Wolt ja Foodora ajaa ravintolat ahdinkoon.
Nämä ruokatilaus alustat ajavat ravintolat ahdinkoon, varsinkin jos käyttää näitä tilauksen tekemiseen ja noutaa ruoan itse. Ravintoloitsija joutuu silloinkin maksamaan 25-30 prosesenttia provikkaa näille alustoille.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000009266879.html
Itse en ole koskaan näitä käyttänyt, enkä tule käyttämäänkään.
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloiden oma vika kun suostuvat tuohon välistävetoon. Kuljetusmaksu + prosenttipohjainen provikka on järjetön malli. Pelkän kuljetusmaksun ymmärrän, provikkaa en.
Ymmärrän toki että kyse on myös markkinoinnista, wolttien kautta saa tuotteilleen näkyvyyttä ja asiakkaita. Ainakin minusta hinta siitä on aivan liian kova.
Samankaltaiset välistävetäjät tulivat vuosia sitten pikavippimarkkinoille kun vertailusivustot alkoivat hoitaa vippien markkinoinnin ja vetävät samalla itselleen lihavan sekä riskittömän siivun tuotosta.
Mikä on seuraava ala, jolla välistävetäjä hoitaa markkinoinnin ja asiakkaat sekä yritykset maksavat? Mieti sitä ja sijoita rahasi sinne.
On vikaa viranomaisessa kun sallii tuollaisen rahastuksen ja kusetuksen.
Fagerström pelkää omansa puolesta, sehän perusti sen pirtelöhomman jälkeen jonkun salaattikippolan.
Merkillistä että viranomainen sallii kuljetusfirman käyttävän määräävää markkina-asemaa ja nostaa ravintoloilta mafiatyyöisesti suojelurahaah sen 30% annos.
Vierailija kirjoitti:
Jännää, että ihmiset ovat valmiita maksamaan jäähtyneestä ruoasta enemmän kuin lämpimästä.
Tilaamalla nimenomaan saan ruokani yleensä lämpimänä kotiin. Jos haen itse varsinkin talvella, safka ehtii jäähtyä varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Jännää, että ihmiset ovat valmiita maksamaan jäähtyneestä ruoasta enemmän kuin lämpimästä.
Kyllä se aina lämpöisenä on tullut. Itse jos hakisi niin varmaan jäähtyisi, kun en omista lämpölaukkua.
Meillä ainakin paikallinen pitseria tuo mieluummin itse (eli joku sieltä lähtee kuskaamaan) sapuskat ja halvemmalla kun Woltin tai Foodoran kautta. Pyytävät aina soittamaan tilauksen suoraan heille.
Tähän pitäisi saada joku läskivero, että läskit maksaa kanssa, koska sikailee. Koska oikeasti näitä käyttävät vaan säälittävät tapaukset, jotka eivät uskalla ja kehtaa poistua kotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama näiden booking.comin ja hotels.comin kanssa. Ottavat noin 20% komission, joten varatkaa hotelli hotellin omasta varauskanavasta.
Samalla saatte todennäköisesti näkyviin enemmän huonetyyppejä ja mahdollisuuden hoitaa varaukseen liittyviä asioita suoraan hotellin kanssa.
Booking ja Hotels.com ovat huijausta. Hinta halpa koska aamiainen ja muuta palvelut puuttuvat. Varaan aina hotellin sivulta suoraan ja saan paremman huoneen sekä aamiaisen saman hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ravintoloiden kannattanut kehittää itse yhteinen palvelu. Nyt koko ravintolasektorin myynnistä lähtee mehevä siivu Woltille ja Foodoralle. Näiden firmojen omistajat voi istua kotona lukemassa aku ankkaa ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista kuin itsestään.
Pizzaonline oli olemassa, mutta taisivat sen myydä Foodoralle.
Lisäksi wolt ottaa vielä sikamaisen korkeaa hintaa kuljetuksesta ja 80 sentin palvelumaksun
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin paikallinen pitseria tuo mieluummin itse (eli joku sieltä lähtee kuskaamaan) sapuskat ja halvemmalla kun Woltin tai Foodoran kautta. Pyytävät aina soittamaan tilauksen suoraan heille.
Koko pizzaonlinesysteemi muodostui siihen tarkoitukseen, että ei tarvitse soittaa ja puhua puhelimessa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ravintoloiden kannattanut kehittää itse yhteinen palvelu. Nyt koko ravintolasektorin myynnistä lähtee mehevä siivu Woltille ja Foodoralle. Näiden firmojen omistajat voi istua kotona lukemassa aku ankkaa ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista kuin itsestään.
Mitkä rahat? Wolt ei ole ikinä tuottanut voittoa, vaan tekee vuodesta toiseen aivan järjetöntä tappiota!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama näiden booking.comin ja hotels.comin kanssa. Ottavat noin 20% komission, joten varatkaa hotelli hotellin omasta varauskanavasta.
Samalla saatte todennäköisesti näkyviin enemmän huonetyyppejä ja mahdollisuuden hoitaa varaukseen liittyviä asioita suoraan hotellin kanssa.
Booking ja Hotels.com ovat huijausta. Hinta halpa koska aamiainen ja muuta palvelut puuttuvat. Varaan aina hotellin sivulta suoraan ja saan paremman huoneen sekä aamiaisen saman hintaan.
No ei pidä paikkaansa. Varaan aina majoitukset bookingin kautta, ja sieltä voi itse valita minkä vaihtoehdon haluaa, haluaako aamiaiset ja ilmaiset peruutusvaihtoehdot tms vai ei. Ja parasta että voin perua majoituksen vain sovelluksesta yhdellä painalluksella, monikaan hotelli ei tällaista vaihtoehtoa tarjoa missään omilla sivuillaan.
Sama woltin kohdalla, jos palvelu tarjoaa helpomman ja paremman tilauspohjan, kuin ravintola itse(pyytää soittamaan tilauksen?) niin tietysti teen tilauksen woltin kautta.
En ole ikinä ymmärtänyt miten nuo woltit ym. voivat olla kannattavia. Siis miten kannattaa lähteä jostakin Helsingin keskustasta kuljettamaan ruoka-annosta polkupyörällä vaikka Pakilaan ja miksi asiakas on valmis odottamaan tunnin ja maksamaan kylmästä annoksesta kuljetusmaksun.
Nyt selvisi se osa miksi wolt kannattaa. Tilaajia en ymmärrä edelleenkään.
Vierailija kirjoitti:
Ja Woltilla joku tippi -systeemi myös, mutta tippailu ei kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin.
Eli se kuljetusmaksu menee kuskille, ja woltti ja foodora tienaa siitä, kun laskuttaa ravintolaa.
Miksi antaisin vielä toppi kuskille, kun jos tilaat vaikka mäkkäristä, niinne ottaa 5 toimitusta, ja minä saan yleensä viimeisenä, jäähtyneen ruuanja lötjöt ranut, ja juoman, josta jäät sulaneet.
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitäisi saada joku läskivero, että läskit maksaa kanssa, koska sikailee. Koska oikeasti näitä käyttävät vaan säälittävät tapaukset, jotka eivät uskalla ja kehtaa poistua kotoaan.
OK. No mä olen 39 kuumeessa ja yksinäinen, ja ruokaakin pitäisi saada. Että kiva, kun voi safkaa tilata.
Vierailija kirjoitti:
Vttuako tämä sun perzereikää repii? Jätä ite käyttämättä.
En kehtaisi käyttää noita palveluja, ovat kaikenlisäksi kallista paskaa. Pari viikkoa sitten tilasin vanhan kotikaupunkini pitseriasta perhepitsan kotiinkuljetuksella. Woltin tai foodoran kautta hinta olisi ollut 22e kuljetuksineen, kun taas ravintolan omien nettisivujen kautta tilattuna hinta oli 14.50e sisältäen kotiinkuljetuksen. Tilatkaa mielummin suoraan ravintolasta!
Vierailija kirjoitti:
Yllättää nähdä, että monissa lehtijutuissa vähävaraiset, kuten työttömät ja nuoret käyttävät näitä palveluita.
Kävin kauppakeskuksen Picnic-kahvilassa ja yritin ostaa kahvin. Tekivät siinä kymmentä Wolt tilausta, eivätkä meinanneet keretä myymään kahvia minulle. Toinen asiakas oli tilaamassa salaattia ja sanoivat, että meneen aikaa, koska 10 Wolt tilausta valmistumassa. Asiakas lähti pois, koska ei ollut aikaa odottaa. Eli, parempikatteiset tilaukset jäivät tekemättä ja asiakaspalvelu siten kärsi. Ei hyvä juttu ollenkaan.
Ravintoloiden olisi pitänyt lisätä henkilökuntaa, kun ottivat Woltit ja Foodorat käyttöön. Nyt kuljetustilaukset pitää hoitaa siinä muiden töiden lomassa ja usein näkee, että henkilökuntaa on ihan liian vähän tilausten määrään nähden.
Hyvä että tämä epäkohta on nostettu esille. Vieläkö noi ruokakuljetu firmat huijaa verottajaa että työntekijät on yrittäjiä? Ravintolalan kato vaan kiihtyy noiden ruokalähetti firmojen takia.