Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka saa "ostettujen" lentojen lipputulot?

Vierailija
04.08.2010 |

Kun valtio on ostanut esim. Helsingin ja Savonlinnan väliset lennot Finncomilta, niin meneekö lipputulot sitten valtiolle ja Finncomm saa sen tarjouksessa sovitun "könttäsumman" riippumatta matkustajamäärästä? Vai miten tuo kuvio toimii?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli valtio maksaa lentoyhtiölle sen verran että lentaminen tiettyyn kohteeseen on juuri ja juuri kannattavaa. Sitten lentoyhtiö saa siihen päälle myytyjen lentolippujen tulot.



Ihan sama asia kuin että valtio subventoi esim. oopperaa. Ilman valtion antamaan rahaa jokaisesta lipusta pitäisi pyytää 2-3 kertainen hinta nykyiseen verrattuna ja katsojamäärä vähenisi. Nyt valtio antaa osaan kuluista rahaa jo etukäteen ja kuluttaja maksaa loput lippujen hinnalla.



Tai ehkä teillä työpaikalla subventoidaan liikuntaa? Kuntosalilippujen normaalihinta on esim. 50e/30pvää mutta työnantajan subvention jälkeen saat ostaa sen hintaan 40e/30pvää. Työnantaja maksaa kuntosalille 10e ja sinä 40e.

Vierailija
2/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos matkustajia onkin ennakoitua enemmän, lentoyhtiö saa ylimääräistä voittoa ja valtio siis maksaa tavallaan yhtiön voitot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhtiö saa voitot ja valtio kantaa riskin tappioista? Sama kuvio kuin pankkikriisissä! :)

Vierailija
4/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos matkustajia onkin ennakoitua enemmän, lentoyhtiö saa ylimääräistä voittoa ja valtio siis maksaa tavallaan yhtiön voitot?

Itse asiassa nämähän ovat kilpailutuksia ja valtio valitsee aina poikkeuksetta sen yhtiön jolla on halvin hinta. Koska lentämisen kustannukset ovat aika lailla vakio yhtiöstä riippumatta (poislukien lentohenkilökunnan palkat) niin pienimmän "tarjouksen" tekee se yritys joka ottaa hieman riskiä omalle kontolleen myös. Lentoyhtiö siis laskee että reitin lentäminen maksaa näin ja näin paljon. Uskallamme ottaa siitä risiä näin ja näin paljon ja tarjoamme Suomen valtiolle lentopakettia hintaan xe. Jos sitten matkustajia on vähemmän saamme hieman takkiimme (mutta vain vähän) mutta jos matkustajia saadaan haalittua enemmän niin saamme voittoa.

Ja kyllä - tässä nimenomaan valtio maksaa ja joku muu saa voitot jos saa. Tämä on siksi että ei kukaan lentoyhtiö halua huvikseen lähteä lentämään reittiä joka ei ole kannattava missään nimessä ilman valtion tukea. Valtio taas maksaa tukea siksi että se haluaa tukea lähinnä näillä syrjäkenttien lähellä olevia yrityksiä ja näin ollen tukea työllisyyttä ko. alueilla. Kuten eilisistä uutisista kuulimme esim. Atria pohtii Seinäjoen lähellä olevan tehtaansa lopettamista ja siirtämistä etelä-Suomeen mikäli lentoyhteys menee lopullisesti poikki.

Vierailija
5/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin itsestä tuntuisi reilummalta sopimus, jossa valtio ostaa lennot kiinteällä hinnalla, joka kattaa lentoyhtiön kulut ja normaalin kohtuullisen tuoton.



Tämän jälkeen lipputulot kuuluisivat valtiolle, eli valtio kantaisi riskin tappioista, mutta saisi lisävoitot, jos matkustajia olisikin ennakoitua enemmän.

Vierailija
6/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se ei olisi taas EU-tukisäännösten mukaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaahan isot matkatoimistot kokonaisia lentokoneellisia ja myyvät matkat (+hotellit) sitten asiakkailleen itse. Lentoyhtiö saa sovitun hinnan matkustajista riippumatta. Miksei valtio voisi toimia näin?

Vierailija
8/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaahan isot matkatoimistot kokonaisia lentokoneellisia ja myyvät matkat (+hotellit) sitten asiakkailleen itse. Lentoyhtiö saa sovitun hinnan matkustajista riippumatta. Miksei valtio voisi toimia näin?

Se on kilpailun vääristämistä EU:n mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaahan isot matkatoimistot kokonaisia lentokoneellisia ja myyvät matkat (+hotellit) sitten asiakkailleen itse. Lentoyhtiö saa sovitun hinnan matkustajista riippumatta. Miksei valtio voisi toimia näin?

Se on kilpailun vääristämistä EU:n mukaan.

Mutta eikös tämä nykyinen ostokäytäntö anna sopimuksen mukaiseksi ajaksi valitulle lentoyhtiölle yksinoikeuden ko. reitille? Näin ainakin muistan lukeneeni jostain. Eikö tämä sitten vääristä kilpailua?

Ehtona kuitenkin olisi tässä charter-esimerkissä kuten myös nykyisessä käytännössä se, että kyseisellä välillä ei ole lentoyhteyttä ilman näitä toimenpiteitä.

Vierailija
10/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kiinnostunut yhtiö saa tehdä parhaan mahdollisen tarjouksen ja sitten yritys valitaan tarjousten perusteella.



Sen sijaan jos valtio lupaisi vain tietyn summan + x% voittoa päälle niin sitten yrityksen valinta voisi mennä esim. pärstäkertoimen mukaan. Ei käy EU:lle ei.



Julkiset hankinnat pitää kilpailuttaa ja sitä tämäkin on. Subventoida saa muttei ostaa kaikkia paikkoja ja ottaa sitten lentolipputuloja itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
04.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksei voisi kilpailuttaa samalla tavalla, mutta kilpailutuksessa tarjottava hinta on kokonaishinta, jonka lentoyhtiö saa? Halvimman hinnan (eikä naaman) mukaan tehtäisiin valinta täysin avoimesti.



Voisiko valtio sitten ostaa esim 20 paikkaa per lentokone ja myydä codesharena "Valtio Airin" lippuina? Ja yhtiö itse myisi loput ja saisi tulot jos kysyntää on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän