Miten tehdään asiallinen mutta vaikuttava reklamaatio?
Voi tuntua tyhmältä kysymykseltä, mutta tarvitsen neuvoa. Olen aika tunteellinen tyyppi, ja en meinaa osaa antaa palautetta kovin hyvin. Siis osaan kehua, mutta jos on jotain valitettavaa, tuntuu että suutun liian helposti.
Nyt on kuitenkin pakko laittaa palautetta meille toimitetusta keittiöstä, myyjän toiminnasta ja keittiön laadusta.
En oikein tiedä miten edes aloittaa.
Ja miten olla jämäkkä mutta asiallinen.
Kommentit (12)
Oliko tuotteessa tekninen vika? Asennusvirhe? Kuvaile vika ja ota mahdollisimman hyvät kuvat. Kuvassa mitta mukana skaalaamassa vian mittakaavan.
Älä kirjoita tunteen vallassa ja lähetä vasta nukuttuasi ns. yön yli.
Aggressiivinen teksti ei toimi.
Ylempänä tuli hyvä neuvo listasta, johon kirjoitat kaikki asiat, joista haluat valittaa. Tee tämä.
Kun alat kirjoittaa, kirjoita normaalia asiatekstiä. Älä käytä liiallisia huutomerkkejä, caps lockia tai alatyylisiä ilmauksia. Älä mene henkilökohtaisuuksiin äläkä hauku yrityksen työntekijöitä.
Kerro mitä on tapahtunut, milloin, miten ongelma huomattiin. Kysy miten ongelma korjataan/hyvitetään.
"Toimittamanne keittiö on muuten hyvä, mutta laatikot on asennettu kaappeihin ylösalaisin."
Perusta kaikki väitteesi todennettaviin faktoihin ja todisteisiin. Älä oleta, spekuloi tai vihjaile mitään, mihin myyjä voisi tarttua ja alkaa inttää vastaan "fiilispohjalta". Tee reklamaatiostasi selkeästi luettava (kappalejako ja oikeakielisyys). Kirjoita loppuun "ystävällisin terveisin" tms., koska metsä tuppaa vastaamaan niin kuin sinne huudetaan.
Kerrot vain tuotteen nimen ja mistä valitat, ostopaikka. Jos tahdot rahana korvauksen kerro se heti. Tunteikaskin henkilö onnistuu kun ei ala rönsyillä, asiakaspalvelija kuuntelee samoin.
Itse olen huomannut, että ystävällisen asiallinen tyyli puree parhaiten. Edellä olikin jo hyviä vinkkejä.
Itse laitan aina loppuun "Yst.terveisin" ja nimeni perään. Joskus laitan tyyliin: " xxx-laite on oikein mieluisa, mutta harmikseni siinä ilmeni xxxx-vika. Toivoisin, että saisin teiltä toimivan laitteen tilalle" Ja tietysti perään "yst.terveisin xxx"
Lisätään vielä - pyri olemaan kohtuullinen, mikäli tämä mitenkään on mahdollista.
Esimerkiksi:
Huono: ”Odotan teiltä täyttä korvausta tämän päivän aikana tai joudun viemään asian eteenpäin!”
Parempi: ”Pyydän teitä palaamaan ratkaisuehdotuksen kanssa mahdollisimman pikaisesti.”
Itsellä oli vaikeuksia yhden liikkeen kanssa joka ei meinannut palauttaa rahoja myymästään huonosta tuotteesta. Tein reklamaation tuolla kuluttajaviraston apurilla ja sain hyvin homman hoidettua. https://reklamaatioapuri.fi/
No, itsehän sinä sen sanoit: asiallinen kielenkäyttö, asiallinen sävy, kerrot asiallisesti mitä on mielestäsi tehty väärin, missä on virhe, mitä pidät virheellisenä toimintana.
Esität myös mitä vaadit korvaukseksi, asiaintilan korjaamiseksi, hyvitykseksi.
Vierailija kirjoitti:
No, itsehän sinä sen sanoit: asiallinen kielenkäyttö, asiallinen sävy, kerrot asiallisesti mitä on mielestäsi tehty väärin, missä on virhe, mitä pidät virheellisenä toimintana.
Esität myös mitä vaadit korvaukseksi, asiaintilan korjaamiseksi, hyvitykseksi.
Konkreettista ovat esim. liitteenä olevat valokuvat virhekohdista jne.
Tee ensin itsellesi lista (vaikka ranskalaisilla viivoilla) kaikesta mistä haluat valittaa ja muotoile sitten lauseiksi. Vältä menemästä henkilökohtaisuuksiin myyjän toiminnan osalta, kommentoi ainoastaan toimintaa älä henkilöä.