Sairaslomasta ilmoittaminen esimiehelle ja kollegoille
Onko tavanomainen käytäntö, että esimiehen lisäksi poissaolosta pitää ilmoittaa myös erikseen kollegoille? Esimies ei ilmoita poissaolosta työkavereille, jolloin vain ihmetellään miksei ole töissä.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ilmoitetaan työkavereille myös, niin kukin tietää mitä lisähommia pitää tehdä. Ei ole siis mikään velvoite, mutta ollaan otettu tämä tavaksi vaan. Laitetaan sähköpostia, pomolle, sihteerille ja vastaavalle työkaverille, joka hoitaa hommat poissaolon aikana.
Kuulostaa aika raskaalta esimerkiksi kovassa kuumeessa alkaa delegoida tehtäviä ja laajasti tiedottaa poissaoloista. Olettekohan suorastaan ylitunnollisia?
No sillä samalla sähköpostilla se menee niille työkavereillekin kuin pomolle ja sihteerille.
Ei siihen sähköpostiin laiteta sairauden syytä vaan ilmoitetaan, että olen nyt kipeä.
Meillä hyväksytään ainoastaan puhelinsoitto esimiehelle. Jokaisesta sairaslomapäivästä on tiedotettava esimiestä erikseen.
Meillä ei tarvitse soittaa vaan ilmoitetaan vaan sähköpostitse. Sihteeri kirjaa sitten poissaolon meidän kalenteriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ilmoitetaan työkavereille myös, niin kukin tietää mitä lisähommia pitää tehdä. Ei ole siis mikään velvoite, mutta ollaan otettu tämä tavaksi vaan. Laitetaan sähköpostia, pomolle, sihteerille ja vastaavalle työkaverille, joka hoitaa hommat poissaolon aikana.
Kuulostaa aika raskaalta esimerkiksi kovassa kuumeessa alkaa delegoida tehtäviä ja laajasti tiedottaa poissaoloista. Olettekohan suorastaan ylitunnollisia?
No sillä samalla sähköpostilla se menee niille työkavereillekin kuin pomolle ja sihteerille.
Ei siihen sähköpostiin laiteta sairauden syytä vaan ilmoitetaan, että olen nyt kipeä.
Meillä hyväksytään ainoastaan puhelinsoitto esimiehelle. Jokaisesta sairaslomapäivästä on tiedotettava esimiestä erikseen.
Sekä käytännössä myös kollegoja, koska esimies ei tiedota osastoa poissaolosta eikä sen jatkumisesta.
Meillä kirjataan sekä lomat että sairauspoissaolot järjestelmään, josta esimies ja HR saa viestin. Lisäksi merkataan kalenteriin ja omissa tiimeissä vielä kanavalle. Olen siis itse esimies ja mulla tietenkin myös esimies. Helpointa näin, saa kukakin kertoa mitä haluaa kelle haluaa. Ihan "olen sairaana" riittää, jos isompi tiimi. Räjähtävä ripuli pysyköön vain pikku porukan tiedossa
Jos alainen ei itse ilmoita muille, niin sanon, että se-ja-se on nyt poissa ja jaan kiirelliset tehtävät. Lomista nyt puhutaan etukäteen, mutta ei munkaan tietoon automaattisesti tule enempää kuin ilmoitus "X sairas, kuittaa kiitos".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä käytännössä myös kollegoja, koska esimies ei tiedota osastoa poissaolosta eikä sen jatkumisesta.
Joka päivä on soitettava jos sairasloma jatkuu, koska sähköposti tai tekstiviesti ei kelpaa. Lääkärintodistuksella toki voi ilmoittaa olevansa kerralla pidempään poissa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin älytöntä ettei enää kertoa edes sitä onko henkilö sairauslomalla vai lomalla vaan ainoastaan että on poissa. Luulisi kuitenkin että poissaolosta kertominen muille työntekijöille olisi esimiehen vastuulla, ei poissaolijan.
Ei kai sille ole mitään väliä onko sairaana vai lomalla? Poissa kuin poissa.
Jos joku meillä on poissa, niin sitten on. Tulen töihin ja teen omat hommat. Pomon vastuulla hankkia sijainen. On mulla työpuhelin taskussa, jotta pomo voi halutessaan soittaa ja ilmoittaa asiasta. Ja kun mulla vuoro loppuu, lähden pois. En jää katsomaan omalla ajalla, tuleeko kukaan. Tottakai jos soitto tulee pomolta, että vuorolainen puuttuu, sijainen saadaan vasta parin tunnin päästä, voinko siihen asti tehdä kahden työt. Tottakai teen.
Vapaa valinta on myös jäädä ylitöihin. Voin jäädä, muttei oo pakko.
Joskus myös joku työkaveri kysyy, onko X tullut jo takaisin töihin. En tiedä, en ole edes tiennyt, että on poissa. Puhelinlangat laulaa ja johonkin se katkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin älytöntä ettei enää kertoa edes sitä onko henkilö sairauslomalla vai lomalla vaan ainoastaan että on poissa. Luulisi kuitenkin että poissaolosta kertominen muille työntekijöille olisi esimiehen vastuulla, ei poissaolijan.
No siinä eroa sovitaanko että Maija tuuraa Katjaa heinäkuussa 3 viikkoa ennaltasuunnitellusti vai että Maija tuuraa tänään ja ehkä huomenna ja ehkä ylihuomenna ilman mitään ohjeistusta.
Ilmoitus pomolle riittää. Esimiehen vastuulla on sitten järjestellä asiat vastaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinä eroa sovitaanko että Maija tuuraa Katjaa heinäkuussa 3 viikkoa ennaltasuunnitellusti vai että Maija tuuraa tänään ja ehkä huomenna ja ehkä ylihuomenna ilman mitään ohjeistusta.
Tarkoitin, etteihän sille syylle ole mitään väliä, kun tietää vaan kuinka kauan on poissa.
Meillä menee tieto samalla sähköpostilla esimiehelle ja tiimille. Siinä kaikki tietoisia yhtäaikaa. Tiimissä 10 hlö. Laajemmalle ei tarvitse kertoa. Sairauden jälkeen kirjataan itse järjestelmään, niin menee tieto palkanlaskentaan. Sähköpostiin laitetaan automaattivastaus, että on poissa. Esimiehen luvalla, omalla ilmoituksella voi olla pois 7 pvä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee tieto samalla sähköpostilla esimiehelle ja tiimille. Siinä kaikki tietoisia yhtäaikaa. Tiimissä 10 hlö. Laajemmalle ei tarvitse kertoa. Sairauden jälkeen kirjataan itse järjestelmään, niin menee tieto palkanlaskentaan. Sähköpostiin laitetaan automaattivastaus, että on poissa. Esimiehen luvalla, omalla ilmoituksella voi olla pois 7 pvä.
Teidän ei tarvitse ilmoitella esimiehelle päivittäin sairasloman jatkumisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, parin päivän välein on suositus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, parin päivän välein on suositus.
Tosi pitkään saatte olla poissa omalla ilmoituksella. Meillä pitää olla lääkärintodistus kolmen päivän jälkeen.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta laittaa pomolle menevään "Olen poissa tänään" sähköpostiin cc:ksi pari tyyppiä? Ok, meillä on siis vähän eri käsitys raskaudesta.
Ai oletko raskaana? Tuleekin pitempi poissaolo😊😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raskasta laittaa pomolle menevään "Olen poissa tänään" sähköpostiin cc:ksi pari tyyppiä? Ok, meillä on siis vähän eri käsitys raskaudesta.
Ilmeisesti suomi ei ole äidinkielesi. Kannattaa ottaa vielä lisää oppitunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti suomi ei ole äidinkielesi. Kannattaa ottaa vielä lisää oppitunteja.
"eri käsitys raskaudesta" voi hyvin viitata raskaana oloon, eikö?
Kielioppini kunnossa, kiitos vaan. Entä itselläsi?
Laitan yleensä viestin myös lähimmille työkavereille, koska poissaolo vaikuttaa heidänkin töihinsä, ja meillä on vielä eri esimiehetkin, niin sitä kautta tuskin tieto kulkee niin nopeasti. Ilmoitan myös, jos teen etäpäivän kipeän lapsen kanssa tms. Helpoimmalla noin pääsee kaikkien kannalta, sama toimii toisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Opastaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies kirjoitti:
Ei ole, se on esimiehen tehtävä. Muiden ihmettely on vain turhaa uteliaisuutta, eikä syyt kuulu muille.
Miten pitää toimia jos esimies ei ilmoita poissaoloista työyhteisölle lainkaan?
Jatkaa työnantajan määräämiä tehtäviä niinkuin aina
Ai sairastuneena? Töiden suunnittelu menee aika hankalaksi, jos poissaolojen pituudesta ei ole kenelläkään mitään tietoa.
Jos pomo ei ilmoita mitään, niin eihän silloin tarvitse tehdä niitä sairastuneen töitä. Ne jää sitten tekemättä tai pomo tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh heh. En ole :)
En vain näe, miksi tuo parin cc:n lisääminen toisi merkittävää lisävaivaa. Eihän viestin kirjoittaja sanonut, että hänen pitää erikseen delegoida tehtäviä tai jotenkin vaikeasti hoitas tiedotus. Hän vain pomon lisäksi laittaa poissaolotiedon myös parille muulle ihmiselle. Yksi viesti, pieni vaiva. Samoin omalla työpaikallanikin pystyy tekemään. Eri vastuualueisiin on valmiiksi mietetty sijaistukset juurikin yllättävien poissaolojen takia, joten voin vain ilmoittaa pomolle ja työkaverille X, että olen tänään poissa, ja niinpä työkaveri X tietää, että hän sinä päivänä tarvittaessa hoitaa myös niitä hommia, jotka tavallisesti kuuluvat minun vastuualueelleni. Ei tämä oikeasti kaikilla työpaikoilla ole niin vaikeaa, joten ei viestin kirjoittaa kannata epäillä joksikin ylitunnolliseksi ylisuorittajaksi.