UPM valitsi Rotterdamin mahdollisen biopolttoainejalostamon sijaintipaikaksi Kotkan sijasta
Kommentit (264)
No eipä todellakaan vaikuta jokin paperiliiton lakko. Päätökset moisista asioista tehdään jo vuosia ennen. Myöskään palkkakulut eivät taatusti ylitä 10% ton firman budjetista. Sijaintihan tässä nyt merkitsee ja logistisen kulut. Älkää olko noin naiiveja.
Vierailija kirjoitti:
No eipä todellakaan vaikuta jokin paperiliiton lakko. Päätökset moisista asioista tehdään jo vuosia ennen. Myöskään palkkakulut eivät taatusti ylitä 10% ton firman budjetista. Sijaintihan tässä nyt merkitsee ja logistisen kulut. Älkää olko noin naiiveja.
Ja hyvänä lisänä Suomen valtion perimät verot, yms.
Ison pörssiyhtiön tarkoituksena on maksimoida voitot, Hollannissa pystyy takomaan rahaa enemmän kuin Suomessa. Kansainvälistymisestä huolimatta UPM on menneen maailman yhtiö, joka jääräpäisesti ajaa omaa agendaansa, vaikka maailma ympärillä muuttuu. Eilisen Ylen uutisen mukaan UPM on suurista suomalaisista pörssiyhtiöistä ainoa, jonka johtoa ei ohjata vastuullisuustavoitteilla. Nolo juttu Suomelle, joka on pyrkinyt profiloitumaan vastuullisuuden edelläkävijänä.
Meinaako UPM:n johto, että hollantilaisia työläisiä voi alistaa samalla lailla kuin suomalaisia?
Positiivinen ja luottamusta kasvattava uutinen. Innostuin aivan tämän ansiosta ostamaan lisää UPM:n osakkeita. Jo reilun parin kuukauden päästä kilahtaakin tilille mukavat osingot. UPM:n kaltaista yhtiötä on ilo ja kunnia omistaa.
Kyllä suomalaiset AY-kommarit saivat nyt nenilleen todella hyvin, hieno isku UPM:ltä. Olisipa meillä porvarihallitus, saisi hyvää tuulta purjeisiin riisua Ammattiyhdistysten vallan ja palauttaa työläiset ruotuun.
Syy on ay-liikkeen ja lakkoilevien työntekijöiden, UPM:n pomo itse sanoi että osasyynä on tämä lakkohullutus miksi tuotanto halutaan viedä suomesta pois.
Ahneille ay sioille ei mikään riitä.
Vierailija kirjoitti:
Meinaako UPM:n johto, että hollantilaisia työläisiä voi alistaa samalla lailla kuin suomalaisia?
Älä sinä turhia huolehdi. Eiköhän siellä UPM:ssä ole osattu laskea, missä on kannattavinta operoida. Ei tuollaisia miljardiluokan ratkaisuja tehdä vain fiilispohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Meinaako UPM:n johto, että hollantilaisia työläisiä voi alistaa samalla lailla kuin suomalaisia?
Suomen metsäalan työntekijät nauttii ruhtinaallisista palkoista.
Vihreä siirtymä ja paperiliiton älyvapaa työtaistelu tämänkin valinnan taustalla vaikutti. Vihreä ja punainen väri yhdessä.
Veikkaan että laitos ei Suomessa nyt viheragendan aikana olisi edes saanut ympäristölupaa.
Tai sitä olisi joutunut odottamaan kymmenen vuotta.
Ei voi ottaa tuollaisia riskejä.
Vierailija kirjoitti:
No eipä todellakaan vaikuta jokin paperiliiton lakko. Päätökset moisista asioista tehdään jo vuosia ennen. Myöskään palkkakulut eivät taatusti ylitä 10% ton firman budjetista. Sijaintihan tässä nyt merkitsee ja logistisen kulut. Älkää olko noin naiiveja.
Paperiliitto on sikaillut suomessa jo vuosikymmeniä ja tässä on lopputulos, tuotanto siirretään muualle.
Kun mainitsin tästä mahdollisuudesta että UPM saattaa panostaa jatkossa ulkomaille tuotantoa lakkojen seurauksena niin kommenttiani massa-alapeukutettiin ja tuli ivallisia ja vihamielisiä kommentteja. No tässä se nyt nähtiin, en ole tyytyväinen ollenkaan että olin oikeassa.
Oliko tämä sitä kuuluisaa vihreää siirtymää, jolla Marin kommentoi Nesteen vastaavaa ratkaisua?
Tuottava liiketoiminta menee muualle ja pääministeri pitää sitä toivottavana vihreänä siirtymänä?
Ei voi kuin ihmetellä.
Nesteelle ei kelvannut SKöldvik. Hollannissa on nyt joku juttu, veronkiertoa ja orjatyövoimaa sallivaa lakia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalaiset AY-kommarit saivat nyt nenilleen todella hyvin, hieno isku UPM:ltä. Olisipa meillä porvarihallitus, saisi hyvää tuulta purjeisiin riisua Ammattiyhdistysten vallan ja palauttaa työläiset ruotuun.
Näin se vain on! Olisi ihanaa ulostaa työläisen hiuksille ja suuhun!
Tämä on juuri samaa sarjaa kuin ruotsissa Volvolla. 1980-luvulla duunarit alkoivat kukkoilemaan ja aiheuttivat satojen miljoonien tappiot. Volvo perusti hollantiin uuden tehtaan joka alkoi tuottamaan pieniä volvoja. Ruotsista ajettiin alas 10 vuodessa kaikki muut paitsi isojen henkilöautojen tuotanto. Kiinalaiset huomasivat saman kun ostivat volvon, nyt ruotsissa tehdään enää V90-sarjan farmarimalleja, ja joitain pieniä malleja. Eli duunarit savustavat teollisuuden ulos ylenpalttisilla vaatimuksillaan.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä sitä kuuluisaa vihreää siirtymää, jolla Marin kommentoi Nesteen vastaavaa ratkaisua?
Tuottava liiketoiminta menee muualle ja pääministeri pitää sitä toivottavana vihreänä siirtymänä?
Ei voi kuin ihmetellä.
Tämähän on vihreää siirtymää konkreettisimmillaan. Suuret setelit siirtyvät pois Suomesta.
Suomen hallituksen syy? Sanoisin, että aisaan vaikutti osaltaan aika paljon paperiliiton meneillään oleva lakko. Ei siis lakko per se, mutta se, että UPM olisi halunnut tehdä erilliset sopimusket eri liiketoiminta-alueille, sen sijaan että koko konserni on pelkästään paperimiesten (kalliilla) sopimuskella. eipä biodieselin tuottaminen ole mitenkään sidoksissa paperintuotantoon, mutta sama sopimus olisi pitänyt olla.
Eri liiketoiminta-alueet ovat erilailla voitollisia ja saman kaavan sopimus joka nurkkaan tappaa investoinnit alkuunsa. Niinpä sanon, että Kiitos Paperiliitolle.