Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinalainen NIO opettaa autoilleen autonomisen ajon niin, että ns. "trainer" ajaa autolla oikeilla teillä ja samalla auto "oppii", että miten tietty reitti pitää ajaa....

Vierailija
16.08.2022 |

Vastaavaa filosofiaa ei ole käytössä tiettävästi millään toisella firmalla (varsinaisista robottiautoista en tiedä). Siis Nio ei perusta autonomista ajoa mihinkään etukäteen ohjelmoituihin sääntöihin (ainakaan pelkästään), vaan myös siihen, että joku opettaa ihan sille autolle miten pitää ajaa. Nuo tiedot kerätään ilmeisesti johonkin tietokantaan.

Norjassa Nio jo "opettaa" reittejä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinassa Nion kuljettajat voivat suoraan keskustella tehtaan ohjelmistokehittäjien kanssa ja ilmoittaa, jos huomaavat ohjelmistossa jotain virheitä tai puutteita. Mahtaako olla muilla autovalmistajilla tällaista....

Vierailija
2/4 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli miten oli, mutta noista puuttuu "ihmismuuttuja/faktori", jota ei mikään robotti pysty korvaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teslan autopilotti perustuu ihan samaan, paitsi että sitä opetusajoa tehdään myös virtuaalisesti. Tekoälyn opettaminen on matemaattisesti niin raskasta että sitä varten Tesla jopa kehitti opia mikropiirejä.

Vierailija
4/4 |
16.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oli miten oli, mutta noista puuttuu "ihmismuuttuja/faktori", jota ei mikään robotti pysty korvaamaan.

Sitä ei tarvitsekaan korvata että robotti olisi ihmisen puolesta väsynyt, humalassa tai itsetuhoinen.