Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajille kysymys

Vierailija
11.05.2022 |

Mitä teillä kuuluu tuntien valmistamiseen? Onko teillä oppikirja käytössä, vai joudutteko tekemään kaiken alusta saakka? Teettekö harjoituksetkin itse? Miten suuren osan harjoituksista teette luokassa ja miten paljon annatte läksyksi?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt?

Vierailija
2/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori lukion ope, tuntien valmistamiseen ja oppilaiden tuotosten arvioimiseen meni suurin piirtein kaikki vapaa-aika. Nyt olen jäämässä eläkkeelle, aikaa menee huomattavasti vähemmän. Olen tosin nykyään yläkoulussa, lukio on paljon hektisempi open kannalta, kun arvioinnit tapahtuu kuuden viikon välein (älytön systeemi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukion opettaja.

Käytän (sähköistä) oppimateriaalia kurssien runkona. Esimerkit, muistiinpanot, harjoitukset, testit ja kokeet laadin itse.

Keskimäärin voisi karkeasti laskea, että jokaista pidettyä luokkaminuuttia vastaa suunnittelu- ja valmisteluminutti.

Sitten tietysti yo-kokeiden ja koeviikkojen kohdalla tulee korjausrumba, jossa työtunteja en ole välittänyt laskea.

Kaiken päälle kokoukset, yhteydenpito opiskelijoihin ja heidän vanhempiinsa. 

Vapaa-aika on siis melko kortilla. Näin ainakin minulla.

Vierailija
4/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että myös uusien kurssien käynnistäminen ja oppilasryhmän haltuunotto kuuden viikon välein syö hieman energiaa? t. äskeinen yläkoulun ope

Vierailija
5/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on tekstireflektio?

Vierailija
6/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lukiossa viisi jaksoa vuodessa eli uudet ryhmät aina seitsemän viikon välein.

En valitettavasti aina opi opiskelijoiden nimiä, kun on niin paljon kaikkea. Yhdessä ryhmässä 30-40 opiskelijaa ja ryhimiä neljä tai viisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MaikkaVaan kirjoitti:

Olen lukion opettaja.

Käytän (sähköistä) oppimateriaalia kurssien runkona. Esimerkit, muistiinpanot, harjoitukset, testit ja kokeet laadin itse.

Keskimäärin voisi karkeasti laskea, että jokaista pidettyä luokkaminuuttia vastaa suunnittelu- ja valmisteluminutti.

Sitten tietysti yo-kokeiden ja koeviikkojen kohdalla tulee korjausrumba, jossa työtunteja en ole välittänyt laskea.

Kaiken päälle kokoukset, yhteydenpito opiskelijoihin ja heidän vanhempiinsa. 

Vapaa-aika on siis melko kortilla. Näin ainakin minulla.

Arvostan opettajien työtä, mutta pakko kysyä, oletteko te oikeasti niin tyhmiä, että teette työnne vapaa-ajalla ilman korvausta?

Vierailija
8/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähän vähemmistössä vastauksineni, mutta vastaan kuitenkin.

Työskentelen erityisluokanopettajana kehitysvammaisten oppilaiden kanssa. Koska oppilaani ovat taitotasoltaan todella yksilöllisiä, ei suurimmalle osalle ole olemassa kirjaa jonka tehtävät juuri häntä hyödyttäisivät, tai ainakin valmiita tehtäviä pitää muokata (esim. Äidinkielessä kirjoittaa enemmän vahvistettavia malleja). Käytän siis todella paljon aikaa tehtävien suunnitteluun ja toteutukseen. Yhden oppitunnin valmisteluun menee jopa yli yksi tunti.

Onneksi taitojen karttuminen on melko junnaavaa, ja siksi samaa tehtävää voi yleensä hyödyntää seuraavallakin oppitunnilla. Lisäksi teen paljon materiaalia niin, että voin käyttää sitä vaikkapa seuraavana lukuvuonna uudestaan. Vaikka suunnittelu vie aikaa, pidän siitä että saan olla luova ja on mukava nähdä oppilaiden edistyminen oman työn tuloksena. Uskon, että kun opetusvuosia ja materiaalia karttuu enemmän, homma vähän helpottuu. Mutta toisaalta haluan myös jatkaa materiaalin kehittämistä, koska tosiaankin pidän siitä. Ja kun oppilaat vaihtuvat, tulee taas uudenlaiset haasteet ja tarpeet opetuksen suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, me opettajat olemme todella tyhmiä.

Meillä ei ole työaikaa samalla tavalla kuin esim. toimistovirkailijoilla.

Missä välissä ajattelit, että valmistelemme tunnit, korjaamme kokeet ja vastaamme Wilma-viesteihin?

Ehkä välitunneilla (jolloin valvomme ruokalassa tai pihalla) tai oppitunnilla (jolloin opetamme).

Kyllä, me opettajat olemme oikeasti juuri niin tyhmiä.

Vierailija
10/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläkoulussa kieltenopena ja kyllä siihen suunnitteluun vaan menee paljon aikaa varsinkin kun materiaaleja on pakko tehdä itsekin vaikka on kyllä oppikirjatkin käytössä. Kun olemme menossa uuteen osioon/jaksoon/kappaleeseen katson ensin kirjan läpi mitä materiaalia siellä oli, katson mitä lisämateriaalia tarvitaan ja onko minulla jo aiemmilta vuosilta valmista, jos sattuu olemaan valmiina jotain niin sitäkin voi silti joutua muokkaamaan, mitä opettajan materiaaleissa on valmiina ja pitääkö niitä muokata. Joskus kirjassa on aika vähän tehtäviä jostain tietystä asiasta eli pitää tehdä itse lisää jne. Joka luokassa on myös joku heikompi oppilas joka tarvitsee helpompaa materiaalia eikä näitä ole monestikaan valmiina missään. Tai jos jotain valmiina on niin ei ole kuitenkaan kaikille soveltuvaa eli paljon pitää tehdä näitä alaspäin eriyttäviä materiaaleja itse. Sanakokeet ja kokeet teen itse koepaketin avulla ja useasti pitää tehdä pari eri versiota kokeista eli se "normaaliversio" ja lisäksi painoalueittain opiskeleville ns. helpotettu koe.  Sitten tietenkin koko jakso/osio on aikataulutettava eli mitä milläkin tunnilla jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ on yhtä suunnittelua. Ensin suunnittelen jokaisen kurssin aikataulun koko jakson ajalle (noin suurinpiirtein - aina tulee yllätyksiä ja muutoksia, mutta joku pohja mulla on aina joka kurssille). On tärkeää suunnitella myös arvioitavien töiden deadlinet, jotta pysyy itse tehtävien tasalla. Ja sitten tulee yksittäisten oppituntien suunnittelu. Tuntien suunnitteluun menee aikaa, enemmän tai vähemmän. Pyörää ei joka kerta tarvitse keksiä uudelleen, mutta runko ja punainen lanka (suhteessa tavoitteisiin) pitää olla joka tunnille ja se pitää räätälöidä aina kunkin opetusryhmän mukaan. Samat jutut ei toimi kaikille. Teen myös paljon omia, opiskelijoita aktivoivia, harjoituksia eri sovelluksiin. Oppikirjailijat voisivat kyllä hyödyntää niitä enemmän ja tehdä harjoituksia valmiiksi kurssin materiaaleihin. Tuotosten arviointiin ja kommentointiin menee tietysti tolkuttomasti aikaa, mutta se ei ole oikeastaan suunnittelua.

Vierailija
12/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MaikkaVaan kirjoitti:

Olen lukion opettaja.

Käytän (sähköistä) oppimateriaalia kurssien runkona. Esimerkit, muistiinpanot, harjoitukset, testit ja kokeet laadin itse.

Keskimäärin voisi karkeasti laskea, että jokaista pidettyä luokkaminuuttia vastaa suunnittelu- ja valmisteluminutti.

Sitten tietysti yo-kokeiden ja koeviikkojen kohdalla tulee korjausrumba, jossa työtunteja en ole välittänyt laskea.

Kaiken päälle kokoukset, yhteydenpito opiskelijoihin ja heidän vanhempiinsa. 

Vapaa-aika on siis melko kortilla. Näin ainakin minulla.

Arvostan opettajien työtä, mutta pakko kysyä, oletteko te oikeasti niin tyhmiä, että teette työnne vapaa-ajalla ilman korvausta?

Tää on tällaista urakkahommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opska kirjoitti:

Kyllä, me opettajat olemme todella tyhmiä.

Meillä ei ole työaikaa samalla tavalla kuin esim. toimistovirkailijoilla.

Missä välissä ajattelit, että valmistelemme tunnit, korjaamme kokeet ja vastaamme Wilma-viesteihin?

Ehkä välitunneilla (jolloin valvomme ruokalassa tai pihalla) tai oppitunnilla (jolloin opetamme).

Kyllä, me opettajat olemme oikeasti juuri niin tyhmiä.

Miksi te suostutte tuohon? Jos työaika ei riitä työtehtävien hoitoon, on tehtävää liikaa tai aikaa liian vähän. Ratkaisu ei voi olla, että työt tehdään vapaa-ajalla.

Vierailija
14/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulun opska kirjoitti:

Kyllä, me opettajat olemme todella tyhmiä.

Meillä ei ole työaikaa samalla tavalla kuin esim. toimistovirkailijoilla.

Missä välissä ajattelit, että valmistelemme tunnit, korjaamme kokeet ja vastaamme Wilma-viesteihin?

Ehkä välitunneilla (jolloin valvomme ruokalassa tai pihalla) tai oppitunnilla (jolloin opetamme).

Kyllä, me opettajat olemme oikeasti juuri niin tyhmiä.

Miksi te suostutte tuohon? Jos työaika ei riitä työtehtävien hoitoon, on tehtävää liikaa tai aikaa liian vähän. Ratkaisu ei voi olla, että työt tehdään vapaa-ajalla.

Eikös tässä juuri oltu lakossa, jotta asiat muuttuisivat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulun opska kirjoitti:

Kyllä, me opettajat olemme todella tyhmiä.

Meillä ei ole työaikaa samalla tavalla kuin esim. toimistovirkailijoilla.

Missä välissä ajattelit, että valmistelemme tunnit, korjaamme kokeet ja vastaamme Wilma-viesteihin?

Ehkä välitunneilla (jolloin valvomme ruokalassa tai pihalla) tai oppitunnilla (jolloin opetamme).

Kyllä, me opettajat olemme oikeasti juuri niin tyhmiä.

Miksi te suostutte tuohon? Jos työaika ei riitä työtehtävien hoitoon, on tehtävää liikaa tai aikaa liian vähän. Ratkaisu ei voi olla, että työt tehdään vapaa-ajalla.

Olimme lakossa mm. tämän vuoksi ja saimme kuulla olevamme itsekkäitä.

Vierailija
16/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä on tekstireflektio?

Älä viitti. Jos täällä olis joku aito ope niin voisi vastata tuollasiin.

Vierailija
17/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MaikkaVaan kirjoitti:

Olen lukion opettaja.

Käytän (sähköistä) oppimateriaalia kurssien runkona. Esimerkit, muistiinpanot, harjoitukset, testit ja kokeet laadin itse.

Keskimäärin voisi karkeasti laskea, että jokaista pidettyä luokkaminuuttia vastaa suunnittelu- ja valmisteluminutti.

Sitten tietysti yo-kokeiden ja koeviikkojen kohdalla tulee korjausrumba, jossa työtunteja en ole välittänyt laskea.

Kaiken päälle kokoukset, yhteydenpito opiskelijoihin ja heidän vanhempiinsa. 

Vapaa-aika on siis melko kortilla. Näin ainakin minulla.

Arvostan opettajien työtä, mutta pakko kysyä, oletteko te oikeasti niin tyhmiä, että teette työnne vapaa-ajalla ilman korvausta?

Montakohan kertaa olen täällä sanonut, että peruskoulun ja lukion opettajat eivät ole työaikalain piirissä. Jos opettaja laatii materiaaleja viikonloppuna, ei se ole mitään vapaa-aikaa. Opettaminen on urakkaluonteista työtä. On oma valinta, tekeekö sitä koululla vai kotona, arkena vai viikonloppuna.

Vierailija
18/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin valmisteluun voi mennä mitä tahansa nollan minuutin ja monen tunnin välillä.

Oletetaan, että opetan elokuvan teoriaa. Saatan joutua etsimään sopivaa elokuvaa pitkään, minun pitää itse katsoa se vähintään kerran, luultavasti perehdyn ohjaajaan ja elokuvan saamaan vastaanottoon ja sitten laadin oppilaille elokuvasta tehtäviä. Ehkäpä mietin esseen aiheita tai kenties jonkin ryhmätyön. Tuohon voisi mennä kokonainen työpäivä.

Jos taas tarkoitus on opettaa pilkkusäännöt, ne tulevat suunnittelematta kuin apteekin hyllyltä. Kirjassa tai omissa kätköissä on valmiita tehtäviä. Suunnitteluun ei ole pahemmin tarvetta.

Vierailija
19/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikä on tekstireflektio?

provo. itse keksitty sana.

Vierailija
20/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MaikkaVaan kirjoitti:

Olen lukion opettaja.

Käytän (sähköistä) oppimateriaalia kurssien runkona. Esimerkit, muistiinpanot, harjoitukset, testit ja kokeet laadin itse.

Keskimäärin voisi karkeasti laskea, että jokaista pidettyä luokkaminuuttia vastaa suunnittelu- ja valmisteluminutti.

Sitten tietysti yo-kokeiden ja koeviikkojen kohdalla tulee korjausrumba, jossa työtunteja en ole välittänyt laskea.

Kaiken päälle kokoukset, yhteydenpito opiskelijoihin ja heidän vanhempiinsa. 

Vapaa-aika on siis melko kortilla. Näin ainakin minulla.

Arvostan opettajien työtä, mutta pakko kysyä, oletteko te oikeasti niin tyhmiä, että teette työnne vapaa-ajalla ilman korvausta?

Aika vaikeeta on tehdå noita töitä samalla, kun opettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä