Kiinalainen NIO opettaa autoilleen autonomisen ajon niin, että ns. "trainer" ajaa autolla oikeilla teillä ja samalla auto "oppii", että miten tietty reitti pitää ajaa....
Vastaavaa filosofiaa ei ole käytössä tiettävästi millään toisella firmalla (varsinaisista robottiautoista en tiedä). Siis Nio ei perusta autonomista ajoa mihinkään etukäteen ohjelmoituihin sääntöihin (ainakaan pelkästään), vaan myös siihen, että joku opettaa ihan sille autolle miten pitää ajaa. Nuo tiedot kerätään ilmeisesti johonkin tietokantaan.
Norjassa Nio jo "opettaa" reittejä.
Kommentit (4)
No oli miten oli, mutta noista puuttuu "ihmismuuttuja/faktori", jota ei mikään robotti pysty korvaamaan.
Teslan autopilotti perustuu ihan samaan, paitsi että sitä opetusajoa tehdään myös virtuaalisesti. Tekoälyn opettaminen on matemaattisesti niin raskasta että sitä varten Tesla jopa kehitti opia mikropiirejä.
Vierailija kirjoitti:
No oli miten oli, mutta noista puuttuu "ihmismuuttuja/faktori", jota ei mikään robotti pysty korvaamaan.
Sitä ei tarvitsekaan korvata että robotti olisi ihmisen puolesta väsynyt, humalassa tai itsetuhoinen.
Kiinassa Nion kuljettajat voivat suoraan keskustella tehtaan ohjelmistokehittäjien kanssa ja ilmoittaa, jos huomaavat ohjelmistossa jotain virheitä tai puutteita. Mahtaako olla muilla autovalmistajilla tällaista....