Miten tehostasit oppimista Suomen kouluissa? Jättäisitkö jotain pois ja keskittyisit johonkin toiseen?
Kun oppimistulokset ovat noin heikkoja, niin mitä sinusta pitäisi tehdä? Älä vastaa pelkästään "lisää rahaa".
Kommentit (162)
Jotenkin opiskelu motivaatiota pitäisi saada paremmaksi.
Pahoinvoiva lapsi ei opi. Pahoinvoiva opettaja ei jaksa opettaa. Sekä lasten ja nuorten että opettajien pahoinvointi on lisääntynyt. Oppomistulokset romahtaneet. Pahoinvoinnin syyt pitää tunnistaa ja niihin pitää puuttua.
Tässä mun:
- Erityisluokat takaisin, sinne valvottu oppiminen
- Ruotsi kokonaan pois ja sen sijaan itseohjaamisen ja itsetuntemuksen opiskelua
Noi nyt ensimmäisenä
Digitalisaatio pois sieltä, missä sitä ei tarvita. Alakoulussa ei tarvita ollenkaan. Kännykät pois myös välitunneilla. Tavalliset luokkahuoneet takaisin.
Jättäisin Ruotsin kielen pois mutta valinnaiseksi. Tilalle matematiikkaa ja historiaa painottuen sotahistoriaan jotta saadaan sukupolvia jotka tietäisi mitä sota on ja ei ajaisi suomea sotaan.
Tuolla on toinen ketju siitä kuinka lapset klikkiytyvät hyvin varhaisessa vaiheessa. Koulukiusaaminen on edelleen valtava ongelma. Asenneilmapiiri lähtee jo kotoa, usein kaikkia erilaisia kiusataan ja syrjitään. Missä yhteisöllisyys? Yhteisöllisyys tutkitusti lisää hyvinvointia ja hyvinvointi lisää oppimista tukevaa ilmapiiriä.
Opettajan johtoasema palautettava, itseohjautuvuus on poistettava, koska se ei toimi suurimman osan kohdalla.
Lukemisen ja kirjoittamisen asema takaisin, se on kaiken opiskelun ja oppimisen perusta.
Luokalleen jäänti mahdolliseksi, jos ei ole oppinut lukemaan vielä 3 luokallakaan. Muuten käy turhaan vielä 10 vuotta koulua ja joutuu b-luokan opiskelijaksi ja myöhemmin kansalaiseksi, jos ei osaa lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Digitalisaatio pois sieltä, missä sitä ei tarvita. Alakoulussa ei tarvita ollenkaan. Kännykät pois myös välitunneilla. Tavalliset luokkahuoneet takaisin.
digitaalisaatio pitää ensin poistaa yhteiskunnasta. Esim pakolliset pankki ja virasto asiat on nykyään digitaalisia.
Alapeukuttaja voi kertoa paljonko maksaa hoitaa laskut ja pankki asiat tiskillä.
Itse alapeukutin, koska kommenttisi oli tyhmä. Miksi digitalisaatii pitäisi poistaa yhteiskunnasta? ei alakouluikäiset maksa pankissa laskuja tai tarvitse oppia digitalisaation oppimisia tuossa iässä. Niitä voisi opetella enemmän sitten ylä-asteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Digitalisaatio pois sieltä, missä sitä ei tarvita. Alakoulussa ei tarvita ollenkaan. Kännykät pois myös välitunneilla. Tavalliset luokkahuoneet takaisin.
digitaalisaatio pitää ensin poistaa yhteiskunnasta. Esim pakolliset pankki ja virasto asiat on nykyään digitaalisia.
Pankkiasioita ei tarvitse hoitaa keskellä alakoulun tuntia.
Ilmasto-aivopesun voisi kyllä jättää pois. Aiheuttaa vain ahdistusta lapsille kun pelotellaan niillä pahimmilla skenaarioilla joiden todennäköisyys kuitenkin pieni. Viherideologia mdätää lasten aivot. En edes uskalla arvata miten paljon woke-aivopesuakin kouluissa nykyään. Poliittisen ideologian tumputtaminen ei kuulu kouluun sen enmpää kuin uskonnon tumputtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Digitalisaatio pois sieltä, missä sitä ei tarvita. Alakoulussa ei tarvita ollenkaan. Kännykät pois myös välitunneilla. Tavalliset luokkahuoneet takaisin.
Motivoisiko se oikeasti nykylapsia oppimaan, epäilen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto-aivopesun voisi kyllä jättää pois. Aiheuttaa vain ahdistusta lapsille kun pelotellaan niillä pahimmilla skenaarioilla joiden todennäköisyys kuitenkin pieni. Viherideologia mdätää lasten aivot. En edes uskalla arvata miten paljon woke-aivopesuakin kouluissa nykyään. Poliittisen ideologian tumputtaminen ei kuulu kouluun sen enmpää kuin uskonnon tumputtaminen.
Politiikka ja uskonto sekä luonnontieteet pitää opettaa yleissivistävinä, objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan johtoasema palautettava, itseohjautuvuus on poistettava, koska se ei toimi suurimman osan kohdalla.
Lukemisen ja kirjoittamisen asema takaisin, se on kaiken opiskelun ja oppimisen perusta.
Tämä, joskin johtoaseman sijaan kirjoittaisin, että opettajan oikeus opettaa palautettaisiin, pois valmentajan ja ohjaajan rooli. Ja tähän opetusoikeuteen kuuluisi se, että hän johtaa toimintaa, hän päättää, mitä sillä tunnilla on tarkoitus oppia (ja tämä tulee opetussuunnitelmasta, ei ole keksitty itse) eikä tarvitse sekoittaa keskenään tunnetaitoja, matematiikkaa, tasa-arvoa, seksuaalisen suuntautumisen hyväksymistä ja ilmastoahdistusta. Ihan riittää se, että opitaan kertotaulun käyttöä, ei ole tarvetta samalla miettiä, tuottaako transihmiset enemmän ilmastopäästöjä kuin täysikasvuinen pihlaja.
Erityisluokat takaisin.
Alueiden ghettoutumiselle tehtävä jotain.
Lopetetaan tämä trendi, että rakennetaan valtavia laitoksia, joissa on päiväkodista yläasteeseen kaikki samassa. Lopetetaan avokonttorityyppiset oppimistilat.
Luokkakoot pienemmiksi.
Panostetaan perheiden hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Erityisluokat takaisin.
Alueiden ghettoutumiselle tehtävä jotain.
Lopetetaan tämä trendi, että rakennetaan valtavia laitoksia, joissa on päiväkodista yläasteeseen kaikki samassa. Lopetetaan avokonttorityyppiset oppimistilat.
Luokkakoot pienemmiksi.
Panostetaan perheiden hyvinvointiin.
Myös painotetaan että kasvatus vastuu on vanhemmilla ei yhteiskunnalla ja jos vanhemmat ei siinä selviä voidaan katsoa lapselle sellaiset huoltajat jotka hoitaa velvollisuutensa.
Läksyjä yläkoululaisillekin! Pääsevät tosi helpolla.
Parantaa nuorten mielenterveyttä.