Hei neuvokaa nopsasti, kuinka teen nakkikastikkeen?
Olen surkea kokki ja mulla on perunoita ja paketti nakkeja, miten teen kastikkeen?
Kommentit (6)
jossa ruskistat nakkeja ja kuullotat ne sipulit. Sitten lisään niiden joukkoon 3 rkl vehnä- tai ruisjauhoja, ja paistat hetken niitäkin (ei ole kovin oleellista ruskistaa niitä). Lisäät noin 0,5 dl tai sinne päin vettä (tai lihalientä, kasvislientä tms. jos haluat). Sekoitat niin että jauhot sekoittuvat, kunnes seos paksuuntuu ja alkaa kuplia. Maustat mustapippurilla, paprikalla, timjamilla, sinapilla ja joko tomaattipyreellä tai ketsupilla. Haudutat noin 30 min. Tajoilet perunoiden ja porkkanaraasteen ja etikkapunajuurten kera.
Jos haluat nakkistroganoffia, lisäät edelliseen ohjeeseen lopuksi lorauksen kermaa ja pilkotun suolakurkun.
mutta viimeviikolla tein just nakkikastiketta näin;
Teflon kattilaan
hieman öljyä, sekaan sipulia->
hieman kuullotin->
sekaan nakit->
hieman ruskistin->
sekaan n.2rkl vehnäjauhoja->
hieman pyörittelin seassa->
sekaan vettä, määrää en katsonnut, lisää pikkuhiljaa ettei tule liian lirua->
sekaan sinappia, ketsuppia, soijakastiketta ja grillausmaustetta
Tästä määrästä meillä söi 3hlöä kaksi päivää.
Samalla tavalla teen myös jauhelihakastiketta, ruskistan jauhelihan suoraan kattilassa.
Tsemppiä kokkauksille!
aina seuraavanlaisen lihapullille ,nakeille tai jauhelihakastikkeena:
kermaa (mielellään oikeeta )
ja ketsuppia pari reilua "ruikkasua" + vähän suolaa
Kun sen antaa vähän aikaa hiljalleen kiehua niin paksunee itsestään.
Kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvää! Tämä on omalta äidiltäni opittua!
ruskista nakit ja vähän sipulia, heitä sekaan tölkki paseerattua tomaattia, lihaliemikuutio, vettä, mausteita (mä laitan basilikaa usein). Sitten kiehautus, vähän ruskeakastike-suurustetta ja kermaa. Tulee tosi hyvä nakkisoosi, erilainen kuin normaalista jauhokastikkeesta. Eikä voi epäonnistua tai paakkuuntua.
http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&q=helppo+nakkikastike&btnG=…