Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvio: Renkaista irtoaa 1850 kertaa enemmän hiukkaspäästöjä kuin autojen pakoputkista, ja sähköautojen yleistyminen kärjistää ongelmaa

Vierailija
03.06.2022 |

"RENKAIDEN kulumisesta syntyvät hiukkaspäästöt ovat jo 1850-kertaiset verrattuna nykyaikaisten henkilöautojen tupruttamiin pakokaasuihin, ilmenee Emissions Analytics -yhtiön analyysista.

Renkaiden kulumisen myötä ilmaan, vesistöihin ja maaperään ajautuu hiukkasia, jotka sisältävät muun muassa karsinogeeneja eli syöpää aiheuttavia aineita.

Samaan aikaan kun pakokaasujen määrä yksittäisen auton kohdalla vähenee, renkaiden aiheuttamat saasteet lisääntyvät ajoneuvojen koon ja painon kasvun myötä. Sähköautot ovat akun vuoksi polttomoottoriautoja painavampia, mikä voi kuluttaa renkaita tavallista enemmän. Lisäksi esimerkiksi katumaasturien määrä on lisääntynyt"

Näinpä. Sähköauto on varmasti ihan ok ajatus, jos niiden valmistuksessa pitäydyttäisiin ns Corolla-kokoluokassa pienehköine renkaineen ja kohtuullisen pienine tehoineen. No onhan sentään muutamilla valmistajilla ns tavallisen kansan järkimalleja.

Vallitseva todellisuus kuitenkin ainakin täällä päin missä itse asun on se, että sähköautoina näkee eniten noin 2000 kiloa tai enemmänkin painavia Volvon isoja maastureita ja farmareita, isoja Tesloja jne. Näiden valmistus vie runsaasti luonnonvaroja jo pelkästään ison koon takia. Kohtuuttoman korkean tehon takia taas näissä pitää olla entisten super autojen kokoluokkaa olevat renkaat ja ison omamassan takia syövät renkaita tolkutonta tahtia. Tällainen sähköauton "vihreys" on kyllä täydellistä silmään pissimistä.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koivuista irtoaa keväisin silminnähden tasoille kertyvä määrä hiukkaspäästöjä, joka aiheuttaa monelle pahoja allergiaoireita. Kaikki koivut ja heinät on poistettava maapallolta!!

Vierailija
2/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton renkaiden hiukkasongelma poistuu tai vähenee olennaisesti, kun renkaat aletaan tehdä ensisijaisesti sähköautoja varten. Polttomoottoriautojen renkaat eivät ole niille optimaaliset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun ongelma on nyt tapetilla sähköautojen kanssa, mutta ökykatumaasturit jotka on vielä painavampia ei ikinä ole olleet ongelma?

Mikä näissä sähköautoissa ärsyttää?

Vierailija
4/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oma iideeni on pari sataa kiloa Golffia raskaampi. Tuskin se suhteessa tuottaa kovin paljon enempää lähipäästöjä.

Vierailija
5/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

koivuista irtoaa keväisin silminnähden tasoille kertyvä määrä hiukkaspäästöjä, joka aiheuttaa monelle pahoja allergiaoireita. Kaikki koivut ja heinät on poistettava maapallolta!!

Koivun siitepölyssä on harvemmin cadmiumia.

Vierailija
6/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen autot levitti lyijyä ja asbestipölyä kaikkialle kulkiessaan. Nyt kun ne on kielletty niin kai se on sitten renkaista tuleva pöly mitä jää jäljelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sähköautot ovat painavampia ja niillä kiihdytellään kovempaa, niin varmastikin ne kuluttavat myös enemmän energiaa. 

Vierailija
8/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton renkaiden hiukkasongelma poistuu tai vähenee olennaisesti, kun renkaat aletaan tehdä ensisijaisesti sähköautoja varten. Polttomoottoriautojen renkaat eivät ole niille optimaaliset.

EV-renkaat itsellä kesällä. Kulutusero nastoihin on muuten aika jäätävä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton renkaiden hiukkasongelma poistuu tai vähenee olennaisesti, kun renkaat aletaan tehdä ensisijaisesti sähköautoja varten. Polttomoottoriautojen renkaat eivät ole niille optimaaliset.

Tie ja keliolosuhteet ovat samanlaisia, olipa auto polttomoottorilla tai sähköllä kulkeva.

Renkaiden pääasiallinen tehtävä on lisätä kitkaa auton ja tien välillä sekä vaimentaa tien epätasaisuuksien tärinää autoon. Nämä eivät millään tavalla riipu auton käyttövoimasta. Polkupyörissäkin käytetään kumirenkaita.

Suomalaiset erittäin karkeat tiepinnat varmasti lisäävät tarpeettomasti renkaiden kulumista ja ylimääräistä polttoaineen- sekä sähköautossa sähkönkulutusta koska karkeat tiepinnat aiheuttavat tarpeettoman paljon vierintävastusta.

Vierailija
10/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma kun ongelma on nyt tapetilla sähköautojen kanssa, mutta ökykatumaasturit jotka on vielä painavampia ei ikinä ole olleet ongelma?

Mikä näissä sähköautoissa ärsyttää?

Tuo ei itseasiassa pidä paikkaansa.

Sähköauto painaa aina enemmän, kuin saman kokoinen vastaava polttomoottori auto ja eniten näitä sähköleluja on myyty isoina ökymaastureina ja Tesloina (jotka myös on isoja ja painavia).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auton renkaiden hiukkasongelma poistuu tai vähenee olennaisesti, kun renkaat aletaan tehdä ensisijaisesti sähköautoja varten. Polttomoottoriautojen renkaat eivät ole niille optimaaliset.

EV-renkaat itsellä kesällä. Kulutusero nastoihin on muuten aika jäätävä!

EV renkaat on pelkkä mainosmiehen keksintö, jonka nojalla nylkee ylimääräistä hintaa niistä.

Vierailija
12/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tuossa tiepölyssä on se, että se on melko "näkymätöntä", mutta erittäin haitallista aiheuttaen esimerkiksi syöpää.

Se kulkeutuu luontoon, pelloille ja pohjavesiin sekä esim Helsingissä lumikuormien mukana Suomenlahteen.

Rengaspölyä tulee nykyään aivan eri malliin kuin 30-vuotta sitten.

1990 keskiverto uusi auto painoi 1100 kiloa ja kulki 185/70/14 renkailla.

2022 uusi sähköauto painaa 1800 kiloa (keskimäärin) ja renkaat on 245/50/19.

Sekä massaa että rengaskokoa on siis tullut huimasti enemmän ja tämä on nyt korostunut sähköautoilun yleistymisen myötä, koska ne ovat raskaita ja yleensä myös isoja autoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköbuumi tulee kaatumaan viimeistään akkumateriaalien niukkuuteen. Kun pitäisi tuottaa miljardi sähköautoa ja jatkossa myös uusimaan näiden akustoja säännöllisin väliajoin. Ei onnistu ellei akkuteknologia uudistu radikaalisti.

Vierailija
14/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma tuossa tiepölyssä on se, että se on melko "näkymätöntä", mutta erittäin haitallista aiheuttaen esimerkiksi syöpää.

Se kulkeutuu luontoon, pelloille ja pohjavesiin sekä esim Helsingissä lumikuormien mukana Suomenlahteen.

Rengaspölyä tulee nykyään aivan eri malliin kuin 30-vuotta sitten.

1990 keskiverto uusi auto painoi 1100 kiloa ja kulki 185/70/14 renkailla.

2022 uusi sähköauto painaa 1800 kiloa (keskimäärin) ja renkaat on 245/50/19.

Sekä massaa että rengaskokoa on siis tullut huimasti enemmän ja tämä on nyt korostunut sähköautoilun yleistymisen myötä, koska ne ovat raskaita ja yleensä myös isoja autoja.

Ylipäätään autojen koko on kasvanut hirveästi viimeisen 30 vuoden aikana. Ei pelkästään sähköautojen osalta. Vanhat autot on ihan pikkuruisia uusien rinnalla. Tämä on iso ongelma vanhojen parkkipaikkojen ja teiden kanssa. Autot ei meinaa enää mahtua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieselin pienhiukkaspäästöihin aika mitätöntä toi rengaspöly. Rekat ja bussit puskee mustaa karstaa talvipakkasilla putkistaan sellaista tahtia, että heikompia hirvittää!

Vierailija
16/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköbuumi tulee kaatumaan viimeistään akkumateriaalien niukkuuteen. Kun pitäisi tuottaa miljardi sähköautoa ja jatkossa myös uusimaan näiden akustoja säännöllisin väliajoin. Ei onnistu ellei akkuteknologia uudistu radikaalisti.

Siihen älypuhelimetkin kaatuivat... Eiku...

Vierailija
17/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköbuumi tulee kaatumaan viimeistään akkumateriaalien niukkuuteen. Kun pitäisi tuottaa miljardi sähköautoa ja jatkossa myös uusimaan näiden akustoja säännöllisin väliajoin. Ei onnistu ellei akkuteknologia uudistu radikaalisti.

Siihen älypuhelimetkin kaatuivat... Eiku...

Joo, 500kg painoinen sähköauton akku on verrattavissa älypuhelimen 100g akkuun. Nyt valoja päälle.

Vierailija
18/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkka-pekka Petelius pakotettiin pyytämään anteeksi epäfeministisiä vitsejäön mutta oikein vihreiden jo edesmenneessä puoluelehdessä viimekesänä esitteli nelitonnista sähkölexustaan.

Valikoitua luonnonystävyyttä, ei ne omat valinnat vaan se että voi valita muiden puolesta!

Vierailija
19/19 |
03.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon kengänpohjista tulee hiukkaspäästöjä verrattuna polttamattomaan savukkeeseen?

Kengät ja lenkkarit kestävät muuten noin max 1000 km, laskekaapa siitä päästöt. Ovat yllättävän paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi