Ärsyttää "auton alle" lampsivat jalankulkijat
Tajuavatkohan että minkälaisia ilmastoseuraamuksia aiheuttavat, kun oikein juoksevat suojatielle jotta saisi mahdollisimman ison autoletkan pysähtymään ja tuottamaan ylimääräisiä CO2 päästöjä?
Kommentit (144)
Autoilija on aina väistämisevelvollinen suojatiellä kulkevaan jalankulkijaan nähden.
Entä jos autoilija lompsii, eikä mene ja jalankulkija odottaa että pääsisi auton jälkeen tien yli.
Yksi ryhmä on jalankulkijat jotka kävelevät katsomatta sivuille suojatielle. Tämä ilmiö lähinnä kaupungeissa. Eikö ihmisillä ole itsesuojeluvaistoa kun kävellään nollat taulussa älyluuria tuijottaen?
Vierailija kirjoitti:
Yksi ryhmä on jalankulkijat jotka kävelevät katsomatta sivuille suojatielle. Tämä ilmiö lähinnä kaupungeissa. Eikö ihmisillä ole itsesuojeluvaistoa kun kävellään nollat taulussa älyluuria tuijottaen?
Autoilijan kuuluu tarkkailla, onko suojatiellä kävelijöitä tai onko joku kävelijä aikeissa ylittää tien. Autoilijan kuuluu väistää jalankulkijaa. Ihan selvä asia.
Kännykän käyttö on kielletty liikenteessä. Myös suojatietä ylittävältä jalankulkijalta, joka on osa liikennettä.
Vierailija kirjoitti:
Kännykän käyttö on kielletty liikenteessä. Myös suojatietä ylittävältä jalankulkijalta, joka on osa liikennettä.
Laitatko pykälän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ryhmä on jalankulkijat jotka kävelevät katsomatta sivuille suojatielle. Tämä ilmiö lähinnä kaupungeissa. Eikö ihmisillä ole itsesuojeluvaistoa kun kävellään nollat taulussa älyluuria tuijottaen?
Autoilijan kuuluu tarkkailla, onko suojatiellä kävelijöitä tai onko joku kävelijä aikeissa ylittää tien. Autoilijan kuuluu väistää jalankulkijaa. Ihan selvä asia.
Asia on selvä, mutta osa "kiireisistä" jalankulkijoista käyttää tätä sumeilematta hyväkseen ryntäämällä jostakin katveesta suojatielle vaikka auto olisi suunnilleen metrin päässä suojatiestä. Autolle äkkipysähtyminen on aina vähän monimutkaisempi juttu kuin kävelijälle. Autoilija joutuu tarkkailemaan paljon muutakin kuin noita päättömien kanojen tapaan koikkelehtivia.
Vierailija kirjoitti:
Kännykän käyttö on kielletty liikenteessä. Myös suojatietä ylittävältä jalankulkijalta, joka on osa liikennettä.
Väärin.
Lainaus tieliikennelaista:
"Ajoneuvossa ja raitiovaunussa ei saa ajon aikana käyttää teknistä laitetta tai järjestelmää siten, että sen käyttäminen haittaa tai vaarantaa ajamista. (17.12.2020/1040)
Moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja tai raitiovaunun kuljettaja ei saa ajon aikana käyttää viestintävälinettä siten, että pitää sitä kädessään."
Kielto koskee siis vain ajoneuvon kuljettajia. Jalankulkija ei ole ajoneuvon kuljettaja.
Vierailija kirjoitti:
Autoilija on aina väistämisevelvollinen suojatiellä kulkevaan jalankulkijaan nähden.
Ja tieliikennelain mukaan myös jalankulkija on velvollinen toimimaan näin: "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Jalankulkijallakin on velvollisuutensa, niitä vain harvemmin huomataan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilija on aina väistämisevelvollinen suojatiellä kulkevaan jalankulkijaan nähden.
Ja tieliikennelain mukaan myös jalankulkija on velvollinen toimimaan näin: "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Jalankulkijallakin on velvollisuutensa, niitä vain harvemmin huomataan!
UNohdit tämän:
"Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä."
Vierailija kirjoitti:
Autoilija on aina väistämisevelvollinen suojatiellä kulkevaan jalankulkijaan nähden.
Jokaisella jalankulkijallakin on lakiin kirjattu ennakointivelvollisuus joka tarkoittaa sitä, että jalankulkija EI saa tuosta vain (sokeasti) "lompsia" suojatielle vaan hänenkin pitää toimillaan varmistaa ettei onnettomuutta tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ryhmä on jalankulkijat jotka kävelevät katsomatta sivuille suojatielle. Tämä ilmiö lähinnä kaupungeissa. Eikö ihmisillä ole itsesuojeluvaistoa kun kävellään nollat taulussa älyluuria tuijottaen?
Asun Helsingissä ja teen juuri näin. Ihan vain siksi, että Suomessa autoilijat ovat törkeitä ja epäkohteliaita. Monissa Euroopan maissa pysähdytään kuin seinään jos näytät vähänkään siltä, että haluat ylittää tien. Suomessa autoilijat usein vain ajavat suojatien läpi vaikka ylittämässä olisi lapsiperheitä. Sellaiseen kuskiin en vielä ole törmännyt joka yli olisi ajanut.
Ajan itsekin ja pysähdyn aina, jos suojatien reunassa on joku odottamassa ylitystä.
Itseäni en nyt sanoisi ärsyttää mutta ihmetyttää nämä kävelijät jotka arpovat. Heidät näkee jo satoja metrejä ennen mutta silti pysähtyvät vaikka ehtisivät vaikka ryömien yli mutta sitten lähes auton kohdalla alkavat tekemään menen enpäs mene menen empäs mene liikkeitä. Mistä tämä johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoilija on aina väistämisevelvollinen suojatiellä kulkevaan jalankulkijaan nähden.
Jokaisella jalankulkijallakin on lakiin kirjattu ennakointivelvollisuus joka tarkoittaa sitä, että jalankulkija EI saa tuosta vain (sokeasti) "lompsia" suojatielle vaan hänenkin pitää toimillaan varmistaa ettei onnettomuutta tapahdu.
Ja mikähän tällainen tilanne olisi, jos jalankulkija ylittää tietä suojatien kohdalla?Kyllä se niin on, että auton silloin kuuluu pysähtyä. Ei se ole mitään ennakointia, että seisoskelee 10 minuuttia siellä tien reunassa ja odottaa kun autot vain ajavat ohi. Jos ei autoilija tajua antaa tietä SUOJATIELLÄ niin pakkohan siinä on kadulle lompsia että pääsee yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ryhmä on jalankulkijat jotka kävelevät katsomatta sivuille suojatielle. Tämä ilmiö lähinnä kaupungeissa. Eikö ihmisillä ole itsesuojeluvaistoa kun kävellään nollat taulussa älyluuria tuijottaen?
Autoilijan kuuluu tarkkailla, onko suojatiellä kävelijöitä tai onko joku kävelijä aikeissa ylittää tien. Autoilijan kuuluu väistää jalankulkijaa. Ihan selvä asia.
Juu, niinhän autoilijan kuuluu. Mutta myös jalankulkija on oma velvollisuutensa varmistaa, että ei aiheuta onnettomuutta. Ja jos onnettomuus tapahtuu, niin jalankulkija se muussia on eli kannattiko vaikka olisikin itse ollut oikeassa. Autoilijalla on vain pari
Lommoa autossa.
itse ainakin omaan hyvän Itsesuojeluvaiston enkä ryntäile auton alle, edes suojatiellä. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, tämä totuus kannattaisi aina muistaa 🤦🏻♀️
Minä "lompsin". En juokse, tuijota luuria ja seuraan liikennettä, mutta jos yli meinaa päästä niin usein on vaan mentävä. Toki jos on vaikka vaan muutama auto ja sitten ei ketään niin voin odottaa. Usein joku seisoo siinä suojatien reunassa niin, ettei siitä edes oikein näe, onko se ylittämässä tietä vai seisoskelee muuten vain. Sitten jos kuskina pysähdyt niin kattelee vielä muualle. Ja kun olet jatkamassa matkaa niin sitten herää ja ois tulossa alle.
Anna "lampsia" vaan= osa luonnollista karsintaa...
Vierailija kirjoitti:
Autoilija on aina väistämisevelvollinen suojatiellä kulkevaan jalankulkijaan nähden.
Jalankulkijan tulee kuitenkin antaa autoilijalle realistinen mahdollisuus pysähtyä sekä huomioida mahdollinen liikennevalo jalankulkijalle.
Itse autolla ajaessa tarkkailen kyllä niitä suojatien kohtia valmiina pysähtymään. Jalankulkijallahan on lakiin perustuva oikeus saada mennä ylitse ensin. Eikä mulle tarvi heilutella kiitokseksi, jos ajelen autolla liikennesääntöjen mukaisesti. Ajan myös työssä paljon, samat säännöt sielläkin kiireestä huolimatta. Pitäisikö sitten ap:n mielestä sen jalankulkijan vaan odotella siinä reunassa kun joku parinkymmenen auton letka ajelee ohitse liikennesäännöistä välittämättä?
Hehän kulkevat jalkaisin ja sinä autolla. Mietipä uudelleen kumpi ne päästöt aiheuttaa.