Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajille kysymys

Vierailija
11.05.2022 |

Mitä teillä kuuluu tuntien valmistamiseen? Onko teillä oppikirja käytössä, vai joudutteko tekemään kaiken alusta saakka? Teettekö harjoituksetkin itse? Miten suuren osan harjoituksista teette luokassa ja miten paljon annatte läksyksi?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, joo, joo ja paljon. Terv. uupunut, suunnittelee jo syksyä ja odottaa kesälomaa.

Vierailija
22/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnittelen ja teen kaiken materiaalini itse. Siihen kuluu paljon aikaa. Aineeseeni ei ole oppikirjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan yläkoulussa. Valmisteluun kuluu keskimäärin minuutti per opetusminuutti. Meillä ei ole kirjoja, vaan kaikki teoriat ja harjoitukset pitää itse keksiä. Meillä ollaan viisijaksojärjestelmässä, opetettavan aineksen on oltava aina tiivis 7-viikkoinen klöntti ja lisäksi siinä on oltava jouston varaa kaiken maailman teemapäivien takia.

Vierailija
24/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa kuitenkin oppilaat ostaa koko ajan kirjoja, niissä on tekstit ja tehtävät. Miksei muka voi käydä tekstiä läpi ja teettää tehtäviä niin kuin koulussa ennen tehtiin. Vai onko nämä jotain Steiner-kouluja, joissa historian oppikirjat pitää itse tehdä itse teurastettujen eläinten nahasta tehdystä pergamentista?

Vierailija
25/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppikirjoissa on tekemistä ehkä puolille tunneista. Loput on suunniteltava itse.

Vierailija
26/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matematiikan opettaja yläkoulussa. Teen kaikki työni aina työpaikalla, en tuo enää nykyään paperinippuja kotiin työstettäväksi pitkin iltoja ja viikonloppuja. Kesälomalla en ajattele työtäni lainkaan enkä tapaa edes opettajakollegoita, jotta saan oikeasti etäisyyttä kouluarkeen. Pitkän talven aikana saa aivan riittävästi kuulla oppilasasiaa ja suunnitella yhteistä opetusta ja projekteja.

Kun on ollut riittävän monta vuotta samassa duunissa ja käyttänyt samoja kirjasarjoja, alkaa muistaa työn eri vaiheet ulkoa jo siinä määrin että suunnittelutyötä ei tarvitse juurikaan tehdä. Riittää että kävelee luokkaan, katsoo poissaolijat ja alkaa opettaa. Tehdään vihkomuistiinpanoja, katsotaan esimerkkejä ja pohditaan teoriaa. Sitten tehdään harjoitustehtäviä. Kotitehtäviä en ole antanut enää miesmuistiin. Toki voin antaa niitä sellaisille oppilaille ja opetusryhmille, joiden kanssa työskentely oppitunnilla takkuaa jostain syystä. Tehkööt sitten laskuharjoitukset kotonaan. Seuraavan tunnin alusta menee sitten vain aikaa niiden tarkistamiseen, joka on pois taas uuden tunnin asioista.

Minusta on mielekkäämpää käyttää oppitunnit tehokkaaseen työskentelemiseen kuin säätää kaiken maailman turhuuksia. Siksi mm. kieltäisin matkapuhelimet oppitunneilta kokonaan. Ehkä kaikki muutkin digihärpäkkeet samalla. Aivan turhaa mukanykyaikaista teknohöttöä. Jotkut kollegat ovat aivan myytyjä näiden erilaisten oppimisalustojen ja vastaavien kanssa. Onneksi he saavat tehdä työnsä omalla tavallaan ja minä omalla tavallani.

Huolimatta siitä, ettei oppitunteja minuuttiaikatauluta ja etukäteen suunnittele, menee jälkityöstöön ja vaikkapa ihan rinnakkaisryhmien vastaanoton valmisteluunkin yllättävän paljon aikaa. Opettajahan tekee saman oppitunnin aina nollasta ja joskus useita kertoja päivässä. Väleissä sitä ehkä pohtii lähinnä mikä homma toimi juuri äsken ja mitä täytyy taas vähän muuttaa.

Pitäähän sitä kuitenkin aina keksiä jotain uusia juttuja ja nyansseja oppitunneille, ehkä tulokulmia, jotta homma säilyisi itsellekin mielekkäänä. Oppilaathan eivät sitä voi tietää onko sama asia opetettu jo vuosia samalla systeemillä vaiko vasta ensimmäistä kertaa.

Kokeiden laatiminen ja korjaaminen, monistuskoneruljanssi, arviointi ja tilastointi, sekä kaikenlainen muu seuranta kyllä sitten vie enemmänkin aikaa. Jos sattuu olemaan luokanopettajan tai luokanvalvojan tehtävissä niin kaikki yhteydenpito koteihinkin pitäisi jossain kohtaa saada hoidettua. Yleensä ne joutuu tekemään työpäivän päätteeksi, koska oppituntien väleissä pääsee tekemään kaikkea muuta, kuten valvomaan oppilaiden välitunteja tai ruokailuja.

Joskus sitä mielellään vaihtaa oppikirjasarjaakin ihan vain saadakseen uutta luettavaa ja uudenlaisia laskuharjoituksia oppilaille. Nyt kun kovaa vauhtia ollaan menossa digitaalisiin kirjoihin, kirjasarjan vaihtaminen on periaatteessa mahdollista jopa vuosittain, kun samaa kirjaa ei tarvitse jemmata varastossa aina seuraavalle ikäluokalle. Suhtaudun silti suurella varauksella siihen, että oppilaat uppoutuvat entistä syvemmälle tvt-laitteiden kautta opiskeluun. Kyllä vihko ja kynä ja liitutaulu on edelleen ne parhaat oppimisen välineet. Dokumenttikamera ja videotykki ovat kyllä olleet erinomainen keksintö. Ne toisaalta vastaavat lähinnä piirtoheitintä ja valkokangasta enemmän kuin mitään varsinaista digiloikkaa.

Vierailija
27/29 |
13.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opska kirjoitti:

Kyllä, me opettajat olemme todella tyhmiä.

Meillä ei ole työaikaa samalla tavalla kuin esim. toimistovirkailijoilla.

Missä välissä ajattelit, että valmistelemme tunnit, korjaamme kokeet ja vastaamme Wilma-viesteihin?

Ehkä välitunneilla (jolloin valvomme ruokalassa tai pihalla) tai oppitunnilla (jolloin opetamme).

Kyllä, me opettajat olemme oikeasti juuri niin tyhmiä.

Olen ollut yläkoulun opettaja koko Wilman olemassaolon ajan eikä minulla mene viittä minuuttia pidempään Wilma-viesteihin. Joka päivä ei ole viestejä, joihin vastata.

Vierailija
28/29 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan pääosin alakoulun luokkia 1 - 4. Näppituntuma 15 vuoden kokemuksella on, että itselläni opetustyöhön kuluva aika on noin 1,5 kertaa opetustuntien määrä. Opetusvelvollisuuteni on 24 h, joten opetustyöhön ja sen valmisteluun kuluu n. 36 tuntia. Sen lisäksi tulee kokouksia, yhteydenpitoa vanhempiin ym. Normaalin ryhmän kanssa viikottainen työaikani on siis n. 40 tuntia, eli aika tavallinen. Hankalan ryhmän kanssa työaika on selvästi suurempi, koska eriyttämistä ja kaikenlaista selvitettävää on enemmän. Raskaaksi työn tekee se, että ajatustyö jatkuu silloinkin, kun en varsinaisesti työskentele.

Vierailija
29/29 |
14.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkoulun opska kirjoitti:

Kyllä, me opettajat olemme todella tyhmiä.

Meillä ei ole työaikaa samalla tavalla kuin esim. toimistovirkailijoilla.

Missä välissä ajattelit, että valmistelemme tunnit, korjaamme kokeet ja vastaamme Wilma-viesteihin?

Ehkä välitunneilla (jolloin valvomme ruokalassa tai pihalla) tai oppitunnilla (jolloin opetamme).

Kyllä, me opettajat olemme oikeasti juuri niin tyhmiä.

Olen ollut yläkoulun opettaja koko Wilman olemassaolon ajan eikä minulla mene viittä minuuttia pidempään Wilma-viesteihin. Joka päivä ei ole viestejä, joihin vastata.

Minulla tulee keskimäärin 20 Wilma-viestiä päivässä, joista reiluihin kymmeneen on pakko vastata. Koulujen välillä näyttää olevan suuriaksin eroja. Itse olen ollut yläkoulun opettaja nyt 16 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi