Wolt ja Foodora ajaa ravintolat ahdinkoon.
Nämä ruokatilaus alustat ajavat ravintolat ahdinkoon, varsinkin jos käyttää näitä tilauksen tekemiseen ja noutaa ruoan itse. Ravintoloitsija joutuu silloinkin maksamaan 25-30 prosesenttia provikkaa näille alustoille.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000009266879.html
Itse en ole koskaan näitä käyttänyt, enkä tule käyttämäänkään.
Kommentit (208)
Minusta on ihan turha mököttä, niin kauan kuin Wolt ja Foodora tarjoaa paremmat palvelut kun ravintolat tai muut yritykset:
1. Moni ravintola on saanut minusta asiakkaan kun olen löytänyt heidät palveluiden kautta.
2. Jungle Juicen appi en anna minun maksaa EdenRedilla kun sen kautta tilaa, ainakin Wolt antaa.
3. Moni ravintola ei vastaa puhelimeen tai ole muuta tapaa tilata ruokaa etukäteen ja noutaa, Woltilla ja Foodoralla toimii.
4. Jos tilaus on mennyt ravintolalta mönkään, asiakaspalvelu on useimmiten ollut parempaa, helpompaa ja nopeampaa appien kautta kun suoraan ravintolasta.
Jne
Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, ja laitan rahani sinne missä asiat toimii.
Ravintolat joutuvat myymään paljon enemmän Woltilla, jotta saavat saman rahan kuin normi tilauksilla. Se tarkoittaa, että tavaraa joudutaan tilaamaan enemmän (varastokulut nousevat). Tarvitaan enemmän henkilöstöä tekemään Wolt ruoat. Tila-ahtautta koska enemmän tilauksia ja työntekijöitä. Sähkön kulutus kasvaa. Asiakaspalvelu huononee. Toisin sanoen, tuo Woltin provikka ei ole ainoa kulu, vaan em. kulut tulee lisäksi.
En ymmärrä miten suostuvat neljänneksen provikkaan.
Hullua.
Vika on ravintolassa, jonka omistaja on niin tyhmä, ettei osaa laskea onko touhu kannattavaa.
Wolt ja vastaavat ovat kehittäneet nerokkaan tavan laittaa kätensä, ravintolan, lähetin ja asiakkaan taskuun. Ja, nämä antavat sen vapaaehtoisesti tapahtua.
Meidän lähipizzerioihin ei löydy enää mitään puhelinnumeroa netistä. Oli kiva,kun tilasi, niin sai 1,5l limun ja ilmaisen toimituksen kaupan päälle.
Nyt joutuu tilaamaan foodoran kautta ja on kalliimpaa.
Jännää, että ihmiset ovat valmiita maksamaan jäähtyneestä ruoasta enemmän kuin lämpimästä.
Ainoastaan koronaeristyksen aikaan käytin joskus Wolttia. Pitsa pitää syödä pitseriassa ehdottomasti, moni muu ruoka kärsii kuljetuksesta. Rasioista ei viitsi syödä ja kun ruuan laittaa lautaselle, näyttää se epämielyttävälle sekasotkulle. Jaksan kävellä tavintolaan tai tehdä itse.
Palvelun käyttäminen on kaikille osapuolille VAPAAEHTOISTA.
Vierailija kirjoitti:
Jännää, että ihmiset ovat valmiita maksamaan jäähtyneestä ruoasta enemmän kuin lämpimästä.
Tilaan pitsani ja muita annoksia woltista koska haluan syödä koko annokseni eikä suomessa ole kunnon doggy bag systeemiä. Kotona voin syödä puolet nyt ja loput seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan koronaeristyksen aikaan käytin joskus Wolttia. Pitsa pitää syödä pitseriassa ehdottomasti, moni muu ruoka kärsii kuljetuksesta. Rasioista ei viitsi syödä ja kun ruuan laittaa lautaselle, näyttää se epämielyttävälle sekasotkulle. Jaksan kävellä tavintolaan tai tehdä itse.
Kaikissa eri kaupunkien lähiöissä ei ole ravintoloita.
Eikä pizzateriaa. Eikä hampurailaispaikkaa.
On se kumma, että aina täällä on aina ensimmäisenä haukkumassa ja arvostelemassa kaikkea, ne
ihmiset, joilla kaikki palvelut ovat kulman takana, tai korkeintaan kilometrin päässä.
Lähiöistä pääsee ravintolaan ja pizzaa hakemaan bussilla, sillä kaikki työssä käyvätkään eivät autoa omista.
On se vaan niin mukava työviikon ja perjantai-illan siivouksen ja saunan jälkeen tilata valmista ruokaa kotiin, vaikka pizza ja aloittaa tyytyväisenä vkonlopun vietto.
Olisi ravintoloiden kannattanut kehittää itse yhteinen palvelu. Nyt koko ravintolasektorin myynnistä lähtee mehevä siivu Woltille ja Foodoralle. Näiden firmojen omistajat voi istua kotona lukemassa aku ankkaa ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista kuin itsestään.
Mitäs ravintolat käyttää niitä. Ei ole pakko.
Sama näiden booking.comin ja hotels.comin kanssa. Ottavat noin 20% komission, joten varatkaa hotelli hotellin omasta varauskanavasta.
Samalla saatte todennäköisesti näkyviin enemmän huonetyyppejä ja mahdollisuuden hoitaa varaukseen liittyviä asioita suoraan hotellin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ravintolat käyttää niitä. Ei ole pakko.
Asiakkaiden käyttäytyminen on jo muuttunut niin että ennemmin tilataan ruoka kotiin. Ravintoloiden on pakko sopeutua.
Agenda etenee... pk-yritykset ajetaan konkkaan... muutama kansainvälinen suuryritys tulee omistamaan kaiken...
Ja Woltilla joku tippi -systeemi myös, mutta tippailu ei kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ravintoloiden kannattanut kehittää itse yhteinen palvelu. .
Eiköhän tämä pian tapahdu. Ainakin ketjuravintolat tulevat kehittämään omansa enkä edes usko, että siihen menee kauan. Itse käyn syömässä paikan päällä tai haen itse kotiin. Jos ei löydy puhelinnumeroa, menen tiskille tilaamaan mukaan. Se onnistuu yhä, mutta tämä vain siksi, että kotoa on kävelymatka muutamaan paikkaan. Kipeänä ollessa, kun oltiin miehen kanssa molemmat koronassa, kyllä tilattiin ruokaa ja ruokakassi myös kaupasta, mutta terveenä ei todellakaan.
Ravintoloiden oma vika kun suostuvat tuohon välistävetoon. Kuljetusmaksu + prosenttipohjainen provikka on järjetön malli. Pelkän kuljetusmaksun ymmärrän, provikkaa en.
Ymmärrän toki että kyse on myös markkinoinnista, wolttien kautta saa tuotteilleen näkyvyyttä ja asiakkaita. Ainakin minusta hinta siitä on aivan liian kova.
Samankaltaiset välistävetäjät tulivat vuosia sitten pikavippimarkkinoille kun vertailusivustot alkoivat hoitaa vippien markkinoinnin ja vetävät samalla itselleen lihavan sekä riskittömän siivun tuotosta.
Mikä on seuraava ala, jolla välistävetäjä hoitaa markkinoinnin ja asiakkaat sekä yritykset maksavat? Mieti sitä ja sijoita rahasi sinne.
Aluksi nämä kuullosti hyvältä, mutta tuo ravintoloilta otettava kate tuntuu hurjalta. Lisäksi tuo asiakaspalvelun heikkeneminen on huono juttu. Eräässä Hesessä, kun asioin, niin usein kauhea määrä Wolt tilauksia valmistumassa ja hampparin tilaaminen kestää kohtuuttoman kauan.