Miten kauan tuulivoimalan pitää pyöriä, että sen valmistamisesta aiheutunut hiilijalanjälki on kuitattu?
Ja myllyn kuljetus sekä pystytys jonnekin Kainuun korpeen aiheuttaa päästöjä.
Onko asiaa laskeskeltu missään?
Kommentit (31)
Ei tuollaista saa kysellä! Ilmoitettu asiattomaksi.
Eivät ne Afrikassa metallikaivoksessa erikoismetalleja kaivavat lapset kovin suurta hiilijalanjälkeä tuota. Parissa päivässä tuulimylly sen jalanjäljen kuittaa.
Aihe onkin melko arka. Ja siksi siitä keskustellaan niin vähän.
Tottakai on laskettu. Noin 7-11 kuukaudessa on valmistuksen, noston ja kuljetuksen co2 päästöt kuitattu. Loput 19 vuotta ovat sitten "puhdasta" energiaa.
Sähköauton ensimmäiset "puhtaat" kilometrit alkavat jossain 50 000 km kohdalla.
Vertailun vuoksi olisi hyvä esittää samat luvut esimerkiksi hiilelle, kaasulle jne. Vastaus niiden osalta: ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on laskettu. Noin 7-11 kuukaudessa on valmistuksen, noston ja kuljetuksen co2 päästöt kuitattu. Loput 19 vuotta ovat sitten "puhdasta" energiaa.
Lähde? Vai onko pelkkää mutu-tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on laskettu. Noin 7-11 kuukaudessa on valmistuksen, noston ja kuljetuksen co2 päästöt kuitattu. Loput 19 vuotta ovat sitten "puhdasta" energiaa.
Lähde? Vai onko pelkkää mutu-tietoa?
Se on väkevää mutua. Tuulivoimalan elinkaari on n. 15 vuotta. Sen pitäisi kestää 18 vuotta, että se tuottaisi sen valmistukseen käytetyn sähkön.
Hiilijalanjäljen laskeminen onkin vähän kimurantti juttu, kun ei ole tietoa, miten suurilla summilla tulevat hallitukset kompensoivat tuulisähkön hintaa kilpailukykyisemmäksi.
Hyörin ja pyörin leijailen, lauloi jo Sig aikoinaan.
Kannattaa katsoa yleltä dokumentti "likaista vihreää energiaa"
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on laskettu. Noin 7-11 kuukaudessa on valmistuksen, noston ja kuljetuksen co2 päästöt kuitattu. Loput 19 vuotta ovat sitten "puhdasta" energiaa.
Ovatpa myllyt kestäviä vehkeitä. Pyörivät ensin 19 vuotta ilman huoltoja, korjauksia ja varaosia, mutta sitten simahtavat ihan kertalinttuulla.
Tuulivoimalasta en tiedä, mutta esimerkiksi uuden Turu-Helsinki -junaradan rakentamisesta aiheutuvat päästöt kuittautuvat 70 vuodessa. Eli nopea ilmastotoimi on itse asiassa ilmastolle vahingollisempi kuin vanhan radan korjaaminen.
Ratalinjauksen alle jää noin 1000 ha metsää, osin suojelualueita. Tätä luonnontuhoa ei kompensoida mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Tuulivoimalasta en tiedä, mutta esimerkiksi uuden Turu-Helsinki -junaradan rakentamisesta aiheutuvat päästöt kuittautuvat 70 vuodessa. Eli nopea ilmastotoimi on itse asiassa ilmastolle vahingollisempi kuin vanhan radan korjaaminen.
Ratalinjauksen alle jää noin 1000 ha metsää, osin suojelualueita. Tätä luonnontuhoa ei kompensoida mitenkään.
Eipä tuulivoimalassakaan taideta laskea teollisuusalueen alta kaadettaavaa metsää eikä rohjakkeen hävittämisestä aiheutuvia kuluja tai päästöjä.
Tuulimylly menee 10 vuoden käytön jälkeen romuraudaksi.
Jos uskot tuulivoima-alan lobbausjärjestöä, niin tässä
https://tuulivoimayhdistys.fi/tietoa-tuulivoimasta-2/myytille-kyytia/tu…
Jos taas haluat lukea ihan tutkimuksia niin tässä:
https://www.pure.ed.ac.uk/ws/portalfiles/portal/19730353/Executive_Summ…
Suolle rakenenttaessa menee nähtävästi kolmekin vuotta hiilineutraaliuteen
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton ensimmäiset "puhtaat" kilometrit alkavat jossain 50 000 km kohdalla.
Koska alkavat polttomoottoriauton kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
Tuulimylly menee 10 vuoden käytön jälkeen romuraudaksi.
Menisikin. Lavat ovat komposiittia eli ongelmajätettä, jolle ei ole kehitetty jälkikäyttöä.
Ehkä joskus elinkaarensa lopussa tuulivoimala tuottaa "puhdasta" energiaa.