Sairaslomasta ilmoittaminen esimiehelle ja kollegoille
Onko tavanomainen käytäntö, että esimiehen lisäksi poissaolosta pitää ilmoittaa myös erikseen kollegoille? Esimies ei ilmoita poissaolosta työkavereille, jolloin vain ihmetellään miksei ole töissä.
Kommentit (52)
Esimies ei saa kertoa yksityisasioita muille ja jossain se tulkitaan noin. Nähtävästi joku saanut näpeilleen, kun on kertonut poissaolon syyksi sairauden.
Vierailija kirjoitti:
Esimies ei saa kertoa yksityisasioita muille ja jossain se tulkitaan noin. Nähtävästi joku saanut näpeilleen, kun on kertonut poissaolon syyksi sairauden.
Esimies ei kerro edes että joku on poissa töistä. Kipeänä on todella vaikea muistaa erikseen vielä tiedottaa kollegoita sen jälkeen, kun sairastumisesta on ilmoittanut esimiehelle.
Esimies kirjoitti:
Ei ole, se on esimiehen tehtävä. Muiden ihmettely on vain turhaa uteliaisuutta, eikä syyt kuulu muille.
Miten pitää toimia jos esimies ei ilmoita poissaoloista työyhteisölle lainkaan?
Se on pomon ongelma mitä työpaikalla tapahtuu, kun joku on kipeä.
Muutamassa työpaikassa on ollut tällainen käytäntö eikä se ole sairastuneen tai työyhteisön näkökulmasta mielestäni kovin toimiva. "X poissa päivät nämä ja nämä olisi mielestäni työyhteisölle hyvä tieto." Muuten työpaikalla aletaan äkkiä huolestua, jos ihmisiä ei vain näy siellä.
Vierailija kirjoitti:
Esimies kirjoitti:
Ei ole, se on esimiehen tehtävä. Muiden ihmettely on vain turhaa uteliaisuutta, eikä syyt kuulu muille.
Miten pitää toimia jos esimies ei ilmoita poissaoloista työyhteisölle lainkaan?
Jatkaa työnantajan määräämiä tehtäviä niinkuin aina
Jotenkin älytöntä ettei enää kertoa edes sitä onko henkilö sairauslomalla vai lomalla vaan ainoastaan että on poissa. Luulisi kuitenkin että poissaolosta kertominen muille työntekijöille olisi esimiehen vastuulla, ei poissaolijan.
Vierailija kirjoitti:
Esimies kirjoitti:
Ei ole, se on esimiehen tehtävä. Muiden ihmettely on vain turhaa uteliaisuutta, eikä syyt kuulu muille.
Miten pitää toimia jos esimies ei ilmoita poissaoloista työyhteisölle lainkaan?
Huomauttaa esimiehelle ja jos hän ei edelleenkään ilmoita, niin esimiehen esimiehelle. Esimehen tehtävä on, kuten edellä muutkin ovat kertoneet, ilmoittaa muille, että "X on pois ja palaa töihin xx.xx." Mutta ei mitään sen enempää. Ja tietysti huolehtia, että X:n tehtävät delegoidaan tarvittavilta osin muille tai hoitaa ne/niitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin älytöntä ettei enää kertoa edes sitä onko henkilö sairauslomalla vai lomalla vaan ainoastaan että on poissa. Luulisi kuitenkin että poissaolosta kertominen muille työntekijöille olisi esimiehen vastuulla, ei poissaolijan.
Meillä ei esimies kerro edes jonkun olevan poissa. Sitten vain ihmetellään miksei henkilö ole töissä ja koska ehkä töihin palaa.
No pomo ei tosiaa saa arvailla saikun syitä tai kestoa mutta tietenkin hän menee paikan päälle ja kertoo että x on nyt poissa tänään ja mahdollisesti lähipäivät tai x on pitkään poissa.
Sitten hoitaa hommat töitä jakamalla tai sijaisuuksin tai jotain. Vain x itse saa kkertoa syyn eikä moni edes kerro.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin älytöntä ettei enää kertoa edes sitä onko henkilö sairauslomalla vai lomalla vaan ainoastaan että on poissa. Luulisi kuitenkin että poissaolosta kertominen muille työntekijöille olisi esimiehen vastuulla, ei poissaolijan.
Meillä ei esimies kerro edes jonkun olevan poissa. Sitten vain ihmetellään miksei henkilö ole töissä ja koska ehkä töihin palaa.
Meillä sama. Jotkut käyvät onneksi merkkaamassa kalenteriinsa poissaolon tai infoavat asiasta samalla jotakuta työkaveria (jos esim. heidän olisi tarkoitus kokoustaa samana päivänä tms) kuin pomoakin.
Ihan älytön käytäntö jos työkaverit eivät mitään kautta saa tietoa siitä onko joku poissa vai vain myöhässä vai pitäisikö jopa huolestua jotain sattuneen.
Meillä voi poissaolosta ilmoittaa sähköpostitse niin kirjaudun aina työsähköpostiin sen verran että laitan kalenteriin merkinnän poissaolostani samalla kun infoan pomoa. Koen tuon kohteliaaksi työkavereille enkä mitenkään vaivalloiseksi (tai siis menee samalla vaivalla kuin pomolle ilmoittaminen).
Opastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies kirjoitti:
Ei ole, se on esimiehen tehtävä. Muiden ihmettely on vain turhaa uteliaisuutta, eikä syyt kuulu muille.
Miten pitää toimia jos esimies ei ilmoita poissaoloista työyhteisölle lainkaan?
Jatkaa työnantajan määräämiä tehtäviä niinkuin aina
Ai sairastuneena? Töiden suunnittelu menee aika hankalaksi, jos poissaolojen pituudesta ei ole kenelläkään mitään tietoa.
Joo, se on selvää ettei saa saikun syytä kertoa mutta se, että loma, saikku ja muu poissaolo ovat vain poissaoloja menee vaikeaksi esim lomatuurauksia sovittaessa.
Me ilmoitetaan työkavereille myös, niin kukin tietää mitä lisähommia pitää tehdä. Ei ole siis mikään velvoite, mutta ollaan otettu tämä tavaksi vaan. Laitetaan sähköpostia, pomolle, sihteerille ja vastaavalle työkaverille, joka hoitaa hommat poissaolon aikana.
Meillä ilmoitellaan firman sisäisellä kanavalla, enkä kyllä näitä kaikkia vatsatauteja ja päänsärkyjä haluaisi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Me ilmoitetaan työkavereille myös, niin kukin tietää mitä lisähommia pitää tehdä. Ei ole siis mikään velvoite, mutta ollaan otettu tämä tavaksi vaan. Laitetaan sähköpostia, pomolle, sihteerille ja vastaavalle työkaverille, joka hoitaa hommat poissaolon aikana.
Kuulostaa aika raskaalta esimerkiksi kovassa kuumeessa alkaa delegoida tehtäviä ja laajasti tiedottaa poissaoloista. Olettekohan suorastaan ylitunnollisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ilmoitetaan työkavereille myös, niin kukin tietää mitä lisähommia pitää tehdä. Ei ole siis mikään velvoite, mutta ollaan otettu tämä tavaksi vaan. Laitetaan sähköpostia, pomolle, sihteerille ja vastaavalle työkaverille, joka hoitaa hommat poissaolon aikana.
Kuulostaa aika raskaalta esimerkiksi kovassa kuumeessa alkaa delegoida tehtäviä ja laajasti tiedottaa poissaoloista. Olettekohan suorastaan ylitunnollisia?
No sillä samalla sähköpostilla se menee niille työkavereillekin kuin pomolle ja sihteerille.
Ei siihen sähköpostiin laiteta sairauden syytä vaan ilmoitetaan, että olen nyt kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ilmoitetaan työkavereille myös, niin kukin tietää mitä lisähommia pitää tehdä. Ei ole siis mikään velvoite, mutta ollaan otettu tämä tavaksi vaan. Laitetaan sähköpostia, pomolle, sihteerille ja vastaavalle työkaverille, joka hoitaa hommat poissaolon aikana.
Kuulostaa aika raskaalta esimerkiksi kovassa kuumeessa alkaa delegoida tehtäviä ja laajasti tiedottaa poissaoloista. Olettekohan suorastaan ylitunnollisia?
No sillä samalla sähköpostilla se menee niille työkavereillekin kuin pomolle ja sihteerille.
Ei siihen sähköpostiin laiteta sairauden syytä vaan ilmoitetaan, että olen nyt kipeä.
Meillä hyväksytään ainoastaan puhelinsoitto esimiehelle. Jokaisesta sairaslomapäivästä on tiedotettava esimiestä erikseen.
Ei ole, se on esimiehen tehtävä. Muiden ihmettely on vain turhaa uteliaisuutta, eikä syyt kuulu muille.