Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehdäänkö intubaatio aina leikkauksen yhteydessä?

Vierailija
23.02.2010 |

Jos siis nukutetaan

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinut nukutetaan, niin kait sinä haluat, että keuhkoihisi menee happea... Ja nukutuskaasujenkin olisi hyvä sinne asti päästä.

Eiköhän tämä ole provo.

Vierailija
2/9 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaasuja voi laittaa kanyylin kautta veren sekaan menemään. Mutta nestemäisiä nukutusaineita, esim. propofoli toki voi.



Tällaista se on nettipalstoilla. Ja aina joku uskoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

intuboida, jos esim joku ihan lyhyt toimenpide joka tehdään ns. humautuksessa. Tällöin voidaan ventiloida käsin koko toimenpiteen ajan.

Vierailija
4/9 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

intuboida, jos esim joku ihan lyhyt toimenpide joka tehdään ns. humautuksessa. Tällöin voidaan ventiloida käsin koko toimenpiteen ajan.

Minulle on aikanaantehty abortti humautuksessa, lapleni korvat on putkitettu humautuksessa. Ei ole intuboitu.

Vierailija
5/9 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Intubaatio on toimenpide, jossa elottomalle tajuttomalle tai nukutetulle potilaalle asetetaan kurkunpään tähystimen eli laryngoskoopin avulla intubaatioputki äänihuulien välistä henkitorveen. Toimenpiteen tarkoituksena on pitää ylähengitystiet avoimena ja sen kautta voidaan turvata potilaan hapensaanti. Intubaatio ehkäisee myös aspiraatiota. Intubaatioputken pitää olla tiivis ja sopivan kokoinen potilaan rakenteeseen nähden.



Intubaatio suoritetaan lähes aina nukutuksen yhteydessä kahdesta syystä: nukutetun potilaan kieli painuisi nieluun estäen normaalin hengityksen ja toisaalta nukutuksen aikana hengityskeskuksen toiminta heikkenee. Elvytystilanteessa pyritään turvaamaan avoin ilmatie intuboimalla potilas. Näin estetään myös mahansisällön joutuminen keuhkoihin, jos potilas oksentaa.



Intubaatio on Suomessa lääkärin suorittama toimenpide, mutta sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa myös hoitaja voi intuboida."

Vierailija
6/9 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinut nukutetaan, niin kait sinä haluat, että keuhkoihisi menee happea... Ja nukutuskaasujenkin olisi hyvä sinne asti päästä.



Eiköhän tämä ole provo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta kun (hätä)sektion jälkeen ihmettelin, että miksi mulla on kurkku kipeä, niin hoitaja kertoi, että mut oli intuboitu. Mistäs mä olisin voinut tietää, mähän nukuin!

Vierailija
8/9 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta kyllä aina yllättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnes yskin kaavinnan jälkeen seuraavan vuorokauden läpeensä ja tulin kysyneeksi...