Älykäs lapsi turhautuu ja käyttäytyy huonosti, kun älylliset virikkeet puuttuu. Help?
Meillä on kotona erilaisia tehtäväkirjoja, paljon ikätasoa vaikeampia pelejä, palapelejä ja legosettejä ja niitä lapsi voi tehdä itsekseen ja paljon myös tehdään niitä yhdessä lapsen kanssa. On kirjoja mitä voi lukea, osaa siis jo lukea vaikka on vasta 5-vuotias. Olen siis yrittänyt tarjota niitä älyllisiä haasteita ja niiden parissa lapsi viihtyykin ja pysyy tyytyväisenä ja rauhallisena. Mutta niiden puutteessa turhautuu ja alkaa hölmöilemään turhautumisen vuoksi. Ei kiinnostu ns. ikätasoisesta tekemisestä kun se on liian tylsää ja helppoa. Älykkyys ei siis tosiaan ole vain siunaus ja hieno asia, koska yhteiskunta edellyttää lapsilta ikäryhmän keskitason mukaan menemistä ja muu aiheuttaa ongelmia eikä muuhun oikein löydy ymmärrystä.
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kehumista, jos kerran on häirikkö. ADHD.
Höpsis. Ajattele jos itse joutuisit olemaan kaiken hereilläoloajan ryhmässä, jossa vain opetellaan lukemaan vaikka sinä osaat jo lukea. Alkaisit sinäkin ennen pitkää häiriköimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kehumista, jos kerran on häirikkö. ADHD.
Höpsis. Ajattele jos itse joutuisit olemaan kaiken hereilläoloajan ryhmässä, jossa vain opetellaan lukemaan vaikka sinä osaat jo lukea. Alkaisit sinäkin ennen pitkää häiriköimään.
Minä olin tuollainen lapsi, opin lukemaan 4-vuotiaana ja koulussa oli aika tylsää, kun toiset vasta opettelivat tavaamaan. Mutta en häiriköinyt yhtään, vaan mietin omiani ja olin hiljaa. Kotona sitten olin nenä kirjassa, koska lukemista riitti loputtomasti. Mutta aloittajan lapsi vaikuttaa toisenlaiselta persoonallisuudelta. Ehkä antaisin hänelle liikunnallisia haasteita, ne voisivat vähentää riehumista.
Opettelin itsenäisesti aritmetiikan 6-vuotiaana ja peruskoulussa silloin aikoinaan, pääsin välitunnille ensimmäisenä, kun olin tehnyt 10 minuutissa kaikki matematiikan tehtävät.
Koulu oli hieman tylsä paikka minulle myös, mutta vaivuin usein tunneille omiin ajatuksiin, eikä häiriköinyt millään tavalla ketään.
Suomesssa elämä on mukavampaa kaiken kaikkiaan, kun ei ole turhan välkky. Tästä opettajatkin peruskoulussa varoittivat minua, ja sanoivat suoraan, että olen liian fiksu. Mikä oli totta.
Suomessa menestyy parhaiten, kun on keskinkertainen.
"Too smart for your own good" ei ole lainkaan hyvä juttu. Ainakaan Suomessa.
Mihin purkaa energiaa? Ihminen tarvitsee myös fyysistä aktiivisuutta. 5-vuotiaana lukeminen ei ole mitenkään erikoista.
Lapsesi oppii tuossa kärsivällisyyttä ja nöyryyttä. Niistä on paljon hyötyä.
Osta pari 1500 tai 2000 palan palapeliä joiss ei ole kuvaa vaan värisävyjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kehumista, jos kerran on häirikkö. ADHD.
Höpsis. Ajattele jos itse joutuisit olemaan kaiken hereilläoloajan ryhmässä, jossa vain opetellaan lukemaan vaikka sinä osaat jo lukea. Alkaisit sinäkin ennen pitkää häiriköimään.
Ei välttämättä. Moni älykkäämpi vaan istuu kouussa hiljaa omissa ajatuksissaan, ja sitten syytellään ADD:ksi. Toki riippuu persoonasta.
Lapsi on siis toisella osa-alueella ikäryhmäänsä edellä ja toisella jäljessä.
Anna sille mahdollisuuksia kehittyä myös sosiaalisissa taidoissa. Joukkueharrastus tai ehkä yksilöharrastus jota kuitenkin treenataan ryhmänä (jos joukkue on viellä liian haastava).
Opeta sitä tottelemaan käytössääntöjä antamalla mahdollisuuksia muuhunkin kuin yksinäiseen aivotyöhön. Vähän mukavuusalueen ulkopuolelle. Kaikkia lapsia oli ne älykkäitä tai tyhmiä joutuu opettaa elämään, ei älykästäkään lasta saa jättää kasvattamatta.
Vaikuttaa siltä, että hänen pitäisi opetella turhautumisen sietoa. Keksisitkö tehtäviä, joissa se onnistuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kehumista, jos kerran on häirikkö. ADHD.
Höpsis. Ajattele jos itse joutuisit olemaan kaiken hereilläoloajan ryhmässä, jossa vain opetellaan lukemaan vaikka sinä osaat jo lukea. Alkaisit sinäkin ennen pitkää häiriköimään.
Ei 5-vuotias ole ryhmässä, jossa vain opetellaan lukemaan. Vai onko hänet laitettu eskariin jo aikaisemmin kuin muut?
Eskarissa opetellaan koululaistaitoja kuten oman vuoron odottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kehumista, jos kerran on häirikkö. ADHD.
Höpsis. Ajattele jos itse joutuisit olemaan kaiken hereilläoloajan ryhmässä, jossa vain opetellaan lukemaan vaikka sinä osaat jo lukea. Alkaisit sinäkin ennen pitkää häiriköimään.
Ei se ole mitenkään erikoista, että osaa lukea kun menee kouluun. Siellä sitten vaan luetaan lisää, ja jos taidot vastaa selvästi vanhempaa niin voi siirtyä ylemmälle luokalle.
Ei se ole älykkyyttä että tekee ohjattuna tehtäviä. Äidin ohjelmatoimisto on taas se ongelma. Pitää osata muutakin vaatia itselleen valmista ohjelmaa. Älkää kasvattako lapsistanne ongelmalapsia noin. Pitää osata olla vaikkei kukaan luo valmista ohjelmaa jossa vetää viivoja.
Joo. Meillä oli sama, mutta eipä turhautunut. Ulos vaan liikunnallisiin hommiin, musiikkiharrastus, piirtäminen, maalaaminen.
Kun menee kouluun, muista mainita opelle ettei tule ongelmia. Ope etsii pikkasen vaikeampia juttuja.(Meille sijainen soitti kun lapsi "ei ole kiinnostunut tavaamisesta") No ei kai kun oli lukenut jo nelivuotiaasta ja ymmärsi jo koulussa lukemansa.
Hanki kunnollinen tietokone ja esim Pedanet yms Suomen Latu, luontoliitto, Duolingo vaikkapa kielen opiskeluun...piirustusohjelma jnejne... Koneeseen saa lapsilukot tiettyihin paikkoihin.
Mutta se liikunta, sitä lisää, palloilu, uinti, luistelu ja silleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kehumista, jos kerran on häirikkö. ADHD.
Höpsis. Ajattele jos itse joutuisit olemaan kaiken hereilläoloajan ryhmässä, jossa vain opetellaan lukemaan vaikka sinä osaat jo lukea. Alkaisit sinäkin ennen pitkää häiriköimään.
Ei se ole mitenkään erikoista, että osaa lukea kun menee kouluun. Siellä sitten vaan luetaan lisää, ja jos taidot vastaa selvästi vanhempaa niin voi siirtyä ylemmälle luokalle.
Eri
Jotta voisi siirtyä ylemmälle luokkatasolle niin pitäisi olla kaikilta tai lähes kaikilta osin ikäryhmäänsä taitavampi.
Ap:n lapsi esim. ei ole tarpeeksi kehittynyt siirtymään eskariin koska ei osaa oman ikäryhmänsä mukaisia sosiaalisia taitoja. Näin ainakin kaverin lapsesta sanottiin kun mietittiin pitäisikö lapsen siirtyä viskarin sijaan suoraan eskariin. Toki häntä eriytettiin ja eriytetään esim matikan tehtävissä ylöspäin mutta sosiaalisia taitoja treenaa oman ikäryhmänsä mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Meillä oli sama, mutta eipä turhautunut. Ulos vaan liikunnallisiin hommiin, musiikkiharrastus, piirtäminen, maalaaminen.
Kun menee kouluun, muista mainita opelle ettei tule ongelmia. Ope etsii pikkasen vaikeampia juttuja.(Meille sijainen soitti kun lapsi "ei ole kiinnostunut tavaamisesta") No ei kai kun oli lukenut jo nelivuotiaasta ja ymmärsi jo koulussa lukemansa.
Hanki kunnollinen tietokone ja esim Pedanet yms Suomen Latu, luontoliitto, Duolingo vaikkapa kielen opiskeluun...piirustusohjelma jnejne... Koneeseen saa lapsilukot tiettyihin paikkoihin.
Mutta se liikunta, sitä lisää, palloilu, uinti, luistelu ja silleen.
Oikeastiko soitti tuollaisesta? Ekaluokkalaisissa on niin paljon niitä, jotka osaavat jo lukea, että on kyllä outoa jos tuollaisesta soitetaan. Toisaalta jos sijainen oli joku pelkän lukion käynyt jolla ei mitään kokemusta ja tietoa pikkukoululaisista, niin voi ymmärtää.
Hei,
pudotan sut nyt maan pinnalle. Se sun lapsi ei ole mitenkään älykäs. Kuulostaa vaan huonosti kasvatetulta ja ärsyttvältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole kehumista, jos kerran on häirikkö. ADHD.
Höpsis. Ajattele jos itse joutuisit olemaan kaiken hereilläoloajan ryhmässä, jossa vain opetellaan lukemaan vaikka sinä osaat jo lukea. Alkaisit sinäkin ennen pitkää häiriköimään.
Ei se ole mitenkään erikoista, että osaa lukea kun menee kouluun. Siellä sitten vaan luetaan lisää, ja jos taidot vastaa selvästi vanhempaa niin voi siirtyä ylemmälle luokalle.
Eri
Jotta voisi siirtyä ylemmälle luokkatasolle niin pitäisi olla kaikilta tai lähes kaikilta osin ikäryhmäänsä taitavampi.
Ap:n lapsi esim. ei ole tarpeeksi kehittynyt siirtymään eskariin koska ei osaa oman ikäryhmänsä mukaisia sosiaalisia taitoja. Näin ainakin kaverin lapsesta sanottiin kun mietittiin pitäisikö lapsen siirtyä viskarin sijaan suoraan eskariin. Toki häntä eriytettiin ja eriytetään esim matikan tehtävissä ylöspäin mutta sosiaalisia taitoja treenaa oman ikäryhmänsä mukaisesti.
Kommentoin tuohon viestiin johon vastasin, en puhunut ap:n lapsesta tai väittänytkään mitään sellaista, että vain yhden osa-alueen perusteella siirrettäisiin ylemmälle luokalle
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole älykkyyttä että tekee ohjattuna tehtäviä. Äidin ohjelmatoimisto on taas se ongelma. Pitää osata muutakin vaatia itselleen valmista ohjelmaa. Älkää kasvattako lapsistanne ongelmalapsia noin. Pitää osata olla vaikkei kukaan luo valmista ohjelmaa jossa vetää viivoja.
Se on hienoa, että välillä on tylsää... minä yli 10 vuotta sitten, kun lapsi valitti ettei ookoo mitääääään tekemistä.
Ota mukaan kotitöihin. Vastuullista ja osallistavaa.
Eipä ole kehumista, jos kerran on häirikkö. ADHD.