Wolt ja Foodora ajaa ravintolat ahdinkoon.
Nämä ruokatilaus alustat ajavat ravintolat ahdinkoon, varsinkin jos käyttää näitä tilauksen tekemiseen ja noutaa ruoan itse. Ravintoloitsija joutuu silloinkin maksamaan 25-30 prosesenttia provikkaa näille alustoille.
https://www.is.fi/digitoday/art-2000009266879.html
Itse en ole koskaan näitä käyttänyt, enkä tule käyttämäänkään.
Kommentit (208)
Veikkaanpa, että näitä woltteja käyttävissä on keskimääräisesti enemmän tatuoituja, irtoripsisiä tai muuten vähäosaisia ihmisiä, jotka eivät ymmärrä talouden pidosta mitään. Hölmöjä on aina helpointa höynäyttää ja sen nämä woltit todellakin osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloiden oma vika kun suostuvat tuohon välistävetoon. Kuljetusmaksu + prosenttipohjainen provikka on järjetön malli. Pelkän kuljetusmaksun ymmärrän, provikkaa en.
Ymmärrän toki että kyse on myös markkinoinnista, wolttien kautta saa tuotteilleen näkyvyyttä ja asiakkaita. Ainakin minusta hinta siitä on aivan liian kova.
Samankaltaiset välistävetäjät tulivat vuosia sitten pikavippimarkkinoille kun vertailusivustot alkoivat hoitaa vippien markkinoinnin ja vetävät samalla itselleen lihavan sekä riskittömän siivun tuotosta.
Mikä on seuraava ala, jolla välistävetäjä hoitaa markkinoinnin ja asiakkaat sekä yritykset maksavat? Mieti sitä ja sijoita rahasi sinne.
On vikaa viranomaisessa kun sallii tuollaisen rahastuksen ja kusetuksen.
Ja mitähän sinun mielestä byrokraatin tässä tulisikaan tehdä? Kieltää kotiinkuljetuspalvelut vai mitä ihmettä haluat?
Vierailija kirjoitti:
Tilaan aina suoraan ravintolasta ilman mitään neekerikuskeja.
Minä ainakin halua että ruuan toimittaa iloinen ja komea tumma mies kuin arka ja hiljainen suomipoika. Onneksi oulussa kuskit on pääasiassa tummia nuoria miehiä.
Pizzerioihin voi soittaa ja tilata. Yleensä niillä on kotiinkuljetus.
olkoon sitten käyttämättä kumpaakaan, mikä on ongelma?
Kapitalismiahan tuo vain on. Jos ei kestä kilpailua, putoaa pelistä pois.
Pakko tilata himaan ex-pikasafkat, koska paikanpäältä et saa mitään alle puoleen tuntiin.
Vain Suomessa osataan kehdataan valittaa maksaville asiakkaille.
Loppui Jungle Juicen käyttö. Näkemiin ja kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaan aina suoraan ravintolasta ilman mitään neekerikuskeja.
Minä ainakin halua että ruuan toimittaa iloinen ja komea tumma mies kuin arka ja hiljainen suomipoika. Onneksi oulussa kuskit on pääasiassa tummia nuoria miehiä.
Ääni muuttuu kellossa, kun kuski tuuppaa sisään asuntoon ja laittaa oven takalukkoon?
Vierailija kirjoitti:
Jännää, että ihmiset ovat valmiita maksamaan jäähtyneestä ruoasta enemmän kuin lämpimästä.
Minä teen pääasiassa itse ruokani kotona, mutta käyn joskus varta vasten syömässä ravintolassa tai tapaamassa kavereita kahvilassa. En minua kiinnostuisi tilata pizzaa kotiin vaan syön sen mieluiten paikan päällä tai käyn syömässä luonasbuffetin jossain mukavassa ravintolassa. Jos haluan syödä kotona kuumaa pizzaa, niin sitä varten on olemassa pakastepizzoja, joita voi muokata mieleisekseen lisäämällä täytteitä ja mausteita.
Vierailija kirjoitti:
Yllättää nähdä, että monissa lehtijutuissa vähävaraiset, kuten työttömät ja nuoret käyttävät näitä palveluita.
Kävin kauppakeskuksen Picnic-kahvilassa ja yritin ostaa kahvin. Tekivät siinä kymmentä Wolt tilausta, eivätkä meinanneet keretä myymään kahvia minulle. Toinen asiakas oli tilaamassa salaattia ja sanoivat, että meneen aikaa, koska 10 Wolt tilausta valmistumassa. Asiakas lähti pois, koska ei ollut aikaa odottaa. Eli, parempikatteiset tilaukset jäivät tekemättä ja asiakaspalvelu siten kärsi. Ei hyvä juttu ollenkaan.
Mikä siinä on niin ihmeellistä? Me olemme käyttäneet lähiaikoina neljä kertaa wolttia ja ei ole maksanut mitään se palvelu. Ei tosin olla nyt tilattu roskaruokamättöjä, vaan ihan kauppaostoksia. Tyhmähän se on, joka ei ilmaisia woltteja hyödynnä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko tilata himaan ex-pikasafkat, koska paikanpäältä et saa mitään alle puoleen tuntiin.
Suosittelen kokeilemaan lounasbuffetteja, joissa saa syödä kaikessa rauhassa koko rahan edestä.
Tuo "varsinkin..." lisäys ihan päätön, ei ravintolalle ole mitään eroa siinä tilauksen suhteen, viekö Foodora sen vai noutaako asiakas itse. Ihan saman summan maksavat sinne.
Nauresken 80 vuotiaana, eli tasan 20 vuoden päästä, riekko tai jänis olallani metsästä palatessani, kun silloiset 40-50 vuotiaat tissiposkipojat itkevät, kun eivät pääse sohvalta ylös, kun woltin konkurssin takia pitäisi kauppaan mennä ruokaostoksille. Heitä nuoremmat itkee leveillä takamuksillaan, kun huulirasva on loppu. Sen ajan naisista en kehtaa edes kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama näiden booking.comin ja hotels.comin kanssa. Ottavat noin 20% komission, joten varatkaa hotelli hotellin omasta varauskanavasta.
Samalla saatte todennäköisesti näkyviin enemmän huonetyyppejä ja mahdollisuuden hoitaa varaukseen liittyviä asioita suoraan hotellin kanssa.
Hotellien omilla nettisivuilla hinta on lähes poikkeuksetta kalliimpi kuin booking.comin yms. sivustoilla. Minä en ainakaan ala maksamaan yhtään enempää siksi että saisin tehdä varauksen hotellin sivuilta.
Juttua lukematta, tottakai se on ravintoloille silti kannattavaa myydä Woltin kautta, jos tuossa ei jäisi ravintola plussalle niin hommahan lopetettaisiin siihen. Minä en hauku ketään laiskaksi tai lihavaksi, mutta jos ihmiselle tehdään joku juttu halvaksi ja helpoksi, tottakai hän käyttää sitä.
Esimerkiksi jos itse tilaan lapsille ruokaa kotiin ollessani pidempään töissä (tätä tapahtuu ehkä kerran kuussa) saatan helposti tilata Woltin kautta heille ruokaa josta tykkäävät. Kuljetus maksaa enintään 2,90€ ja ruoka tulee lämpimänä ovelle asti.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa lapset ruuhkassa kävelemään yli kilometri ravintolalle ja kikkailla sieltä vaikka Hesen sovelluksen kautta heille ateriat. Ravintolassa joutuu jonottamaan yleensä puolisen tuntia, ja päälle vartin kävely suuntaansa, kotiin tilatessa menee max 30min että ruoka on tuotu.
Vaikka varsin harvoin käytän palvelua, on se todella sujuva ja helppo systeemi. Kerran kuski oli kaatanut tilauksen jättäessään sitä oven taakse (ruoka kastui kun juoma kasteli sen) ja valitin sovelluksen kautta Woltille. Sain 30€ hyvityksen 28€ tilauksesta samantien. Ravintolassa syödessä tai sieltä ruokaa itse hakiessa tilauksessa on usein myös virheitä/puutteita, Woltin kautta tilatessa eivät mokaile niin usein. Tämän havainnon on tehnyt myös moni muu. Mikä lie syynä.
Tietysti se harmittaa että joku tuo ravintolalle tilauksia valtavat määrät ja käärii niistä samalla rahat itselleen. Tuolta tuntuu monen työpaikan työntekijöistäkin :) Itse tekee rankimmat hommat ja joku muu saa tuoton itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Nauresken 80 vuotiaana, eli tasan 20 vuoden päästä, riekko tai jänis olallani metsästä palatessani, kun silloiset 40-50 vuotiaat tissiposkipojat itkevät, kun eivät pääse sohvalta ylös, kun woltin konkurssin takia pitäisi kauppaan mennä ruokaostoksille. Heitä nuoremmat itkee leveillä takamuksillaan, kun huulirasva on loppu. Sen ajan naisista en kehtaa edes kirjoittaa.
minä naureskelen jo nyt sun ilmeisen alkavalla seniilisyydelle.
Toisaalta jos jättäytyvät pois Woltista tai Foodorasta niin jää sekin mynti pois vaikkakin pienemmällä katteella. Sekin on nähty , että ravintola joka ei ole mukana ruokalähettibisneksessä kuvitellaan huonolaatuiseksi
Kuskien kohtelua olen kyllä miettinyt ja siksi jättänyt tilaamiset vähiin. Mutta sitä en tajua, että ravintola/yrittäjä tarjoaa palvelun, jota ei kuitenkaan halua käytettävän. Ilmeisesti osa kehtaa ihan jopa syyttää ja haukkua asiakasta, joka ostaa ja maksaa väärin. Eh.
Samaa mieltä aloittajan kanssa. En käytä foodoraa tai woltia koska ovat minusta epäeettisiä. 25% - 30% provikan nyhtäminen ravintolalta on kohtuutonta. Toisekseen ruokakuskien kyykyttäminen surkeilla sopimuksilla on väärin.
Yrityksen liikeidea on kestämätön. Se perustuu kuskien puoli-ilmaiselle työlle ja mafiatyyliselle provikkaryöstölle.