutta hinta varmaan pompsahtaa ja muitakin ongelmia voi tulla.
Sitähän tässä haettiin, että moottori per pyörä. Ja eihän tarvita välttämättä neljää, riittäisihän se moottori kahdessakin pyörässä.
Tai näin, että ei ole mitään akselia, vaan pyörä on moottori:
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/suomalainen-sahkomoottoripyora-k…