Se, että jalkakäytäviä ei aurata samaan aikaan kuin autoteitä, on tasa-arvokysymys
Lasten, vanhusten, liikuntarajoitteisten ja lastenrattaita/vaunuja työntävien vanhempien hyvinvointi ei ole niin tärkeää, kuin autoilevan miehen.
Kommentit (39)
Talvisin nähdään tosiasiallinen asioiden tärkeysjärjestys. Keväästä syksyyn on mukava viherpestä imagoa kevyen liikenteen autuuden ylistämisellä. Rahaa ei hommaan käytännössä anneta kuin murusia ja siksi kunnossapito on surkeaa toisin kuin ajoradoilla.
Tukholman tasa-arvoinen auraus osoittautui fiaskoksi – päivystykseen tuplamäärä potilaita
Dagens Nyheter kertoo, ettei Tukholman kaupungin päätös aurata lumet ensin jalkakäytäviltä ja pyöräteiltä tuonut odotettua tulosta.
-----
Pyöräilijät ovat väliinputoajia tässäkin, kun joka toisella kadulla kyltti kehottaa ajamaan autojen seassa ja joka toisella kadulla jalankulkijoiden seassa.
Miten tämäkin on saatu tasa-arvoasiaksi? Joko tämä on vitsi tai sitten etsitään tahallisesti jotain, mistä voi pahoittaa mielensä.
Miten tähän tasa-arvotilanteeseen istuvat autoilevat naiset, autottomat miehet (jotka ei myöskään hiihdä), naispuolinen lumiaurankuljettaja tai lumenaurasta tekevän yrityksen naispuolinen työnjohtaja?
Höpö höpö. Kylä autotiet on prio 1 ja niin pitää ollakin. Yhteiskunta pysähtyisi hyvin nopeasti, jos esim. tavarantoimitukset ja huoltotyöt lakkaisi. Hälytysajoneuvoista ja julkisesta liikenteestä puhumattakaan…
Ja autoilijoista on muutenkin suunnilleen puolet naisia.
Meilä Helsingissä aurataan ja hiekoitetaan pyörätiet mutta ei kävelyteitä. Jos hoidetaan niin ihan viimeisenä. Että mummut ja papat pysykööt kotonaan ilmeisesti.
Vierailija kirjoitti:
Meilä Helsingissä aurataan ja hiekoitetaan pyörätiet mutta ei kävelyteitä. Jos hoidetaan niin ihan viimeisenä. Että mummut ja papat pysykööt kotonaan ilmeisesti.
Jalkakäytävät kuuluvat yleensä viereisen kiinteistön omistajan vastuulle mitä tulee talvikunnossapitoon. Ajoneuvoliikenteen väylät kuten pyörätiet sen sijaan ovat kaupungin vastuulla.
Tämä on kyllä typerintä mitä olen aikoihin kuullut. Luulin ensin että kyse on vitsistä, mutta ilmeisesti joku on tehnyt jo aiheesta kansalaisaloitteenkin?
Autotiet aurataan ensin, sillä yhteiskunta käytännössä pysähtyy ellei niin tehdä. Ruokakuljetukset, työntekijät, hätäajoneuvot, kaikki on seis.
Se, että autoton Mirjami ei pääse kakaransa kanssa päiväkotiin on noihin asioihin verrattuna yhdentekevää kaikille muille paitsi Mirjamille itselleen. Se taas ei ole, jos Mirjamin lapsi saa anafylaksian ja kuolee, kun ambulanssi jää matkalla hankeen.
Enkä edes usko Suomessa kulkemisen olevan niin sukupuolittunutta kuin annetaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilä Helsingissä aurataan ja hiekoitetaan pyörätiet mutta ei kävelyteitä. Jos hoidetaan niin ihan viimeisenä. Että mummut ja papat pysykööt kotonaan ilmeisesti.
Jalkakäytävät kuuluvat yleensä viereisen kiinteistön omistajan vastuulle mitä tulee talvikunnossapitoon. Ajoneuvoliikenteen väylät kuten pyörätiet sen sijaan ovat kaupungin vastuulla.
Älä puhu kakkaa. Helsinki veloittaa kaikilta kiinteistöitä maksun ja "hoitaa" jalankulkuväylät.
Ihan kuin olisin nähnyt tämän saman keskustelun aikaisemmin ihan samoilla kommenteilla. Mitä AP yrität tällä saavuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä typerintä mitä olen aikoihin kuullut. Luulin ensin että kyse on vitsistä, mutta ilmeisesti joku on tehnyt jo aiheesta kansalaisaloitteenkin?
Autotiet aurataan ensin, sillä yhteiskunta käytännössä pysähtyy ellei niin tehdä. Ruokakuljetukset, työntekijät, hätäajoneuvot, kaikki on seis.
Se, että autoton Mirjami ei pääse kakaransa kanssa päiväkotiin on noihin asioihin verrattuna yhdentekevää kaikille muille paitsi Mirjamille itselleen. Se taas ei ole, jos Mirjamin lapsi saa anafylaksian ja kuolee, kun ambulanssi jää matkalla hankeen.
Enkä edes usko Suomessa kulkemisen olevan niin sukupuolittunutta kuin annetaan ymmärtää.
Auto kulkee melko paksussakin lumessa, ja kun tiellä on kulkenut jokunen auto niin lumi on jo kovaksi tamppaantunutta. Ajoratojen auraus ei siis ole kovin kiireellistä.
Hälytysajoneuvojenkin kulku turvataan teiden auraamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä typerintä mitä olen aikoihin kuullut. Luulin ensin että kyse on vitsistä, mutta ilmeisesti joku on tehnyt jo aiheesta kansalaisaloitteenkin?
Autotiet aurataan ensin, sillä yhteiskunta käytännössä pysähtyy ellei niin tehdä. Ruokakuljetukset, työntekijät, hätäajoneuvot, kaikki on seis.
Se, että autoton Mirjami ei pääse kakaransa kanssa päiväkotiin on noihin asioihin verrattuna yhdentekevää kaikille muille paitsi Mirjamille itselleen. Se taas ei ole, jos Mirjamin lapsi saa anafylaksian ja kuolee, kun ambulanssi jää matkalla hankeen.
Enkä edes usko Suomessa kulkemisen olevan niin sukupuolittunutta kuin annetaan ymmärtää.
Auto kulkee melko paksussakin lumessa, ja kun tiellä on kulkenut jokunen auto niin lumi on jo kovaksi tamppaantunutta. Ajoratojen auraus ei siis ole kovin kiireellistä.
Ei kulje, ja suurin ongelma on nimenomaan lumen tamppautuminen. Siksi se on aurattava pois asap lumentulon jälkeen. Ja toki myös sen aikana.
Juu täytyy se liikenne sujuvasti päästä kulkemaan muuten työmatkaliikenne takkuaa pahasti. Säätiedot kannattaa katsoa ja hoitaa ostokset ajoissa ettei tarvi muutamaan päivään kauppaan lähteä. Mulla aina pakastimessa paljon ruokaa niin voi olla vaikka viikon sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Kylä autotiet on prio 1 ja niin pitää ollakin. Yhteiskunta pysähtyisi hyvin nopeasti, jos esim. tavarantoimitukset ja huoltotyöt lakkaisi. Hälytysajoneuvoista ja julkisesta liikenteestä puhumattakaan…
Ja autoilijoista on muutenkin suunnilleen puolet naisia.
Jep. Ja harvemmin sitä jalkakäytävää putsaa aura-auto, vaan ihan omat laitteet niille plus vielä usein niin, että kiinteistön omistaja hoitaa oman katuosuutensa raivauksesta, kun taas kunta tiestä/kadusta.
Pitäisikö toisen odottaa toista ja siirtyä paikasta toiseen samassa tahdissa? Jos joku kiinteistö ei ole jalkakäytäväosuuttaan hoitanut, pitääkö aura-auton lusia siellä useitakin tunteja odottelemassa, että päästään samaan aikaan tekemään?
Olen nainen, ajan autoa ja moottoripyörää. Hankkikaa vikisijät moottorikulkupeli, niin ei tarvitse itkeä kävelyteiden kuntoa. Työssä käymättömät taas voivat ihan hyvin odotella kotona vuoroaan myöhempäänkin.
Meillä päin ensimmäiseksi aurattuja autoteita käyttää myös julkinen liikenne, Pelastuslaitos , poliisi, tilaustaksit kyydissään yhteiskuntamme heikoimpia, ylipäätään kaikkia kansalaisia palvelevia yleishyödyllisiä instasseja niin kuin monelle tuttu posti yms.
Meillä päin aurattuja autoteitä eivät aja pelkästään miehet autoillaan, mutta ap:n kotikulmilla elämä vaikuttaa olevan kovin tapahtumaköyhää jos ei muuta tapahtdu kuin kitistä muutaman tunnin vielä auraamatonta kevyen liikenteen väylää. On varmasti järkyttävää, miten Suomessa voi sataa lunta niin paljon. Hui!
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuin olisin nähnyt tämän saman keskustelun aikaisemmin ihan samoilla kommenteilla. Mitä AP yrität tällä saavuttaa?
Palstalle tehtaillaan muutenkin näköjään päivästä toiseen paljon täsmälleen samoja aloituksia. Lienee jonkinlaista aivopesuyritystä. Uskovat, että kun ihmiset lukevat riittävän monta kertaa saman otsikon, niin alkavat uskomaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä typerintä mitä olen aikoihin kuullut. Luulin ensin että kyse on vitsistä, mutta ilmeisesti joku on tehnyt jo aiheesta kansalaisaloitteenkin?
Autotiet aurataan ensin, sillä yhteiskunta käytännössä pysähtyy ellei niin tehdä. Ruokakuljetukset, työntekijät, hätäajoneuvot, kaikki on seis.
Se, että autoton Mirjami ei pääse kakaransa kanssa päiväkotiin on noihin asioihin verrattuna yhdentekevää kaikille muille paitsi Mirjamille itselleen. Se taas ei ole, jos Mirjamin lapsi saa anafylaksian ja kuolee, kun ambulanssi jää matkalla hankeen.
Enkä edes usko Suomessa kulkemisen olevan niin sukupuolittunutta kuin annetaan ymmärtää.
Autoton, lastaan päiväkotiin hangessa rämpien vievä vanhempi aiheuttaa sinussa tarpeen kommentoida näin törkeällä tavalla?
Jalankulkijoille on hengenvaarallista, että katujen kulmissa on lumipenkat estämässä näkyvyyttä suojatielle. Se, että jalkakäytävä on juuri autotieltä auratun lumen peitossa, tekee kulun hankalaksi ja vaaralliseksi. Rollaattorilla tai lastenvaunuilla ei pääse teiden ylityskohtiin kertyvän sohjolumen yli kunnolla, joskus ei pääse ollenkaan.
Autotiet suolataan nopeasti, mutta jalkakäytäviä ei hiekoiteita kuin vasta viime tipassa.
Miksi?
Koska ajatellaan, että raha ei riitä kuin miehille.
Jep, siksipä onneksi meidän kaupungissa priorisoidaan kevyen liikenteen väylien aurausta. Lauantainakin, kun tuli lunta ihan urakalla, aurattiin pyörätie jo seitsemän jälkeen, mutta tonttikatu sitten vasta joskus 11 maissa.