Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipun aina kärryiltä IT-opetuksessa, vaikka älyssäni ei ole vikaa. Muita?

Vierailija
23.09.2022 |

Mikä siinä on, että tipun aina kärryiltä IT-opetuksessa, esim. kun opetetaan yliopistolla tai töissä käyttämään uutta ohjelmistoa ja pitäisi tehdä harjoitustehtävää samalla? En vaan pysty keskittymään kuuntelemiseen ja tekemiseen samanaikaisesti. Toimin liian hitaasti, kun en löydä näytöltä jotain tiettyä kohtaa ja unohdan saman tien, mitä pitikään tehdä. Suuressa luokassa tunnun olevan aina se, jota joutuu koko ajan opastaa, kun en pääse eteenpäin. Tämä hävettää tosi paljon.

Minulla ei ole lapsena todettu oppimisvaikeuksia enkä koskaan joutunut tukiopetukseen ja aina pärjännyt hyvin opinnoissa. En opi mitään luennoilla vaan vasta, kun saan opiskella kaiken itsenäisesti omaan tahtiin.

Mikä minua vaivaa?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD tai ADD?

Vierailija
2/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismikirjon häiriö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama. Mulla on sosiaalisten tilanteiden jännitys, jonka vuoksi keskittyminen on vaikeaa luokkahuoneessa.

Vierailija
4/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama vika. Olen muuten ahkera ja monipuolinen kouluttautuja, mutta it-tunneilla kiemurtelen tuskasta ja meinaan nukahtaa. Odotan vain, koska tunti loppuu. Selitän sen itselleni niin, etten ole ollenkaan mikään leikkijä- tai kokeilijatyyppi tyyliin katsotaan mitä tapahtuu kun painan tuosta napista. Mieluummin toivon, että joku näyttää sen minulle, ja sitten saan heti perään harjoitella vain sitä liikettä.

Vierailija
5/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen olet? Kuulostan nyt varmaan ikärasistilta, mutta vanhemmilla ihmisillä on yleensä enemmän vaikeuksia. Oman ikäiseni (30v+) ovat kasvaneet koneella niin se ohjelmien logiikka avautuu paremmin meille. Olen kyllä huomannut, että parikymppisilläkin alkaa olemaan ongelmia koneiden kanssa kun kännyköissä taas on ihan erilainen logiikka. Mutta kyllä ne asiat oppii kun harjoittelee. Älä luovuta, opit kyllä! Eikä haittaa, jos et luennolla opi. Tosi moni oppii paremmin itse rauhassa kokeilemalla.

Vierailija
6/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ollut tuollainen, ja olen siis it-alan ammattilainen. En edes yritä enää kuunnella tuollaisissa, kun tiedän etten pysty kumminkaan oppimaan. Opin kyllä sitten hyvin kun pääsen itse räpläämään sitä ohjelmaa omassa rauhassa. Ja googlella löytyy aina ohjeet kaikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Kuulostan nyt varmaan ikärasistilta, mutta vanhemmilla ihmisillä on yleensä enemmän vaikeuksia. Oman ikäiseni (30v+) ovat kasvaneet koneella niin se ohjelmien logiikka avautuu paremmin meille. Olen kyllä huomannut, että parikymppisilläkin alkaa olemaan ongelmia koneiden kanssa kun kännyköissä taas on ihan erilainen logiikka. Mutta kyllä ne asiat oppii kun harjoittelee. Älä luovuta, opit kyllä! Eikä haittaa, jos et luennolla opi. Tosi moni oppii paremmin itse rauhassa kokeilemalla.

Olen 30+ joten siitä ei ole kyse, enkö olisi tottunut käyttämään paljon eri ohjelmistoja opinnoissa ja töissä. Uuden oppimisessa vaan ongelmaa ja hitautta.

Ap

Vierailija
8/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ollut tuollainen, ja olen siis it-alan ammattilainen. En edes yritä enää kuunnella tuollaisissa, kun tiedän etten pysty kumminkaan oppimaan. Opin kyllä sitten hyvin kun pääsen itse räpläämään sitä ohjelmaa omassa rauhassa. Ja googlella löytyy aina ohjeet kaikkeen.

Samoin, ainakin mitä Tieturin kursseihin tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille ei sovi kaikki oppimistavat. Useimmille sopii se, että kouluttaja näyttää ja itse tehdään perässä. Kaikille silti ei, olisi hyvä, jos materiaali olisi etukäteen saatavilla ja ohjelmistoa pääsisi myös kokeilemaan etukäteen. Sitten voisi tunnilla keskittyä vain katsomaan tai tekemään, eikä molempiin.

Vierailija
10/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että on muitakin. Tämä vaan vaivaa itseäni tosi paljon. Olen tullut irtisanotuksi töistäkin koeajalla, kun en oppinut tarpeeksi nopeasti ohjelmistoja ja tehtäviä :(

Voisiko taustalla olla jokin neuropsykiatrinen häiriö vai mitä ihmettä? 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinussa vika ole, vaan opessa (ja koulusysteemissä) joka menee vauhdilla eteenpäin. Pitäisi varmistaa että kaikki ehtivät mukaan ja auttaa välillä. Tavallisempaa ohjelmistoa voi katsoa uudelleen, mutta ongelmallisempia ovat ne joissa on menossa joku moniulotteinen piirros vaikka amiksessa ja pitäisi joka askel olla mukana. Niitä on hankala saada jälkikäteen. Liian vaikeiden tehtävien vuoksi itse olen joutunut lopettamaan jotkut koulut aikoinaan, koska olin niin huolissani ja peloissani, mutta luultavasti joku auttaa vielä sinua noissa.

Vierailija
12/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tipun myös helposti kärryiltä atk-koulutuksissa. Olen siis työssä, jossa joudun itsekin jonkin verran kouluttamaan muita 😀 Mutta kun on uusi ohjelma ja edetään nopeasti, en vain jaksa sisäistää kaikkea kerralla, ja helposti huomaan jossain vaiheessa joutuneeni ihan pihalle. Opin kyllä asiat, kun kokeilen itse, ja toivon että löytyy kirjallisia ohjeita. Tämä on vähän sama juttu kun koulun käsityö- tai liikuntatunneilla. Teet vain näin (pitkähkö liikesarja tms.) > ei hajuakaan mitä piti tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ADHD ja tunnen ihan päinvastoin (on tosin metyylifenidaatti lääkitys). ATK-koulutuksissa pysyn hyvin mukana ja turhaudun, kun aina jotain hitaampaa pitää odottaa. Mulla on auki samaan aikaan monta ikkunaa ja teen muita juttuja samalla. Miksei hitaille järjestetä tukiopetusta niin meidän muiden ei tarvitsisi odottaa... 

Vierailija
14/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinussa ei tarvi olla mitään vikaa mutta olet vaan liian älykäs ja siksi se kaiken sisäistäminen menee hitaammin koska ajattelet monipuolisemmin. Itse luulin itseäni tästä syystä tyhmäksi mutta ÄO olikin 146-152 testeissä lopulta :D. Ja juuri tällaisia vaikeuksia se tuotti.Isot kokonaisuudet hallussa sekunneissa taas jos oli saanut sisäistää ne ajalla ja rauhassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän kellään omasta mielestään ole mitään vikaa älyssä

Vierailija
16/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuin ap.

Nimenomaan en opi luennoilla, vaan rauhassa kotona ja tipahdan noissa tietokonejutuissa.

Älykkyyteni testattiin yths:ssä. Se on 125. Ei ollut mikään pikkutesti, vaan psykologin kahtena päivänä monta tuntia kestävä testi.

Mulla lienee joku hahmottamisvaikeus.

Vierailija
17/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla, että on muitakin. Tämä vaan vaivaa itseäni tosi paljon. Olen tullut irtisanotuksi töistäkin koeajalla, kun en oppinut tarpeeksi nopeasti ohjelmistoja ja tehtäviä :(

Voisiko taustalla olla jokin neuropsykiatrinen häiriö vai mitä ihmettä? 

Ap

Voihan sulla olla add/adhd taustalla, jos itse koet, että et vaan pysty keskittymään ja ajatus harhailee. Kaikki eivät ole maailman nopeimpia sisäistämään asioita eikä taustalla tarvitse olla mitään häiriötä edes. Otatko stressiä ja painetta siitä, että nyt pitää oppia ja olla nopea? Aivot menevät kyllä ihan tukkoon silloin. Tarvitset vain erilaisen opetustavan.

Vierailija
18/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneen räpeltämisen opetus on aivan erilaista, kuin muu opetus/opiskelu. Opettajan selostaessa polkua ohjelman syövereissä silmänräpäyksen herpaantuminen pudottaa pelistä kerralla. Koska ohjelmissa ei ole (yhteistä) logiikkaa, ei opiskelija voi tietää, mikä napsaus jäi väliin ja miten edetään. Se on normaalia. Eräällä useiden päivien kurssilla moni muukin pyysi opettajaa palaamaan pari askelta takaisin, eikä hän hermostunut kertaakaan.

Vierailija
19/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuin ap.

Nimenomaan en opi luennoilla, vaan rauhassa kotona ja tipahdan noissa tietokonejutuissa.

Älykkyyteni testattiin yths:ssä. Se on 125. Ei ollut mikään pikkutesti, vaan psykologin kahtena päivänä monta tuntia kestävä testi.

Mulla lienee joku hahmottamisvaikeus.

Äidilläni on diagnosoitu hahmottamishäiriö. Lieneekö suvussa... Mulla vaan ei ole yhtä pahoja vaikeuksia kuin äidilläni. Kunpa pääsisin jonnekin testattavaksi, että selviäisi syy ongelmille eikä tarvitsisi aina stressata ja tuntea alemmuudentunteita. 

Ap 

Vierailija
20/26 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuin ap.

Nimenomaan en opi luennoilla, vaan rauhassa kotona ja tipahdan noissa tietokonejutuissa.

Älykkyyteni testattiin yths:ssä. Se on 125. Ei ollut mikään pikkutesti, vaan psykologin kahtena päivänä monta tuntia kestävä testi.

Mulla lienee joku hahmottamisvaikeus.

Äidilläni on diagnosoitu hahmottamishäiriö. Lieneekö suvussa... Mulla vaan ei ole yhtä pahoja vaikeuksia kuin äidilläni. Kunpa pääsisin jonnekin testattavaksi, että selviäisi syy ongelmille eikä tarvitsisi aina stressata ja tuntea alemmuudentunteita. 

Ap 

Toivottavasti et saanut Minusta väärää käsitystä.

Olin tosiaan niissä 2 päivää kestävissä psykologin testeissä ja mitään ei löytynyt.

Varsinaisesti en mennyt tuon hahmottamisongelman takia, vaan koin muistini heikentyneen ja arvelin älykkyyteni yleensäkin olevan huono. Ei sitä muistiakaan huonoksi todettu.

Minä myös eksyn helposti ja moottoritielle liittyminen on vaikeaa. Hahmotan huonosti vauhtia ja liittymistilannetta samaan aikaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme