IL:n pääkirjoitus: Suomen kieli kuihtuu suomalaisissa kouluissa
Kommentit (159)
Ketään ei kiinnosta paskaakaan! Nyt katsotaan jääkiekkoa, PERKELE!!
Tää on Sanoman omistama palsta. Miksi ap spämmää tänne kilpailevan lehden linkkejä?
Murheellista, niin murheellista. Ei ole olemassa kansaa ilman omaa kieltä. Onneksi tilanne ei vielä ole lohduton
Sanontahan vain, että Virossa sekä äidinkielen että matematiikan opetusta kouluissa on lisätty tuntuvasti ja maa pärjääkin koko ajan paremmin Pisa-tuloksissa.
Vierailija kirjoitti:
Ketään ei kiinnosta paskaakaan! Nyt katsotaan jääkiekkoa, PERKELE!!
Jaksoit kuitenkin perusjuntti tämän keskustelun avata
Vierailija kirjoitti:
Artikkeli käsitteli etenkin vieraskielisten lasten heikkoa kielitaitoa, minkä lisäksi olisi kuitenkin hyvä huomata myös toinen ongelma. Myös kotimaisilla lapsilla (etenkin pojilla) voi olla suuria ongelmia lukemisen kanssa. Äidinkielen opetusta tulisi lisätä.
Äidinkieltä opetetaan alakouluissa tuhansia tunteja. Ei ole tuntimäärästä kiinni, kun liian monia poikia ei kiinnosta lukeminen eikä kirjoittaminen. Kyse on syvästä yhteiskunnan murroksesta lukutaidon kuihtuessa liikkuvan kuvan vyöryn alle. Kirjahyllyt ovat kadonneet kodeista, ei tilata sanomalehteä printtinä eikä diginä, vanhemmat eivät lue vaan korkeintaan kuuntelevat äänikirjaa, jos sitäkään. Olemme hävinneet jo pelin. Olen syvästi pessimistinen, että suuntaa voitaisiin kääntää. Pieni osa onneksi vielä lukee mutta siitä tulee väistämättä vähemmistön ja eliitin harrastus. T.äidinkielen opettaja yläkoulusta
Eikös Juhana Vartiainen esittänyt, että Helsingin kieleksi otettaisiin englanti. Siinä kanssa varsinainen urpo.
Lol daa mitvit mä ainaki understandaan ihan hyvin mitä bro sanoo biatch!!
Pääkaupunkiseudun lapset puhuvat sellaista sekakieltä, jossa on slangisanoja, englantia sekä arabiaa. Sekaan tungetaan vittua ja muita tärkeitä sanoja. Kieliopista ei tiedetä eikä ymmärretä mitään - eikä kiinnostakaan tietää. Suomea ei osata kirjoittaa eikä lukea.
Hyvältä vaikuttaa.
OMG!
But who cares? Really? Mystistä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko aika puhua todellisesta ongelmasta eli siittä että ei vieraskielisillä muksuilla ole mahdollisuutta oppia suomea vaikka miten paljon opetettaisiin. Johtuu siitä, että ÄO 70 llä ei paljon vieraita kieliä opiskella
Et sinäkään näköjään kunnolla osaa vielä kirjoittaa. Ihan vain vinkkinä: kannattaa opetella pilkkusäännöt ennen kuin lähtee mollaamaan muiden älykkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkeli käsitteli etenkin vieraskielisten lasten heikkoa kielitaitoa, minkä lisäksi olisi kuitenkin hyvä huomata myös toinen ongelma. Myös kotimaisilla lapsilla (etenkin pojilla) voi olla suuria ongelmia lukemisen kanssa. Äidinkielen opetusta tulisi lisätä.
Äidinkieltä opetetaan alakouluissa tuhansia tunteja. Ei ole tuntimäärästä kiinni, kun liian monia poikia ei kiinnosta lukeminen eikä kirjoittaminen. Kyse on syvästä yhteiskunnan murroksesta lukutaidon kuihtuessa liikkuvan kuvan vyöryn alle. Kirjahyllyt ovat kadonneet kodeista, ei tilata sanomalehteä printtinä eikä diginä, vanhemmat eivät lue vaan korkeintaan kuuntelevat äänikirjaa, jos sitäkään. Olemme hävinneet jo pelin. Olen syvästi pessimistinen, että suuntaa voitaisiin kääntää. Pieni osa onneksi vielä lukee mutta siitä tulee väistämättä vähemmistön ja eliitin harrastus. T.äidinkielen opettaja yläkoulusta
Mitä olet tehnyt muuttaaksesi tilanteen?
Olin muutama viikko sitten antirasismi-koulutuksessa, ja vetäjät olivat sitä mieltä, että mihin sitä suomen kieltä muka tarvitsee, kun esim. siivoustyössä tarvitaan vain vähän ammattikieltä. Olin aika typertynyt. Onko antirasismi-kouluttajille siis ok, että m-muuttajat ohjataan pskaduuneihin? Toisaalta he tuomitsivat sen, että korkeakoulut vaativat vähintään magnan S2-ylioppilaskirjoituksista, vaikka suomenkielisille riittää suomen kielestä approbatur.
No en tiedä, kun olen vain tyhmä persu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Artikkeli käsitteli etenkin vieraskielisten lasten heikkoa kielitaitoa, minkä lisäksi olisi kuitenkin hyvä huomata myös toinen ongelma. Myös kotimaisilla lapsilla (etenkin pojilla) voi olla suuria ongelmia lukemisen kanssa. Äidinkielen opetusta tulisi lisätä.
Äidinkieltä opetetaan alakouluissa tuhansia tunteja. Ei ole tuntimäärästä kiinni, kun liian monia poikia ei kiinnosta lukeminen eikä kirjoittaminen. Kyse on syvästä yhteiskunnan murroksesta lukutaidon kuihtuessa liikkuvan kuvan vyöryn alle. Kirjahyllyt ovat kadonneet kodeista, ei tilata sanomalehteä printtinä eikä diginä, vanhemmat eivät lue vaan korkeintaan kuuntelevat äänikirjaa, jos sitäkään. Olemme hävinneet jo pelin. Olen syvästi pessimistinen, että suuntaa voitaisiin kääntää. Pieni osa onneksi vielä lukee mutta siitä tulee väistämättä vähemmistön ja eliitin harrastus. T.äidinkielen opettaja yläkoulusta
Mitä olet tehnyt muuttaaksesi tilanteen?
Veikkaan, että äidinkielen opettaja tekee päivittäin työtä pelastaakseen sen, mitä voi.
Vierailija kirjoitti:
Carpe Diem, sanoi missi.
Eikä varmasti ymmärrä, mitä sanoi.
Vierailija kirjoitti:
Olin muutama viikko sitten antirasismi-koulutuksessa, ja vetäjät olivat sitä mieltä, että mihin sitä suomen kieltä muka tarvitsee, kun esim. siivoustyössä tarvitaan vain vähän ammattikieltä. Olin aika typertynyt. Onko antirasismi-kouluttajille siis ok, että m-muuttajat ohjataan pskaduuneihin? Toisaalta he tuomitsivat sen, että korkeakoulut vaativat vähintään magnan S2-ylioppilaskirjoituksista, vaikka suomenkielisille riittää suomen kielestä approbatur.
No en tiedä, kun olen vain tyhmä persu.
Yksi huolestuttava seikka on sekin, että yliopistoissa opinnäytteitä ja ylipäänsä tieteellisiä tekstejä julkaistaan etupäässä englanniksi ja suomeksi julkaisemisesta rankaistaan julkaisupisteiden kohdalla.
Tilanne on myös äidinkieleltään suomenkielisten keskuudessa todella huolestuttava.
Mitään ei lueta, ei kirjoiteta. Nykyopiskelijan mielestä 5-10 virkettä on hyvä essee. Kirjaa ei jakseta lukea pidemmälle kuin ekan sivun verran.
Edes elokuvia ei jakseta katsoa, koska ne ovat niin pitkiä.
Artikkeli käsitteli etenkin vieraskielisten lasten heikkoa kielitaitoa, minkä lisäksi olisi kuitenkin hyvä huomata myös toinen ongelma. Myös kotimaisilla lapsilla (etenkin pojilla) voi olla suuria ongelmia lukemisen kanssa. Äidinkielen opetusta tulisi lisätä.