Olen töissä taidemuseossa, kysy mitä vaan
Kommentit (63)
Paskataiteen vai ihan kunnollisen klassisen taiteen?
Isot koululaisryhmät ovat ihania! Ja tärkeää, että tulevat taidemuseoon oppimaan ja kokemaan. Kouluryhmät käyttäytyvät myös suhteellisen hyvin. Muutoin esimerkiksi lapsiperheet ja vilkkaat lapsipäivät aiheuttavat paljon teostuhoja kosketuksineen jne. ja työllistävät konservaattoreita suhteellisen paljon. Joten vanhemmat katsokaa lastenne perään samalla kun nautitte taiteesta niin pysyvät teokset ja lapset turvassa :) -ap
Mikä on koulutuksesi? Kuinka paljon saat palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on koulutuksesi? Kuinka paljon saat palkkaa?
Taidehistorian maisteri (FM) ja nykyisessä tehtävässä 2800 eur / kk.
Maksimissaan tässä talossa ja yleisestiottaen taidemuseoissa pääsee musejohtajana jne. n. 4600 euron palkkaan.
Montako prosenttia vierailijoista on museokortinnkanssa liikkeellä?
Pojanpoikani saattoi alle kouluikäisenä tuijottaa British Museumissa samaa taulua tuntitolkulla. Ja seuraavalla vierailulla uudelleen. Onko teidän museossanne vastaavia vierailijoita? Mikä taulussa aiheuttaa tuon reaktion?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on koulutuksesi? Kuinka paljon saat palkkaa?
Taidehistorian maisteri (FM) ja nykyisessä tehtävässä 2800 eur / kk.
Maksimissaan tässä talossa ja yleisestiottaen taidemuseoissa pääsee musejohtajana jne. n. 4600 euron palkkaan.
Tuo museoala on kyllä ristiriitainen. Toisaalta alalla on pitkälle koulutettua yliopistoväkeä (joista iso osa on työttöminä), ja toisaalta sitten paljon aivan kouluttamattomia jotka tekevät pitkälti samaa työtä. Koulutukseen riittää budjettia (koska se menee yliopistojen budjetista), mutta museoalan omat palkkausrahat ovat niukat koska tulopuoli on niin vähäinen ja yleensä museokävijätkin harvassa.
Vierailija kirjoitti:
Montako prosenttia vierailijoista on museokortinnkanssa liikkeellä?
Sanoisin arviolta reilu 20%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on koulutuksesi? Kuinka paljon saat palkkaa?
Taidehistorian maisteri (FM) ja nykyisessä tehtävässä 2800 eur / kk.
Maksimissaan tässä talossa ja yleisestiottaen taidemuseoissa pääsee musejohtajana jne. n. 4600 euron palkkaan.
Tuo museoala on kyllä ristiriitainen. Toisaalta alalla on pitkälle koulutettua yliopistoväkeä (joista iso osa on työttöminä), ja toisaalta sitten paljon aivan kouluttamattomia jotka tekevät pitkälti samaa työtä. Koulutukseen riittää budjettia (koska se menee yliopistojen budjetista), mutta museoalan omat palkkausrahat ovat niukat koska tulopuoli on niin vähäinen ja yleensä museokävijätkin harvassa.
Toki ne koulutukset ovat 100% lomailua verrattuna mihinkään järkevään.
Tuossa 2800 dollarissa on siis nipistysvaraa vähintään tonni-pari.
Mikä niissä näyttelynrakentajissa kiinostaa, nekun saa kuulemma aina museiden henkilökunnalta piparia avajaisia edeltävissä kemuissa tai avajaisissa,
Vierailija kirjoitti:
Pojanpoikani saattoi alle kouluikäisenä tuijottaa British Museumissa samaa taulua tuntitolkulla. Ja seuraavalla vierailulla uudelleen. Onko teidän museossanne vastaavia vierailijoita? Mikä taulussa aiheuttaa tuon reaktion?
Se taitää olla ihastuminen teokseen, lumoutuminen tai katharsis :) -ap
Teetkö museossa opastustyötä? Millä kaikilla kielillä pystyt vetämään opastetun kierroksen läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojanpoikani saattoi alle kouluikäisenä tuijottaa British Museumissa samaa taulua tuntitolkulla. Ja seuraavalla vierailulla uudelleen. Onko teidän museossanne vastaavia vierailijoita? Mikä taulussa aiheuttaa tuon reaktion?
Se taitää olla ihastuminen teokseen, lumoutuminen tai katharsis :) -ap
Teoksia voi lähestyä monella tavalla. Riippuu katsojan taustasta ja koulutuksesta.
Minä katson, mitä materiaaleja ja miten materiaaleja on käytetty. Miten teos on asetettu esille.
Maalauksessa maalausjälkeä ja miten väriä on käytetty. Pohjan materiaaleja. Mitä valintoja taiteilija on tehnyt teosta tehdessään.
Vierailija kirjoitti:
Isot koululaisryhmät ovat ihania! Ja tärkeää, että tulevat taidemuseoon oppimaan ja kokemaan. Kouluryhmät käyttäytyvät myös suhteellisen hyvin. Muutoin esimerkiksi lapsiperheet ja vilkkaat lapsipäivät aiheuttavat paljon teostuhoja kosketuksineen jne. ja työllistävät konservaattoreita suhteellisen paljon. Joten vanhemmat katsokaa lastenne perään samalla kun nautitte taiteesta niin pysyvät teokset ja lapset turvassa :) -ap
Koiriakaan ei saa päästää vapaasti juoksentelemaan museossa, joten miksi sitten pikkulapsia. Minusta museoissa voisi ihan hyvin olla kyltti ovella, että "pidäthän lapsesi kytkettynä".
Teetkö yleisötyötä? Mitä tykkäät isojen koululaisryhmien vierailuista?